Ekonomiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu

Janpa

päk in pisnes
Tarkotus ois joskus saada ekonomin paperit käteen, tekeekö noilla mitään kuitenkaan? Tarkemmin sanottuna ajattelin yritysten markkinointia ja kansainvälistä liiketoimintaa näin alustavasti. Onko minkälaista duunia tiedossa? Palkka? Saako töitä miten nytten ja tulevaisuudessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
www.sefe.fi tarjoaa perusinfoa.
Mielestäni ekonomini/ktm:n papruilla duunin löytää. Melkein niillä tekee yhtäpaljon kuin dippainssin papruilla tai vastaavilla. Ei ne paprut vielä ihmistä tee, mutta alkuun pääsee. Alkupalkat varmaan useimmin haarukassa 2100-3500. 5 ekonomivuotta nostaa suht helposti tienestin sinne 4500-5000 luokkaan jos ja kun vaihtaa välillä duunia ja kilpailuttaa itseään.

Itse pidän ko. tutkintoa sikäli hyvänä, että siitä ei valmistu suoranaisesti mihinkään työhön ja siksipä voi surffata eri toimialoilla ja eri tehtävissä.

Sanoisin että säästä aika ja vaiva ja lue jotain fiksumpaa. Kauppiksessa oppii vaan turhia pseudotieteitä eikä tolla tutkinnolla kymmenen vuoden kuluttua enää tee mitään. Kivoja titteleitä varmasti vielä saa, mutta palkka rajoittu helposti max. neljään viiteen tonniin (jos edes siihen pääsee) koska eihän ekonomi oikeasti mitään osaa. Nyt kun tiedän mitä tämä on niin ensi vuonna lähtee hakemus yliopiston puolelle....

Sanoisin että säästä aika ja vaiva ja lue jotain fiksumpaa. Kauppiksessa oppii vaan turhia pseudotieteitä eikä tolla tutkinnolla kymmenen vuoden kuluttua enää tee mitään. Kivoja titteleitä varmasti vielä saa, mutta palkka rajoittu helposti max. neljään viiteen tonniin (jos edes siihen pääsee) koska eihän ekonomi oikeasti mitään osaa. Nyt kun tiedän mitä tämä on niin ensi vuonna lähtee hakemus yliopiston puolelle....

Eikös kauppatieteiden maisterin paperit hankita nimenomaan yliopistosta vai menikö mulla jotenkin toi sun viestis vähän ohi nytten..?

Eikös kauppatieteiden maisterin paperit hankita nimenomaan yliopistosta vai menikö mulla jotenkin toi sun viestis vähän ohi nytten..?

Ehkä toi Barbie-avatar kertoo tarpeeksi kirjottajasta...

Mulla ainakin lukee tutkintotodistuksessa: xxx on suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon ja on oikeutettu käyttämään Ekonomin arvonimeä... tjsp.

Tarkotus ois joskus saada ekonomin paperit käteen, tekeekö noilla mitään kuitenkaan? Tarkemmin sanottuna ajattelin yritysten markkinointia ja kansainvälistä liiketoimintaa näin alustavasti. Onko minkälaista duunia tiedossa? Palkka? Saako töitä miten nytten ja tulevaisuudessa?

Vastataan vielä alkup. kysymykseen. Eli itellä ainakin oli vaikeaa löytää ensimmäinen työpaikka, koska moneen tehtävään olin ylikoulutettu ja moneen ei työkokemusta.

KTM auttaa kuitenkin liksassa ja tutkinto on yhtä vaikea (helppo) suorittaa kuin tradenomi, joten miksipä ei sitten menisi yliopiston puolelle.. KTM:n on kuitenkin helpompi edetä ja joissain paikoissa saa liksaan pienen maisteri-lisän.

Ketju vaihtuu, mutta taso säilyy...

Mistä lähtien kauppiksesta on ekonomeja valmistunu?

Ja eiks 4-5 tonnia vaikuta ihan kivalta rahalta siinä vaiheessa, kun omat tulot on siinä pisteessä, että pitää vinkua lisää opintotukea? Ai niin, mutta sen eteen joutuu tekee töitä, eikä siinä taas oo mitään järkeä.

Mulla ainakin lukee tutkintotodistuksessa: xxx on suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon ja on oikeutettu käyttämään Ekonomin arvonimeä... tjsp.

sama juttu. mulla on kyllä sellainen käsitys että tuolla ktm-pahveilla jotain tekee. :)

"Markkinointiekonomin tutkinto oli ihan lastenleikkiä, tenteissä rastittiin monivalintatehtäviä". Näin sanoi eräs urallaan menestynyt nuori kauppatieteen maisteri. Tutkinto ei siis kauheasti vaadi verrattuna muihin tieteenaloihin (tai vaikkapa kansantaloustieteeseen). Palkat ovat panostukseen nähden hyvät. Osaaminen joltain toimialalta helpottaa työllistymistä.

Itse luin vähän matkaa ekonomitutkintoa, kunnes tajusin vaihtaa siihen mitä oikeasti haluan tehdä. Kursseissa oli sekä hyvää asiaa että perusteetonta hypetystä.

Suosittelen uravalinnoissa menemään vain ja ainoastaan kiinnostuksen mukaan.

Voisitko sitten kertoa mitä lääketieteen lisensiaatti tai diplomi-insinööri oikeasti osaa? Tai filosofian, oikeustieteen tai valtiotieteen maisteri? Harva ihminen jos kukaan saa rahaa pelkästä tutkinnosta, saatikka tuottaa hyötyä yhteiskuntaan tutkinnollansa.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että tutkinnolla ei tee kymmenen vuoden kuluttua juuri mitään, ja tämä pätee kyllä kaikkiin tutkintoihin; aika harva työnantaja ottaa töihin henkilöä jolta on ehtinyt kulua kymmenen vuotta hakea työpaikkaa tutkinnon suorittamisen jälkeen, ellei sitten ole hyvää selitystä. Jos taas on hankkiutunut kykyjänsä vastaavaan työpaikkaan tutkinnon suoritettuaan ja kehittänyt itseään itselleen sopivaan ja mieluisaan suuntaan, on mitä parhaimmassa iskussa tulevia haasteita varten. Usein siihen kuitenkin tarvitaan tutkintoja.

Joopa joo. Kauppaopistosta ekonomeja, hienoa Kylli. Kuten joku jo totesikin: ketju vaihtuu, taso säilyy.

Itsekin tarkoitus olla Riistäjätieteiden maisteri tulevaisuudessa. Tohtorin hattuun ei taida rahkeet riittää.

Voisitko sitten kertoa mitä lääketieteen lisensiaatti tai diplomi-insinööri oikeasti osaa? Tai filosofian, oikeustieteen tai valtiotieteen maisteri? Harva ihminen jos kukaan saa rahaa pelkästä tutkinnosta, saatikka tuottaa hyötyä yhteiskuntaan tutkinnollansa.

Jos mietitään puhtaasti tulevan työn kannalta niin lääketieteen lisensiaatti osaa todella paljon. Lääkis on oikeastaan ammattikoulu, tosin omaa noista mainituista (filosofian ohella) pisimmät juuret yliopistoinstituutioon.

Lääketieteen lisensiaatit osaavat tunnetusti aika vähän käytännön lääkärintyötä, siis jos lasketaan pelkästään se koulutus jota koulussa annetaan. Suomalaisessa lääkärikoulutuksessa käytännön työn harjoittelu on ihan minimissä. Ratkaisevaa valmistuvien lääkäreiden ammattitaidolle on opiskelujen aikana tehty harjoittelu, siis se mitä amanuenssuurien lisäksi tehdään, jota ei koulut pysty kustantamaan. Kaikista tärkeintä on se että lääketieteen kandi pääsee astumaan lääkärin saappaisiin koulutuksen ulkopuolella mahdollisimman nopeasti.

Markkinointi on vain yksi aihepiiri, joka kuuluu kauppatieteisiin. Itse olen ainakin kokenut laskentatoimeen liittyvät opintoni ihan haasteellisiksi. Niitä asioita ei kyllä osaa jos ei koulua käy. Johdon laskentatointa ei kuulemani mukaan esim. amk:ssa pahemmin opeteta, tietenkin jotain pintaa. Ktm-koulutuksen taso myös ilmeisesti vaihtelee opiskelupaikan mukaan.
Tuli sitten ensimmäinen posti kirjoitettua ihan aiheen vierestä :)

Ekonomin arvonimen voi hankki kauppakorkeakouluista, joita on tällä hetkellä Vaasa, Helsinki ja Turku sekä muutamista yliopistoista.

..koska eihän ekonomi oikeasti mitään osaa.

Äkkiseltään mietittynä kysyisin, että kuka pitää rahan liikkeessä ja pyörät pyörimässä yksittäisestä yrityksestä aina maailmantalouteen asti? Esiripun takaa paljastunee pääasiassa KTM-merkkisiä henkilöitä.

edit.

Täältä lisää aiheesta.

Katselin ensin, että mikäs trolli se tässä, mutta Kyllihän se siellä taas vauhdissa :lol2:

Etkös opiskellut jossain ulkomailla parasta aikaa? Olisi ehkä senkin voinut tuoda tuossa esille...

"palkka rajoittu helposti max. neljään viiteen tonniin (jos edes siihen pääsee)" :rock:

Itse luen yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi, ja mielestäni tutkinnon vaativuus riippuu siitä, minkä pääaineen ja sivuaineita valitset (ja mitä kursseja sinne sisällytät). Itsellä laskentatoimi + yritysjuridiikka, kansantaloustiedettä ja johtamista. Vähän matikkaakin :) Ja kyllä on kiitettävillä lukioarvosanoillakin haastavaa opiskelua, lukemisen määrä on huomattavasti suurempi kuin aikaisemmin. Helpoin tapa selvitä on ottaa markkinointi ja joku helppo sivuaine. Mutta mistäs saat kunnon töitä sitten?

haluaisin muistuttaa että ainakin koululaiset itse helsingin ja turun kauppakorkeakouluissa kutsuvat kouluaan kauppikseksi. kauppis voi tarkoittaa kauppaopistoa, tai kauppakorkeakoulua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom