City of God (2002) - Imdb 8,6
Brasilialaista leffaa vaihteeksi.
Leffa kertoo Rio De Janeiron pahamaineisesta slummista, jota jumalan kaupungiksi kutsutaan ja etenkin leffa kertoo päähenkilö rocketista, joka yrittää kameransa avulla päästä pois erittäin väkivaltaisesta ja vaarallisesta slummista ja alkaa elää normaalia elämää.
Jo heti alussa kanan nappaamiskohtauksessa huomaa miten kaoottinen tunnelma on saatu luotua leffaan kiitos tosi hienojen nopeiden leikkauksien ja tyylikkään kuvauksen. Lisäksi kaikilla jengiläisillä on aseet, jopa pikkupojillakin. Tuo onnistunut kaoottisuus, ränsistyneen näköinen slummi, ampumavälikohtaukset, veriset ruumiit, raakuudet jotka näytetään yhtään kaunistelematta ja erittäin kovat roolisuoritukset tekevät nuo kaikki asiat leffasta todella realistisen tuntuisen kokemuksen ja teki kyllä karun tunteen leffaan tuo meininki.
Leffa sijoittuu todella hienosti toteutetusti eri vuosikymmenten pituiselle matkalle ja leffan dokumentaarinen tarinankerronta getossa elämisestä on erittäin kovaa tasoa. Hienosti toteutetut henkilöhahmot myös löytyy joiden tarinoita kerrotaan myös tyylikkäästi leffan ollessa myös henkilökuvaus. Pidin myös paljon leffan hienosta erikoisesta värimaailmasta ja dynaamisesta valaistuksesta.
Leffan pääpointti on mm luoda sanomaa, siitä millaista meininkiä tuollaisessa paikassa on. Jokapäiväistä väkivaltaa, tappamista, rikoksia, pikkupojillakin aseet, huumediilausta, lahjottuja poliiseja jne ja isot plussat noista sanomista, Leffa onnistuu oikeasti herättämään ajatuksia noista asioista voimakkaasti ja leffan erinomaisesti onnistunut realististinen toteutus on syy tuohon miksi onnistuu herättämään niin hyvin ajatuksia, kun on ehdottomasti yksi realistisimman tuntuisimmista leffoista mitä oon nähnyt. Toinen leffan pääpointti on että tietyillä leffan henkilöillä on toivo paremmasta elämästä, että pääsisi sieltä erittäin vaarallisesta getosta pois, hankkia mm työ ja alkaa elämään rikoksetonta normaalia elämää. Leffassa jännästi huomaa, että osa ihmisistä tekee pakon edessä ryöstöjä, että pääsisi pois hengenvaaralliesta paikasta ja leffassa tehdään selväksi että sieltä on ihan helvetin vaikea päästä pois. sitten taas osa ihmistä tekevät rikoksia aivan silkkaa pahuuttaan kuuluen pahamaineisiin jengeihin, joilla ei ole tarkoituskaan päästä tuolta paikasta pois. Leffassa on lisäksi jotain diipimpää sanomaa, jota en osaa pukea sanoiksi, mutta tiedostan, että siellä alla on jotain diippiä ajatusta. Esim se miksi paikkaa kutsutaan Jumalan kaupungiksi, on jokin ajatus taustalla leffassa. Hienoa että on tollaisia syvempiä tasojakin leffassa. Isot plussat.
Kaikinpuolin kympin leffa, mutta ei kuulu henkohtaisesti mun ainakaan top 50 listalle, johtuen siitä että vaikka se dokumentaarinen kerronta oli timanttia, niin silti en
itse leffoissa tykkää hirveästi dokumentaarisesta otteesta ja lisäksi leffasta puuttuu tiivistunnelmaisuus aika tehokkaasti. Itse kun tykkään niin paljon tiivistunnelmaisista leffoista.
Elokuvana 10
miten itelleni toimi 9