Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tunteisiin vetoava luonnonsuojelu? Lues tosta alhaalta tunteisiin vetoava suojelupäätös norpasta...alkoholix sanoi:Minusta luonnonsuojelu on hieno asia, mutta on jo pitemmän aikaa vituttanut asioiden vääristeleminen ja tunteisiin vetoava luonnonsuojelu.
Miksiköhän esim. Norppaa suojellaan? Koska sen kanta koki aallonpohjan ja romahti 1979 n. 100:aan yksilöön. Nykyinen kanta on joku 250 yksilöä. Norppaa suojellaan siksi, että se ei kuolisi sukupuuttoon. Jos eläimelle annettu söpö- tai maskotti-status auttaa tässä suojelussa niin hyvä homma. Tästä tietysti jotkut umpiluupäät vetää johtopäätöksen, että jotain eläintä suojellaan, koska se on söpö.alkoholix sanoi:Joistain helvetin saimaannorpista ja liito-oravista ollaan niin kiinnostuneita ja näiden elukoiden suojelu on niin tärkeetä.
Nyt mä en ymmärrä alkuunkaan mitä sä ajat takaa. Luuletko sinä, että eläimillä on joku söpöys-status minkä nojalla niitä suojellaan? Suojeluun ei mitenkään vaikuta esimerkiksi kyseisen alueen ravintoverkkotutkimukset ja arviot mitä tapahtuu jos laji x kuolee sukupuuttoon. Norppa on saimaalla tärkeä laji ravintoketjun huipulla. Se pitää kalakannat sopivan kokoisina.alkoholix sanoi:Onhan ne söpöjä, mutta loppujen lopuksi eivät luonnolle kovinkaan tärkeitä lenkkejä.
Kerrohan mulle mitä järkeä olisi suojella lajia mutta tuhota sen elinympäristö tai päinvastoin suojella elinympäristö mutta jättää laji suojelupäätöksen ulkopuolelle.alkoholix sanoi:Noiden suojeluun on satsattu aivan perkeleesti rahaa, mikä olisi voitu käyttää fiksumminkin, esim. suojelemalla "erityisen tärkeitä elinympäristöjä" missä suurin osa uhanalaisista lajeista esiintyy.
No mitkäs nämä suomen avainlajit ovat ja mitkä lajit me voidaan huoletta hävittää?alkoholix sanoi:Enemmän minua huolettaa elinympäristöjen avainlajien katoaminen, joka on loppujen lopuksi helposti estettävissä.
Lord sanoi:Jep, jep.
Sinähän olet hyvä esimerkki tuosta loogisen ajattelun käytöstä tunneälyn ja hysterian sijaan.
Dragon sanoi:Nyt mä en ymmärrä alkuunkaan mitä sä ajat takaa. Luuletko sinä, että eläimillä on joku söpöys-status minkä nojalla niitä suojellaan?
Norppa on saimaalla tärkeä laji ravintoketjun huipulla. Se pitää kalakannat sopivan kokoisina.
No mitkäs nämä suomen avainlajit ovat ja mitkä lajit me voidaan huoletta hävittää?
Dragon sanoi:Tunteisiin vetoava luonnonsuojelu? Lues tosta alhaalta tunteisiin vetoava suojelupäätös norpasta...
Multivita sanoi:Avainlajeista... Ekologisessa mielessä ajateltuna kaikki alueelle luontaisesti kuuluvat lajit ovat yhtä arvokkaita. Eli minkit sun muut siirtolaiset hengiltä.
Omskakas sanoi:Ekologisessa mielessä kaikki lajit eivät ole yhtä arvokkaita. Toisilla lajeilla on enemmän vaikutusta ekosysteemiin ja muiden lajien ylläpitämiseen kuin muilla. Luepa esimerkiksi tämä juttu eräästä avainlajista, joka pitkän tauon jälkeen tuli takaisin:
http://www.kaleva.fi/html/JTpage516841.html
Sinänsä itseisarvoisesti jokaisen lajin tulisi periaatteessa olla samanarvoinen, mutta mielummin minä näkisin pernaruttobakteerin häviävän maailmasta kuin vaikka vuorigorillan.
Nojoo tästä mä olen kyllä samaa mieltä. Aktivistijärjestöillä tuo söpöys vaikuttaa enemmän siihen minkä puolesta elämöidään. Onneksi ne eivät vielä tee suojelupäätöksiä.Multivita sanoi:Tuo söpöys-homma ei ole ihan tuulesta temmattua. Ainakin nämä aktivistijärjestöt tykkäävät yleensäkin nisäkkäistä enemmän, kuin vaikka uhanalaisista kaloista. Suomessa (muista maista en tiedä varmasti) ei lajeja suojella tasapuolisesti valtionkaan tasolla. Tiettyjen lajien suojeluun heruu herkemmin euroja.
Tuskin sentään ampumaan mutta mun mielestä on myös tärkeää saada populaation koko selville.Multivita sanoi:Onneksi liito-orava-asiaan tulee pian tolkkua. Vanha arvio kannan koosta on roimasti alakanttiin vedetty. Jotkut asiantuntijat puhuvat jopa sadastatuhennesta yksilöstä. Kohta pääsee ehkä niitäkin ampumaan...
Siis norppaahan juuri metsästettiin ja hävitettiin sen takia aikaisemmin, kun se söi kuulemma kaikki kalat järvistä ja kalastajilta ruuan suusta. Olet oikeassa siinä, että nykyisen kannan koosta säätelevänä tekijänä voidaan olla montaa mieltä mutta ennen järjestelmällistä tuhoamista Norppa oli Saimaan hallitsevia petoja Uuuh scary. Jotenkin mä epäilen, että norpan olemassaolo ei ketään ihmistä ajanut nälkäkuolemaan vaikka samoja saimaan kaloja syötiinkin.Multivita sanoi:Norpalla ei ole käytännön merkitystä Saimaan kalakantoihin. Niin pieni kanta pienellä alalla ei mitään kalakantaa säätele. Tämä on siis täysi tosi. Yleensäkin Saimaan kalakantojen koko riippuu pitkälti istutuksista (lohikalat ja kuha)...
Dragon sanoi:Siis norppaahan juuri metsästettiin ja hävitettiin sen takia aikaisemmin, kun se söi kuulemma kaikki kalat järvistä ja kalastajilta ruuan suusta. Olet oikeassa siinä, että nykyisen kannan koosta säätelevänä tekijänä voidaan olla montaa mieltä mutta ennen järjestelmällistä tuhoamista Norppa oli Saimaan hallitsevia petoja Uuuh scary. Jotenkin mä epäilen, että norpan olemassaolo ei ketään ihmistä ajanut nälkäkuolemaan vaikka samoja saimaan kaloja syötiinkin.
No juu periaatteessa kyllä. Mä tahdon vaan lakiin merkinnät sekä elinympäristön, että lajin suojelusta, jotta ei ole jää mitään porsaanreikiä.alkoholix sanoi:selvennykseksi dragonille:
Olemme varmaan yhtä mieltä siitä, että suojelemalla elinympäristöjä, suojellaan silloin sen piirissä eläviä lajejakin.
Hirvikärpänen on itseasiassa supisuomalainen laji, se hävisi hirvikannan romahtamisen myötä ja on 60-luvulta saakka ollut tulossa takaisin vanhoille asuinsijoille.alkoholix sanoi:niin ja ainoa laji jonka minun puolestani saisi heti hävittää täältä on hirvikärpänen. Sekin on kyllä venäjän tuliainen, joten ei varmaan kelpaa
kuljetusala sanoi:Niin no se susikin on kuolemassa sukupuuttoon kun niitä pitää saada tappaa jotta Musti voi olla turvallisesti pihalla.
Ehkäpä sitä Lassien turvallisuutta voisi suojella muutoinkin kuin tappamalla laji sukupuuttoon.
Terveisin Animalian, Greenpeacen, Punaisen Ristin, Syöpäsäätiön yms vuosittainen tukija joka arvostaa kaikkea työtä jota ihmiset yrittävät tehdä pallomme hyväksi.
Mikäli nyt on väärin muista niin itä-suomen alueella löytyy suurin osa suomen susista, noin 130kpl että helppo se on jostain etelästä sanoa että ei ne haittaa. Enkä tarkoita että ne kaikki pitäs tappaa mutta kyllä sitä määrään kasvua voi rajoittaa, vai miltäs tuntuis jos esimerkkinä oma lapsesi olis koulumatkalla jääny suden raatelemaksi kun ei ne oikein tahdo enää mitään pelätä? Tuossa paistaa läpi se asenne että mikä ei tapahdu mulle niin sillä ei oo väliä.kuljetusala sanoi:Niin no yleisen näkemyksen mukaan susi on kuolemassa sukupuuttoon ja vain ja ainoastaan suomessa uskotaan noihin venäjän reserveihin.
kuljetusala sanoi:Niin no yleisen näkemyksen mukaan susi on kuolemassa sukupuuttoon ja vain ja ainoastaan suomessa uskotaan noihin venäjän reserveihin. EUhan antoi just hieman noottia tuohon suden metsästykseen tästä nimenomaisesta syystä.
Lisäksi vaikka venäjällä tällähetkellä olisikin vielä susia niin missä kantimissa uskot heidän luonnonsuojelunsa olevan.
Se susi ja karhukun olivat siellä vissiin huomattavasti ennen ihmistä ja sopusoinnussakin on onnistuttu elämään jo jokunentuhat vuotta. Lapsillekkin löytynee muitakin turvakeinoja/karkottimia kuin kaikkien petoeläinten lahtaaminen.
Ja tuosta Greenpeacen poliittisuudesta niin tuota köh köh olisikohan kenties jonkun metsäyhtiön liikkeelle laskemaa valhetta/propagandaa.