Elatusvelvollisia????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiedz
  • Aloitettu Aloitettu
Raven sanoi:
Näinhän se on. Eräs kaveri maksaa elatusmaksuja ja on jatkuvasti persaukinen. Naisella sen sijaan ihan hyvät oltavat, kun tienaa kohtalaisesti ite ja heti muutamia viikkoja eron jälkeen oli uusi mies katon alla, joka tienaa hyvin.

Eikö se mene niin, että elatusvelvollisuus loppuu jos menee uudelleen naimisiin? Mielestäni sen voisi myös laajentaa sitten avoliittoon.
Edelleen sanon, että kyllä itse maksaisin mielelläni.... mutta vain lapsen tarpeisiin.

Joo se loppuu naimisiin mennessä mutta kuten voi arvata niin eihän tääkään pariskunta mene naimisiin kun vasta 10 vuoden päästa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos naisen elämäntavat/tilanne on "epämääräisiä", niin lapsi asumaan isän luokse.

Raven sanoi:
Eikö se mene niin, että elatusvelvollisuus loppuu jos menee uudelleen naimisiin? Mielestäni sen voisi myös laajentaa sitten avoliittoon.
Edelleen sanon, että kyllä itse maksaisin mielelläni.... mutta vain lapsen tarpeisiin.

:D siis jos mun exä menee naimisiin vaikka me ei missään naimissa oltu, niin en ole elatusvelvollinen? vai onko toi jos itse menen naimisiin jonkun kanssa? exä on menny naimisiin ja sitten voisin tehä hyvinkin sen isyystestin pelkäämättä hirveitä elatusmaksuja.

jamaan sanoi:
:D siis jos mun exä menee naimisiin vaikka me ei missään naimissa oltu, niin en ole elatusvelvollinen? vai onko toi jos itse menen naimisiin jonkun kanssa? exä on menny naimisiin ja sitten voisin tehä hyvinkin sen isyystestin pelkäämättä hirveitä elatusmaksuja.

Siis nimenomaan, jos ex menee naimisiin niin elatusvelvollisuus loppuu.
Näin muistan jostain nähneeni joskus, pitää yrittää tarkistaa jostain kun ehtii.

Raven sanoi:
Siis nimenomaan, jos ex menee naimisiin niin elatusvelvollisuus loppuu.
Näin muistan jostain nähneeni joskus, pitää yrittää tarkistaa jostain kun ehtii.

Eiköhän se elatusvelvollisuus lopu vasta, kun lapset adoptoidaan. Ainakin työkaverin vaimolla on 3 lasta entisestä liitosta ja exä maksaa elatusmaksuja vaikka nainen onkin mennyt uudelleen naimisiin. Työkaverin mukaan elatusmaksut ilmeisesti loppuisivat, jos hän adoptoisi lapset.

Hmm. en ole harkinnut lapsien hankkimista, ja tuskin koskaan tulen niitä alkuun laittamaan. Ja jos joku nainen saa mieleni asian suhteen muuttumaan, niin laitan toukan aluelle jossain autiolla saarella jossa vietän 2 kuukautta lomaa. Varmasti tiedän että on sitten oma. Siltikin epäilyttää, ei jaksaisi tapella lapsien tapaamisista ja elatuksista. Tuskin ne lapset niin välttämättömiä tässä elämässä on. Ainakin välttyvät huonoilta geeneiltä treenaamisen suhteen :lol2:
Sama juttu naimisiin menon kanssa, ilman avioehtoa en edes harkitse.

Elatusmaksut loppuvat kun lapsi täyttää 18. Itsellä vielä 12 vuotta maksamista jäljellä...

Tilanne oli se että sossutäti vaatimalla vaati 10% brutto tuloista. Oli kuulemma normaalikäytäntö. Ensimmäinen kommentti oli tämä perinteinen "KUSE MUROIHIS"! Eli siihen en suostunut mutta ei tuo kaukaakaan mene, eli maksan ihan V I T U S T I! Ja iso osa tutuista jotka ovat samassa tilanteessa maksava lähes saman kaavan mukaan. Muutosta tuohon ei pysty jälkikäteen hakemaan kuin erittäin painavista syistä ja siihen ei lasketa ihan pientä palkan pudostusta tai muuta elintasoon vaikuttavaa. Kusessa olet.

Muijan tilanne tällä hetkellä se että vaikka sen bruttotulos ovat n. 35% siitä mitä minä tienaan, netto hänellä on liksan, asumistukien, lapsilisän ja mun elatusmaksun jälkeen sama kuin mulla. Eli vitun hyvin toimii tulontasaus Suomessa. Tämän lisäksi olen kuulemma (x:n mielestä) velvollinen ostamaan vaatteita ja maksamaan harrastuksia kun maksamani elatusraha on hänelle kuulemma palkkaa... ja lisäksi hän on kuulemma laatinut itselleen budjetin jota ei voi ylittää. Eli hän ja avomiehensä säästää/käy ravintoloissa ja hankkii auton.

Lastani en antaisi ikinä pois, hän on kaiken tämän arvoinen, mutta jos pääsisin siitä kateellisesta sosiaalipummista verenimijäkääkästä jollain eroon niin maksaisin kerralla jo maksetut ja vielä maksamatta oleva 12 vuoden jäljellä olevat elatusmaksut. Haluaako joku 45000 euroa?

Millä helvetillä se sosiaalitäti saa laskettua että lapsesta aiheutuvat kulut 15 vuodelta ovat yhteensä 65000 e? Sen mukaan tuo nimittäin on laskettu. Perkele. Nyt vanhempana ja viisaampana en suostuisi tähän, lähtisin hakemaan huoltajuutta.

Onnea

pikkupasi sanoi:
Suomessa. Tämän lisäksi olen kuulemma (x:n mielestä) velvollinen ostamaan vaatteita ja maksamaan harrastuksia kun maksamani elatusraha on hänelle kuulemma palkkaa... ja lisäksi hän on kuulemma laatinut itselleen budjetin jota ei voi ylittää. Eli hän ja avomiehensä säästää/käy ravintoloissa ja hankkii auton.

Onnea

Hmm.... 65keuria 15 vuodella. Oletetaan, että sossutäti mallintaa tilanteen siten, että sinun pitää maksaa kaikki lapsen kulut (= äiti ei maksa puolia). Sen jälkeen lasketaan yläkanttiin, että lapsen harrastuksiin menisi keskimäärin 1keur vuodessa. Vaatteisiin ja ruokaan menee korkeintaan 200e/kk keskimäärin 15 vuoden aikana (reipas yläraja). Tästä saadaan 48keuria 15 vuodella ts. maksat ainakin 17keuria ylimääräistä (todennäköisesti enemmänkin).

Täytyy siis tulkita niin, että tuo ylijäämä on todellakin palkkaa äidille siitä, että tämä hoitaa lasta ja sinun ei tarvitse osallistua jokapäiväiseen lastenhoidon arkeen 24/7.

screwdriver sanoi:
Hmm. en ole harkinnut lapsien hankkimista, ja tuskin koskaan tulen niitä alkuun laittamaan. Ja jos joku nainen saa mieleni asian suhteen muuttumaan, niin laitan toukan aluelle jossain autiolla saarella jossa vietän 2 kuukautta lomaa. Varmasti tiedän että on sitten oma. Siltikin epäilyttää, ei jaksaisi tapella lapsien tapaamisista ja elatuksista. Tuskin ne lapset niin välttämättömiä tässä elämässä on. Ainakin välttyvät huonoilta geeneiltä treenaamisen suhteen :lol2:
Sama juttu naimisiin menon kanssa, ilman avioehtoa en edes harkitse.

Veit ajatukset päästäni, eli aikalailla samaa mieltä olemme.

Otetaanko näissä asioissa mitenkään huomioon sitä halusiko mies pitää lapsen vai ei? ja oliko suunniteltu raskaus? Jos on sen verran nuori tms että ei miehen mielestä ole hyvä idea pitää lasta. Tuli vaan mieleen että nämä asiat pitäisi mun mielestä ottaa huomioon kaikessa avustuksessa myös, eli jos tulee ns. ei toivottu raskaus niin tuntuu vaan tyhmältä että muijilla on koko sanavalta siinä tilanteessa, tai oikeastaan siinä vaiheessa jos omasta mielestä ei olisi varaa pitää lasta tai muita syitä, niin voisi myös jättää miehen pois maksukuvioista, siis varsinkin jos ei olla yhdessä suunniteltu raskausta "kyllä mä söin pillereitä mutta tulin kummiskin raskaaksi"

No ei nää asiat tietenkään näin yksinkertaisia ole mutta..

Sumppari sanoi:
Jutusta ja taustoista en mitään tiedä, mutta eikö olisi parasta yrittää saada lapset itselleen? Menisi rahat ainakin omasta mielestä oikeisiin asioihin, ja näkisi lapsia useammin.

Niin, voi toki olla että joku ei halua lapsia omalle kontolleen 24/7 seuraavat n vuotta, jolloin elatusmaksua tulee ajatella hintana vapaa-ajasta. :rolleyes: Mutta saisipa sitten exältä elatusmaksuja :D

Mites olisi yhteishuoltajuus, vai mikä lie virallinen termi. Käsittääkseni elatusmaksuja ei silloin maksella ja lapset ovat vuorotellen esim 2 viikkoa toisen vanhemman luona. Tuota kannattaisi ehkä yrittää?

D.Yates sanoi:
Mites olisi yhteishuoltajuus, vai mikä lie virallinen termi. Käsittääkseni elatusmaksuja ei silloin maksella ja lapset ovat vuorotellen esim 2 viikkoa toisen vanhemman luona. Tuota kannattaisi ehkä yrittää?
Näin vaikka lapsia ei mulla olekkaan, niin kuulostaa aika lasten pompottelulta tällainen 2 viikkoa siellä 2 viikkoa täällä. Jos vanhemmat asuvat vaikka eri paikkakunnilla, niin aikalailla käy tuollainen järjestely jo lasten oman sosiaalisen elämän päälle. Ei ainakaan tunnu siltä että tuolla käytännöllä lasten parasta ajatellaan.

Yhteishuoltajuudestahan tässä on käsittääkseni puhuttu koko ajan. Todellakin jos saa sovittua niin, että penska on puolet ajasta isällä ja puolet äidillä niin silloin elatusmaksulle ei ole mitään perustetta.

Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä oliko penska suunniteltu vai ei. Ehkä kannattaa siinä hässimisen huumassa muistaa että mitä siitä voi seurata.

Exän naimisiinmeno ei vaikuta mitenkään elatusmaksuihin, koska exän uusi aviomies ei ole vastuussa lapsen elättämisestä. Lapsen huoltaja toki menettää lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen, mutta tällä perusteella on turha mankua enemmän elatustukea.

Mulla on yhteishuoltajuus, ei vaikuta elatusmaksuihin... Tässä http://www.yksinjayhteishuoltajat.net/elatus.html sivulta napattu teksti jonka mukaan munkin maksut tällä hetkellä suunnilleen menevät.

"Pitkään oli voimassa prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksoi 10-12 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän. Toinen malli lähtee lapsen tarpeista. Lapsi kuluttaa yksinhuoltajaperheessä keskimäärin 420 euroa kuukaudessa. Tästä vähennetään yhteiskunnan maksama lapsilisä 90 euroa. Yksinhuoltajakorotusta ei vähennetä, koska se kuuluu lain mukaan lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle. Loppuosa jaetaan vanhempien nettotulojen mukaisessa suhteessa

Esimerkiksi jos lapsen kanssa asuvan äidin nettotulot ovat 1200 euroa/kk ja isän 2400 euroa/kk niin isä maksaisi lapsen kulutuksesta 2/3 eli 280 euroa/kk ja äiti 1/3 eli noin 140 euroa/kk. Nettotuloihin ei lasketa päivärahoja eikä matkakuluja, mutta asumistuki lasketaan. Asuntolainakulut vähentävät elatuskykyä. Kohtuuttomia lainoja ei kuitenkaan huomioida."

Niin kauan kuin mennään kaavoilla niin mammat on vahvoilla, käteen jää aina rahaa. Ei sillä maksan sen maksuni kitisemättä, mutta kun vähän väliä se lepakko vonkuu lisää. Pyysi joku viikko sitten että ostaisin niille huonekaluja, vittu että on munaa!! Johan mä kerran sen kämpän sisustin. Ostakoon uusi äijä.

maneater sanoi:
Exän naimisiinmeno ei vaikuta mitenkään elatusmaksuihin, koska exän uusi aviomies ei ole vastuussa lapsen elättämisestä. Lapsen huoltaja toki menettää lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen, mutta tällä perusteella on turha mankua enemmän elatustukea.

Itse asiassa exän uusi aviomies on vastuussa lasten elättämisestä käytännössä, vaikka näin ei ehkä olekaan käytännössä. Valtio säästää.

Esimerkki:

Aviopari koostuu henkilöistä A ja B. Lapsia heillä on 4 kappaletta. A saa lapset. B maksaa elatusmaksua A:lle. Lapset ovat päiväkodissa. A:n ansiot ovat niin pienet, että hänen ei tarvitse maksaa lasten päivähoitomaksuja. A löytää uuden puolison C. A ovat C avoliittossa (= ei edes naimisissa). C:n palkka on 6000 euroa/kk. Nyt Kela tulkitsee, että päivähoitomaksu pitää maksaa, koska ruokakunnan tulot ovat tarpeeksi suuret. Lopputulema on, että C maksaa lasten päivähoitomaksut (a' 200 euroa/kk) yhteensä 800 euroa/kk, koska A:lla ei ole siihen varaa ja B:llä ei ole mitään tekemistä ko. talouden kanssa muuta kuin elatusmaksun kautta. Johtopäätös: C joutuu väkisin vastuuseen ei-biologisista lapsistaan.

maneater sanoi:
Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä oliko penska suunniteltu vai ei. Ehkä kannattaa siinä hässimisen huumassa muistaa että mitä siitä voi seurata.

Joo tottakai, mutta siis on olemassa semmoisia tapauksia jotka hankkiutuvat "vahingossa" raskaaksi, siis jättävät syömättä pillereitä ja kertovat ehkäisyn pettäneen, e-pillerit pitäisi kai olla jotain 99? varmoja, joten vetoovat sitten siihen 1%. no mistä toinen siitä saisi tietää. :rolleyes:

Esimerkki:

Aivan, näin toki taitaa olla. En älynnyt ajatella tilannetta, jossa exä on pers-aukinen.

oo tottakai, mutta siis on olemassa semmoisia tapauksia jotka hankkiutuvat "vahingossa"

Jaa-a, enpä osaa muuta sanoa että ei kun kumiukkoa päälle :D . Tosin siinä tapauksessa veikkailisin, että akka ei olisi enää kovin kiinnostunut aktista, heh. Pitää kyllä olla aika sika että ensin vääryydellä hommaa pennun ja sitten vielä kinuaa elatusmaksuja. Onkohan kovin tavallista.

Toi pikkupasin exä on menettänyt suhteellisuudentajunsa...

maneater sanoi:
Aivan, näin toki taitaa olla. En älynnyt ajatella tilannetta, jossa exä on pers-aukinen.

Jaa-a, enpä osaa muuta sanoa että ei kun kumiukkoa päälle :D . Tosin siinä tapauksessa veikkailisin, että akka ei olisi enää kovin kiinnostunut aktista, heh. Pitää kyllä olla aika sika että ensin vääryydellä hommaa pennun ja sitten vielä kinuaa elatusmaksuja. Onkohan kovin tavallista.

Toi pikkupasin exä on menettänyt suhteellisuudentajunsa...
Mulla on kaveri, jonka tyttoystava hankkiutui raskaaksi tarkoituksella jotta saisi pidettya miehen itsellaan (silloin niilla meni hyvin) ja sitten kun rupesi menemaan huonommin niin hankkiutui viela toiseen kertaan raskaaksi. Nyt kaveri avautui etta on halvempaa olla suhteessa vaikkei oikein nappaa kun lahtea menemaan koska joutuis maksamaan elatusmaksuja.

Ja niin, siis tytto oli jossain vaiheessa tunnustanut etta oli tarkoituksella jattanyt pillerit ottamatta...etta semmoista...

420e/kk on todella yläkanttiin, ainakin alle kouluikäisestä lapsesta.
Oikeudenmukaisinta olisi jokin pienempi korvaus sille, jonka luona lapsi asuu ja kaikki vaate, sairaus, päivähoito ja muut isommat kulut puoliksi, jolloin päästään lähemmäksi todellisia kuluja.
Tiedän tilanteen, jossa tehtiin toistaiseksi voimassa oleva sopimus, että vanhemmat sopivat keskenään elatus asiat, eli käytännössä ei elatusmaksuja, ja isommat menot puolitetaan.
Jos ongelmia -->asia uuteen käsittelyyn-->normaali käytäntöön ja luultavasti hirveä sota pystyyn.

Lähivanhempi joutuu tosin vääntämään tosissaan duunia, että selviää, mutta lapselle parempi, jos välit kunnossa, ja lapsen on helpompi asua elämäntilanteiden muuttuessa välillä äidin luona.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom