Elatusvelvollisia????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Mocca sanoi:
Halusin vain tsempata niitä joilla ero on edessä tai on vähän aikaa sitten tapahtunut. Kun yleensä kirjoitellaan vaan noista huonoista mahdollisista tapahtumista :thumbs:

:thumbs: kaikille tosiaan, erityisesti nyt Tiedzille. On olemassa niinkin onnellisia tapauksia että etävanhempi maksaa mukisematta paljon enemmän, eikä eron jälkeen ole mitään riitaa rahasta. Tunnen yhden Suomessa asuvan jenkkimimmin, jonka suhde kariutui siihen että mies otti ja petti. Ex-miehellä (toimitusjohtaja, IT-ala) on varaa, joten hän maksaa yli 500€ kuussa.. taisi omatunto kolkuttaa tai jotain. Tämä tosin lienee enemmän poikkeus kuin se sääntö.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pikkupasi sanoi:
Millä helvetillä se sosiaalitäti saa laskettua että lapsesta aiheutuvat kulut 15 vuodelta ovat yhteensä 65000 e? Sen mukaan tuo nimittäin on laskettu. Perkele. Nyt vanhempana ja viisaampana en suostuisi tähän, lähtisin hakemaan huoltajuutta.
Onnea

Ihan kohtuullisesti se tantta on laskenut. Enemmän on esitetty yleensä. Pelkästään asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin menne ton verran (360e) kuussa. Ja sitten kun alkaa ikää tuleen niin pitäs kaikenmaailman mopot, puhelimet, lukiokirjat, jääkiekkovarusteet sun muut ostaa.

nikste sanoi:
Onnea uuteen alkuun ja toivottavasti homma luistaa. Hyvä että saitte aikaseksi kohtuu sopimuksen.

Ero lapsesta ahdistaa mullakin kokoajan joskus enemmän joskus vähemmän vaihtelevaa on. Minkä ikäinen lapsi sulla on?

Nyt ei muuta kuin uusi räkä nenään ja kohti uusia seikkailuja :thumbs:

Parempi myöhään kuin eio milloinkaan, oon ollu vapailla joten vastailen nyt....

Poikani on 1.7 vuotias.

fish sanoi:
Saako olla utelias, paljonko sinun kk-bruttoansiosi on, mistä tuo luku sinun kohdallasi muodostui?

Systeemihän laskettiin netto tuloista. Ja x-naisen ja mun nettotulojen erotuksesta/suhteesta. Miinus sitten ne lapsilisät ja juuri tuo kun poika on mulla suht paljon jne.... X sai käteen n.980€ ja mulla laskettiin 1500€(piti olla palkkakuitit mukana) ja siitä sitten jollain laskusysteemillä jne...Tosin mulla on koko ajan ollut asunnon korkovähennykset ja matkakustannuksista 1/3 veroprossasa joten ei mulla "oikeesti" jäisi noin paljon käteen.

pikkupasi sanoi:
Mulla on yhteishuoltajuus, ei vaikuta elatusmaksuihin... Tässä http://www.yksinjayhteishuoltajat.net/elatus.html sivulta napattu teksti jonka mukaan munkin maksut tällä hetkellä suunnilleen menevät.

"Pitkään oli voimassa prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksoi 10-12 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän. Toinen malli lähtee lapsen tarpeista. Lapsi kuluttaa yksinhuoltajaperheessä keskimäärin 420 euroa kuukaudessa. Tästä vähennetään yhteiskunnan maksama lapsilisä 90 euroa. Yksinhuoltajakorotusta ei vähennetä, koska se kuuluu lain mukaan lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Loppuosa jaetaan vanhempien nettotulojen mukaisessa suhteessa

Esimerkiksi jos lapsen kanssa asuvan äidin nettotulot ovat 1200 euroa/kk ja .........

Nuo sinun tarinat kuulostaa liiankin tutulle....
Vittu.........

uga sanoi:
:thumbs: kaikille tosiaan, erityisesti nyt Tiedzille. On olemassa niinkin onnellisia tapauksia että etävanhempi maksaa mukisematta paljon enemmän, eikä eron jälkeen ole mitään riitaa rahasta. Tunnen yhden Suomessa asuvan jenkkimimmin, jonka suhde kariutui siihen että mies otti ja petti. Ex-miehellä (toimitusjohtaja, IT-ala) on varaa, joten hän maksaa yli 500€ kuussa.. taisi omatunto kolkuttaa tai jotain. Tämä tosin lienee enemmän poikkeus kuin se sääntö.

silloin kun lapsesta puhutaan en minä ainakaan rupea pihistelemään, kuukaudessa menee bout 350-450 euroa ja elatusapu on 117e
117e sopimus tehtiin kun olin vielä opiskelija, onneksi summa on pieni, saa sijoittaa sitä rahaa oikeaan tarpeeseen.

vkloppuisän rooli ei ehkä ole paras mahdollinen ja sen takia hyvä suhde exään on tärkeä, tärkeinhän on se lapsi ja sitä aikaa ei saa vähentää minkään turhanpäiväisillä "aikuisten" leikeillä - "mä en leiki sun kaa"

tsemppiä kaikille tähän liittyen :thumbs:

lapsi on lapsi vaan niin lyhyen hetken

been there, doing it... :itku:

1) Sovi niin pitkälle kuin mahdollista kumppanin kanssa asioista, tämä on kaikista paras malli ratkaista asia, jos sopu syntyy, ei muuta tarvita.

2) Jos sopua ei synny, et ole velvollinen mihinkään ennen oikeuden tai sosiaalilaitoksen päätöstä, joissa jälkimmäisessä tarvitaan sinun suostumuksesi, ensimmäisen kyseessä ollessa, oikeus voi siis kyllä määrätä toisen osapuolen maksamaan jonkin tietyn summan, kuten kohtuulliseksi katsotaan, ja jota sitten ulosoton kautta peritään jos jätetään maksamatta.

Tuossa ovat nuo toimintamallit itse asian ratkaisussa. Edelleenkin suosittelen tuota tapaa 1, mikäli se vain on mahdollista...

Sitten on tietty tapauksia, joissa osapuolet eivät suostu elatusmaksuja maksamaan, (hyvä tietää myös, että mm. pääsääntöisesti huoltavalla kumppanillahan on kyllä oikeus olla vaatimatta maksuja) ja kiertävät ne sitten ilveellä taikka toisella, riippuen kunkin omasta elämäntilanteesta, näistä asioista on mahdotonta tehdä yhtä pitävää yhteenvetoa, vaan se toimii kuten itse elämäkin, muuttuu ja vaihtelee ja päätökset riippuvat joko parhaista keskiviivan ratkaisuista tai asetetuista päämääristä tai niiden summasta.

Keinoja kyllä on, mutta mitä olet valmis käyttämään, ja miksi, ja mitä sillä saavutat, mitä muut sillä saavuttaa, onko siitä muille haittaa?

Paras ratkaisu on aina se, mihin kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä, ja ja semmoisen ratkaisun löytämiseen kannattaa panostaa aikaa ja viitsimistä.

Tätä kysy ensin itseltäsi.

Kun vastaukset ovat selvillä, jatka siitä.

Elatusmaksun suuruuteen vaikuttavia seikkoja:

Hyviä perusteluita kohtaan 1 voi olla esim. toiselle yksinhuoltajuuden myöntäminen, ja sitä osin tukeminen.

Vaihtoehtonahan on tietysti olla myöntämättä, josta päästään kohtaan 2, jossa perusteluina voidaan käyttää hankintoja, jotka kohdistuvat suoraan huollettavaan, eikä esim. pääsääntöisen huoltajan kontrolloimana.

Mutta kuten sanottua, tämmöiset ohjeethan eivät ole erityisen yleispäteviä, vaan se riippuu aina asianomaisista ja heidän elämäntilanteistaan ennenkaikkea.

Hiljaa se hyvä silti tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom