Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
Onko demarit/vassarit/kukaan ylipäätään tehnyt mitään ennustetta/tutkimusta siitä, miten tulo- ja pääomaverojen korottaminen tulisi vaikuttamaan pitkällä aikavälillä Suomen talouteen? Olisi mielenkiintoista nähdä ne perustelut, joilla näitä ehdotuksia ajetaan eteenpäin tässä tilanteessa.

Ketjussa "Miten maamme talous saadaan kuriin?" oli enemmän juttua asiasta, mutta Suomessa on käytössä simulointiohjelma veromuutosten, sosiaaliturvien, yms. kulujen ja saatavien laskemiseen. Tosin ohjelmassa on sellainen ominaisuus, että se ei ota millään tavalla huomioon ihmisten käyttäytymistä, ei siis edes yritä ottaa. Sitä kuitenkin käytetään kartoittamaan korotusten yms. vaikutuksia. Ekstrana vielä se, että ohjelma on peräisin jostain ties kuinka kaukaa ja sitä osaa käyttää kunnolla 2 ihmistä koko maailmassa. Vastasiko kysymykseen?

Tuja-malli ? Wikipedia

Sitä paitsi pitkän aikavälin laskelmat ovat politiikassa melko triviaaleja, koska vaalit ovat 4 vuoden välein.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosta taiteesta oli jokunen viesti sitten juttua ja joku (taisi olla Dragon) joka sanoi että sitä pitää tukea, niin olen vähän eri mieltä, se mahdollistaa tälläiset. (Pistän vain linkin kun ei kaikki varmaan jaksa näitä pissikakkajuttuja katsoa) https://www.youtube.com/watch?v=I9lmvX00TLY#t=429 .

Tätä sitten on se älymystön tuettu taide, vaikkei nyt kyseinen esimerkki olekaan suomesta mutta kyllähän kiasmassa on niitä pissaspermapaska blendereitä ollut esillä mitä on apurahoilla toteutettu, ja sitä samaa paskaa tehdään tänäkin päivänä, ne määrärahat voitaisiin poistaa järjestäen kaikki ja siirtää urheiluun. Veikkauksen tuotot myös kaikki urheilulle ja taide vittuun, taide tuota veikkaukselle senttiäkään. Ainut ongelma vain on että eduskuntaan pääsi edelleen niin paljon niitä "älyköitä" joiden mielestä se on tarpeellista, ettei se tule ikiän poistumaan.
 
Onko sinulla antaa esimerkkiä suomalaisesta yrityksestä, joka tänä tai viime vuonna irtisanoi porukkaa tuotannollisista ja taloudellisista syistä, vaikka teki ennätystuloksen? Tai yleensä suomalaisesta yrityksestä, joka teki viime vuonna ennätystuloksen, ja joka ei ole Supercell?

Normaalilla kaupallisella yrityksellä ei sitäpaitsi ole mitään yhteiskuntavastuuta, vaan ainoastaan vastuu tuottaa voittoa osakkeenomistajille, ellei yhtiöjärjestyksessä ole jotain muuta sovittu. Näin sanotaan ihan suomalaisessa osakeyhtiölaissa. Jos siis firman hallitus alkaa toteuttaa yhteiskuntavastuuta osakkeenomistajien kustannuksella, ovat he tästä toiminnasta juridisessa vastuussa henkilökohtaisesti, ja voivat joutua maksamaan korvauksia omasta omaisuudestaan. Tyhmiä päätöksiä saa lain mukaan tehdä, mutta siis ei tietoisesti osakkaiden kannalta epäoptimaalisia.

Juuri näin. Sitä on jotenkin totuttu syyllistämään ja siirtämään vastuita muille ja mikä olisi sen parempi sijaiskärsijä kuin "kasvoton" yritys, joka ei mutise vastaan. Kyllä medialla ja poliitikoilla olisi asiassa melkoinen täyskäännöksen paikka, jotta kaikkien ajattelu saataisiin vastaamaan todellisuutta. Sitä paitsi, kuka tänne koskaan haluaisi investoida, jos samalla joutuisi vastuulliseksi Suomen pahoinvointiyhteiskunnan ylläpitämisestä.
 
Käsittääkseni tossa yhteisöveronalennuksessa oli taustalla yhteiskuntavastuu, eli työpaikkojen säilyttäminen. Mitä teki osa yrityksistä? Pistivät vitullisen YT-rumban päälle, huolimatta tuloksesta. Osa YT-höylääjistä teki ennätystuloksen, ja sen toteuttaneelle elikkä duunaritasolle monoa perseeseen. Reilua ja sopimuksen mukaista vai mitä?
Yhteisöveronlaskun vaikutus olemassa olevien yritysten työllistämiseen oli vain spd:n + sak:n masinoima kampanja. Sielläkin tiedettiin että yhteisöverolla pyritään kilpailemaan kansainvälisesti yritysten sijainnista, uusista investoinneista sekä vanhojen yritysten pysymisestä Suomessa. Olemassa olevien, varsinkin heikosti tai ei ollenkaan voittoa tekevien yrityksien työllistämiseen veron laskulla ei ole vaikutusta. Ensin pitää tehdä voittoa ennen kuin veron laskusta on edes mitään iloa.

Teoriassa joku kannattamaton yritys tulevaisuudessa saattaa selvitä veronlaskun ansiosta pystyssä kun verottaja ei hae pienentyneen veron takia yritystä konkurssiin. Lisäksi veronlaskun ansiosta yritysten kassat teoriassa vahvistuvat vähentyneen 4 prosenttin verran vuodessa ja ne kestävät vuosien päästä paremmin huonoja vuosia. Nämä näkyvät työllistämisessä positiivisesti. Mutta vasta vuosien päästä ja siihen mennessä hallitus on veivennut (korottanut) jo kymmeniin kertoihin tuota ja muita yrityksen kustannuksia.
 
Minua harmittaa, että kukaan ei oikeasti puhu koskaan siitä, mistä oikeasti pitäisi puhua. Julkisen talouden menoista menee sosiaali- ja terveysmenoihin varmaan se 60% joten jos taloutta haluttaisiin oikeasti tasapainottaa, niin olisi välttämätöntä tehdä sinne suuri remontti rakenteisiin.

Nyt meillä on ainakin kaksi isoa rakenteellista ongelmaa, joihin molempiin on ratkaisu täysin poliitikkojen käsissä. Ensiksi hoitotakuulaki yhdistettynä lääkäripulaan on täysin käsittämätön munaus eduskunnalta. Nyt valtio itse aiheuttanut tilanteen, jossa kunnat joutuvat ostamaan lääkäripalveluita hinnalla millä hyvänsä (laki velvoittaa) tilanteessa jossa valtio on itse rajoittanut tarjonnan (koulutettu liian vähän lääkäreitä). Tämän kysynnän ja tarjonnan välisen epäsuhdan, jonka siis on valtio itse tehnyt, on saapunut korjaamaan/rahastamaan suuri määrä erilaisia vuokralääkäriyrityksiä tai yksityisiä lääkäripalveluita, joista suuri osa vielä on ulkomaisessa omistuksessa. Ylikallis systeemi joka syytää rahaa ulos maasta! Lisäksi korkea palkka yhdistettynä täysin varmaan työpaikkaan ja järkyttävään progressiiviseen verotukseen on aiheuttanut sen, että 40% lääkäreistä ei enää edes tee täyttä työpäivää vaan on päätynyt tekemään osa-aikaista työtä. Tämä vielä pahentaa kierrettä entisestään.

Ratkaisu tähän olisi niin ilmeinen, että kuudesluokkalainenkin sen osaisi tehdä, mutta eduskunnalta se tuskin tulee onnistumaan koskaan. Ensiksi lääkäreitä tulee kouluttaa niin paljon, että alalle tulee normaali kilpailutilanne työpaikoista. Nythän ala on outo yhdistelmä kilpailua ja rajoituksia. Tällainen terve kilpailu toisi tehokkuuttaa ja tasapainoa. Lääkärin koulutukseen hakee vuosittain tuhansia päteviä hakijoita joista vain 1/10 pääsee sisään. Laatu ei kärsi mitenkään jos määrä tuplataan. Tämä muutos vie aikaa, sillä nyt koulutettavat lääkärit ovat paikkaamassa erikoislääkärivajetta vasta 10-15 vuoden kuluttua, joten hoitotakuulaki on laitettava jäihin siihen asti kunnes kunnilla on oikeasti mahdollista toteuttaa sen kirjainta.

Toinen iso ongelma ovat päällekäiset järjestelmät. Eli tällä hetkellä meillä on 2-3 päällekäistä järjestelmää toimittamassa perusterveydenhuollon virkaa. Lisäksi nämä eivät ole mitenkään keskusteluyhteydessä toisiensa kanssa. Ei tämän kokoisessa maassa ole varaa pitää yllä tämmöistä! Nämä kolme järjestelmää ovat julkinen terveydenhuolto (eli tk:t), työterveydenhuolto sekä yksityinen terveydenhuolto (Mehiläiset yms). Nyt kunta voi maksaa ensin jollekin mummolle sen lääkärikäynnin terveyskeskuksessa ja sitten mummo voi vielä käydä saman vaivan vuoksi Mehiläisessäkin ja Kela maksaa siitäkin osan. Ne tutkimukset joita kummassakin paikassa tehdään eivät edes näy mitenkään toisilleen, joten resursseja hukataan tekemällä turhia tutkimuksia. Yhteiskunnan piikkiin. Ratkaisu olisi tässäkin ala-asteen tasoa. Ensiksi yksi yhteinen rekisteri, jonne kirjataan kaikki tutkimukset/potilastiedot joita kenestäkään suomalaisesta tehdään missään Suomessa. Kelan korvaukset pois yksityisiltä lääkäriasemilta. Lisäksi työterveydenhuolto voitaisiin siirtää kokonaan julkiseen terveydenhuoltoon. Oikeastihan se työterveydenhuolto on oleellista lähinnä jossain tehdastyössä tms, jossa työssä oikeasti voi olla elementtejä jotka vaativat erikoisosaamista. Nämä voivat olla erityistapauksia, joita sovelletaan tapauskohtaisesti. Normaalia toimistoduunia tarjoavaa firmaa ei pitäisi velvoittaa järjestämään työterveydenhuoltoa työntekijöilleen.

No tämmöistä avautumista tällä kertaa. Näillä muutoksilla säästettäisiin oikeasti miljardeja, mutta ei todellisiin muutoksiin ole kenelläkään munaa ryhtyä vaan politiikka keskityy pyörimään siltarumpujen ja somaleiden ympärillä kinasteluun.
 
Onko sinulla antaa esimerkkiä suomalaisesta yrityksestä, joka tänä tai viime vuonna irtisanoi porukkaa tuotannollisista ja taloudellisista syistä, vaikka teki ennätystuloksen? Tai yleensä suomalaisesta yrityksestä, joka teki viime vuonna ennätystuloksen, ja joka ei ole Supercell?

Normaalilla kaupallisella yrityksellä ei sitäpaitsi ole mitään yhteiskuntavastuuta, vaan ainoastaan vastuu tuottaa voittoa osakkeenomistajille, ellei yhtiöjärjestyksessä ole jotain muuta sovittu. Näin sanotaan ihan suomalaisessa osakeyhtiölaissa. Jos siis firman hallitus alkaa toteuttaa yhteiskuntavastuuta osakkeenomistajien kustannuksella, ovat he tästä toiminnasta juridisessa vastuussa henkilökohtaisesti, ja voivat joutua maksamaan korvauksia omasta omaisuudestaan. Tyhmiä päätöksiä saa lain mukaan tehdä, mutta siis ei tietoisesti osakkaiden kannalta epäoptimaalisia.
Eräs nimeltä mainitsematon finanssitavaratalo, joka veti itsensä pois pörssistä, jotta heitä ei enää koskisi pörssiyhtiöiden avoimmuus, ainakin takoi jaardin plussaa ja samaan aikaan sekä ulkoisti irtisanomisiaan, että myös ihan omin kätösin pisti porukkaa pihalle. Eivät edes väittäneet, että kyseessä olisi tuotannolliset ja taloudelliset, vaan varautuminen tulevaan.
 
Yhteisöveronlaskun vaikutus olemassa olevien yritysten työllistämiseen oli vain spd:n + sak:n masinoima kampanja. Sielläkin tiedettiin että yhteisöverolla pyritään kilpailemaan kansainvälisesti yritysten sijainnista, uusista investoinneista sekä vanhojen yritysten pysymisestä Suomessa. Olemassa olevien, varsinkin heikosti tai ei ollenkaan voittoa tekevien yrityksien työllistämiseen veron laskulla ei ole vaikutusta. Ensin pitää tehdä voittoa ennen kuin veron laskusta on edes mitään iloa.

Teoriassa joku kannattamaton yritys tulevaisuudessa saattaa selvitä veronlaskun ansiosta pystyssä kun verottaja ei hae pienentyneen veron takia yritystä konkurssiin. Lisäksi veronlaskun ansiosta yritysten kassat teoriassa vahvistuvat vähentyneen 4 prosenttin verran vuodessa ja ne kestävät vuosien päästä paremmin huonoja vuosia. Nämä näkyvät työllistämisessä positiivisesti. Mutta vasta vuosien päästä ja siihen mennessä hallitus on veivennut (korottanut) jo kymmeniin kertoihin tuota ja muita yrityksen kustannuksia.
Juurikin näin. Uskoisin kuitenkin, että raivokkaimmin EK:n puolesta tuota yritysveroalea ajoivat suuret yritykset, jotka ovat jo valmiiksi kannattavia yrityksiä, ja joiden olemassaololle ei tuo edellinenkään veroaste olisi muodostanut uhkaa. Myös politikkojen yritys kerätä pointsit himaan haiskahtaa tossa päätöksessä pitkälle.
 
Eräs nimeltä mainitsematon finanssitavaratalo, joka veti itsensä pois pörssistä, jotta heitä ei enää koskisi pörssiyhtiöiden avoimmuus, ainakin takoi jaardin plussaa ja samaan aikaan sekä ulkoisti irtisanomisiaan, että myös ihan omin kätösin pisti porukkaa pihalle. Eivät edes väittäneet, että kyseessä olisi tuotannolliset ja taloudelliset, vaan varautuminen tulevaan.

Nimenomaan näin yrityksen tuleekin toimia ja samalla tavalla tulisi Suomen valtion toimia. Katsoa tulevaisuuteen menneen ja nykyisyyden sijaan.
 
Nimenomaan näin yrityksen tuleekin toimia ja samalla tavalla tulisi Suomen valtion toimia. Katsoa tulevaisuuteen menneen ja nykyisyyden sijaan.
Tätähän Kepu ajaa takaa yrittäessään saada eläkevakuutusyhtiöiden kassan sosialisoitua valtion sijoituspääomaksi. En käsitä mikä voisi mennä vikaan( huom sarkasmi)?
 
Tätähän Kepu ajaa takaa yrittäessään saada eläkevakuutusyhtiöiden kassan sosialisoitua valtion sijoituspääomaksi. En käsitä mikä voisi mennä vikaan( huom sarkasmi)?

No sitä tulevaisuutta voi katsoa monella tapaa. Itse pitäisin edelleen valtion poissa sieltä, minne se ei kuulu. Tämä koskee niin eläkekassoja kuin yritystoimintaakin. En tiedä olisiko huono asia nostaa eläkevakuutusyhtiöiden sijoitusten kotimaisuusastetta (josta ilmeisesti puhut), mutta tämän tulisi olla mielestäni eläkekassojen oma valinta.
 
tekstiä.

Ihan hyviäkin pointteja, mutta muutama sivuhuomautus. Kuten totesit, niin huonosti toimiva terveydenhuoltosysteemi on lähinnä poliitikkojen tunaroinnin seurausta. Työterveyshoito toimii käytännössä poliittisten himmeleiden ulkopuolella, niin ja tuota, se itse asiassa toimii, hyvin. Eli mitä olisi odotettavissa, jos poliittisten himmeleiden ulkopuolella oikeasti toimiva systeemi siirrettäisiin osaksi toimimatonta systeemiä, joka ei toimi juuri sen takia, että siitä vastaavat poliitikot? Oma veikkaukseni ei ole hirvittävän optimistinen tässä asiassa.

Päällekäiset järjestelmät ovat juuri niin suuri ongelma kuin sanoit. Tähän asiaan on toki herätty jo ajat sitten, mutta valitettavasti hommaa vetää juuri se sama taho, joka on syyllinen siitä, että nykyinen systeemi ei toimi. Seurauksena visioimasi yhden rekisterin systeemi on ties kuinka monta vuotta myöhässä, budjetti on ylittynyt ja huitelee tällä hetkellä jossain miljardin euron yläpuolella sekä mitä suurimmalla todennäköisyydellä, lopulta valmistuva järjestelmä ei toimi toivotulla tavalla tai on ihan muuten vaan susipaska. Viro muuten teki vastaavan järjestelmän puhtaalta pöydältä 11 miljoonalla. 1 800 000 000 ?:n hanke: Tämä on Suomen ja Viron ero, sanoo Sitran Antti Kivelä | Uusi Suomi

Itse väitän, että terveydenhuolto on aivan liian tärkeä asia, jotta sen voisi antaa poliittisen keskushallinnon vastuulle.

Jälkiedit: Osui vielä sopivasti silmiin uutinen tältä päivältä, joka kertoo jälleen omaa tarinaansa siitä, mitä seuraa, kun poliitikot päästään leikkimään tärkeillä asioilla: http://www.hs.fi/kaupunki/a1429678950481
 
Perusterveyden huollosta valtava määrä resursseja menee vanhusten seuralaispalveluna toimimiseen. Silti maksuttomuutta ei haluta altistaa minkäänlaiselle kriittiselle keskustelulle eli ts. miten asiat voitaisi hoitaa järkevästi niin, että kaikki voisivat paremmin.
 
Viro muuten teki vastaavan järjestelmän puhtaalta pöydältä 11 miljoonalla. 1 800 000 000 ?:n hanke: Tämä on Suomen ja Viron ero, sanoo Sitran Antti Kivelä | Uusi Suomi

Luin tuon jutun ja näin IT-alalla toimivana ymmärrän kyllä, että sadoista eri järjestelmistä konvertoiminen on kallista ja hankalaa. Virossa taas on tiedot hakattu uuteen systeemiin käsityönä papereilta...Ei noissa nykyjärjestelmissä varmaan ole tulostus-mahdollisuutta, jos kustannuserot tosiaan pelkästään tuosta syntyvät.
 
Luin tuon jutun ja näin IT-alalla toimivana ymmärrän kyllä, että sadoista eri järjestelmistä konvertoiminen on kallista ja hankalaa. Virossa taas on tiedot hakattu uuteen systeemiin käsityönä papereilta...Ei noissa nykyjärjestelmissä varmaan ole tulostus-mahdollisuutta, jos kustannuserot tosiaan pelkästään tuosta syntyvät.

Totta kai Virossa homma on paljon yksinkertaisempi toteuttaa, koska lähtötilanne on erilainen, mutta että lähemmäs 2 miljardia? Ymmärtäisin, jos hinta olisi esim. 10-kertainen, mutta kun se ei ole edes 100-kertainen, vaan yli 150-kertainen. Miljardilla eurolla palkkaisi 1000 ihmistä kaikkine kuluineen 100ke/vuosi/henkilö 10 vuodeksi, jolloin melkein puolet rahoista jäisi käyttämättä. Väitän ihan oikeasti, että suurin ja pahin ongelma ei ole ollut lähtötilanteen pirstaleisuus, vaan kombinaatio ammattitaidottomuutta, huonoja kannustimia ja välistä vetämistä. Tätä teoriaa tukevat kaikki epäonnistuneet suuret julkiset it-projektit, eli käytännössä kaikki suuret julkiset it-projektit.
 
Luin tuon jutun ja näin IT-alalla toimivana ymmärrän kyllä, että sadoista eri järjestelmistä konvertoiminen on kallista ja hankalaa. Virossa taas on tiedot hakattu uuteen systeemiin käsityönä papereilta...Ei noissa nykyjärjestelmissä varmaan ole tulostus-mahdollisuutta, jos kustannuserot tosiaan pelkästään tuosta syntyvät.

Luulisi ne tiedot sieltä tietokannoista kuitenkin irtoavan vaikka itse ohjelman puolella ei mitään tulostusmahdollisuutta olisikaan. Syötetään sitten vaikka käsin sisään, pari tuhatta työtöntä määräaikaiseen työsuhteeseen syöttämään.

Eniten tuossa uutisessa kuitenkin pitäisi keskittyä uutisen loppuun, jossa todetaan sairaanhoitopiirien tekevän tällä hetkellä omia uusia järjestelmiään ja luovan taas monta erilaista järjestelmää. Kunnat kun ovat itsenäisiä tekemään päätöksiään :rolleyes: Vittu tässä maassa saada koskaan yhtä järjestelmää käyttöön kun meno on tuollaista.
 
Totta kai Virossa homma on paljon yksinkertaisempi toteuttaa, koska lähtötilanne on erilainen, mutta että lähemmäs 2 miljardia? Ymmärtäisin, jos hinta olisi esim. 10-kertainen, mutta kun se ei ole edes 100-kertainen, vaan yli 150-kertainen. Miljardilla eurolla palkkaisi 1000 ihmistä kaikkine kuluineen 100ke/vuosi/henkilö 10 vuodeksi, jolloin melkein puolet rahoista jäisi käyttämättä. Väitän ihan oikeasti, että suurin ja pahin ongelma ei ole ollut lähtötilanteen pirstaleisuus, vaan kombinaatio ammattitaidottomuutta, huonoja kannustimia ja välistä vetämistä. Tätä teoriaa tukevat kaikki epäonnistuneet suuret julkiset it-projektit, eli käytännössä kaikki suuret julkiset it-projektit.

Voin sanoa kymmenien julkisten it-projektien kokemuksella, että suurta osaa näyttelee myös löysä raha ja ylempää tulevat täysin päättömät ja projektin aikana muuttuvat vaatimukset, joiden johdosta asioita tehdään moneen kertaan jo ennen kuin saadaan ensimmäistäkään valmiiksi. Omat projektit ovat tosin tässä mittakaavassa sellaisia lilliputteja, että ei niitä ole saatu epäonnistumaan edes asiakkaiden kovasta yrityksestä huolimatta ;)

- - - Updated - - -

Luulisi ne tiedot sieltä tietokannoista kuitenkin irtoavan vaikka itse ohjelman puolella ei mitään tulostusmahdollisuutta olisikaan. Syötetään sitten vaikka käsin sisään, pari tuhatta työtöntä määräaikaiseen työsuhteeseen syöttämään.

Eniten tuossa uutisessa kuitenkin pitäisi keskittyä uutisen loppuun, jossa todetaan sairaanhoitopiirien tekevän tällä hetkellä omia uusia järjestelmiään ja luovan taas monta erilaista järjestelmää. Kunnat kun ovat itsenäisiä tekemään päätöksiään :rolleyes: Vittu tässä maassa saada koskaan yhtä järjestelmää käyttöön kun meno on tuollaista.

Juu, tällaisessa tapauksessa veikkaan, että käsityö tulisi aivan oikeastikin huomattavasti halvemmaksi.
 
Alkaa kyllä ärsyttää kun kaikissa medioissa jauhetaan minkä värinen ja millainen kenenkin Suomi ja Helsinki ja Ylöjärvi on, siirryttäisiinkö oikeisiin asioihin.
 
Alkaa kyllä ärsyttää kun kaikissa medioissa jauhetaan minkä värinen ja millainen kenenkin Suomi ja Helsinki ja Ylöjärvi on, siirryttäisiinkö oikeisiin asioihin.

Välillä vähän tuntuu kyllä siltä, että nykymediassa asiat eivät tämän oikeammaksi muutu.
 
Voin sanoa kymmenien julkisten it-projektien kokemuksella, että suurta osaa näyttelee myös löysä raha ja ylempää tulevat täysin päättömät ja projektin aikana muuttuvat vaatimukset, joiden johdosta asioita tehdään moneen kertaan jo ennen kuin saadaan ensimmäistäkään valmiiksi. Omat projektit ovat tosin tässä mittakaavassa sellaisia lilliputteja, että ei niitä ole saatu epäonnistumaan edes asiakkaiden kovasta yrityksestä huolimatta ;)

Julkisen puolen asiakkaista samanlaisia kokemuksia ohjelmistojen integraatioiden suhteen. Soppaa hämmentämässä aivan liian monta henkeä ja määrittely tehdään uudelleen ja uudelleen kunnes kukaan ei tiedä mitä oikeasti halutaan. Usein määrittelyt on kirjoitettu johonkin nälkävuottakin pidempään dokumenttiin niin ympäripyöreästi, että edes dokumentin kirjoittaja ei tiedä mitä siinä on määritelty.
 
Voin sanoa kymmenien julkisten it-projektien kokemuksella, että suurta osaa näyttelee myös löysä raha ja ylempää tulevat täysin päättömät ja projektin aikana muuttuvat vaatimukset, joiden johdosta asioita tehdään moneen kertaan jo ennen kuin saadaan ensimmäistäkään valmiiksi. Omat projektit ovat tosin tässä mittakaavassa sellaisia lilliputteja, että ei niitä ole saatu epäonnistumaan edes asiakkaiden kovasta yrityksestä huolimatta ;)

Jooh. Juuri sitä tarkoitin, että ongelmat eivät ole niinkään koodareissa tai edes koko ohjelmointiyrityksessä eikä lopullisen tuotteen käyttäjissä, vaan juuri siellä ylimmässä portaassa, jossa häärivät kansanedustajat ja kansanedustajien suoraan nimittämät työryhmät sekä virkamiehet.
 
Back
Ylös Bottom