Elämänkatsomuskysymys?

Ruger sanoi:
Selittäkää joku minulle miksi monille, toisten usko kristillisiin arvoihin vaikea pala. Mutta ennustajat, horoskoopit, kummitukset, meediot on OK?
Minulle toisten usko kristillisiin arvoihin ei ole mikään ongelma - kyllähän monet niistä kuten toisen huomioonottaminen ovat muutenkin noudattamisen arvoisia, vaikkakaan en kristinuskon käsitystä jumalasta itse tunnustakaan. Myönnän kuitenkin eräänlaisen ennakkoluuloni vahvasti uskonnollisia ihmisiä kohtaan, mikä johtuu siitä, että on kokemusta henkilöistä, jotka tuputtavat uskoaan myös muille. Näitten ennustajien, meedioitten ym. kanssa en ole samanlaiseen lähetystyöhön törmännyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruger sanoi:
Selittäkää joku minulle miksi monille, toisten usko kristillisiin arvoihin vaikea pala. Mutta ennustajat, horoskoopit, kummitukset, meediot on OK?

Samaa hatusta vedettyä huttua nuo kaikki ovat.
Satuolennot eivät kuulu mun todellisuuteen enkä pohjaa elämääni näille osoitetuille kirjoille, mutta jos jumalasta/jumalista tahi joulupukista (olen pahoillani, ei häntä ole oikeasti olemassa :( ) joskus löytyy jotain konkreettista dataa, muutan mielipiteeni.

EDIT: mitä noihin kristillisiin arvoihin tulee, niin mua tympii ajatus siitä että voit olla hyvä vaan jos sulla on kristilliset arvot. Yritän olla hyvä toisia ihmisiä kohtaan, mutta ne arvot eivät ole peräisin kristinuskosta.

Ruger sanoi:
Sä kysyt tossa miksi jotkut ei diggaa kristillisestä arvomaailmasta ja samaan hengenvetoon rinnastat siihen seikkoja, joilla ei ole mitään tekemistä arvojen kanssa?

Jos taas meinaat sitä, minkä takia varsin moni on antikristillinen mutta avoin mainitsemillesi parapsykologian ilmiöille, luulisin selityksen olevan osapuilleen seuraava:
Ihminen kokee juurettomuutta kristinuskon syrjäytettyä tämän alkuperäisen kulttuurin. Tämä käynnistää voimakkaan vastenmielisyyden tunteen kyseisiä "valloittajia" kohtaan. Juurettomuus ajaa sitten etsimään Jotain Muuta, ja ennustajat, horoskoopit sun muut zydeemit on näppärästi saatavilla vaikka iltiksen sivuilta.

Joidenkin juttujen havaitseminen vaan vaatis sitä syvempää itsetutkiskelua, ja kaikista ei sellaiseen ole.

Ruger sanoi:
Mielestäni noi kaikki menee samaan kastiin, jos ei usko yliluonnolliseen. Ero on vain siinä, että kristinuskoa tuputetaan jo heti lapsesta asti ja valtio on myös tiukasti kytköksissä kristinuskoon. Tämä voi aiheuttaa ikäänkuin ylimääräistä ymmärtämättömyyttä.

Eihän se minuakaan haittaa, jos joku on uskovainen. Hyvä vaan, jos saa lohtua jostain elämään. Se vain aiheuttaa närää, kun asiaa pitää mainostaa. Jos kaikki uskoisivat mihin tahansa omassa kaikessa hiljaisuudessa, niin paljon turhaa porua vältettäisiin. Käännyttäminen ja julistaminen sitä närää aiheuttaa puolin ja toisin.

Kyse on loppujenlopuksi mielipide-eroista ja ainahan ne aiheuttavat keskustelua.

Pertti 123 sanoi:
Jos ei haluu uskontoa, niin olis vaikka joku etiikka painotteinen kurssi, jossa käytäs myös eri uskontoja läpi (selitettäs niiden ideat ym yleissivistystä)

Itse ainakin huomasin suunnattomaksi ilokseni, että lukion uskonnonkurssit, joita niin kovasti jo ennalta vihasin, osoittautuivatkin uskontotieteiden kursseiksi, eivätkä raamattupiireiksi. En tiedä oliko kyseessä opettajasta/koulusta johtuva asia vai ihan yleinen, mutta meillä ainakin oli pakollisina kursseina yleinen uskontojen käsitteitä ja uskontoa globaalina ilmiönä tarkasteleva kurssi, länsimaisen historian kurssi kristinuskon näkökannasta (mikä oli aika päätä syövyttä puudutusasteeltaan) ja etiikan kurssi.

Missään näistä emme tarttuneet raamatun säkeisiin, vaan uskontoa tarkasteltiin ilmiönä, eikä äärimmäisenä totuutena. Opettaja jopa mainitsi, että ilmeisesti nykyään "uskonnon" opettajana voi toimia kirkkoon kuulumaton henkilö? Kävin nuo kurssit vielä vasta lukion loppuvaiheessa, syynä nimeomaan turhauminen ala- ja yläasteen uskonnonopetukseen, ja abina ykkösten seassa sainkin esim. etiikan kurssista huomattavasti keskiverto 16 vuotiasta enemmän irti.

Oma uskoni on täysin (luonnon)tieteellinen, enkä oikein käsitä miten muuhun kuin totuuksiin on järkevää perustaa ajatusmaailmaansa. Suurinta ihmetystä minussa ihmetyttää, että osa, ehkä jopa suuri osa, kristityistä myöntää, että raamattu on kirjoitettu kuvaamaan aikansa käsitystä maailmasta ja esimerkiksi luomiskertomus vaihtuisi ~5000 vuotta sitten (en muista mikä tuo ajoitus on) tapahtuneesta pariskunnan syntymisestä hetkeen ennen alkuräjähdystä, (koska tuota ei ole tiede vielä pystynyt selittämään) jos raamattu kirjotettaisiin nyt. Miten siis raamattu ja siten myös sen sisältö voi olla totta jos kerran ko. totuus muuttuu aikojen saatossa?

Kommenttini ei ole tarkoitettu hyökkäykseksi kenenkään näkemyksiä kohtaan, jos joku sitä sellaisena tulkitsisi.

:hyper: :hyper: :hyper:

Oletteko te nyt jumalauta tosissanne? Ensin seuraatte silmät pyöreänä mainoksia telkkarista, sanomalehdistä, radiosta ja sitten tulette tänne voivottelemaan sitä, kun joku vanha mummo tulee huutamaan Jeesusta ovelle?????

Herätkää pahvit! Me kaikki olemme toistemme käsinukkeja. Paras mitä voimme tehdä on vain todeta, että "OHO! Minulla on käsi perseessä!", kuten tuossa Tupla-J:n postaamassa sarjiksessa.

Lähetystyöstä valittaminen kapitalistisessa yhteiskunnassa on kuin joulurauhan julistaminen Anttilassa. Ensin täytyy vetää pää pois omasta perseestä, sitten vasta saa osoitella sormella.

Tomppa85 sanoi:
:hyper: :hyper: :hyper:

Oletteko te nyt jumalauta tosissanne? Ensin seuraatte silmät pyöreänä mainoksia telkkarista, sanomalehdistä, radiosta ja sitten tulette tänne voivottelemaan sitä, kun joku vanha mummo tulee huutamaan Jeesusta ovelle?????

Herätkää pahvit! Me kaikki olemme toistemme käsinukkeja. Paras mitä voimme tehdä on vain todeta, että "OHO! Minulla on käsi perseessä!", kuten tuossa Tupla-J:n postaamassa sarjiksessa.

Lähetystyöstä valittaminen kapitalistisessa yhteiskunnassa on kuin joulurauhan julistaminen Anttilassa. Ensin täytyy vetää pää pois omasta perseestä, sitten vasta saa osoitella sormella.

Itse kyllä koen aika paljon henkilökohtaisemmaksi elämänkatsomuksen tyrkyttämisen kuin kaupallisen mainostuksen. Lähetystyö ei käsittääkseni kuulu kapitalismin määritelmään.

Bricktop sanoi:
Itse kyllä koen aika paljon henkilökohtaisemmaksi elämänkatsomuksen tyrkyttämisen kuin kaupallisen mainostuksen. Lähetystyö ei käsittääkseni kuulu kapitalismin määritelmään.

Et voi olla tosissasi. Kuvitteletko mainosten myyvän sinulle tuotteita? NOT! Ne myyvät mielikuvia, asenteita ja arvoja. Aivan samoja asioita kuin uskonnotkin. Katso seuraava Volvo-mainos loppuun asti niin ymmärrät, mistä on kyse...

Tomppa85 sanoi:
Et voi olla tosissasi. Kuvitteletko mainosten myyvän sinulle tuotteita? NOT! Ne myyvät mielikuvia, asenteita ja arvoja. Aivan samoja asioita kuin uskonnotkin. Katso seuraava Volvo-mainos loppuun asti niin ymmärrät, mistä on kyse...
Juu, aika osuva arvio, jos puhutaan judeo-kristillisistä uskonnoista: molemmat pyrkivät luomaan mielikuvia elämässä olevista tyhjiöistä, jotka vain [lisää haluamasi sana] voi täyttää. Mainokset pyrkivät maaliin herättämällä hauskoja, positiivisia ja tunteisiin vetoavia mielikuvia, uskontojen PR on taipuvainen olemaan primitiivisempi ja tyytyy lähinnä uhkailemaan ja lupailemaan jotain kliffaa kuoleman jälkeen.

Suurin ero siinä lienee se, että mainostajat tietävät mainostavansa. En mä tosin muista ovelta ovelle-kaupustelijoidenkaan saaneen mitään erityisen hyvää vastaanottoa, joten mä ainakin ymmärrän ihan täysin, minkä takia jengi suhtautuu vihamielisesti aikaansa haaskaaviin kierteleviin mainosmiehiin.

edit: Totta myös allaolevassa Bricktopin lausunnossa. Mainoksen vaatimukset kohteelleen ovat varsin pientä kokoluokkaa verrattuna uskonnon vastaaviin.

Tomppa85 sanoi:

Aivan totta puhut mainoksista, mutta en silti vertaisi niitä suoraan uskontoon. Ei mainoksen ideologia ole uskonto. Uskonnolla on ihmiselle ainakin minun käsitykseni mukaan aika paljon syvempi vaikutus kuin viihteellisellä mainostuksella.

Itse en kuulu kirkkoon, erosin kun täytin 18 vuotta.

En usko mihinkään yliluonnolliseen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten esim. voisi uskoa siihen, että avaruudessa on elämää.
Tai saattaahan se olla mahdollista, että haamujakin on olemassa. Kaikkeen on kuitenkin tieteellinen selitys.

Ihmisellä on tarve selittää kaikki asiat. Ja sitten, kun jotain asioita ei pystytä selittämään, niin keksitään jumalia ym.
Ja onhan se helpompi ajatella asioita joita ei ymmärretä, esim. kuolemaa, kun miettii, että sitten kuoleman jälkeen pääsee 100 neitsyen kanssa taivaaseen. :)

Cooper sanoi:
Ja onhan se helpompi ajatella asioita joita ei ymmärretä, esim. kuolemaa, kun miettii, että sitten kuoleman jälkeen pääsee 100 neitsyen kanssa taivaaseen. :)
Ne oli viinirypäleitä. Tosin harvempi imaami suostuu tuota lausuntoa enää nykypäivänä allekirjoittamaan.

Viinirypäleitä? Ei kauhean hohdokasta... :)

Bricktop sanoi:
Aivan totta puhut mainoksista, mutta en silti vertaisi niitä suoraan uskontoon. Ei mainoksen ideologia ole uskonto. Uskonnolla on ihmiselle ainakin minun käsitykseni mukaan aika paljon syvempi vaikutus kuin viihteellisellä mainostuksella.

En kyllä ymmärrä vieläkään, millälailla lähetystyö on pahempi asia kuin mainostaminen. Ainakin uskontojen edustajat ovat aika suoria tässä asiassa: joudut helvettiin jos et usko, pääset taivaaseen jos uskot... Televisiomainoksista taas ei välttämättä enää tiedä, mitä tuotetta ne mainostavat, ennenkuin lopuksi tulee joku Adidaksen logo.

Ymmärrän kyllä sen, että periaatteellisella tasolla helvetillä uhkailu on vakavampi paikka yksilöille, jotka eivät ole kannastaan selvillä. Mutta niinhän mainostajatkin tekevät: "Osta Libresse. Pääset mukaan tähän nuorekkaaseen ja raikkaaseen naisporukkaan. On naisellista ostaa Libresse. Haluathan olla naisellinen nainen? Ethän halua olla ERILAINEN?" Ulkopuolisuushan on eräänlainen helvetti. Kuluttajat ostavat tuotteita ollakseen "IN."

En pidä siitä, että jotkut tulevat ovelleni tuputtamaan jotain Vartiotornia. Ei minun maailmankuvani siitä kuitenkaan romahda. Olen sen verran varma kannastani ja näkemyksestäni. Ihmisen, jonka mieli järkkyy tuollaisesta, pitäisi vakavasti arvioida elämänkatsomuksensa uudelleen, koska se selvästikään ei ole kovin vahvalla pohjalla.

MrSeoinage sanoi:
Onko Pakkotoistossa uskovaisia ihmisiä. Tämmöinen pieni gallup?
Itse olen hengellisen taustan omaava ja siksi naturaalitreenaaja.
Nyt pitää vielä ihan vain mielenkiinnosta asiaa kohtaan kysäistä sellainen juttu, että ketkä lasket uskovaisiksi? Eli mitä uskontokuntaa edustat itse? Tässä on tietyissä yhteyksissä selvinnyt, kuinka alhaisina tietyt uskontokunnat saattavat pitää muita.

Mitä omaan uskooni tulee, niin uskon lähinnä fysiikan lakeihin, mutta en myöskään kiellä mahdollista Jumalan/Jumalien olemassaoloa täysin. Jos joku minulle todistaa jollain tavalla Jumalan olemassaolon, niin totta kai siihen uskon.

edit. Jos uskovaisen kanssa päädyn keskustelemaan, niin ihan ok, saa uskoa minun puolestani, kunhan ei ala tuputtaa sitä minulle. Omasta uskostani saa vielä kysellä ja ilmaista kantansa siihen, jos tämän jälkeen vain hyväksyy saman tavan minulta. Paras kuitenkin yleisesti ottaen on jättää uskonnosta keskusteleminen ihmisten välillä minimiin.

kriittinenmassa sanoi:
joulupukista (olen pahoillani, ei häntä ole oikeasti olemassa :( )
Olisit nyt edes laittanu ton spoileriks...ittellä meni ainakin joulu ihan pilalle...:joulu4:

Tomppa85 sanoi:
En kyllä ymmärrä vieläkään, millälailla lähetystyö on pahempi asia kuin mainostaminen. Ainakin uskontojen edustajat ovat aika suoria tässä asiassa: joudut helvettiin jos et usko, pääset taivaaseen jos uskot... Televisiomainoksista taas ei välttämättä enää tiedä, mitä tuotetta ne mainostavat, ennenkuin lopuksi tulee joku Adidaksen logo.

Ihan oikeessa oot mun mielestä tossa, että kuinka moni meistä lopulta miettii tai tajuaa miten ne omatkin mieltymykset esim. vaatteisiin, elämäntyyliin tai harrastuksiin(bodaus...:hyper:...) on muodostunut. Ollaan niin individualisteja ja valistuneita, mutta eiköhän me aivopestyjä apinoita kaikki olla jollain tasolla. Tästä nyt kevyenä esimerkkinä vaikka erilaiset kulttuurit.

Tuskin moni niistä 5min televisiomainoksista tai ilmaisjakeluistakaan nyt niin ilahtunut on. Uskonnot vaan herättää vahvoja mielipiteitä, koska monella on selkeä oma kanta ja just esimerkiks traumoja jo kouluajoista saakka.:joulu3::piis:

Mainoskatkolla pääsee kuselle ja hakemaan lisää ehrmannia.

Ei minunkaan mielenrauhani siitä järky jos joku mummo tulee ovelle tilittää. Aina voi kohteliiasti kieltäytyä ja toivottaa hyvät jatkot. Mutta kun tämä ei niille riitä vaan vedetään "don't go to hell, believe in jesus"-liivit päälle ja ollaan joka paikassa käsi ojossa niitten lappusien kanssa jonkun kiihkoilijan julistaessa totuutta megafoniin. Lopuksi vielä tyrkätään kauppojen viereen screeni julistamaan ilosanomaa 24/7, jotta pelastus olisi koko ajan käsillä.

EDIT: Ei mun mielenrauha noistakaan järky, mutta välillä pistää miettimään, että onko noilla ihmisillä kaikki kotona.

training_addict sanoi:
Tuskin moni niistä 5min televisiomainoksista tai ilmaisjakeluistakaan nyt niin ilahtunut on. Uskonnot vaan herättää vahvoja mielipiteitä, koska monella on selkeä oma kanta ja just esimerkiks traumoja jo kouluajoista saakka.:joulu3::piis:

Hyvä että asioista puhutaan. Uskonto on tullut sopivan turvalliseksi arvostelukohteeksi. Tavallaan meidän on helpompi asettaa itsemme sen ulkopuolelle tarkastelemaan sitä, kuin ennen. Mainokset taas ovat niin lähellä meitä ja ovat niin kiinteä osa elämäämme, ettei niitä oikeastaan enää nähdä mainoksina. Ne vain ovat. Silti ne vaikuttavat elämäämme ja niihin pitäisi oman etumme nimissä suhtautua kriittisesti.

Tomppa85 sanoi:
En kyllä ymmärrä vieläkään, millälailla lähetystyö on pahempi asia kuin mainostaminen. Ainakin uskontojen edustajat ovat aika suoria tässä asiassa: joudut helvettiin jos et usko, pääset taivaaseen jos uskot... Televisiomainoksista taas ei välttämättä enää tiedä, mitä tuotetta ne mainostavat, ennenkuin lopuksi tulee joku Adidaksen logo....

Turha näistä mielipiteistä on kiistellä. Kumpikaan ei tähän asiaan voi faktaa sanoa, vain omia ajatuksiaan.

Itse en koe kumpaakaan uhkana omalle ajatusmaailmalleni, mainokset tosin ärsyttävät enemmän jatkuvalla näkyvyydellään. Toisaalta tapakristillisyys näkyy yhteiskunnassa myös jatkuvasti. Edelleen, on vain minun mielipide että uskonnolisen käännytystyön tarkoitusperät ja onnistunut toteutus eivät ole verrattavissa mainosten vastaaviin. Kumpikin niistä on pakkosyöttöä ja menee läpi tietylle manipuloitavissa olevalle ihmisryhmälle.

Itse olen kristitty.

ja tosiaankaan en nä oikeastaan mitään väliä sillä, minkä seurakunnan jäsenkirjassa jonkun nimi sattuu olemaan, olennaista on se,
mihin ihminen uskoo. Monista kristityistä kavereistani en itseasiassa edes yli vuoden tuttavuuden jälkeenkään ole tiennyt, että mihin kirkkokuntaan he kuuluvat, koska se on ollut epäolennainen asia, sama usko meitä yhdistää ja kristillisessä opiskelijajärjestössämme ei asia ole edes tullut esille.

joten jos asiasta laitetaan joku gallup, on iha turha ruveta siinä erottelemaan, "luterilainen, ortodoksi, helluntailainen, muu vapaa" vaan sen olennaisen asian mukaan

"uskova kristitty"
"uskova muslimi"
"uskon johonkin itämaiseen"
"uskon johonkin korkeampaan voimaan, mutten tiedä mihin"
"en tiedä yhtään mihin uskon tai uskonko mihinkään (agnostikko)"
"en usko mihinkään korkeampaan voimaan( ateisti) "

uskovassa kaveriporukassani on muuten yllättävän paljon punttisaliharrastajia,
tosin ei mitään "himotreenaajia" vaan kerran pari viikossa ihan vaan peruskunnon takia käyviä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom