Ektomorfinen ruumiinrakenne - hoikan treenaus

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Nostetaanpas kissaa pöydälle aiheesta. Pitkään mietin, että mihin toikkiin aiheesta kirjoittaisi, mutta päätinpä iskeä kokonaan uuden toikin pystyyn, seuraavassa aiheesta lyhyt esittely tietämättömille. Olen vasta viime kuukausina tietoa etsiskellyt ja muokannut käsitystä aiheesta, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita.

Kysymyksessä on siis somatotype:stä, jonka W. Sheldon kehitty 1940-luvulla. Somatotypessä ihmisen vartalomallit jaetaan kolmeen osaan (karkeasti yleistäen suluissa); ecto- (hoikka), meso- (lihaksikas) ja endomorphic (lihava).

Aiheesta lisätietoa:
Bodybuilding.com - testaa rakenteesi, hyvää lisätietoa ektomorfisesta rakenteesta
Somatotype - Wikipedia
Brian Mac sports coach

Pakkiksella aihetta on käsitelty jonkun verran täällä:
Ruumiinrakennetyyppinne

Omat motiivini kirjoittaa ovat tuskastumisessa massan ja treenitulosten hankintaan. Tänne kirjoittamalla haen lisä motivaatiota ja vinkkejä ektomorfisen rakenteen omaavan harjoitteluun.

Omaa treeni taustaa:

- Painoa olen nostanut tasaisesti vuosien aikana, tällä hetkellä on jo yli 20 kiloa plussaa takana, mutta vartalonmalli on edelleen hoikka. Pituus 183 cm, paino nyt 83 kg (ennen aamupalaa, paskalla käyty, älästi)
- Treeni tausta: nyt neljä vuotta punttia, jonka aikana olen vähitellen parantanut koko treenipakettia, tällä tarkoitan treenamista, syömistä nukkumista ja näiden säännöllisyyttä. Välillä on taukoa muutama kuukausi ollut, mutta yhä enemmän olen vakuuttuneempi ja motivoituneempi tekemään kokoajan tekemään enemmän töitä tavoitteeni eteen, joka on lihasmassan ja voimatasojen kasvattaminen. Oikeastaan vasta viimeistä vuoden mittaista ajanjaksoa olen pitänyt jo kunnon treenaamisena ja onnistuneena.
- Treenit nyt: Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla kaksi kertaa viikossa, tähän olen päätynyt kokeilujen ja pakkisten toikkien kautta. Olen treenannut vuosien aikana mm. 1-, ja 4-jakoisella. Syklitän 6-8 viikkoa kovaa treeniä, jonka jälkeen 2 viikkoa kevyttä viikkoa. Liikeet ja pohjan olen ottanut nykyiseen aloittelijoiden osion 2-jakoisesta.
- Ruoka nyt: Peruspäivän ruokavalion olen tehnyt excel pohjalle ja se on hieman yli 4000 kcal, keskimäärin vähintään 3500 kcal riittää painon nostamiseen. Suurin apu ovat olleet maitorahka proteiineissa, kaurahiutaleet hiilareissa ja rypsiöljy rasvoissa.

On lähes mahdotonta käsittää, kuinka monet löysemmällä treenitaustalla tai satunnaisesti treenaavat pysyvät tulosten osalta edellä tai kehittyvät vaikka teen 24/7 töitä motivoituneesti ja kellon tarkasti. Olen henkilö joka ei vedä päätä täyteen viikonloppuna, vaan vetää mieluiten rahkaa ja öljyä kotona ja on aikaisin nukkumassa, ihan vain että jaksaa aamulla nousta syömään aamupalan aikaisin, jotta pystyy rytmittämään tehokkaasti loputkin päivän ruuat ja treenit.

Kysymykseni kaikille ektomorfeille:

Hoikan ektomorfisen ruumiinrakenteen omaavat, minkälaisia treenituloksia, massaa ja ennen kaikkea ulkomuotoa olette saaneet aikaan? Entä missä ajassa? Minkälaisia treeni vinkkejä jakaisitte?

Onko huipulla kehonrakennuksessa, erityisesti classicissa ektomorfisen rakenteen omaavia treenaajia? (Tämä motivaation takia)

Noi eri perinteiset vartalotyypit on aika rankasti kritisoituja ja perustuu vanhoihin tutkimuksiin, joita useat nykytutkijat ei allekirjoita.

Mä oon sitä mieltä, että vaikka osa on luontaisesti riskimpiä kuin toiset, nähtyäni ihan hirveän määrän totaalisia ruipeloita jotka on puntannu itsensä isoiksi äijiksi en enää usko lähtötilanteen vaikuttavan läheskään niin paljoa kuin mitä ulkoisilla tekijöillä saa aikaan.

Osalla vaan kehitys on vähän hitaampaa, mutta kyllä huippukuntoon pääsee sellainenkin, joka ei älytöntä tahtia kehity. Tarvii vain olla sitkeyttä. Mä kyllä näkisin hyötyjä siitä, että rasittaisit lihaksia useammin kuin 2 kertaa viikossa. Vähemmän rääkkiä jä useammin ärsykettä lihaksiin... varmaan moni allekirjoittaa tän. (esim. Hulkki?)

Mä oon aina ollut ihan onneton ruipelo. Nyt puoli vuotta treeniä takana ja aamupaino tyhjänä on noussut 70kg -> 77 ja risat (pituutta jotain 183-184cm). Ulkomuoto on jo nyt huomattavasti parempi ja vuoden päästä pitäisi näyttää jo ihmiseltä eikä vaatetangolta (alla kuva, jossa noin 5½kk treenattu). :)

DSC04180-crop.jpg

Christian Thibedeau <- miten nyt kirjotetaankin ainakin joskus kirjotte T-nationissa että hänen mielestään ektomorffit ei kestä kuin kerran ivikossa lihat läpi treenausta. Eli se kielsi 2-jakoset 4 viikossa mutta mielipiteitä ja yksilöllisiä juttujahan noi on.

Christian Thibedeau <- miten nyt kirjotetaankin ainakin joskus kirjotte T-nationissa että hänen mielestään ektomorffit ei kestä kuin kerran ivikossa lihat läpi treenausta. Eli se kielsi 2-jakoset 4 viikossa mutta mielipiteitä ja yksilöllisiä juttujahan noi on.

No totisesti! Itse olen aina ollut kukkakeppi, ja nimenomaan 1-jakoinen oli minun tieni pois ruipeloiden kirjoista (190cm 78 kg --> 100 kg)... Tai tarkennetaan: Syöminen yli kulutuksen oli avain, treeni pakotti kasvun edes suurin piirtein oikeisiin paikkoihin. Jalat tosin on tikut edelleen, mutta työtä tehdään koko ajan.

Thredin aloittajalle: Kai painotat treenissäsi mavea, kyykkyä ja leuanvetoa? Niillä se massa hankitaan... (omassa perusohjelmassa kyykkyä 6x5 kolmasti viikkoon, 2x5 vetoa päälle, edelleen kolmasti viikkoon)

Noi eri perinteiset vartalotyypit on aika rankasti kritisoituja ja perustuu vanhoihin tutkimuksiin, joita useat nykytutkijat ei allekirjoita.

Upeaahan tässä olisi se, että joku todistaisi somatotypen pelkäksi paskanjauhannaksi, silloinhan vika olisi treenissäni, ruokailussani, palautumisessa jne., jolloin voisin tehdä niihin muutoksia ja saavutta tuloksia. Pelkällä yleistyksellä, että on kritisoitu ja vanhoja tutkimuksia en vielä lähtisi kuitenkaan käsitystäni muuttamaan. En ole tosin somatotypestäkään yhtään tieteellistä julkaisua vielä lukenut...

Osalla vaan kehitys on vähän hitaampaa, mutta kyllä huippukuntoon pääsee sellainenkin, joka ei älytöntä tahtia kehity. Tarvii vain olla sitkeyttä. Mä kyllä näkisin hyötyjä siitä, että rasittaisit lihaksia useammin kuin 2 kertaa viikossa. Vähemmän rääkkiä jä useammin ärsykettä lihaksiin... varmaan moni allekirjoittaa tän. (esim. Hulkki?)

Tarkennan vielä, että treenaan siis kaksi kertaa viikossa kaksi jakoisen, eli yhteensä neljä kertaa viikossa, eli jokainen lihas ryhmä läpi kaksi kertaa viikossa. Noista Hulkin kommenteista tuon useamman rasituskerran aikoinaan luin ja toteutin. Sitkeys ja sisu, siinä kaksi asiaa mihin itse luotan. :)

Mä oon aina ollut ihan onneton ruipelo. Nyt puoli vuotta treeniä takana ja aamupaino tyhjänä on noussut 70kg -> 77 ja risat (pituutta jotain 183-184cm). Ulkomuoto on jo nyt huomattavasti parempi ja vuoden päästä pitäisi näyttää jo ihmiseltä eikä vaatetangolta (alla kuva, jossa noin 5½kk treenattu). :)

Jos tuo on sinun kuva, niin jumalauta, kova on kondis, kaukana ollaan tosta vaikka paino on siis itselläni viitisenkin kiloa korkeampi. Enkä omaa suurta pelastusrengasta, sen verran on geenit kohdallaan, vaikka ylimääräistä aina tuleekin bulkatessa, tiedä vain mihin ne katoaa. :D

Tuosta kuvasta kysymys, kun laitat toisella kädellä forkkusi/ranteesi ympäri peukalon ja pikkurillin, niin yltävätkö sormet yhteen?

Thredin aloittajalle: Kai painotat treenissäsi mavea, kyykkyä ja leuanvetoa? Niillä se massa hankitaan... (omassa perusohjelmassa kyykkyä 6x5 kolmasti viikkoon, 2x5 vetoa päälle, edelleen kolmasti viikkoon)

SJMV ja kyykky ovat jalkojen pääliikkeet, leukoja saattaa muutama pyristellen mennä, pitäisikö vain väkisin kiskoa aina pari per treeni? Muuten hauista v-tangolla ja suoralla tangolla pääliikkeinä.

Somatotypessä ihmisen vartalomallit jaetaan kolmeen osaan (karkeasti yleistäen suluissa); ecto- (hoikka), meso- (lihaksikas) ja endomorphic (lihava).

en ole jaksanut perehtyä tähän yhtään, niin viitsisikö joku kertoa. Esitettäänkö tässä sellainen asia, että voitaisiin jakaa ihmiset noihin sen perusteella millaiset geenit/ perintötekijät on vai että jos on elämän tavallaa itsestään hommannnu läskin niin on silloin myös endomorphic ja pitäis treenata silloin eritavalla että saa tulosta?

edit: Hirvee vaikee selittää eli: jos on kasi tyyppiä toinen syö kuin hevonen ja on laiha ja toinen syö kuin hiiri ja on laiha, niin onko molemmat ectoja ja pitäisi treenata eri tavalla kuin lihaksikkaampi tyyppi?

Joo, tosiaan ilmaisin itseäni ehkä vähän hölmösti noiden vartalotyyppien kanssa. Lähinnä meinasin sitä, että kenenkään ei kannata uskoutua siihen kuvitelmaan, että "tää nyt on se kroppa jolla koko loppuelämä pitäisi viettää" vaan että vartalotyyppi voikin oikein syömällä ja treenaamalla paljastua joksikin aivan muuksi kuin on aiemmin kuvitellut. Ja että ne rajat on jossain määrin häilyvät.

Wikissä jotain viittauksia tiedenäkemykseen: http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype

Ja joo, luin vähän huolimattomasti... 2-jakoinen 2 kertaa viikossa on varmasti oikein riittävä määrä! Sitkeydellä ja sisulla tosiaan pääsee pitkälle, kunhan ei itseään ihan tuhoamaan rupea joka treenillä. Täysillä toki kaikki sarjat ihan loppuun asti mutta järjellisiä määriä sarjoja ettei riko lihaksia... no joo, mun ei tarvi sulle näitä selittää kun varmasti tiedät jo. :D

Kiitos kovasti kommentista, kuva on tosiaan oma ja se on avatar parilla muulla foorumillakin (ulkomaisilla, en kehtaa suomalaisella foorumilla tommosella keikkua). Toi valaistus tekee paljon, oikeasti mä olen kyllä aika pieni vielä. Alaruumis mulla onkin ihan tikku ja se selittää suht' kevyen painon (ja surkeat kyykkytulokset).

Ranteen ympäri saan käden siten että peukalo ja pikkurilli on yhdessä mutta n. 10cm ranteesta en saa enää millään sormilla ympäri siten että sormet koskee toisiinsa ja paksuimmillaan forkusta tarvis toistakymmentä senttiä lisää pituutta sormiin.

Mä oon aina ollut ihan onneton ruipelo. Nyt puoli vuotta treeniä takana ja aamupaino tyhjänä on noussut 70kg -> 77 ja risat (pituutta jotain 183-184cm).

Pituutta ei voi tulla 26 vuotiaana milliäkään lisää.

Alkuperäiselle postaajalle: Itse tunnen erään, joka oli aikoinaan ihan käsittämättömän laiha. Nyt 3v treenanneena joutuu kyllä nostamaan jäbälle hattua...

Itse en olisi lainkaan huolissani ektoplasma- ja mesotyypeistä koska hyvä roppa tulee molemmilla kovalla duunilla.

SJMV ja kyykky ovat jalkojen pääliikkeet, leukoja saattaa muutama pyristellen mennä, pitäisikö vain väkisin kiskoa aina pari per treeni? Muuten hauista v-tangolla ja suoralla tangolla pääliikkeinä.

Leukoja kannattaa aina kiskoa -- en itsekään erityisemmin pidä ko. liikkeestä, mutta pakko tehdä kun se on niin tehokas. Jos ei millään mene edes vitosta, niin tee apuina penkkileukoja (jalat edessä penkillä) ja kulmasoutua.

Miksi niputit hauisliikkeet tähän? Leuat on selkäliike...

Joo, tosiaan ilmaisin itseäni ehkä vähän hölmösti noiden vartalotyyppien kanssa. Lähinnä meinasin sitä, että kenenkään ei kannata uskoutua siihen kuvitelmaan, että "tää nyt on se kroppa jolla koko loppuelämä pitäisi viettää" vaan että vartalotyyppi voikin oikein syömällä ja treenaamalla paljastua joksikin aivan muuksi kuin on aiemmin kuvitellut. Ja että ne rajat on jossain määrin häilyvät.

Wikissä jotain viittauksia tiedenäkemykseen: http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype

mä olen monien kirjotuksista huomannut, että uskoo jos on laiha niin on ecto ja pitäis just tietyllä tavalla treenata että saa lihaa vaikka pystyiskin kerää melkein millä tahansa treenillä lihaa kunhan syö kunnolla. Olis kiva tietää että miten nää kehittäjät on sen ajatellut vai onko nää kirjoittajat vaa ymmärtänyt väärin.

Itse olen samaa mieltä tuckin kanssa että jos olet esim laiha niin ei tarkoita välttämättä että lihaa olis vaikee saada esim. jos ennen on syönyt yhden aterian päivässä ja rupeekin syömään kuusi. Jos kehittäjät väittää että kaikki laihat on ectoja ja lihaan on vaikee saada nii se on :anssi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Pituus 183 cm, paino nyt 83 kg (ennen aamupalaa, paskalla käyty, älästi)
- Treeni tausta: nyt neljä vuotta punttia

Epäilen ettet vain yksinkertaisesti syö tarpeeksi. Täällä niin tuota bulkkaamista nykyään pelätään, mutta itse lähdin 10kg korkeammalta kuin sinä ja olin alle 2v:ssä 100+kg.
Okei, olin lihava _mutta_ dietatessa en saanut itseäni juurikaan alle 86kg:hen enää ja siinäkin vaiheessa näytin jo anorektisen laihalta ja leukoja meni helposti 25kg lisäpainoilla...
Mitä tällä kirjoittelulla haen: Syö enemmän + Kokeileppa voimatreeniä, nosta voimatasoja ja ronksisti lihaa tulee väkisin samalla. Penkki, Pystynunnerrus, Dippi, Leuat, Kulmasoutu, Mave, Kyykky ja vatsaliikkeet. Noilla liikkeillä 3-5liikettä/treeni treeni jokatoinen päivä sekä 3h välein pötsi täyteen jos et kasva niin sitten uskotaan tuohon ektomorfiin.

Tuossa on yllä asiaa ja jokaisen tuota vartalotyyppiä miettivän on tuo asia hyvä sisäistää. Mitä olen aiheesta netissä lukenut, niin jokaisella meistähän on yhdistelmä kaikki noita malleja, joku saatta tietysti olla "puhtaasti" enemmän tietyn mallinen kuin toinen. Noita kuvaillaan sitten kolmen numeron koodeilla luvuista 1-7. Esim. koodi 333, kertoo, että omaisit keskimääräisesti hieman jokaista vartalotyyppiä (kyseessä karkea esimerkki ulkomuistista).

Itselleni suht puhdas ektomorfisuus on tässä vähitellen paljastumassa, kun ei vartalomalli juurikaan muutu edes 20 kg painon lisäyksellä... Toivottavasti siis opin jotain uutta tai joku pudottaa minut maanpinnalle aiheesta.

Ranteen ympäri saan käden siten että peukalo ja pikkurilli on yhdessä mutta n. 10cm ranteesta en saa enää millään sormilla ympäri siten että sormet koskee toisiinsa ja paksuimmillaan forkusta tarvis toistakymmentä senttiä lisää pituutta sormiin.

Ektomorfisuus heijastuu mielestäni, ainakin omalla kohdalla hyvin ranteiden paksuudesta tai tässä tapauksessa heikkoudesta (tyypillistä ektomorfia on ohuet ja pitkät luut). Saan peukalon ja pikkurillin itse tasan 10 cm matkalta myöskin ranteesta kyynärpäähän päin käden ympäri. Vaikka paino on noussut ja tulee muuten prkl vielä lisääkin nousemaan (;)) niin enpä usko että vielä 90 kg lihasmassoissakaan (rasvaa dietattu pois) tuo juurikaan muuttuisi. Ranteet ovat kovilla normaali treenissä, välillä olen yrittänyt kevyesti forkkuja treenata niitä vahvistaakseni, mutta tulehtuvat ja menevät helposti rikki.

Leukoja kannattaa aina kiskoa -- en itsekään erityisemmin pidä ko. liikkeestä, mutta pakko tehdä kun se on niin tehokas. Jos ei millään mene edes vitosta, niin tee apuina penkkileukoja (jalat edessä penkillä) ja kulmasoutua.

Miksi niputit hauisliikkeet tähän? Leuat on selkäliike...

Samaa mieltä ja tarkennetaan, että teen leukoja kyllä selälle myötäotteella molempina päivinä, meillä on salilla mainio laitekkin sille (saa pientä kevennys apua). Kulmasoutuna vaihdan kahden päivän välillä tangolla ja käsipainoilla. Luulin että itse tarkoitit hauikselle leukoja (ihmetys). :D

Epäilen ettet vain yksinkertaisesti syö tarpeeksi. Täällä niin tuota bulkkaamista nykyään pelätään, mutta itse lähdin 10kg korkeammalta kuin sinä ja olin alle 2v:ssä 100+kg.
Okei, olin lihava _mutta_ dietatessa en saanut itseäni juurikaan alle 86kg:hen enää ja siinäkin vaiheessa näytin jo anorektisen laihalta ja leukoja meni helposti 25kg lisäpainoilla...
Mitä tällä kirjoittelulla haen: Syö enemmän + Kokeileppa voimatreeniä, nosta voimatasoja ja ronksisti lihaa tulee väkisin samalla. Penkki, Pystynunnerrus, Dippi, Leuat, Kulmasoutu, Mave, Kyykky ja vatsaliikkeet. Noilla liikkeillä 3-5liikettä/treeni treeni jokatoinen päivä sekä 3h välein pötsi täyteen jos et kasva niin sitten uskotaan tuohon ektomorfiin.

Tästä aiheesta arvelinkin että vastauksia tulee. Joillekin voi olla vaikea ymmärtää miten massa ja lihas ei voi kertyä vaikka syö ja treenaa, aivan kuten minulle on vaikea ymmärtää, että miten jollekin voi painon pudottaminen tai laihduttaminen olla vaikeaa, koska minulla se tapahtuu itsestään heti kun alan syömään kuten "normaali ihminen". Lainaan omaa avaus postiani:

- Painoa olen nostanut tasaisesti vuosien aikana, tällä hetkellä on jo yli 20 kiloa plussaa takana, mutta vartalonmalli on edelleen hoikka. Pituus 183 cm, paino nyt 83 kg (ennen aamupalaa, paskalla käyty, älästi)

Tarkoitin siis tuolla, että olen saanut jo +20kg painoa lisää, aloitin siis 63 kg - > nyt 83 kg, eli syöminen ei ole ongelma, vaikka se vaikeaa onkin. Ektomorfina en juuri koskaan koe nälkää. Jos söisin kuten normaalit ihmiset (lue meso/endo yhdistelmä), niin kuihtuisin kokoon hyvinkin nopeasti. Bulkilla kuitenkin paino nousee tasaisesti, enkä itseasiassa miinuksilla juuri koskaan edes ole, koska tuota ylimääräistä ei niin helposti tule (jotain tavallaan siis hyvääkin). Tässä vielä omasta postistani ruokailusta:

Ruoka nyt: Peruspäivän ruokavalion olen tehnyt excel pohjalle ja se on hieman yli 4000 kcal, keskimäärin vähintään 3500 kcal riittää painon nostamiseen. Suurin apu ovat olleet maitorahka proteiineissa, kaurahiutaleet hiilareissa ja rypsiöljy rasvoissa.

Kysymykseni kaikille ektomorfeille:

Hoikan ektomorfisen ruumiinrakenteen omaavat, minkälaisia treenituloksia, massaa ja ennen kaikkea ulkomuotoa olette saaneet aikaan? Entä missä ajassa? Minkälaisia treeni vinkkejä jakaisitte?

Kyllä sitä massaa on 4 vuodessa tullut sellaiset 20 kiloa, joskin olin varsin hoikka ennen kuin aloitin (183/72), ja parhaimmillaan/pahimmillaan olin abaut 95 kg). Rasvaprosentti ollut siinä 12-15% luulisin. Jännä juttu, sillä vaikka tuntuu että (lihas)massaa on tullut kiitettävästi, tosin ei nyt ihan 20 kg, olen edelleen heikko. Siis suhteessa kokooni. Ja saan kyllä kuulla välillä että näytän varsin treenatulta etc, mutta tulokset sitten ovat ihan eri luokkaa; tuntuu että keskiverto pakkiksen 15 vuotias nostaa enemmän 3kk:n treenien jäkeen. Toki on ollut hieman huono tuuri ja varsin rajoittavia vammoja on tullut (ranne + selkä) joten tulokset ovat junnanneet pahasti paikoillaan.

Mielenkiintoista nähdä että treenikaveri joka on melkein 100% mesomorphi saa painoa ja voimaa samoilla painoilla ja vähemmällä ravinnolla, siis AIVAN eri tavalla. Kasvaa koko ajan.

Treenistä ja ravinnosta sen verran että 3-jakoisella treenaan, ja safkaa yritän saada 3500 kcal päivässä, en halua että paino nousee liian nopeasti. Perusliikkeitä paljon tuntuu auttavan, ja jättää suosiolla pienet liikkeet pois. Pitää yrittää löytää se oma rytmi jolla treeni kulkee ja ei tee liian isoja lisäyksiä treenipainoihin jottei paikat hajoa.

Toivottavasti näistä oli apua

Niin, ja motivoi itseäsi sillä että tiedät että olet joutunut näkemään paljon enemmän vaivaa kuin muut että saisit lihaksia, eli mikään ei ole ollut ilmaista :jahas:

e: Joo ranteet ja nilkat ovat varsin heikot, ja olen vaan hyväksynyt sen ettei minulla tule ikinä pohkeet kasvamaan juurikaan vaikka niitä treenaan ihan hemmetisti. Ei voi mitään.

Itse olen samaa mieltä tuckin kanssa että jos olet esim laiha niin ei tarkoita välttämättä että lihaa olis vaikee saada...

Mä väittäisin et laihat kehittyy hitaammin. Ei mitään tieteellisiä todisteita oo mut on vaan semmonen MuTu -fiilis tosta asiasta. :dance2:

Mä väittäisin et laihat kehittyy hitaammin. Ei mitään tieteellisiä todisteita oo mut on vaan semmonen MuTu -fiilis tosta asiasta. :dance2:
Oma yhtä epätieteellinen mutuni on, että vaikka laiha saattaisikin kehittyä hitaasti, ei laihana ole pakko pysyä vaan itsensä normaalikokoiseksi saa syötyä nopeastikin.

Tuo piti paikkansa minun kohdallani - aloitin 63 kiloisesta siimasta ja luulin että olen semmoinen "ektomorfi nopealla aineenvaihdunnalla" mistä olin kuullut. 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa ja syömällä parin tunnin välein ne kylkiluut heittivät törröttämästä yllättävän nopeasti, ja selvisi että minun "nopea aineenvaihdunta" oli ollut vain helvetin huonoa syömistä. Tuli kyllä sitten vähän sitä valkoistakin lihaa bulkissa... :)

Oma yhtä epätieteellinen mutuni on, että vaikka laiha saattaisikin kehittyä hitaasti, ei laihana ole pakko pysyä vaan itsensä normaalikokoiseksi saa syötyä nopeastikin.

Yleisesti ottaen uskoisin, että suurin osa treenaajista, varsinkin aloittavista sortuu helposti ektomorfi ajatteluun, onhan se luonnollinen valinta kun kerran hoikka on aloittaessa. Kuitenkin vasta treenaamalla monelle selviää oman kehon todellinen luonne. Kenen tahansa on vaikea hoikkana arvioida realistisesti omaa vartalorakennetta tai sen mahdollisuuksia. Näin siis itse ajattelen ja tästä olikin yllä jo mainintaa. Kannattaa tehdä netissä löytyviä testejä aiheesta, esim. avauspostissa mainittu bodybuilding.com linkki

Tämän toipicin lähtökohdat ovat mielestäni seuraavat:

1) Treeni, ruoka ja lepo on kohdillaan, treeni taustaa on jo kenties ainakin muutama vuosi takana.
2) Paino nousee tasaisesti, lihasta tulee, samoin tulosta, mutta...
2) vartalomalli pysyy edelleen hoikkana ja voimatasot ja tulokset nousevat hitaasti

Itse asiassa nuo 1-3 kohdat olisi pitänyt lisätä heti avauspostin alkuun, damn. Modethan voisi sen sinne iskeä alkuun, mutta lienee pilkun viilausta tässä vaiheessa... Tulee vaan helposti koko toikki täyteen kommentteja: "syökää enemmän"

Tulee vaan helposti koko toikki täyteen kommentteja: "syökää enemmän"
Joo, en tosiaankaan tarkoittanut missään tapauksessa äskeistä postiani vain, että "syökää pojat enemmän". Monihan on oikeasti linnunluinen ektomorfi. Itselläni vain kävi juuri niin, että kuva omasta somatotyypistä oli vääristynyt. Laitoin oman laihuuden sen piikkiin, että "mä nyt vaan olen tämän mallinen". Juuri samaa selittelyä, mutta toiseen suuntaan käyttävät useat pulskat kaverit: "mulla on lihavat geenit". Tuo erehdys oli vielä ihan vilpitön - uskoin kyllä siihen ja olisin varmaan ottanut poron sieraimeen jos joku olisi tullut sanomaan että en vain treenaaa/syö tarpeeksi vaikka siitä olikin kyse. :)

Näköjään lopunperin minulle tarttuu lihaa helposti, ja vastaavasti läskikin sulaa aika helposti. Olen lyhyt, enkä valtavan raskasrakenteinen, mutta etenkin jalat ovat vastanneet treeniin yllättävän nopeasti ja rintakehä on tarkemmin ajatellen aika iso tähän runkoon. Vartalotyyppini onkin lopunperin paljon lähempänä mesomorfia kuin ektomorfia - en vain tajunnut sitä ennen kuin raameihin tarttui vähän täytettä.

Flex Wheeler on esimerkki ecton ja meson välimuodosta. Monilta ominaisuuksiltaan hyvinkin ektomorfi. No ammattilaiskehonrakentajista on melko turha puhua tässä yhteydessä, mutta kun on paljon tullut luettua aiheesta, niin on jäänyt mieleen myös Wheelerin kalorimäärät hänen ensimmäisiltä ammattilaisvuosiltaan. Kun mies alkoi dieetille, alkoi hän myöskin kirjaimellisesti syömään, 7500-9000 Kcal päivässä. Tämä vain toteamuksena..eli älkää takertuko epäolennaisuuteen, vaikka kirjoitin epäolennaista. :)

Sinänsä 83 kiloa hoikalle 183 cm miehelle ei ole välttämättä vähän. Mieti vaikka huipputason pikajuoksijoita, aika tyypilliset lukemat. Toki eihän heillä ole rasvaakaan ruhossa. Onko sitten perisuomalainen salikarju parempi 25 kiloa painavampana, mutta samalla lihasmassalla ja tasapaksulla rakenteella....

Kaipa ektomorfin pitää tehdä itsestään syömäkone, mutta varoa siliti lihomasta. Luulen, että aerobista lienee viisainta tehdä lähes jokaisen ja kalorit niin kaakkoon kuin mahdollista.

Jotkut ihmiset joutuvat syömään kuin hevoset. Eräs suomalainen nainen, rasvat hyvinkin kontrollissa kertoi syövänsä 8000 Kcal/vrk. Aamupalalla mm. pari litraa jäätelöä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom