Elatusvelvollisia????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Kumma ettei naiset ole vastannut näinkin paljon niitä koskevaan asiaan. kaikki upposi varmaan heti alussa. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiedz sanoi:
Onko joukossamme eronneita joilla lapsia???
Kiinnostaisi tietää paljon porukat maksaa elatusmaksuja ja millasilla tuloilla ne on laskettu..vai onko sovittu??
Itse olen eroamassa ja yllättäen keskustelut rahasta muuttuu aina pienimuotoiseksi taisteluksi. :(

Kun kuullut kauhukertomuksia sossuneideistä ja niiden vaatimuksista. :eek:

ensinnäkin jos tulee onkelmia eukon (ex) kanssa, on olemassa elatusvelvollisten liitto!
http://www.elatusvelvolliset.net/

se summa katotaan palkasta (netto, ilman lisiä ja övereitä), kannatta sopia ehdottomasti, itsellä näin tehty: 117e kuussa ja ostan tytölle vaatteita, leluja, tavaroita ym. ihan normaalisti, eli toi 117e on periaatteessa vaan ruokaan. Pysyy suhde exäänkin parempana, sehän tärkeää myös lasten kannalta ja lapset tulee ennen kaikkea erossakin!

kauhukertomuksia on, siksi tulee sopia summasta eikä riidellä voi äkkiä kasvaa summat aika lailla.
esim. 1000mk per muksu, on normaalia taisteluiden jälkeen

sopikaa ja :thumbs:

Itekkin pohtinut näitä asioita vaikka mitään erityistä syytä ei olekaan. Pitää yrittää ottaa oppia muiden virheistä ettei itse tee niitä!

Tuo pillerien "syöminen" on mulle aika mörkö... En usko että luotan tässä iässä enää naisen sanaan. Kondomin jatkuva käyttökin on tylsää ja herättänee vähintään ihmetystä pillereitä syövässä kumppanissa eli "miks me käytetään kumia vaikka mä syön pillereitä, et sä louta muhun" jne jne.

Joten ei liene muuta keinoa kuin mennä veitsen alle ja hankkiutua lapsentekokyvystä eroon, ainakin tilapäisesti. Saahan sen sitten kumottua kohtuullisella todennäköisyydellä jos tilanne muuttuu. Eikä operaatiosta tartte kertoa kellekään eikä kukaan pysty helposti huomaamaan sitä. Tuo on tavallaan vakuutus siitä että ei tule niitä muksuja ellei itse todella halua. Ja jos tyttöystävä pamahtaa paksuksi voi olla varma ettei se muksu todellakaan ole oma.

Mun elämä on nyt mallillaan, kaikki sujuu hienosti enkä halua ottaa riskejä että asiat lähtisi menemään huononpaan suuntaan. Kenestäkään tutusta lapset tai avioliitto ei ole tehnyt onnellista pitemmän päälle joten kai minä sitten kokeilen jotain toista tapaa.

Jenkeissä muuten 30% lapsista joille tehdään DNA testi isyyden selvitttämiseksi ei ole sen oletetun isän. Kun DNA testin on halventuneet on alkanut kuulua vaatimuksia että DNA testien suorittamista avioerotilanteissa pitäisi rajoittaa sen varjolla että se tuottaa vain "isättömiä" lapsia joiden toimeentulo ei ole yhtä turvattu kuin aikaisemmin.

Siis mitä vittua!?!?! Eikö se ole sen äidin tehtävä pitää huolta että se lapsi on puolison eikä jonkun kapakassa tavatun alfauroksen? Jos se ei onnistu niin äidin pitäisi se vastuu kantaa eikä syyttömän miehen joka joutuu maksamaan jonkun muun lapsen kasvatusta.

jamaan sanoi:
Kumma ettei naiset ole vastannut näinkin paljon niitä koskevaan asiaan. kaikki upposi varmaan heti alussa. ;)

Minä olen lukenut tätä threadia suurella mielenkiinnolla.

On kyllä törkeitä juttuja ja kaikki miinukset vaan hyväksikäyttäjäexille (oli ne sit miehiä tai naisia) :down:

Inhottavinta näissä on se, että lapset kärsii.

400 euroa kuussa per lapsi. Justjoo, muahhahaa! Harvalla vanhemmalla on varaa pistää ton verran jokaista lasta kohden.

sterpuska sanoi:
Joo se loppuu naimisiin mennessä mutta kuten voi arvata niin eihän tääkään pariskunta mene naimisiin kun vasta 10 vuoden päästa.

Jippii jotain oikeudenmukaisuutta on vielä olemassa! Olen tuota joskus kysellyt ihan huvin vuoksi ja olen saanut sellaisen käsityksen että elatusvelvollisuus kestää lapsen 18-v kasvamiseen tapahtui sitten vaikka mitä :kippis1:

Edit: Olisi pitänyt lukea koko threadi..iloitsin siis turhan aikaisin :itku:

Aika hullu ex-vaimo pitää olla ,jos sanoo elatusmaksun olevan hänen palkkaansa!Sehän on lapsen äiti eikä mikään palkkarenki.

Pienenä suptopikkina toi avioehtosopimus.Jos suhde kariutuu avioliiton edellä siihen ,että toinen vaatii avioehtoa niin ei kai se suhde avioliiton väärtti olisikaan ollut.

Sumppari sanoi:
Jutusta ja taustoista en mitään tiedä, mutta eikö olisi parasta yrittää saada lapset itselleen? Menisi rahat ainakin omasta mielestä oikeisiin asioihin, ja näkisi lapsia useammin.

No tietenkin se olisi paras vaihtoehto, mutta työaikani ovat niin sekavia, että se on lähes mahdotonta. Tosin pitkät vapaat mahdollistavat sitten se, että voin olla poikani kanssa melko paljon. :kippis1: (toivottavasti)

NuuNuu sanoi:
ensinnäkin jos tulee onkelmia eukon (ex) kanssa, on olemassa elatusvelvollisten liitto!
http://www.elatusvelvolliset.net/

se summa katotaan palkasta (netto, ilman lisiä ja övereitä), kannatta sopia ehdottomasti, itsellä näin tehty: 117e kuussa ja ostan tytölle vaatteita, leluja, tavaroita ym. ihan normaalisti, eli toi 117e on periaatteessa vaan ruokaan. Pysyy suhde exäänkin parempana, sehän tärkeää myös lasten kannalta ja lapset tulee ennen kaikkea erossakin!

kauhukertomuksia on, siksi tulee sopia summasta eikä riidellä voi äkkiä kasvaa summat aika lailla.
esim. 1000mk per muksu, on normaalia taisteluiden jälkeen

sopikaa ja :thumbs:

No sovittaisiin jos päästäisiin yhteisymmärrykseen mutta kun ei päästä.....ehdotin 160€kk mutta x haluaisi 200€kk joten hän halusi sitten, että sossutädit laskee elatustuen...hmmm saas nähä..

Tiedz sanoi:
No sovittaisiin jos päästäisiin yhteisymmärrykseen mutta kun ei päästä.....ehdotin 160€kk mutta x haluaisi 200€kk joten hän halusi sitten, että sossutädit laskee elatustuen...hmmm saas nähä..

Oletko laskenut paljonko tuo 200 E per kk on päivässä ? Noin 6.7 Euroa päivässä ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin jne. omalle lapsellesi...
Ehdotan että sovit tuon 200 E ja näin ehkä säilytät välit lapsen äitiin parempana ja asioiden hoitaminen paljon helpompaa jatkossa - kaikista hölmöintä on ruveta riitelemään tai palkata lakimiehiä jne

sama sanoi:
Oletko laskenut paljonko tuo 200 E per kk on päivässä ? Noin 6.7 Euroa päivässä ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin jne. omalle lapsellesi...
Ehdotan että sovit tuon 200 E ja näin ehkä säilytät välit lapsen äitiin parempana ja asioiden hoitaminen paljon helpompaa jatkossa - kaikista hölmöintä on ruveta riitelemään tai palkata lakimiehiä jne

Juu ja sitten kun laskee äidiltä tulevan 6euroa 70 senttiä niin onkin jo 13.4euroa kertaa 30 päästäänkin jo 402euroon kuukaudessa+lapsilisä 100euroa eli 502euroa. pitäis lapsen kyllä pärjätä. ilmeisesti ei ole tarkoitus että isä maksaa kaikki lapsen kulut vai kuinka?

sterpuska sanoi:
Juu ja sitten kun laskee äidiltä tulevan 6euroa 70 senttiä niin onkin jo 13.4euroa kertaa 30 päästäänkin jo 402euroon kuukaudessa+lapsilisä 100euroa eli 502euroa. pitäis lapsen kyllä pärjätä. ilmeisesti ei ole tarkoitus että isä maksaa kaikki lapsen kulut vai kuinka?

No joo jokainen tyylillään - edelleen yleensä kyse omista lapsista

Itsellä kaksi lasta ja jos kaikki kulut laskee (nyt maksaa isä + äiti yhdessä) kyllä tuo 500 e per kk menee helposti

sama sanoi:
No joo jokainen tyylillään - edelleen yleensä kyse omista lapsista

Itsellä kaksi lasta ja jos kaikki kulut laskee (nyt maksaa isä + äiti yhdessä) kyllä tuo 500 e per kk menee helposti

Nyt on pakko kysyä että mitä sä syötät lapsillesi? :eek:
Mulla on 1 lapsi joinka kaikki menot mukaanlukien päivähoitomaksut yksityisellä on 350euroa ja ei todellakaan joudu mistään tinkimään?

Ja vaikka onkin kyse omista lapsista niin miksi pitää rahoittaa ex vaimoa
niin että hän tulee paremmin toimeen kuin itse?

Ja tuosta 500 eurosta puuttui sitten Vaimon palkat tai korvaukset.

Edit: ups sulla olikin 2lasta.

Itellä 150 euroa yhestä lapsesta, ja tapaamiset sovittu kahdessa viikossa 5 päivää. Nämä paperilla ja lisäksi lause tai vanhempien muun yhteisen sopimuksen mukaan.

Toimii suht hyvin ja kun toi perusraami on paperilla niin kun yhteisymmärrys loppuu kaivetaan soppari esille ja eletään sen mukaan.

Suosittelen sopimista ja nopeahkoa toimintaa niin pääsette eteenpäin.

Onnea ja jaksamista eron kanssa :thumbs: .

Tiedz sanoi:

jos on hyvät tulot, suostu ettei se vaan kasva vielä siitäkin kun mammat laskee!

soita tonne liittoon ja kysy mikä olis kohtuullinen sun tuloilla!

Se n prosenttia bruttotuloista on vanha juttu eikä sitä käytetä enää missään.

Mikään sossutantta tai vastaava ei päätä elatuksesta vaan vanhemmat sopii sen. Tantta voi toki antaa neuvoja. Jos sopimukseen ei päästä niin sitten käräjäoikeus määrää summan. Erittäin yleisesti tätä miettiessä käytetty kaava, jolla voi hakea suuntaa maksun suuruuteen on sellainen että lapsen elatukseen menee keskimäärin 400e kuussa(vaihtelee hieman paikkakunnan mukaan). Siitä vähennetään lapsilisät ja loppusumma jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan, yleensä nettotulojen suhteessa. Mahdollinen asumistuki katsotaan tuloksi. Velat voi vaikuttaa alentavasti elariin koska etävanhemmalle pitää jäädä rahaa elämiseen.

Yksin -ja yhteishuoltajien liiton forumissa on asiasta tsiljoona threadia. Tossa on linkki threadiin jossa ihmiset kertoo maksujen suuruuksista.

http://yyl.reactorbox.org/index.php?board=6;action=display;threadid=4618

200e elatusmaksut on aika harvinaisia ja vaatii tosi ison tuloeron.

Jos on epävarma elarin suuruudesta niin aina voi tehdä väliaikaisen sopimuksen vaikkapa vuodeksi eteenpäin. Kannattaa ehkä myös ehdottaa, että maksaa vähän vähemmän suoraan lähivanhemman tilille ja osallistuu esim vaatteiden tai harrastusvälineitten haknkintaan. Se on paljon mielekkäämpää ostaa mukelolle radio-ohjattava helikopteri ja lähtee sen kanssa ulos, kun että työntää vaan rahaa toisen tilille.

Niin ja käsittääkseni ne sossutädit ei oo niin kauheita kuin huhut kertoo. Käyttäytyy ite asiallisesti niin kaikki menee ihan ok. Yksilöstä kiinni tietty aina. Käräjäoikeuden päätöstäkään ei välttämättä kannata pelätä jos siihen joutuu meneen. Niittenkin poskettoman suurista elaripäätöksistä liikkuu huhuja mutta muistaakseni päätöksistä on tilastot jossain(muistaakseni tuolla liiton sivuilla on linkki) ja ihan kohtuullisia ne summat on.

Niin, eli teidän tuloilla toi kaava tuottaisi 174e laskun sulle jos nyt oikein laskin. Tosin tilastojen mukaan maksetut elarit menee ton kaavan tulosten alle aika selvästikkin...muistaakseni, en jaksa tutkia. Toi 160 on mun mielestä varsin kohtuullinen summa.

Kaikesta tahkoamisesta huolimatta suosittelen väliaikaista sopimusta. Eron kriisissä on aivan älytöntä, että tehdään sopimuksia, jotka kattavat suunnilleen seuraavat 18 vuotta. Sitten itketään kun niitä ei voida muuttaa.
Mitä pienempi lapsi on, sen tärkeämpää on elää tilanteen mukaan. Tapaamisen pituudet ja tiheys pitäisi määrittää lapsen, ei vanhempien tarpeiden mukaan. Tapaamisoikeus on LAPSEN oikeus, ei vanhemman, jos nyt jotakuta tähän threadiin kirjoittaneista se sattuu edes kiinnostamaan. Joku valopää keksi jopa ehdottaa, että jätä maksamatta, kyllä yhteiskunta huolehtii! Ilmankos meillä onkin täällä Suomessa än + yksi kappaletta isiä, jotka eivät maksa elatuksesta eivätkä tapaa lapsiaan. ARvatkaa kuka ne elatusmaksut sitten maksaa? Sinä ja minä ja kaikki veronmaksajat.

Vaikka lapsen äiti sattuisikin olemaan kusipää, ei lapsen isän sitä tarvitse olla. Ajatelkaa nyt hyvänen aika sitä lasta, jolle on sattunut riesakseen kaksi kusipäätä, äiti ja isä. Olisi varmaan kiva sille lapselle, että edes isä huolehtisi ja olisi läsnä elämässä. Joku on taivastellut, että 150 euroa lapsesta on paljon, ei se kuluta niin paljon kuukaudessa. Tuohon on laskettu mukaan myös lapsen osuus asumisesta, ja asuminen on Suomessa kallista. Myös isot kertaostokset kun jakaa kuukausille, niin niistäkin tulee lisätaakkaa. Olen myös aika varma, että pienituloinen äiti ei ostele uusia vaatteita lapselle tuolla 150 eurolla, kyllä menee kirpparikamoiksi. Jos teitä niin kauheasti epäilyttää, niin sopikaa maksavanne osa päivähoitomaksusta (johon kylläkin sen mahdollisen uuden puolison tulot vaikuttavat korottavasti), ostavanne vaatteita än eurolla vuodessa, maksavanne puolet pyörästä, suksista, luistimista, harrastusmaksuista, vakuutuksista, lääkärikuluista jne. Ei sitä aina tarvitse mennä niin orjallisesti niin kuin naapurillakin on, soveltaa voi aina.

Jos takana on avio- eikä avoliitto, suosittelen avioeron sovitteluprosessia. Se on lakisääteinen oikeus kaikille eroaville. Sovittelussa on se etu, että esim. käynneistä ei tehdä muistiinpanoja, eikä siellä puhuttuja asioita voi käyttää toista vastaan lyömäaseena oikeudessa myöhemmin, jos siihen mennään. Myöskään työntekijä ei tee mitään lausuntoja oikeutta tai sossua varten. Sovittelua tarjoavat mm. perheneuvolat.

Nate sanoi:
Kaikesta tahkoamisesta huolimatta suosittelen väliaikaista sopimusta. Eron kriisissä on aivan älytöntä, että tehdään sopimuksia, jotka kattavat suunnilleen seuraavat 18 vuotta. Sitten itketään kun niitä ei voida muuttaa.
Mitä pienempi lapsi on, sen tärkeämpää on elää tilanteen mukaan. Tapaamisen pituudet ja tiheys pitäisi määrittää lapsen, ei vanhempien tarpeiden mukaan. Tapaamisoikeus on LAPSEN oikeus, ei vanhemman, jos nyt jotakuta tähän threadiin kirjoittaneista se sattuu edes kiinnostamaan. .

Mitä sitten, kun tapaamisoikeus on määritelty ja tilanne muuttuu niin, että lapsi ei enää halua nähdä toista vanhempaansa? Itseä vitutti suunnattomasti pentuna joka toinen viikonloppu, kun meidät broidin kanssa "pakotettiin" yökylään isän uuden perheen luokse. Ja saatiin nukkua toinen isän uuden vaimon tyttären huoneen lattialla ja toinen sen pojan lattialla. Ikinä ei faija meitä sen kämpän ulkopuolelle viennyt, ellei uusi perhe lähtenyt messiin.

Mutsia mä näin jälkeenpäin kyllä ymmärrän. Meitä oli kaksi rasavilliä ja se olisi varmaan saanut burn outin ilman niitä hengähdysviikonloppuja. Olisi ehkä silti pitänyt avata se suu. Se on vaan tollasessa elämäntilanteessa kahdeksanvuotiaalle ihan vitun vaikeaa.

Vitun katkera mä olen faijalle tosta edelleen.

Kaverini saa 112,50/kk, eli aika lailla alakanttiin? Sen ex-ukko taitaa kyllä olla opiskelija tms. mutta se on sen verran kusessa fyrkan kanssa muutenkin, että taitaa olla "tulonkorotushakemuksen" tekeminen paikallaan..

Toisaalta, ukkoa ei kiinnosta muksun näkeminen ja kaverini on tyytyväinen tilanteeseen, joten kannattaako lähteä sorkkimaan muurahaispesää?

Mitä nyt olen oman muksuni menoja seuraillut (täytti 5v), niin ei 2x160 euroa/kk (eli elatusmaksu + elatusvelvollisen vastaava osuus) koko vuodelle jaettuna mikään mahdoton summa ole kulutettavaksi. Vaatteet (jos nyt ei halua että lapsi palelee talvella Citymarketin vettä pitämättömissä rievuissa) maksaa aivan törkeästi, ja uusia on ostettava joka kesä ja talvi. Lisäksi harrastukset, välineet (fillari joka toinen kesä, joka talvi luistimet, monot ja sukset - saa tosin käytettynä), lääkärit ja lääkkeet yms.
Ei näy loppua menoille...

Teini-ikää odotellessa.

Tätä treadia lukiessa on tullut sellainen olo että ei ikinään perkele lapsia! Mistä pirusta sitä tietää vaikka suhde kaatuu just kun toukka on putkahtanu maailmaan. No sitten siinä olen seuraavat 18vuotta taloudellisesti ahdingossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom