Ektomorfinen ruumiinrakenne - hoikan treenaus

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Itseäni rupes turhauttaan oma vartalomalli sen verran paljon, että oli vaan pakko ruveta käymään salilla. Suvussa on kaikkia vartalomalleja: Yks syö hevosen malliin ja on todella hoikka kun taas toinen lihoo ja saa massaa helposti. Esimerkiks isä ja veli ovat aivan erimalliset kuin minä.

Kroppani on ecto-mallinen (siis kapeat hartiat ym), ikää 20, pituutta 175cm ja kiloja oli vielä syksyllä n. 57. Kävin reilun kuukauden aktiivisesti salilla kunnes sairastuin ja motivaatio lähti muutamaksi kuukaudeksi pois. Nyt on taas alkanu sama rumba uudelleen eli 2 kertaa viikossa salille. Tällä hetkellä takana on siis n. 15 salikäyntiä 5 kuukauden aikana (jos parin vuoden takaisia käyntejä ei huomioida, silloin tuli 2kk painoa 2-3kg). Eli n. 350g painonlisäystä per käynti jos niin haluaa ajatella. Urheilutaustanikin on lähes olematon eli lihasta ei löydy. Tällä hetkellä aamupainoa on reilu 62kg. Isoin ongelma on syöminen: Salipäivinä vedän aina massanlisääjät, mutta muulloin tahtoo vähän jäädä. Pidän kirjaa painosta (ja muustakin) excel-taulukoissa sekä otan kuvat muutaman kuukauden välein. Ehkä niitä joskus nähdään täälläkin...

Katsellaan lähempänä kesää sitten uudelleen.

Sama homma kuin monella muulla eli ektomorfinen ruumiinrakenne löytyy ja töitä se teettää saada voimaa/massaa.

Lukiossa olin 183/60, aloitin salilla käynnin ja kunnon syömisen -> 183/80 reilussa puolessa vuodessa. Edelleen oli kuitenkin pitkät hoikat raajat, läskiä kertyi vyötärölle jonkin verran. Armeijassa tuli vuoden tauko puntista ja ruokaa tuli syötyä vähemmän(leirielämä). Palattiin taas 70 kilon elopainoon. No siitä taas reenit ja ruokapuoli kuntoon intin jälkeen. Puolessa vuodessa 70 -> 90kg :D. Jonkin verran lihasta ja läskit takaisin vyötärölle. Nyt hieman rauhallisemman treenikauden jälkeen tarkoitus lähteä viemään painoa kohti maagista 100 kiloa. Eli taas hulluna safkaa ja treeniä.

Vaikka näyttää että massaa saa nopeasti niin kyllä sitä joutuu pirusti syömäänkin. Voimatasot nousee aika hitaasti ja oikeastaan vain silloin kun ollaan selkeästi plussan puolella kaloreissa. Normisyönnillä alkaa tulokset junnaamaan paikoillaan. Treenattua tulee sitkeästi neljä kertaa viikossa.

Eli tuntuu siltä että voimaa/massaa saadakseen joutuu kyllä syömään ja treenaamaan jonkin verran kovemmin ektomorfina ja tuloksia tulee hitaasti mutta tästä ei lannistuta. ;) Koko ajan oppii uutta ja motivaatiota kyllä riittää.

"ectomorffi" Ilmoittautuu.

narukädet, kynäniska, risuranne etc. kaikki löytyy.

Käytännössä mulla nousi kyllä paino saman tien kun aloin syömään 3500-4000kcal päivässä ja kyykkäämään kolmesti viikossa, mutta kun lähtökohta oli 193cm/reilut 70kg niin ihmekös tuo. Tällä hetkellä jo hyvän aikaa 194cm/85 kilosena olleena pitäis vetää se 4000kcal JOKA päivä että massaa kertyis kunnolla joten oon ottanut siitä vähän lomaa, kun ei pää kestä. Toki voisin vetää sitä täysmaitoa 4 litraa päivässä mutta mahdolliset negatiiviset terveysvaikutukset kuumottaa.

Silti olen mielestäni näyttänyt treenipainojen nousulla aika ison keskisormen koko kehotyyppiluokitukselle. Aloitin treenit kesän lopussa tietämättä miten jalkakyykky tehdään tai edes mikä on maastaveto ja nyt viimeisimmät treenipainot oli kyykyn 125kgx5 mave 170kgx5 Kumpikaan ei mikään absoluuttinen maksimi ollut vaan lähdetään siitä että molemmissa on 2,5kg lisää tangossa tällä viikolla. Voima kasvaa hyvää tahtia vaikka elän ylläpitokaloreilla.

Liekö sitten olisin tämmönen ectomorphin ja mesomorphin kombinaatio. Jerkkua kyllä tulee jos pystyy muuttamaan itsensä ihmiskompostiksi.

Ihq, taas pääsee kertomaan itestään :)

Pienet hihitykset sain, kun tein tuon bodybuilding.comin testin ja tulos väittää ruumiinrakenteeni olevan lähinnä mesomorfia :D

Kaulan ympärys on jotain alle 40cm, rinnanympärys n. 1m ja tosiaan ranteesta kun ottaa kiinni, toisen käden sormet menee ristiin...

Massan lisääminen ei koskaan ole ollut hirveän vaikeaa, tosin se ei pahemmin päällepäin näy.
Koipiin näyttää tarttuvan liha aika kohtuullisesti, nyt marraskuusta asti treenannut säännöllisesti ja mittanauha valehtelee reiden kasvaneen 3-4cm :wtf:

Lähivuosina näyttää läskikin kertyneen, joten seuraava prokkis lienee fläsän poisto ja sitten taas sikabulkkia.

itse olen myös näitä "nopean aineenvaihdunan" -tyyppejä (184/72). Paino ollu samoissa niin kauan kuin muistan...vaikka tulee syötä 2 lämmintä safkaa, siihen lisäksi palautusjuomat jne. Tunnostaa välillä että ruoka tulee korvista. Tällä hetkellä varmaan pitää muuttaa omaa ruokailua siten, että välipalat mukaan ja myös aamupalat..vaikka tekee tiukkaa heti herättyä juoda edes mehua. Mavea ja kyykkyä lisää tuplaten ohjelmaan. Katotaan miten vaikuttaa. Olen tehnyt 3/4 jakoisella ohjelmalla ja siihen päälle ollu vielä säbätreenit 2x viikossa. Lepoa tulee noin 2 päivää viikossa. Nooh katotaan miten äijän käy...pakkohan sen massan on tulla :D

Joopa joo. Pidin ja pidän itseäni aika hoikkana, mutta olen silti huomannut, että kyllä paino oikeasti nousee, jos syö ihan sikana. Eli en allekirjoita enää " paino ei nouse, vaikka söis kaksi lehmää päivässä " väittämää. Ongelma on lähinnä, että luonnostaan hoikka ihminen joutuu syömään joka päivä niin älyttömästi safkaa jotta paino nousis, että en yhtään ihmettele, että kaikki ei tätä jaksa tehdä. Ei se kuitenkaan ole ihan oikein, että syöminen tuntuu työltä. Oma paino alkoi nousemaan siinä vaiheessa, kun unohdin kaikki puheet maltillisesta sarjapainojen nostamisesta kyykyssä, vaan laitoin tankoon sen verran painoa, kun just ja just hikisesti pystyi nostamaan. Ei ehkä hirveän fiksua pitkällä tähtäimellä, mutta toimi hyvin ruokahalun boostaajana.

Ite oon yrittäny syödä nopeesti imeytyvää ruokaa. Erilaisia pirtelöitä ja massajuomia, että niitä kaloreita saa tarpeeksi ja mahdollisimman nopeesti on uudestaan nälkä. Toki syön myös lämpimiä ruokia ja hedelmiä jne.

Samanlaisia tarinoita on täällä jo monta, mutta lisäämpä minäkin omat murinani joukkoon.. Ectona kyllä välillä v*tuttaa. Varsinkin näin vanhempana. Kaloreita saa syödä 500-1000 yli kulutuksen edelleenkin tai paino pysähtyy tai jopa kääntyy laskuun. Taidan olla ainoa kaveri jolla treenitauolla paino vain laskee. Silloin ei nimittäin ole ruokahalua painon ylläpitoon. Huono puoli on vain se, että kun rasvaa kertyy, niin se kertyy kaikki tohon vatsaan ja jenkoille. Ei minnekään muualle. Samoin on koko ajan tunne että vatsa on täynnä (ja yleensä vielä turpeena kuin vastasyntyneellä). Edelleen on pirun kapeat hartiat ja kun syli on se 2 metriä niin kaposet hartiat vain korostuu. Forkut on ehkä kehon heikoin osa ja kun etusormi-keskisormi menee ranteen ympäri kynnen mitan päällekäin.. ei voi kuin ihmetellä kuinka sitä on tätä punttia edes aloittanut harrastamaan. Noh, ilman sitä olis paino n. 15 kiloa vähemmän joten on sitä lihaa kuitenkin johonkin tarttunut. Niin ja jos jotain kiinnostaa niin lukemat on 186 cm ja paino tällä hetkellä vähän alle 90 kg. (armeijassa 21 vuotiaana painoa oli n.70kg). Punttia en toki ole koko ajan harrastanut vaan hiukan kuuriluontoisesti muiden lajien kanssa vuorotellen.
Vahva en ole, mutta pirun sitkeä.

Noh, itse olen nyt treenannut aktiivisesti n. 3 vuotta ja pituus on 175cm ja paino 94kg. Olen ollut aina tuulessaheiluva vinkuheinä, mutta treenaamalla ja hyvin syömällä olen saanut painoa nostettua ja ulkomuotoani muutettua tuon kolmen vuoden sisällä n. 62 kilosta 94 kiloon. Läskiä toki on myös. Itse treenailin alussa kroppa kerran viikossa tyyliin jaettuna neljälle päivälle, mutta sittemmin oon treenannu koko kroppa kaksi kertaa viikkoon. Jakona alakroppa-yläkroppa systeemi. Joskus olen myös vetänyt pieniä syklejä koko kroppa kolme(3) kertaa viikossa.

Kehitystä tuli kohtuu hyvin tuolla 1-jakosella, mutta 2-jakosen aloittamisen jälkeen alkoi kehitys nopeutumaan. Tosin nyt se on jo hidastunut sen verran, että aoin testata jotain uutta systeemiä. Kehitystä olisi voinut tulla toki paremminkin, mutta olen tähän ihan tyytyväinen. Nyt jotkut liikkeet ovat alkaneet laahaamaan ja painot tuntuvat raskailta. Veikkaan hermoston ylirasitustilaa, sillä lihasten palauduttua esim. rintalihaksen "jänteet" ovat koko ajan arkana (tuosta kainalon taivekohdasta mistä rintalihas yhtyy olkapäähän.

Oon reenaillu aika ajoin ehkä vähän liiankin kovaa ja liian suurilla painoilla liian pitkään ja toistoaluetta vaihtelematta. Kyllä se vaan niin on, että toistoalueiden ja sarjamäärien muuttelu sopivin aikavälein on todella tehokasta verrattuna siihen, että junnaa esimerkiksi penkkiä jollain samalla painolla ja toistomäärällä pitkään. Tietysti sarjapainojen lisäys vaikuttaa myös reenintehoon ja aion vastaisuudessa panostaakin sarjapainojen tarkoitukselliseen kasvattamiseen, joka on lähiaikoina tuntunut todella hankalalta.

Mutta kaikenkaikkiaan koko elämänkertaa vuodattamatta voin sanoa, että kyllä ektomorfikin varmasti pystyy kasvamaan ja tulemaan vahvemmaksi siinä missä muunkin ruumiinrakenteen omaava. Se vaatii vaan kovaa treeniä, oikeaa ja suunnitelmallista ruokavaliota ja riittävää lepoa. Kehittymiseen vaikuttaa tietysti geeniperimä ja muut asiat, niinkun kaikki varmaan jo tietää.

Ei muuta kun treeniä! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom