Eläinaiktivistit siirtymässä henkilökohtaisiin vahingontekoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
steeler22 sanoi:
Oletko muuten huomannut että heidän työhönsä kuuluu viattomien tappaminen?

Huono. Minkä ihmeen viattomien? En tiedä yhtään tapausta jossa kettufarmari olisi listinyt yhtään ketään.

Ai, sä puhuit niistä elukoista? Niin, sitten lehmäfarmareiden, jyväjemmareiden, eläinlääkäreiden yms. työ on silkkaa murhaamista. Lehmäfarmarit pistävät lehmät lihoiksi, jyväjemmarit tappavat viattomia kasveja ja eläinlääkäritkin lopettavat eläimiä. Metsästäjät tappavat silkaksi huviksi ja mä sen takia, että ihan kylmästi vaan vihaan noita hyttysiä ja muita otuksia.

Ai niin, sanoinko mä jo, että tuo oli vitun huono viesti? No sanotaan nyt sitten; HUONO!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rinkku sanoi:
Tziisus nainen - sä et voi olla näin typerä. "Osoita" sä mulle ihmisten oikeudet.

Reaalimaailmassa toteutuvat ihmisoikeudet ovat ihan puhtaasti ihmisten omaan sopimusoikeuteen perustuvia, yleensä vieläpä kansalliseen sellaiseen. Samoin on asia eläinten oikeuksien kanssa, paitsi etteivät eläimet ole päteviä sopijaosapuolia. Ihmiset siis sopivat eläinten oikeuksista niiden puolesta.

Tässä nyt ilmeisesti toinen puhuu ihmisten kehittämästä sopimusoikeudesta, ja toinen moraaliin liittyvistä kysymyksistä. Lienee selvää, että sopimusoikeuden pitäisi periytyä moraalista, eikä päinvastoin :)

Lord sanoi:
Tuo vaikuttaminen on aika vaikeaa yhteiskunnassamme laillisia teitä.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Animalian mainoskampanja joka keskeytettiin vain muutaman päivän jälkeen. http://www.animalia.fi/media/tiedotteet2005/300605.htm
Tässä maassa ei ole kaikilla samat oikeudet edes mainostamisessa.
Enpä oikein usko että kyseinen kampanja keskeytettiin kansalaisten palautteen takia. Taisi JCDecaux saada vihaisia puhelinsoittoja McDonaldsin, Kariniemen yms. firmojen sediltä. Aika paha tilanne JCDecauxille kun omat asiakaat suuttuvat julkaistusta kampanjasta.

Oli vaikeaa tai ei, pidän silti vaikuttamista tai sen yrittämistä hyväksyttävänä jos se tapahtuu laillisia teitä. Vandalismilla tapahtuvaa vaikuttamista en hyväksy.

Tuossa tapauksessa on kyse bisneksestä. Jollain on enemmän valtaa mainosmarkkinoilla kuin Animalialla ja raha ja valta puhuvat. En lähde kuitenkaan erkseen erittelemään ja mutuilemaan(tm) siitä, että mikä taho mainosten poisvetämisen on saanut aikaan. Lähes varmana pidän kuitenkin sitä, että valtiovalta ja voimassaoleva lainsäädäntö ei tähän asiaan ole vaikuttanut.

Rinkku sanoi:
Mulla jotenkin tämä perisuomalainen legalismi kirpaisee aina sydäntä. Ymmärrätkö sä Sumu, että tässä maailmankatsomuksessa sun on pakko peesata lausetta: "Jos järjestelmä ja lainsäädäntö sallii inkvisition, niin hehkuvan seipään työntäminen pakanan anukseen ei ole kiduttajan vika". Mua oikeesti hirvittää tollainen katsomus, jossa subjektilla ei ole moraalista vastuuta, vaan lainsäädännön ja moraalin välille laitetaan = merkki.

Arvoisa Rinkku, älä laita sanoja minun suuhuni ja laita minua peesaamaan mitään, mitä en peesaa. Ja jos aletaan vääntämään rautalangasta, niin en ole missään vaiheessa käsittääkseni ollut sitä mieltä, että kettujen tarhaaminen on -vitun hyvä juttu-. Olen vain sitä mieltä, että kettutarhaajan tulee saada harjoittaa ammattiaan koska laki sen sallii. Ymmärrän, että kettutarhaajat eivät vapaaehtoisesti rakenna suurempia häkkejä, koska pyrkivät elinkeinollaan tehokkuuteen ja voiton maksimointiin. Vapaaehtoiset rakennelmatkin maksavat ja leikkaavat tuottoa liiketoiminnalta.

Yksilöllä on vastuu teoistaan ja jos kettufarmarin päätä ei kolota se, että karvakasat elävät häkissä, niin minä en sille mitään voi. Minun puolestani kettutarhat voidaan lopettaa vaikka juuri tällä kellonlyömällä, mutta valitettavasti se ei vaan taida olla mahdollista. Jokainen pitäköön huolen omasta moraalistaan ja vastuustaan. Ja Rinkku, lainsäädäntö ja moraali eivät ole yhteneväisiä (edes minunkaan mielestäni), joten ole hyvä ja unohda se yhtäsuuruusmerkki.

Rinkku sanoi:
Tziisus nainen - sä et voi olla näin typerä. "Osoita" sä mulle ihmisten oikeudet. Osoita sä mulle joku päättelyketju, jossa ihmisten oikeuksille olisi joku eritavalla epälooginen perusta. Osoita, että ei ole vain niin, että joku on joskus päättänyt, että ihmisiä ei saa silpoa elävältä. Sehän tän koko moraali- ja oikeusajattelun pointti on, että se on keksittyä - niin ihmisillä kuin eläimillä. Ja siksi sitä voidaankin muuttaa. Ja sen muutoksen välineenä on dialogi. Sulla on Reiska kaupalliset opinnot pilanneet todella hyvän aivopotentiaalin. Sääli.

Ensinnäkin ihmisoikeudet eivät olleet tämän keskustelun aiheena. Millä tavalla ihmisten ja eläinten oikeudet liittyvät toisiinsa? Mikset vetänyt saman tien tähän tomaattien oikeuksia? Miksi niitä saa kasvattaa kasvihuoneessa, poimia raakana ja vieläpä kaltata? (sille, että yritetään perustella jotain asiaan täysin liittymättömillä vertauksilla on joku hieno sana.)

Jos nyt sattuisimme keskustelemaan ihmisoikeuksista, voisimme yhtä hyvin kysyä, kuka on keksinyt, että ihmisillä ylipäänsä on oikeuksia, tai että niitä pitäisi olla?

Kyllä minä tiedän, että moraali on keksittyä, mutta minusta on joskus ihan hyvä kyseenalaistaa niitä kaikkein perimmäisimpiä moraalisia juttuja, joita kukaan ei kyseenalaista. Meidät on kuitenkin aivopesty tietynlaisiin ajatusmalleihin, kuten siihen, että lajitovereiden tappaminen on pahasti tehty -voidaan kysyä, että miksi näin, koska useimmat eläimet tappavat joskus lajitovereitaan, ja saavat siitä palkinnon.

Sivumennen, Rinkku, tuo sinun tapasi kehua milloin ketäkin fiksuksi, tai sitten sanoa tyhmäksi, tai ylipäänsä olettaa, että koska olet pakkiksen virallinen älykkö sinun kiitoksellasi tai moitteellasi on jotain merkitystä, on pirusti omahyväistä.

Dragon sanoi:
Eläinten oikeudet pohjautuvat kognitiiviseen teoriaan eläinten tietoisuudesta sekä moraaliseen teoriaan eläinten itseisarvoisuudesta. Eläimen tietoisuus tarkoittaa eläimen subjektiivisia kokemuksia ja tunnetiloja. Eläinten itseisarvoisuus pitää sisällään ajatuksen eläinten yksilöllisen elämän kunnioituksesta."
Siinähän se tuli, buahahahahahah! :D

reinhardt sanoi:
koska useimmat eläimet tappavat joskus lajitovereitaan, ja saavat siitä palkinnon.

Tuota tuota.... Eiköhän tuo ole aika yleistä ihan meidän ihmisapinoidenkin keskuudessa....

Maailmassa on kaikki hyvin niin kauan, kun jaksetaan olla näin sattanan huolissaan muutamasta vapautetusta ketusta. Oi rakas lintukotomme!

Ugga sanoi:
Tuota tuota.... Eiköhän tuo ole aika yleistä ihan meidän ihmisapinoidenkin keskuudessa....

Pointti oli käsittääkseni se, että se ihmisapinoiden tappaminen on moraalisesti väärin.

Sumu sanoi:
Pointti oli käsittääkseni se, että se ihmisapinoiden tappaminen on moraalisesti väärin.

Minusta taas tuossa oli pointtina tuon sinun pointtisi kyseenalaistaminen.
Eli, mitä vikaa tappamisessa muka on jos siitä saa hyötyä?
En kyllä tiedä mikä pointti tässä pointissä on.

Meidät on kuitenkin aivopesty tietynlaisiin ajatusmalleihin, kuten siihen, että lajitovereiden tappaminen on pahasti tehty -voidaan kysyä, että miksi näin, koska useimmat eläimet tappavat joskus lajitovereitaan, ja saavat siitä palkinnon.

reinhardt sanoi:
Ensinnäkin ihmisoikeudet eivät olleet tämän keskustelun aiheena. Millä tavalla ihmisten ja eläinten oikeudet liittyvät toisiinsa?

No tällä tavalla:

Nat_Ural sanoi:
Reaalimaailmassa toteutuvat ihmisoikeudet ovat ihan puhtaasti ihmisten omaan sopimusoikeuteen perustuvia, yleensä vieläpä kansalliseen sellaiseen. Samoin on asia eläinten oikeuksien kanssa, paitsi etteivät eläimet ole päteviä sopijaosapuolia. Ihmiset siis sopivat eläinten oikeuksista niiden puolesta.

Oletko sinä siis sitä mieltä, että ne eivät liity toisiinsa?

reinhardt sanoi:
Mikset vetänyt saman tien tähän tomaattien oikeuksia? Miksi niitä saa kasvattaa kasvihuoneessa, poimia raakana ja vieläpä kaltata?

Koska elukat ovat tuntevia, tomaatit eivät.

reinhardt sanoi:
Jos nyt sattuisimme keskustelemaan ihmisoikeuksista, voisimme yhtä hyvin kysyä, kuka on keksinyt, että ihmisillä ylipäänsä on oikeuksia, tai että niitä pitäisi olla?

Tätähän minä juuri yritin saada sinut tajuamaan. On siis täysin typerää dissata meikäläisten argumentteja kommentilla: "Miten niin elukoilla on oikeuksia?

reinhardt sanoi:
Sivumennen, Rinkku, tuo sinun tapasi kehua milloin ketäkin fiksuksi, tai sitten sanoa tyhmäksi, tai ylipäänsä olettaa, että koska olet pakkiksen virallinen älykkö sinun kiitoksellasi tai moitteellasi on jotain merkitystä, on pirusti omahyväistä.

Musta tuntuu, että tämä häiritsee vain niitä, joilla on joku alemmuuskompleksi. Tuskin on kenellekään järisyttävä paljastus, että mä olen omahyväinen.

Ugga sanoi:
Minusta taas tuossa oli pointtina tuon sinun pointtisi kyseenalaistaminen.

Se oli reinhardtin esittämä ajatus, ei minun. Minä sotkin lusikkani soppaan ja kerroin kuinka itse asian tulkitsin. En lähde spekuloimaan tuosta sen enempää.

Sumu sanoi:

Hmm... Niinhän tuon pitäisi olla. Kovasti vaan tuntuu olevan moraali häilyväistä monissakin eri kulttuureissa. Aika reippain mielin on viimeaikoina henkiä riistetty mm. Irakissa, Sudanissa, Ruandassa jne.
Tämän lisäksi kuolemantuomio on käytössä valitettavan useassa maassa.
:offtopic: Oli aika jännä kuinka Yrjö W vastusti aborttia sanoen että hengen riisto on Jumalan asia, eikä ihmisen pidä siihen puuttua. Hän kuitenkin toimeenpani useita kuolemantuomioita Teksasin kuvernöörinä.

Ps. Oman moraalini mukaan eläimienkin turha tappaminen/kiduttaminen on väärin.

reinhardt sanoi:

Olet minunkin mielestäni pahasti hakoteillä, eikä itsepäinen jankuttaminen suinkaan saa näyttämään sinua tässä asiassa fiksummalta. Vedä henkeä hetki ja ajattele ennen seuraavaa postausta.

D.Yates sanoi:
Siinähän se tuli, buahahahahahah! :D
Öööh... mitä tähän nyt voisi sanoa kuin, että suurin osa varmasti ymmärsi sen mun copypastetuksen - sinä et.

p.s. Buahahahahahahahaa :D :hyper: :lol2:

Lord sanoi:
Tämän lisäksi kuolemantuomio on käytössä valitettavan useassa maassa.
:offtopic: Oli aika jännä kuinka Yrjö W vastusti aborttia sanoen että hengen riisto on Jumalan asia, eikä ihmisen pidä siihen puuttua. Hän kuitenkin toimeenpani useita kuolemantuomioita Teksasin kuvernöörinä.

Yrjö tupla-veetä olisi toki kiva mollata tässä, koska hänen näkemyksensä asioihin ovat vähän hullunkuriset. Mutta tehdään siitä vaikka oma thread, ei viedä tätä enää enempää sivuraiteille.

Tossa aiemmin joku mainitsi viattomien tappamisesta. No kaikki lehmät, broilerit, siat yms jotka ihminen kasvattaa ja tappaa ovat viattomia ja tietyllä tavalla se on moraalisesti väärin. Koska ihminen tulee toimeen ilmankin nykyaikana ja näiden kasvatus ja syöminen on hemmetin kuluttavaa luonnolle. Mä ainakin myönnän tämän ja olen tekopyhä paskiainen kun kuitenkin näitä syön. Niin on kaikki muutkin, vaikka me se (kaikki?) tiedetään, niin halu voittaa. Turkistarhaus on erittäin uusi toimeentulotapa ihmiselle. Ja lisäksi erittäin turha. Ei edes lemmikkieläintehtailu ole niin turhaa.

Ero mitä on ihmisen ja eläimen toiminnassa on moraalisuus. Eläin ei pysty niin monimutkaiseen moraalitoimintaan. Ihmisessä taas itsekkyys voi mennä lajin kannalta hyödyllisen käytöksen edelle. Inhimillinen ajattelu= Moraalisuus ja kyky rikkoa sitä tietoisesti=julmuus= inhimillinen ajattelu.

Taas nuo aktivistien iskut vahingoittaa heidän omaa tavoitetta, niin kuin esim tästä ketjusta voimme päätellä.

Ensinnäkin EVR:läisistä….Kun syöä lapsena liian paljon porkkanaa ja hedelmäkarkkeja, sekä laistaa rasvahappojen saanissa, kärsii aivojen rakenteellinen kehitys…vanhemmat varmistakaa että lapsenne saavat ravinnosta kaikkia tarpeellisia rasvahappoja myös murrosiässä. :rolleyes:

Noo itse asiaan…lainsäädäntö on se ainoa oikea tie kontrolloida elinkeinon harjoittamista…jos oikeasti todetaan, että tarhatut eläimet ovat tressautuneita…ei mitään yksittäisiä jalankaluamisia, vaan useita yksilöitä / tarha…niin tällöin tulee lainsäädännön kautta muuttaa tarhaamissäädöksiä eläimiä vähemmän tressaaviksi…tällöin seurauksena todennäköisesti on turkin laadun heikentyminen, mutta pelisäännöt olisivat kuitenkin kaikille lainpiiriin kuuluville samat.

Mitä tulee taasen itse tarhaamiseen, niin taidanpa olla ainokainen joka ei sitä pidä ollenkaan turhana…päinvastoin…se on tuiki tarpeellinen.
Maapallolla eleskentelee pauttiarallaa n. 6 miljardia ihmistä…mitä erillaisimmissa olosuhteissa ja kulttuureissa…on aika naurettavaa kuvitella, että täällä suomessa turkistarhaukset lopettamalla, valveutuisi heti jossain päin mailman kolkkaa turkiksia käyttävät ja polttaisivat omat turkistuotteensa kerettiläisinä rovioilla…ehei…jos tarhaus nyt loppuisi mailmanlaajuisesti ei kysyntä siitä mihinkään häviäisi…seurauksena voisimme sanoa ”hastala vista naali”, suomen luonnosta…turkistarhaus säästää pohjoisten vyöhykkeiden luonnonvaraisia eläimiä…ollen tämän takia tuiki tarpeellinen.

Eli tarhausta ei tule lopettaa, vaan eläinten olosuhteita tarvittaessa kehittää…mieluiten yhteisesti turkistarhauksia harjoittavien maiden kesken…joo tiedetään tämä oli utopiaa.

Pii sanoi:
jos tarhaus nyt loppuisi mailmanlaajuisesti ei kysyntä siitä mihinkään häviäisi…seurauksena voisimme sanoa ”hastala vista naali”, suomen luonnosta…turkistarhaus säästää pohjoisten vyöhykkeiden luonnonvaraisia eläimiä

Miksi se rauhoitettu naali suomen luonnosta turkistarhaksen lopettamisen jälkeen häviäisi?
Tuskin niitä suomessa olevaa 10-20 naali yksilöä kukaan metsästämäänkään viitsisi ruveta.

Ugga sanoi:
Miksi se rauhoitettu naali suomen luonnosta turkistarhaksen lopettamisen jälkeen häviäisi?
Tuskin niitä suomessa olevaa 10-20 naali yksilöä kukaan metsästämäänkään viitsisi ruveta.
Jos hinta olisi korkea, niin aivan varmasti kohdalle osuessa...ja hintan nousee kun kysyntä ylittää roimasti tarjonnan...naali oli vain yhtenä esimerkkinä...ketut supit oravat kärpät minkit piisamit...millä nyt sattuu olemaan kelvollinen turkki.
Täällä pohjoisessa nyt vain sattuu elänten turkki kasvamaan kaikkein halutuimmaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom