Antichrist (2009)
En ole nähnyt missään leffassa siis lähimainkaan niin masentunutta ja alakuloista tunnelmaa kuin tässä leffassa. Lars Von Trier:han teki tän leffan syvissä ahdistuksen ja masennuksen kourissa ja se näkyy kyllä leffasta erittäin voimakkaasti.
Pariskunta menettää noin 3v lapsensa erittäin traagisella tavalla. Tuo kauhea tapahtuma ottaa eritoten naiselle erittäin koville, on hautajaisissa kuin pystyyn kuollut puu ja sit myös pyörtyy hautajaisissa kun lapsen arkkua viedään. Nainen on maannut tuon jälkeen täysin masentuneena kuukauden sairaalassa ja naisen mies, joka on terapeutti niin hänen mielestä lääkkeet ei ole oikea vaihtoehto suruun, vaan miehen mielestä naisen on mentävä käsittelemään suruprosessiaan paikkaan jota hän eniten pelkää, Erääseen metsään jonka nimi on Eden...
Leffan prologi on tosi siististi tehty. Hidastettu ja mustavalkoinen kuva jossa samalla soi erittäin ja kaunis ja melankolinen laulu ja pariskunta rakastelee suihkusssa. Samaan aikaan myös erittäin karu tuo alku, kun se lapsi tippuu ikkunasta alas sillävälin kun mies ja nainen rakastelee siellä suihkussa, et teki ihan pahaa katsoa sitä kohtaa kun lapsi tippuu ja kuolee.
Sitten tulee ruutun teksti että luku yksi: Suru ja samalla humisee pahaenteiset musiikit. Pidin paljon tuosta tyylistä että leffa on jaettu eri episodeihin. Tuo suru episodi oli hienosti tehty, josta on pakko mainita, että Willem Dafoe näyttelee ihan pirun hyvin ja puhuu tosi hienosti järkeä naisen päähän suruprosessista mm, et lääkkeet ei oo oikea vaihtoehto jne. Nainen käyttäytyy tosi v*ttumaisesti miestään kohtaan, mutta gyvin tehdysti Dafoen näyttelmä mies ei korota ääntään missään vaiheessa eikä v*ttuile takaisin. Pakko mainita myös Charlotte Gainsbourgista, todella todella hyvä näyttelijä hänkin mikä Dafoen suorituksen lisäksi vaikuttaa leffan tasoon tosi positiivisesti, sillä Charlotte Gainsbourg osaa esittää kyllä aivan pimahtanutta naista.
Leffa on tehty erittäin taiteellisella tyylikkäällä silmällä, kohtausten tyyli miten ne on tehty on aivan huikeaa jälkeä. Lukuisten ja lukuisten huikeasti tehtyjen kohtausten esimerkkinä pitää mainita mm ensin siitä "hypnoosi"kohtauksesta joka on kyllä tosi taiteellisesti tehty, Erikoisen värimaailman, piirrustusjäljen ja pahan suopien musiikkien hiljaa soidessa on kyllä jotenkin luontaan työntävästi osattu tehty se kohtaus. Kun nainen kävelee hidastettuna siellä synkässä metsässä.
Kun menevät sinne metsään erittäin tyylikkäiden jymisevien hyvin pahaenteisten äänitehosteiden soidessa. tuosta mitä pidemmälle leffa menee sen pointin tajuaa pikkuhiljaa hienosti asteittain. Leffan pääpointti on luonto yhteydessä ihmismieleen, jotka ovat saatanan luomuksia. Koko metsä sykkii pahuttaan mm sairaiden kohtausten takia. Luonnon / Edenin metsän pahuus toimii saatanan hienosti vertauskuvauksena ihmismieleen, sen syvyyksiin, pahuuteen ja tässä kuvataan ihmismielen luontoa hyvin sadistisena asiana. Leffa menee etenkin loppupuoliskolla hyytävien ja hyvin omituisten kohtausten puolesta jopa psykedeeliseksi. Huomaa kyllä että ohjaaja on tehnyt tän masennuksen ja ahdistuksen kourissa.
Pirun hienosti on toteutettu mm tuo luonnon pahuus. ei ole pälkähdystäkään ilosta, vaan luonnon pahuuden kuvaamisessa on toteutettu puut varjoineen luonnon pahuutena ja kaikki ne miehen näkemät asiat luonnossa kuvaavat erittäin hyvin luontoa tosiaan vertauskuvauksena toimivana pahuutena ihmismielen pahuuteen.
Se on kanssa siisti juttu leffassa, kun terapeutti mies piirtää paperille kolmion, joka on jaettu kolmeen osaan tarkoittaen ,et mitä nainen pelkää eniten. Ylimmäksi mies laittoi alussa kysymysmerkin ja sitten eden metsän, saatanan, mutta mitä hän kirjoitti ylimmäksi lopulta, niin sitä en paljastakaan.
Mitä enemmän loppua kohti leffa menee, sen syvemmin se alkaa kietoutua syvemmälle ja syvemmälle katsojan mieleen
(tai siis ainakin mulla) mennään niin syvälle sairaaseen ihmisen luontoon tullen mukaan myös saatanallisia asioita, sellaisia saatanallisia piirrustuksia siellä mökin yläkerrassa... ja leffa rupee menee koko ajan vaan häiriintyneemmäksi ja häiriintyneemmäksi. Se kolme kerjäläistä episodi.
Siis ei helevetti miten karmean tuntuinen leffakokemus. Vaikka oon monta kertaa nähnyt. Enkä niinkään edes tarkoita sitä halko tai saksi juttua, vaan sen takia miten leffassa sillä erittäin tehokkalla kohtausten toteutustyylillä, joilla kuvaillaan sitä saatanan luomaa ihmisen luontoa ertoten sen naisen kautta, on kyllä ihan sairas kokonaisuus koko leffa. Ajatuksenakin ihan karmee tuo saatanan luoma ihmisen luonto..
Aivan sairas leffa, mutta elokuvallisesti erittäin hyvin tehty ja
todella tehokkaasti psykologisesti mielen sisälle tunkeutuva kokemus.
10