- Liittynyt
- 12.7.2004
- Viestejä
- 9 648
Kiitokset Dragonille kiihkottomasta ja asiallisesta vastauksesta vaikka itse asioissa eri linjoilla ollaankin.
Kuten tuossa jo Jami mainitsi. Itsekään en kyllä tuota Wahlroosista kirjoittamaasi kommenttia allekirjoita oikeastaan millään tasolla. Wahlroosin asuinpaikkakaan tuskin vaikuttaa herran kommentteihin.
Olen itse jossain "talous kuntoon"-ketjussa kertonut toimivani osaksi kunnallisten ja valtiollisten asiakkaiden kanssa. Ja kyllä itselleni on käynyt varsin selväksi, että löysää rahaa on käytettävissä aivan järkyttäviä määriä ja ne kaiken lisäksi tulee käyttää, jottei budjetit pienene tulevina vuosina. Omasta mielestäni julkisen sektorin suurin ongelma on pullataikinan tavoin paisunut hallinto ja pelkästään ylimääräisen valvonnan ja byrokraattisten vaatimusten täyttämiseksi palkatut ihmiset. Suorittavaa työtä tekeviä ihmisiä tuntuu paikoin olevan liian vähän ennemmin kuin liikaa.
Tuo Dragonin mainitsemaa maaperätutkimusesimerkkiä jatkojalostamalla päästään monella alalla vallitsevaan nykytilaan. No niin: Asetetaan laki, että joka kunnassa on oltava virallinen maaperätutkija ja tämän apulainen/varatutkija. Näitä valvomaan tarvitaan kunnallinen maaperätutkijayksikön johtajan virka. Näitä kolmen hengen yksikköjä valvomaan perustetaan maakunnallinen "Maakunnan maaperätutkijoiden virasto", johon palkataan tietyllä kuntajaolla henkilöitä siten, että jokaisella maakuntatason valvojalla on vastuullaan vaikka 20 kuntaa. Nämä tarvitsevat jokainen sihteerin ja yhteisesti about 10 miljoonaa euroa IT-kuluihin. Aluehallintovirastossa tarvitaan luonnollisesti myös oma yksikkönsä valvomaan näitä maakunnan virastoja ja jos nyt ei omaa ministeriötä perusteta, niin maa- ja metsätalousministeriö voi ottaa tämän uuden rakenteen hallittavakseen palkkaamalla tarvittava avustajat hoitamaan käytännön asioita.
Kaikki siis lähti laista tai asetuksesta, jossa määrättiin, että kunnassa on oltava maaperätarkastaja. Itselläni ei ole hajuakaan, millainen henkilöstörakenne on ko. alalla. Käytin tätä vain esimerkkinä osoittaakseni pointtini.
Kuten tuossa jo Jami mainitsi. Itsekään en kyllä tuota Wahlroosista kirjoittamaasi kommenttia allekirjoita oikeastaan millään tasolla. Wahlroosin asuinpaikkakaan tuskin vaikuttaa herran kommentteihin.
Olen itse jossain "talous kuntoon"-ketjussa kertonut toimivani osaksi kunnallisten ja valtiollisten asiakkaiden kanssa. Ja kyllä itselleni on käynyt varsin selväksi, että löysää rahaa on käytettävissä aivan järkyttäviä määriä ja ne kaiken lisäksi tulee käyttää, jottei budjetit pienene tulevina vuosina. Omasta mielestäni julkisen sektorin suurin ongelma on pullataikinan tavoin paisunut hallinto ja pelkästään ylimääräisen valvonnan ja byrokraattisten vaatimusten täyttämiseksi palkatut ihmiset. Suorittavaa työtä tekeviä ihmisiä tuntuu paikoin olevan liian vähän ennemmin kuin liikaa.
Tuo Dragonin mainitsemaa maaperätutkimusesimerkkiä jatkojalostamalla päästään monella alalla vallitsevaan nykytilaan. No niin: Asetetaan laki, että joka kunnassa on oltava virallinen maaperätutkija ja tämän apulainen/varatutkija. Näitä valvomaan tarvitaan kunnallinen maaperätutkijayksikön johtajan virka. Näitä kolmen hengen yksikköjä valvomaan perustetaan maakunnallinen "Maakunnan maaperätutkijoiden virasto", johon palkataan tietyllä kuntajaolla henkilöitä siten, että jokaisella maakuntatason valvojalla on vastuullaan vaikka 20 kuntaa. Nämä tarvitsevat jokainen sihteerin ja yhteisesti about 10 miljoonaa euroa IT-kuluihin. Aluehallintovirastossa tarvitaan luonnollisesti myös oma yksikkönsä valvomaan näitä maakunnan virastoja ja jos nyt ei omaa ministeriötä perusteta, niin maa- ja metsätalousministeriö voi ottaa tämän uuden rakenteen hallittavakseen palkkaamalla tarvittava avustajat hoitamaan käytännön asioita.
Kaikki siis lähti laista tai asetuksesta, jossa määrättiin, että kunnassa on oltava maaperätarkastaja. Itselläni ei ole hajuakaan, millainen henkilöstörakenne on ko. alalla. Käytin tätä vain esimerkkinä osoittaakseni pointtini.