Ektomorfinen ruumiinrakenne - hoikan treenaus

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kyllä se niin on, että noi kehotyypit on paskaa. Mielestäni ensimmäisten kuukausien(vuosien) ajalla tapahtuvan kehityksen perusteella tietää ainakin lihasten kasvun liittyvän ominaisuuden. Alkutekijöillä ei välttämättä ole niin merkitystä. Toiset on ilman treeniä suht kovassa kunnossa ja kehittyy treenillä sitten vitusti lisää, toiset on täysiä kukkakeppejä ja kehittyvät kanssa vitusti kun alkavat treenaaman. Toiset ei kehity ollenkaan vaikka kuinka treenaisivat. Jollain ei meinaa nousta paino ja jollain nousee.

Omalla kohdalla luulin olleeni ehdottomasti helposti lihoavaa tyyppiä, mutta tajusin että se helposti lihoaminen johtui epäsäännöllisestä syönnistä(ryyppäilystä ja sen johtuvista oheisilmiöistä). Juopottelun reilu vähentäminen lopetti hankalan painonkäyttäytymisen ja paino tippui lähestulkoon itestään ilman mitään erikoisempaa panostusta diettiin. Ennen ryyppäyksen vähentämistä paino oli todella tiukassa.

Kyllä se niin on, että noi kehotyypit on paskaa. Mielestäni ensimmäisten kuukausien(vuosien) ajalla tapahtuvan kehityksen perusteella tietää ainakin lihasten kasvun liittyvän ominaisuuden. Alkutekijöillä ei välttämättä ole niin merkitystä. Toiset on ilman treeniä suht kovassa kunnossa ja kehittyy treenillä sitten vitusti lisää, toiset on täysiä kukkakeppejä ja kehittyvät kanssa vitusti kun alkavat treenaaman. Toiset ei kehity ollenkaan vaikka kuinka treenaisivat. Jollain ei meinaa nousta paino ja jollain nousee.

Omalla kohdalla luulin olleeni ehdottomasti helposti lihoavaa tyyppiä, mutta tajusin että se helposti lihoaminen johtui epäsäännöllisestä syönnistä(ryyppäilystä ja sen johtuvista oheisilmiöistä). Juopottelun reilu vähentäminen lopetti hankalan painonkäyttäytymisen ja paino tippui lähestulkoon itestään ilman mitään erikoisempaa panostusta diettiin. Ennen ryyppäyksen vähentämistä paino oli todella tiukassa.

Jep. Ennemminkin voitaisiin puhua ruokailu-/elintapatyypeistä kuin kehotyypeistä. Ite olin punttailua alottaessa ehdottomasti laiha. Söin mielestäni paljon enkä lihonnut. Siitä muutama vuosi taakseppäin olin lihava, en syönyt mielestäni mitenkään hirveästi mutta läskiä kertyi silti. Harrastin kaikennäköistä aerobista kikkailua (koripallo jne.), joten päivän kulutukset on ollu varmaan aika korkealla. Pari vuotta punttailun aloitettuani olin taas lihava, silloin taas söin paljon ja liikuin paljon. Ruokailu ja elämäntyyli vaihtelee ja siinä mukana kroppa.

Jos jotain haluaisin teille leiheliineille:D sanoa, niin sen, että syö alusta alkaen viisaasti ja nosta painoa hitaasti ylöspäin, niin et kerää liikaa läskiä.

Tuosta jatkaen ja edellisille kolmelle postaajalle vielä heittäisin tämän, luittehan edeltä? Pahoittelut kun en hoksannut tuota aloitustekstiin laittaa.

Tämän toipicin lähtökohdat ovat mielestäni seuraavat:

1) Treeni, ruoka ja lepo on kohdillaan, treeni taustaa on jo kenties ainakin muutama vuosi takana.
2) Paino nousee tasaisesti, lihasta tulee, samoin tulosta, mutta...
3) vartalomalli pysyy edelleen hoikkana ja voimatasot ja tulokset nousevat hitaasti

Minusta on itsestään selvää, että moni aloittaa punttaamisen esim. nuorena laihana ja hoikkana, jolloin vartalo ei ole vielä kehittynyt täysin ja että vasta myöhemmin lopullinen muoto selviää.

Kyllä se niin on, että noi kehotyypit on paskaa. Mielestäni ensimmäisten kuukausien(vuosien) ajalla tapahtuvan kehityksen perusteella tietää ainakin lihasten kasvun liittyvän ominaisuuden.

Ihmettelen, että toteat ensin kehotyypit paskan puhumiseksi ja tämän jälkeen kerrot kuinka on olemassa tyyppejä jotkat kehittyvät, eivät kehity paljoa tai ei ollenkaan sekä puhut "lihasten kasvuun liittyvistä ominaisuuksita." Huomaatko, että itseasiassa viittaat tuolla juuri kehotyyppeihin, niissähän ainakin minun mielestäni juuri on kysymys tuosta lihasten kasvuun liittyvistä ominaisuuksista.

Eli sinun mielestäsi ei ole olemassa laihaa tai tukevaa ruumiinrakennetta, vaan kaikki ovat samanlaisia?
Tarkoitin että "ne kolme" on paskaa. Ektomorfi jne.

Itse olen ymmärtänyt, että nämä kehotyypit on vain tietty tapa kategorisoida ihmisiä joille on tyypillistä ominaisuus X tai ominaisuudet X,Y. Geenit vaikuttaa suuresti treenaamattoman kaverin ulkomuotoon, niinkuin elintottumuksetkin. Ja siitä ei päästä mihinkään, että toiset nyt vaan sattuvat saamaan geeniensä ansiosta esim. leveämmät hartiat. Itsellä ruumiinrakenne on luonnostaan "siro" mieheksi ja aineenvaihdunta vilkasta yms. Eli noiden testien tulos vastaa melko osuvasti omaa kuvaani kehostani/kehotyypistäni. Eihän ne tietenkään kaikille toimi kun ihmisiä on kuitenkin niin monenlaisia ja lopputulos miltä ihminen näyttää on niin monen tekijän summa, josta geenit on vain yksi osa ja siinäkin on niin laajaa kirjo, että kaikista ei varmasti voida sano, että "Sinä olet nyt X-tyyppinen ja piste". Voi olla paljon ominaisuuksia kategoriasta A ja B, se kummaksi sitten itsensä luokittelee, riippuu kumpia ominaisuuksia pitää merkittävämpänä.

Eli noinkin yleisluontoisesta ja raa'asta jaottelusta, jossa jokainen ihminen perjaatteessa voidaan määritellä kuuluvan yhteen tai kahteen kategoriaan kolmesta ei tietenkään vastaa todellista tilannetta koko laajuudessaan, mutta on varmasti suuntaa antava ja voidaan tehdä jotain yleistyksiä kuten: "Laihalla linnunluisella on suurella todennäköisyydellä hyötyä tietyn tyylisestä treenitavasta X" tms. Ei päde kaikkiin, mutta jos tarpeeksi moneen sääntö pätee, ei sitä varmaan kannata ihan olankohautuksella sivuttaa "ihan höpöhöpö kun ei mun kaverin serkun tuttukaan saanut tuloksia kyseisellä menetelmällä."

pakko kysästä tuc, että kuinka tuossa ajassa ovat nousseet sarjapainot missäkin liikkeessä. Aika silminnähtävä muodonmuutos kyllä kyseessä. Rasvarosentti taitaapi olla myös melko alhaalla?

Rasvat on 13-15 (mitattu 2 eri vehkeellä) eli ei häävin alhaalla kuitenkaan mutta tosi tasaisesti ympäri kroppaa. Viime marraskuussa tein muutaman toiston sarjoja 50 kilolla penkissä ja kyykkäsin samalla painolla (ei ollu enempää levyjä alkuaikoina mutta se riitti kun olin niin heikko).

Äsken väänsin 2 x 9 x 74kg puhtaasti perse penkissä ja kymmenettä toistoa ekalla sarjalla väänsin puolisen minuuttia mutta piti laskea rinnalle (yksin väännän himassa). Muutaman toiston sarjaa teen 84 kilolla ja paras ykkönen 92kg, tosin se on yli kuukausi sitten joten voisi nousta jo 94kg.

Mavesta sain alussa 110kg ja nykyään 165kg paras ykkönen ja treenipaino 110-130kg millä teen sarjaa. Syväkyykkyjä teen vasta n. 80 kilolla sarjaa kun mulla ei oo mahiksia laskea painoja mihinkään kyykystä joten mun on pakko onnistua joka toistolla tai menee lattia paskaksi. En mää paljoa yli sataa kiloa edes kyykkäisi ykköstä kun jalat on tosi heikot vielä, mutta eiköhän vuoden päästä jo tehdä satasella iloista sarjaa. Keskityn siihen että teen puhtaasti ja perse kunnolla alas.

Hauiskääntöjä oli tosi hankala tehdä viime marraskuussa 16 kilon kahvakuulilla (joutu auttamaan toisella kädellä). Nyt teen jotain kympin sarjoja 20 kilon käsipainoilla tai ~ 45 kilolla 5-7 toiston sarjoja vinotangolla. Kulmasoutua vetelen jollain 70 kilolla 10-15 sarjoja.

Paino oli 70-72 viime marraskuussa ja 77-80kg nyt. Oon täysin vegaanisella ruokavaliolla ja vedän ihan helvetisti papuja, pähkinöitä, siemeniä ja muita rehuja. Kaloreita en laske kun mätän vaan kaikkea isokalorista naamaan niin paljon kuin menee alas ilman että tulee ylös.

Kiitos kovasti kommentista!

Mä olen kans toi ekto-mikälie. Laiha olen ja aika pitkä. 2005 vuoden lopulla painoin 50 kiloa ja nyt painan 65-67 ja pituus on sama :D Mä en ainakaan aio tyytyä näin naruun kroppaan että kasvan vaikka väkisin :) Uskon kyllä noihin "kroppatyyppeihin" mutta ei ne kuitenkaan estä treenaamista. Onhan se selvää että treenaamalla ja syömällä kasvaa vaikka olisi minkä tyyppinen vartalo tahansa.

Kyllä sitä massaa tulee hyvinkin. Aloitin puntti touhut painoin joku 50kg -> +10vuotta kulunut niin paino 113kg heh heh.. lisää kabanossia ja filettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Niin juu, onhan toi vegevoimailua harrastava Joni Purmonenkin aika hyvä esimerkki ektoplasmasta. Se painoi jotain 65 kilon pintaan tosi kauan kunnes tajusi ruveta syömään kunnolla ja treenaamaan. Nykyään paino pomppii 110-120 kilon välillä. Oliskohan se jotain 6-7 vuotta treenannut.

Tossa ektoille vähän motivaattoria millaiseksi on mies päätynyt. http://www.youtube.com/watch?v=NFwc6pHzqo4

(ja sori, vähän meni offtopicin puolelle mutta kyse kuitenkin alun perin ruipelosta miehestä, joka on nykyään sen kokoinen ettei ihan neuvolassa punnita, saattaa innostaa treenaamaan)

Nyt on pakko syyllistyä nostoon. Helkutin hyvä 'thread' kaikille painovammaisille!

Siitä onkin aikaa kun tänne kirjoittelin aiheesta. Juuri sattumoisin eilen taas katselin Googlen kautta juttuja ectomorphin treenaamisesta.

Eipä noissa artikkeleissa uutta tietoa itselle ole. Kerrataan syömisen tärkeys, käydään läpi perusliikkeet ja todetaan että paljon pitää töitä tehdä. Hyvä se on kuitenkin motivoida itseä, kerrata perusteita ja jatkaa taas eteenpäin.

Omasta tilanteestani sen verran, että kun aloituspostissa melkein vuosi sitten totesin että +20kg tullut lisää painoa, niin nyt sitä on +27kg ja kesällä pitäisi päästä +30kg (tällöin pituus 183cm, paino 92kg). Kovin on varovaista tuo oma painonnousu, monen on vaikea ymmärtää kuinka vaikeaa se syöminen on, kun geenit huutaa, että ei enään yhtään enempää ruokaa koneeseen.

Vartalomalli on edelleen hoikka, painonnoususta ja treenistä huolimatta. Hartialinja on kapea ja ranteiden ympäri menee peukku ja pikkusormi. Hyvin kuvaavaa on myös se, että en edelleenkään omaa mitään kauheaa rasvavarastoa, vaikka vatsa hieman enemmän pömpöttääkin kun päästää tyhjät pois. Positiivista tässä kaikessa on, että kun joskus kunnon massat vielä saavutan (rukous sille illalla) niin diettaaminen on minulle helppoa. Tekisi mieli sanoa, että lasten leikkiä, mutta eiköhän sekin luulo karise vielä kun ikää tulee lisää. ;)

Kokonaisuutena ruuminrakenne on kuitenkin treenaamalla taas hieman ryhdikkäämpi ja parempi. Tuntuu, että joka vuosi oppii enemmän ja aina mennään vähän eteenpäin. Tänä vuonna olen panostanut enemmän treenien kiertoon, yrittäen rytmittää kovien viikkojen jälkeen kevyen viikon ja palautella paremmin.

Viime vuonna sorruin ylirasitukseen liian kovalla treenillä, toisinaan kun olen liian sisukas (=tyhmä). Oli opettavaista huomata, kun ruoka ei maistunut, uni ei tullut ja mieliala meni laidasta laitaan. Lopulta tajusin lepuuttaa hermostoa ja pääsin muutaman viikon tauon jälkeen aloittamaan taas varovasti.

Jotkut artikkelit ja lähteet netissä väittävät, että kolminkertainen mr. Olympia voittaja Frank Zane omaa paljon ektomorphisen vartalonrakenteen piirteitä (Googleen "ectomorph Frank Zane). Siksipä tässä loppuun pieni motivaatio video. Komea on kunto:

Olympia 1983 - Frank Zane.

Hieno video. Frankin mitat oli muuten 1.75 cm ja off season paino 90 kg (kisassa 81-85 kg)

Täällä todellinen ectomorph, 183cm 55kg :D

Mistähän sitä löytäis motivaatiota treenata ja syödä tarpeeksi..

Jos tosiaan vasta 16-vuotias olet, niin treenailehan rauhassa muutama vuosi, syö hyvin ja lepää niin katsotaan sitten sitä vartalomallia tarkemmin. Olet kuitenkin vasta aikuisiän kynnyksellä, joten älähän hätäile. :)

Ja taas mahdollisesti yksi moinen ilmoittautuu. Rasvaa en ole koskaan saanut raatoon tarttumaan, joskin treenin myötä paino on aina aikaisemmin lähtenyt aina todella kovaan nousuun (paras 8kg alle 3kk, 57kg->65kg/~180cm).

Seitsemäs treeniviikko alkoi juuri ja nyt paino on noussut yllättävän hitaasti aikaisempiin treenikausiin verrattuna. ~Reilu 2 kiloa on varmasti tullut lisää ja kondis on kiristynyt aika kivasti. Nesteitähän siitä suuri osa on, mutta jospa tuossa jokunen satagrammanen olisi sitä lihaakin. Ruokailu on se vaikein osa-alue, mutta kokoajan pyritään sitä parantamaan, ja suunta vaikuttaa ainakin olevan oikea. Paino on nyt seilannut 65-67 haarukassa, kun lähtöpaino oli 62.7 (ei tosin välttämättä ollut tuolloin aamupaino). Mittaa 180cm.

Myös mittanauha ja vaatteet kertovat kivasti kehityksestä. Rinnanympärys kiristää jo useista paidoista ja myös joidenkin boksereiden lahkeet ovat alkaneet hieman kiristää. Reidet ovatkin turvonneet ihan tolkutonta vauhtia, eli 3-4cm on tullut ympärysmittaa lisää, ja lihakset alkavat niistä jopa hieman näkymäänkin, vaikkakin yritystä se toki vaatii. Lähtötasokin oli tosin alle puoli metriä ja jalat olivat todella heikossa kunnossa, joten sietää kehittyäkin.

Saattaa olla hieman siis mesoakin omassa kehotyypissä seassa, mutta valitettavasti tätä onnea ei kauaa jatku, jos kaikki menee niinkuin se on aina ennenkin mennyt. Kehitys on alussa aina ollut aivan valtavaa, mutta sitten kun tulee stoppi niin kehitys pysähtyy kuin seinään. En tiedä onko silloin sitten ollut kyse esimerkiksi liian vähäisestä ruokailusta. Mahdollisesti näinkin. Vaikka eihän tuommoinen kehitys voisi tietysti ikuista olla muutenkaan.

Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät sitten paremmin missä mennään ja millä eväillä. Jos tällä kertaa pysyisi paikat kunnossa eikä alkaisi taudit vaivaamaan, niin saisi treenit pidettyä kunnolla yllä.

Editoidaan sen verran että tämän ruhon huonoina puolina on tosiaan tuo pieniluisuus ja heikkous. Myös nivelet tuntuvat olevan herkkiä, joten lämmittelyn tärkeys korostuu. Hyvää on se, että ok-tason kondis on jopa lähes hävyttömän helppo saavuttaa ja ylläpitää. Tosin tämä lähinnä lihasten erottelevuuden suhteen.

Täällä todellinen ectomorph, 183cm 55kg :D

Mistähän sitä löytäis motivaatiota treenata ja syödä tarpeeksi..

Itse olin samoissa mitoissa 16v junnuna
katso profiilikuva
Aika nopeesti niitä kiloja rupesi kuitenkin tulemaan. Ennen inttiä painoa oli vähän alta sata. Tosin siihen se painonnousu sitten tyssäskin ja melkein kehityskin..loukkaantumiset tuli tilalle.

Ektomorfi ilmoittauttuu ( ainakin lähtökohtainen sellainen... )

Eli reenitaustaa sellanen 4v...välissä eripituisia taukoja, joista pisin vuosi intissä ( 08-09 )
Lähtökohta sillon 4v sitten oli 181cm/ 56 kg , juuri tällä hetkellä sellanen 181cm/80kg. Rasvat lienee lähempänä 10 kun 15.

Paino on noussut läpi treenivuosien aika tasaisesti, vaikka vasta 2v reenaamisen jälkeen havahduin tosissani ruokailupuoleen kun pakkis tuli tutuksi.Pidän itseäni enemmän ektormofina kuin mesomorfina, vaikka ranteen ympärys lienee aika normaalia luokkaa, ja forkut ovat enemmin vahvuus kuin heikkous.Tämä siksi, että todellakin joudun syömään reilusti enemmän kuin monet tuttuni kehittyäkseni.
Mikäli ymmärsin oikein , threadin aloittaja sanoi ettei vartalo ole pahemmin muuttunut vaikka painoa on tullut reilusti lisää, en kyllä käsitä miten se on mahollista... Itsellä ainakin muuttunut huomattavastikin. Kaikinpuolin isompi ukko :)

Oma mielipide onkin, ettei onneen ole oikotietä, pitää vaan vuodesta toiseen jaksaa treenata ja syödä. Todennäköisesti suurimmalla osalla kusee ruokapuoli jos ei tulosta meinaa tulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom