Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräs nimeltä mainitsematon finanssitavaratalo, joka veti itsensä pois pörssistä, jotta heitä ei enää koskisi pörssiyhtiöiden avoimmuus, ainakin takoi jaardin plussaa ja samaan aikaan sekä ulkoisti irtisanomisiaan, että myös ihan omin kätösin pisti porukkaa pihalle. Eivät edes väittäneet, että kyseessä olisi tuotannolliset ja taloudelliset, vaan varautuminen tulevaan.
Kukaan ei osta firmaa pois pörssistä, ettei tarttis enää tehdä osavuosikatsauksia. OP-Pohjola ei tehnyt ennätystulosta, vaan historiansa toiseksi parhaan tuloksen, joten vaikka osui lähelle, niin edelleen kaipaan sitä ennätystuloksen tehnyttä firmaa, joka tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanoi. Jengiä laitetaan OP-Pohjolasta hyvin ymmärrettävästä syystä pihalle: perus pankkipalvelujen tuottamiseen ei enää tarvita henkilökuntaa ja konttoriverkkoa paitsi vanhemmalle eläkemummoasiakassegmentille. Ovat tässä kehityksessä pahasti Nordeaa perässä. OP-Pohjola on muuten osuuskunta, eli päätös näistä uudelleenjärjestelyistä on pohjimmiltaan firman asiakkaiden asia.

Uskoisin kuitenkin, että raivokkaimmin EK:n puolesta tuota yritysveroalea ajoivat suuret yritykset, jotka ovat jo valmiiksi kannattavia yrityksiä, ja joiden olemassaololle ei tuo edellinenkään veroaste olisi muodostanut uhkaa. Myös politikkojen yritys kerätä pointsit himaan haiskahtaa tossa päätöksessä pitkälle.
Kyllähän tuon veron lasku auttaa kaikkia voitollisia yrityksiä koosta riippumatta, mutta jos tavoite olisi ollut oikeasti edesauttaa investointeja, olisi veron voinut pitää samana, mutta pidättää veroa vasta jos firma ostaa omia osakkeitaan tai maksaa osinkoja. Näin toteutettuna kyse on jatkuvasti voitollisten firmojen rahoitustilanteen parantamisesta usean vuoden aikajänteellä.
 
Ihan hyviäkin pointteja, mutta muutama sivuhuomautus. Kuten totesit, niin huonosti toimiva terveydenhuoltosysteemi on lähinnä poliitikkojen tunaroinnin seurausta. Työterveyshoito toimii käytännössä poliittisten himmeleiden ulkopuolella, niin ja tuota, se itse asiassa toimii, hyvin. Eli mitä olisi odotettavissa, jos poliittisten himmeleiden ulkopuolella oikeasti toimiva systeemi siirrettäisiin osaksi toimimatonta systeemiä, joka ei toimi juuri sen takia, että siitä vastaavat poliitikot? Oma veikkaukseni ei ole hirvittävän optimistinen tässä asiassa.

Päällekäiset järjestelmät ovat juuri niin suuri ongelma kuin sanoit. Tähän asiaan on toki herätty jo ajat sitten, mutta valitettavasti hommaa vetää juuri se sama taho, joka on syyllinen siitä, että nykyinen systeemi ei toimi. Seurauksena visioimasi yhden rekisterin systeemi on ties kuinka monta vuotta myöhässä, budjetti on ylittynyt ja huitelee tällä hetkellä jossain miljardin euron yläpuolella sekä mitä suurimmalla todennäköisyydellä, lopulta valmistuva järjestelmä ei toimi toivotulla tavalla tai on ihan muuten vaan susipaska. Viro muuten teki vastaavan järjestelmän puhtaalta pöydältä 11 miljoonalla. 1 800 000 000 ?:n hanke: Tämä on Suomen ja Viron ero, sanoo Sitran Antti Kivelä | Uusi Suomi

Itse väitän, että terveydenhuolto on aivan liian tärkeä asia, jotta sen voisi antaa poliittisen keskushallinnon vastuulle.

Jälkiedit: Osui vielä sopivasti silmiin uutinen tältä päivältä, joka kertoo jälleen omaa tarinaansa siitä, mitä seuraa, kun poliitikot päästään leikkimään tärkeillä asioilla: Helsingin kokoomusjohtajalle kaksoisrooli ? Lasse Männistö ulkoistuksista hyötyvän terveysbisneksen johtoon - Lasse Männistö - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Niin. Mitenkä sen hyvän nyt sitten määrittelee ja mihin sitä vertaa. Varmasti työterveys toimii paremmin, mutta onhan se asiakaskuntakin ihan erillaista kuin tavallisessa terveyskeskuksessa. Se mihin yritin kiinnittää huomiota, että nämäkin ihmiset jotka käytännössä käyttävät vain työterveydenhuoltoa maksavat kuitenkin myös tk-palveluista veroissaan. Itselläni on jopa niin perverssi tilanne, että työnantaja maksaa minulle vakuutuksen joka kattaa lääkkeet/erikoislääkärit yms. Siitä huolimatta olen tk/tt-piirissä ja maksan jopa vakuutuksesta veroa sillä se katsotaan liian hyväksi työeduksi (lol). Eli vaikka en vakuutuksen vuoksi käytä tt/tk-palveluita ollenkaan niin maksan veroissa näistä, mutta maksan vielä lisäksi siitäkin lisää veroa että olen normaalin systeemin ulkopuolella liian hyväosaisena. Valtio siis pyrkii ohjaamaan pois järjestelystä, joka säästäisi yhteiskunnan varoja. Morjensta..

Julkisen ja yksityisen terveydenhuollon toimivuutta on vaikea verrata, mutta koska Suomessa on tarjottava terveydenhuolto kaikille tasapuolisesti on julkinen käytännössä ainoa mahdollisuus. Siinä olen samaa mieltä, että tämä uudistus tulisi toteuttaa asiantuntijoiden johtamana täysin ilman poliitikkojen puuttumista asiaan. Tosin Suomessa moni tämän alan asiantuntija on jollain tavalla sidoksissa eri intressiryhmiin (esimerkiksi harva lääkäri tahtoisi nostaa lääkärien määrää kaksinkertaiseksi ja moni tietojenkäsittelyn ammattilaisista on sidoksissa johonkin firmaan työntekijänä tai osakkaana), joten ehkä tähän tulisi ottaa mukaan ulkomaalaisia joilla ei olisi sidoksia. Vaikka niitä virolaisia sitten..
 
Jooh. Juuri sitä tarkoitin, että ongelmat eivät ole niinkään koodareissa tai edes koko ohjelmointiyrityksessä eikä lopullisen tuotteen käyttäjissä, vaan juuri siellä ylimmässä portaassa, jossa häärivät kansanedustajat ja kansanedustajien suoraan nimittämät työryhmät sekä virkamiehet.

Joo, luin tarkemmin ajatuksella kirjoituksesi, kun olin jo postannut. Oli pakko vaan purkaa sydäntä omilla kokemuksilla.
 
Rehellisyyden nimissä on mainittava että tuo Apotti ei kata pelkästään potilastietoja vaan on* kokonaisvaltainen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilasjärjestelmä. Eli siellä on myöskin sosiaalipalvelut, jotka ovat aivan järkyttävä heinäkasa: jokaikisellä kunnalla on omansa ja osa toimii vieläkin mustalla alustalla (dos, unix). Käytännöt erit. Osalla kunnista samassa systemissä pyörii mm. koko terveydenhuollon palkkajärjestelmä ja läjä muita sinne kuulumattomia. Virossa järjestelmä tehtiin vain potilastiedoille ja puhtaalle pöydälle.

Onhan tuo hinta silti aivan käsittämätön.

*lue: pitäisi tulla olemaan. ;)

Mitä tuohon lobbausrekisteriin tulee (jami2003), virkamies totesi samantien kun EU:sta tuota lobbausrekisteriä suositeltiin suomeen ettei tuosta ole mitään hyötyä, se jää nimelliseksi kuolleeksi kirjaimeksi, lisää kustannuksia ja byrokratiaa eikä se muuta mitään. Tällä määrällä lobbausta mitä Suomessa on, ei tuommoiset säätelyt oikein sovi kuvioon ilman direktiiviä. Ja Euroopan maista vain hyvin harvalla on tuo rekisteri käytössä... :)
 
675 miljoonan euron koneisto ? Suomi on maailman lobatuin maa - Suomenkuvalehti.fi

Asiaa. Mikä on muuten lobbauksen ja korruption raja. Raha ei liiku suoraan päätöksen tekijälle ?

Yritetään pitää ketju uuteen eduskuntaan ja hallitukseen edes väljästi liittyvänä. Muuten meillä on kohta kaksi suomen talous kuntoon ketjua...

Olin tulossa linkkaamaan samaa. Itelle tuli ainakin suurena yllätyksenä kuinka isossa mittakaavassa lobbausta harjoitetaan Suomessa.

"Laskelmieni mukaan Suomessa lobbaukseen kuluu jopa 120 euroa kansalaista kohden vuodessa, kun Yhdysvalloissa summa on kymmenen euroa ja Brysselissä kaksi euroa."

"Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa lobbaus on tarkoin säädeltyä siksi, että lainsäätäjät myöntävät, että poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu massiivisia vaikutuspyrkimyksiä. Suomessa sääntely on kehittymätöntä, koska yhteisymmärrystä ei ole edes siitä, mikä on ”tavanomaista lobbausta”."
 
35ggc0.jpg


En ois uskonu, että maahanmuutto aiheuttaa suurimman kynnyksen hallitusneuvotteluissa.
 
Maahanmuutto sellaisessa mittakaavassa ja sellaisista maista(lähi-itä, Afrikka) kuin sitä Ruotsissa tapahtuu aiheuttaa peruuttamattoman muutoksen yhteiskunnassa. Paskasstaniasta ei ole paluuta.

Suomessakin on Ruotsin kehitys edessä mikäli EU:n taakanjakosopimus astuu voimaan ja Suomi ryhtyy noudattamaan sitä. Ainoa tätä vastustava puolue on perussuomalaiset joten epäilemättä kyseessä on kynnyskysymys.

Mutta eiköhän sekin ole sopivasta hinnasta kaupan. Oletan että jos persut aikovat saada taakanjaon eston hallitusohjelmaan niin puolueen on vastalahjaksi luovuttava kaikista muista ajamistaan teemoista: Kreikkatuki, pakkoruotsi, paskalaki, EU maksut ...
 
Ihan mielenkiintoinen tutkimus. Tuolla on myös puhelinkyselyn tulokset suhteessa EK-vaalien tulokseen, josta näkee, että virhemarginaali ei ole kovin suuri.
Alle 50-vuotiaat: Kokoomus suurin, Piraatit eduskuntaan KD:n tilalle | On-Time

Tl;dr: Tutkimuksessa on siis jaettu äänestäjät miehiin ja naisiin sekä alle 50-vuotiaisiin ja vähintään 50-vuotiaisiin. Laittelen tähän kannatukset siten, että kannatus väh. 50-vuotiaiden keskuudessa ja perään sulkuihin kannatus alle 5-kymppisten keskuudessa. Kok.: 14 % (21.5 %); Kepu: 24 % (17 %); Vihreät 4,5 % (15 %); Persut: 19,5 % (15 %); Vas.: 5,5 % (13,5 %); SDP: 24 % (7,5 %); Piraatit* (5,5 %); RKP: 4 % (4,5 %); KD: 3 % (1%). Suurimmat erot sukupuolten välillä ovat Kokoomus, jossa miesäänestäjiä ~2-kertainen määrä naisiin nähden; Piraatit, joissa miesäänestäjiä ~3-kertainen määrä naisiin nähden; Vihreät, jossa naisäänestäjiä ~3-kertainen määrä miehiin nähden ja KD, jossa naisäänestäjiä ~2-kertainen määrä miehiin nähden. Muissa puolueissa erot ovat melko pieniä.

*Ymmärsin, että "Muut" oli käytännössä Piraatit "nuorten" osalta.
Huom. katsoin luvut silmämääräisesti graafista, joten heittoa todelliseen ~+- 0,5 %.

Eli reilun vuosikymmenen päästä olisi 4 suurta puoluetta (Kok., Kesk., Vihr. ja Persut), yksi keskisuuri (Vas. ja SDP), kaksi pientä (Piraatit ja RKP) sekä jämät (KD, SKP, jne.).
 
Noinkohan se sittenkin on Kepulit, Demaripaskat /kokkelinokat, Vassarit, Viheriöt, Kristilliset......
Sipilä alkaa nuoleskelemaan EU kermaa jotta pääsee huippupalleille 4 v:n jälkeen tai aiemmin jos tekee Siilinjärven Näädän tempun ja jättää uppoavan laivan aiemmin. Onhan Sipilän ketku todennut että tulos tai ulos....noh nyt on sitten takaportti auki :D ja voi hyysätä seuraavan 4 vuoden aikana moniosaajia maahamme ja poistua sitten itse EU:n huippuvirkoihin .....
Perussuomalaiset ulkona hallituksesta? ? Sipilä: ?Aika kaukana ollaan? - Eduskuntavaalit 2015 - Ilta-Sanomat
 
ei se sen merkillisempää olisi ollut vaikka persut voittaneet vaalit. Kyllä siellä päämisteri joutuu myös myöntymään. Meillä kun on monipuoluejärjestelmä ja enemmistöhallitus on melkolailla pakko. Sitten kun persuilla on 101 edustajaa niin vovat olla yksinään ja "pelastaa" Suomen. Ei oo onneks näköpiirissä.

E:toki voittajalla on paremmat avaimet kädessä, mutta ei mikään puolue lähde hallitukseen siten, että heille kerrotaan miten asiat hoidetaan.
 
Noinkohan se sittenkin on Kepulit, Demaripaskat /kokkelinokat, Vassarit, Viheriöt, Kristilliset......
Sipilä alkaa nuoleskelemaan EU kermaa jotta pääsee huippupalleille 4 v:n jälkeen tai aiemmin jos tekee Siilinjärven Näädän tempun ja jättää uppoavan laivan aiemmin. Onhan Sipilän ketku todennut että tulos tai ulos....noh nyt on sitten takaportti auki :D ja voi hyysätä seuraavan 4 vuoden aikana moniosaajia maahamme ja poistua sitten itse EU:n huippuvirkoihin .....
Perussuomalaiset ulkona hallituksesta? ? Sipilä: ?Aika kaukana ollaan? - Eduskuntavaalit 2015 - Ilta-Sanomat

Niin, kyseessähän ovat hallitusneuvottelut. Neuvottelussa on tapana toisinaan potkaista pallo pitkälle toisen puolustusalueelle. Eiköhän se pallo sieltä takaisin tule.
Sinänsä en ota kantaa minkälainen hallitus maalle olisi hyvä. Minusta on lähes sama kuka siellä on.
 
Keskusta pelaa persujen ensi vaaleihin lisää ääniä jos se jättää ne pois. Neljässä vuodessa maahanmuuttopolitiikka kuohuttaa vielä enemmän.
 
Kyllä persut vielä hallituksessa nähdään, vaikka se kompromisseja vaatiikiin. Mitkä ovat nimittäin Sipilän vaihtoehdot:
-ottaa edellisen hallitustaipaleen jäljiltä avoimesti eripuraiset kokoomus ja demarit molemmat mukaan hallitukseen, jolloin hallituskolmikko on luultavasti vielä pahemmin nokat vastakkain kuin missään persut sisältävässä kokoonpanossa
-ottaa kepun kaveriksi vain yksi iso puolue ja enemmistön saamiseksi pari pienempää, jotka pääsevät silloin vaa'ankieliasemaan kiristämään pääpuolueita ja halutessaan jarruttamaan päätöksiä

Eiköhän persut ole Sipilälle pienempi paha kuin kumpikaan noista skenaarioista ja kun persut nyt avoimesti hallitukseen haluavat, niin ovat varmasti valmiita tulemaan riittävästi vastaan sinne päästäkseen.
 
Neuvottelutaktiikkaa, kunpa asioiden hoitoon uhrattaisiin yhtä paljon vaivaa kuin valtasuhmurointiin.
 
No-body on ihan mun mielessä ihan oikeassa. Persut joutuu nyt vaan myymään sitä persettä ja sipilän on tultava vastaan. Näin se menee. Muut vaihtoehdot kuin kesk, ps, kok, (rkp) on ainakin minusta aikalailla epärealistisia.
 
Back
Ylös Bottom