Eduskuntavaalit 2007

Mä käytän 40 watin hehkulamppuja. Kaupasta katoin vastaava energiansäästölamppu 8 w, kestoikä 5000h kun normilampussa 1000 h.
Tää oli muuten sellainen pysäyttäjä, että piti oikein avata toi lamppukupu ja kattoa muistinko mä nyt edes oikein ja väärinhän se meni. Käytämme näemmä 11w lamppua. :nolo:

Et koe asuntoasi kylmemmäksi, koska lämmitysjärjestelmän termostaatti pitää lämpötilan säädetyssä arvossa. Nyt kun hehkulamput lämmittää huoneistoa, termostaatin pitää lämmitystä päällä vähemmän aikaa. Etenkin jos talossa on suora sähkölämmitys tuo "energiansäästö" menee täysin lisäntyneeseen lämmityskuluihin.
Joo onhan tämä totta, että termostaatti täälläkin pitää kämpän lämpimänä. Tosin tää opiskelijasolu taitaa olla öljylämmityksen piirissä. Tosin tämä lamppujen lämmittäminen ei ole pointti käytölle vaan se, että energiansäästölamppujen valmistus kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin hehkulampun ja se kestää 7-10 kertaa kauemmin.

Pointti oli siis se, että nyt kannattaa ajaa vanhat autot luonnollisen elinkaarensa loppuun eikä pakottaa kaikkia ostamaan hybridejä.
Juu tästä olen samaa mieltä, autokanta uudistuu omaa tahtiaan ja poliitikoilla on valta ohjata uudistumisen suuntaa ja nopeutta.


Näinhän se menee, jos vaikka EU:ssa muutokset tehtäisiinkin, niin ainoa muutos olisi, että laivat siirtyisivät jonkin baananivaltion lipun alle.
No tähän voidaan taas vaikuttaa myös kansainvälisillä sopimuksilla, kun yksinkertaisesti kielletään vanhan malliset tai saastuttavat laivat. Samaan tapaan kuin Itämerelle puuhataan yksirunkoisten alusten käyttökieltoa.



joo, ei tietenkään olla ajamassa, varsinaan niin kauan kun Arhinmäki on yhden miehen taistolaisarmeija. Todellisuudessahan sitä ei kuitenkaan ajeta alas. Mutta näin siis loogisella päättelyketjulla, joihin moni 'taivas putoaa'-henkilöt sortuvat, eli mitä hyötyä siitä vauraudesta on, jos ympäristö on tuhoutunut. Olen samaa mieltä, ei siitä olekaan mitään hyötyä. Kyllä ympäristöä täytyy suojella.
Tässä pitää vaan todeta, että jokaiselle elämänalueelle kuuluu näitä mustavalkosekopäitä ihan tarpeeksi. Ympäristönsuojelujärjestöihin välillä ihan liikaakin.


Joo, ja voidaan tähdätä lähemmäksikin kuin 1000 vuotta näiden kestävämpien ratkaisujen käyttöön oton kanssa :)
Tottakai, ympäristönsuojeluasioissa on myös pakko perustella asioita myös hiukan pidemmällä aikaskaalalla.


Se on viherpiipertäjä!!11!!!! :D Laitetaan ne termit kuntoon! Enkä kuvittele olevani kekseliäs. Sehän nyt vaan on yleisesti tunnettu sana joka hyvin kuvaa viherpiipertäjien toimintaa. Ei millään hyvällä, mutta ei niin hirveen pahallakaan...idioottihan mä joka tapauksessa oon, sitä en oo kiistämässä. :)
Et sinä ole idiootti, ton termin käyttäminen on idioottimaista, koska ympäristönsuojelulla voidaan tarkoittaa asioita ekologisesta tutkimuksesta huippufysiikkaan, jossa kehitetään uusia energianlähteitä. Onhan fuusiotutkimuksen yksi päätavoitteista saasteeton energianlähde ja mä voin vakuuttaa, että näitä kovia fyysikoita ei ihan helpolla voi viherpiiperoiksi kutsua. Ihan samalla tavalla tekniikan ja suunnittelun puolella työskentelee valehtelematta satoja tuhansia ihmisiä, joiden tavoitteena on luoda ja rakentaa saasteettomampia autoja, laivoja, taloja... whatever. Mä näen viherpiiperöinä nämä vegaanit, jotka käy animalian kokouksissa ja kitisee mulle koulussa kun joku sika sai taas kärsiä jumalattomasti, kun söin pihvin lounaaksi.


Emmä nyt tiedä onko se niin virheellinen ajattelumalli. Mun mielestä homma toimii niin, että suuntaviivat tehdään yleisellä tasolla, jonka jälkeen niihin sitoudutaan yhdessä. Ei se edellytä mitään käytännön toimia ensin yksityisellä tasolla, että niihin voi sitoutua. Eli kyllähän sitä vaatia saa vaikka mitä, kunhan se toteutus hoidetaan porukalla.

Käytännössä merkittävien tuloksien aikaansaamiseksi tarvittaan kuitenkin pakostikin poliittista tahtoa, joka voi syntyä jopa yleistä mielipidettä vastaan. Yritykset ja valtiothat eivät yksinään sinänsä voi tehdä mitään ympäristön hyväksi, vaan viimekädessä laskun ja seuraukset maksaa aina tavalliset ihmiset.
Hyvin sanottu.


Eikä siinä mitään pahaa ole, mutta ei sillä kyllä ilmastonmuutostakaan pysäytetä, koska sellaseen toimintaan liittyy aina klassinen vapaamatkustajan ongelma. Ja nykyisessä maailmantilanteessa esim. kehitysmaita kiinnostaa kuin kiviä ottaa mitenkään vapaaehtoisesti penaltia, koska elintasoerot länsimaihin on niin suuret. Samoin jo länsimaistakin löytyy roppakaupalla ihmisiä, jotka viittaa kintaalla muutoksille ennen kun on pakko tehdä jotain.
Tähän ei mun mielestä ole juuri muuta ratkaisua kuin koittaa hivuttaa kehitysmaat esiteollisen ajan yli mukavan nopeasti ja yrittää kaikin mahdollisin keinoin hillitä väestönkasvua.

Kärjistäen Euroopassa voidaan palata vaikka kivikaudelle vapaaehtoisvoimin, mutta ilmastonmuutos sen kun porskuttaa ilman maailmanlaajuisia sopimuksia.
Mä en näe tilannetta näin pahana, kun jo jenkeissäkin ympäristönsuojelu on nostamassa päätään tavallisen kansan keskuudessa ja muutamat osavaltiot ovat jo alkaneet rajoittaa voimakkaasti suuripäästöisten autojen myyntiä ja jopa tämä jenkkien pressa Yrjö 2 alkoi jo lausua sellaisia hienoja lauseita kuin: "Saasteet on niinkun vähän paha juttu ja niitä pitäisi rajoittaa." Tosin mä nyt odotan edelleen, että ne jenkit tekee jotain puheen sijasta. Tollaisen kulutushysteriamaan kääntäminen edes jonkun verran ympäristöystävällisempään suuntaan on aika iso prosessi.


Mä tarkastelen tilannetta yksittäisen (rationaalisesti) käyttäytyvän henkilön kannalta. Sen itsekseen tekemä päätös alkaa pyöräileen työmatka, alentaa asunnon lämpötilaa, saunoa vähemmän ym. on täysin merkityksetöntä ilmastonmuutoksen kannalta. Sillä ei oo tipankaan väliä. Ei yhtään mitään. Vaikka esim. kaikki työmatkapyöräily yhteensä olis jotenkin merkityksellistä, niin se yksittäinen henkilö ei voi ottaa mitään kunniaa siitä, koska käytännössä sama vaikutus saadaan vaikka sitä omaa panosta ei olis annettukaan (koska päätökset eivät ole toisistaan riippuvaisia).
Tässä mä sanon, että sä olet yksinkertaisesti väärässä, koska korostat liikaa tätä yhtä henkilöä. Siinä mielessä olet oikeassa, että jos vain se yksi tekisi jotain miljardista niin asialla ei tosiaan olisi mitään havaittavaa vaikutusta mutta kun ympäristösuojelu aletaan ottaa huomioon normaalissa päätöksenteossa sitä ihmeemmin kummeksumatta aletaan saavuttaa jotain. Nyt kun politiikasta keskustellaan, niin mä väitän, että yksikään kansanedustaja ei tee yhtään aloitetta ympäristönsuojelua edistääkseen, ennenkuin on itse siitä jollain asteella kiinnostunut ja ottaa työkseen lukea tutkimustietoa aiheesta. Ja vaikka se kansanedustaja ei olisi itse pätkääkään kiinnostunut aiheesta niin hänen tehtävänään kansanedustajana kuuluu riittävän suureen mielipidepaineen alla esittää näitä asioita. Tässä tarvitaan tätä tarvitaan tätä kansan painostavan mielipiteen voimaa.


Ainoa käytännön hyöty mitä siitä turhasta omasta ressaamisesta tulee on tietysti jonkunlaisen valitusoikeuden lunastaminen. Ei nekään tosin nyt hirveitä meriittejä ole, että jos pyöräilee työmatkat ja vie maitopurkit kierrätykseen, kun elintaso on mitä on. Niillä toimilla ei vielä paljoa kehitysmaiden asukkaille keulita. Eikä sen puoleen kyllä kellekään muullekaan. (lajittelen muuten jätteeni vapaaehtoisesti! :D Ihan vaan omaa syyllisyyden tuntoani lievittääkseni :) )
Alku on aina alku :) Eipä se kierrätys tai omien elämäntapojen seuraaminen ole sen vaikeampaa, kuin muistaa syödä riittävästi proteiinia päivässä.


Pointtina tiivistäen se, että yhdessä onnistutaan tai yhdessä epäonnistutaan.
Jees.


Onko Dragoni ihan ihka oikea viherhihhuli?
Riippuu vähän minkälaisen ihmisen sä lasket viherhihhuliksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkahan moni maksaisi elämäntapa laiskureiden/syrjäytyneiden/juoppojen elämistä, jos verojen maksu perustuisi siltä osalta vapaaehtoisuuteen? Minulta ei ainakaan liikenisi penniäkään.

Minä maksaisin veroja mieluummin syrjäytyneiden/juoppojen elämiseen kuin syytäisiin rahaa esimerkiksi uusien vankiloiden rakentamiseen, aidattujen ja vartioitujen asuntoalueiden rakentamiseen sekä ylipäätään vartijoiden ja poliisien ylenmääräiseen palkkaamiseen. Sen tyyppisessä turvayhteiskunnassa voisi olla vähän onnetonta asua.
 
Ei siinä ole mitään noloa. Jos et ole kapinallinen 20 ikävuoteen mennessä, sinulla ei ole sydäntä. Jos et ole konservatiivi 30 ikävuoteen mennessä, sinulla ei ole aivoja.

Se siinä oli noloa, että se kapinallisuus loppui siihen paikkaan kun tuli Haloselta kutsu linnaan. Ja ne selitykset oli sangen noloja...
 
Toi sun lukema tutkimus on paskaa.
http://hybridblog.typepad.com/my_weblog/2006/08/about_that_cnw_.html

Ympäristöystävällistempien autojen suunnittelussa otetaan huomioon rakennusvaihe ja käytön jälkeinen kierrätys. Arvaa onko näitä suunnitelmia tehty sun autoon?

Kahta tuon sivun linkeistä ei saa auki ja kolmannessa katsotaan tavallisen bensa-auton elinkaaren kustannuksia, jotka eivät ole suoranaisesti vertailukelpoisia hybridiauton kanssa. Onko parempia lähteitä kuin hybridilobbausblogi? En ole käynyt läpi sen lehtijutun ekonomistin laskelmia, joten voihan niissäkin olla vikaa. Tuon linkin perusteella en kuitenkaan suostu tekemään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Kritisoin pelkästään tämän hetken hybridimalleja verrattuna bensa-autoihin, en kyseistä tekniikkaa, joka voi tulevaisuudessa muodostua varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

Varallisuuseroista. En kannata USAn mallia ja kohtuullinen perusturva pitää säilyttää yhteiskuntarauhan vuoksi. Olin USAssa kaksi vuotta töissä ja muutin takaisin Suomeen, koska en tykännyt heidän mallistaan/elämänmenosta. Mielestäni Suomessa on kuitenkin kuljettu loppuun tie, jossa lusmuilijoita houkutellaan porkkanan avulla ottamaan vastuu elämästään. Nykyinen tilanne ei selvästikään kannusta yrittämään, kun vastikkeetonta rahaa saa liikaa ja liian helposti. Työn vastaanottamisen täytyy olla joka tilanteessa houkuttelevaa ja kannattavaa. Jos ei onnistu saamaan koulutustaan vastaavaa työtä, niin silloin on peiliin katsomisen paikka. Jos ei pärjää alansa kilpailussa ansioillaan, niin silloin pitää tehdä jotain muuta johon riittää rahkeet.
 
Kahta tuon sivun linkeistä ei saa auki ja kolmannessa katsotaan tavallisen bensa-auton elinkaaren kustannuksia, jotka eivät ole suoranaisesti vertailukelpoisia hybridiauton kanssa. Onko parempia lähteitä kuin hybridilobbausblogi? En ole käynyt läpi sen lehtijutun ekonomistin laskelmia, joten voihan niissäkin olla vikaa. Tuon linkin perusteella en kuitenkaan suostu tekemään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Kritisoin pelkästään tämän hetken hybridimalleja verrattuna bensa-autoihin, en kyseistä tekniikkaa, joka voi tulevaisuudessa muodostua varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

Eikö sua yhtään haittaa, että tuo sinun esittelemäsi tutkimus oli amerikkalaisen autoteollisuuden tilaama ja kaikkien tutkijoiden mielestä aivan päin :david: tehty?

Otetaan sieltä "tutkimuksesta" yksi esimerkki: hybridiautojen kehittäjät asuvat keskimäärin 50km:n etäisyydellä työpaikastaan kun taas SUV:n kehittelijät asuvat alle 10km:n päässä työpaikastaan. Tällä mittarilla SUV on ekologisen ihmisen vaihtoehto. 2x:david:
 
Tossa vielä näitä politiikan määritelmiä muistin virkistämiseksi suomenkielisestä wikipediasta.

Sosialismi (latinan sanasta socius, toveri, kumppani) on erilaisten ajatussuuntien yhteisnimitys, joiden kannattamaan yhteiskuntamalliin kuuluu tuotantovälineiden – ja myös usein muiden voimavarojen – yhteisomistus sekä valtion tai yhteisön vahva valvonta taloudessa.

Kommunismi, vallankumouksellinen marxismi, pyrkimys sosialismiin vallankumousten kautta.

Sosiaalidemokratia, pyrkimys sosialismiin vähittäisten, laillisten, kapitalismin sisäisten uudistusten kautta. Sosiaalidemokraattien käsitys sosialismista 1900-luvun aikana on muuttunut yhä enemmän tarkoittamaan sekataloutta tai ohjattua markkinataloutta ja puolueet ovat etääntyneet aikaisemmasta marxilaisuudesta.

Klassista liberalismia on yleensä pidetty teollisen vallankumouksen ja siitä rakentuvan kapitalismin tyypillisenä aatteena.

Sosiaaliliberalismi on poliittinen aate sosiaalidemokratian ja klassisen liberalismin väliltä. Sen alkuperäisenä perustana on klassinen liberalismi, johon on hyväksytty myös perinteisesti hyvinvointivaltiolle kuuluvia tehtäviä. Eduskuntapuolueista lähimpänä sosiaaliliberalismia ovat Keskusta ja Vihreä liitto (kenties vasemmistolaisempaa siipeään lukuun ottamatta).

Hyvinvointivaltio (myös hyvinvointiyhteiskunta tai sosiaaliyhteiskunta, joskus myös sosiaalivaltio) on valtio, joka takaa ihmisoikeuksien ja poliittisten oikeuksin lisäksi myös sosiaaliset oikeudet eli oikeuden välttämättömään elintasoon ja huolenpitoon.

Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset (TSS) oikeudet viittaavat sellaisiin oikeuksiin kuin oikeus asuntoon, terveydenhuoltoon, minimitoimeentulon takaavaan tulotasoon, oikeudenmukaisiin työoloihin ja palkkaan, sekä vähintään peruskoulutukseen, ja oikeuteen päästä osalliseksi tiedosta ja kulttuurista. TSS-oikeuksien sopimus on toinen YK:n keskeinen ihmisoikeussopimus kansalais- ja poliittisia (KP) oikeuksia koskevan ihmisoikeussopimuksen lisäksi. Suomi on hyväksynyt sopimuksen 1976. Sopimus löytyy tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1976/19760006

Viherpiipertäjää ei löytynyt wikistä.
 
Vasemmistolaisuuden väitetty perustuminen kateudelle jaksaa kyllä aina huvittaa. Kateus edellyttää itsekkyyttä, ja vasemmistolainen ideologiahan perustuu päin vastoin solidaarisuuden ihanteelle.

Väkisinkin tuo tulee aina mieleen, koska normi vasemmistolainen on aina nimittelemässä suurempituloista riistäjäksi, kyykyttäjäksi tai suurpääoman kätyriksi. Lisäksi sielläpäin on tapana jakaa vastiketonta rahaa muiden lompakosta ja tarkoituksena tiputtaa hyvätuloinen teidän tasolle yltiöpäisellä verotuksella. Tuon jälkeen aina sanotaan, ettei tämä perustu kateuteen :D

Onko se solidaarisuutta, että kellään ei saa mennä hyvin?
 
Väkisinkin tuo tulee aina mieleen, koska normi vasemmistolainen on aina nimittelemässä suurempituloista riistäjäksi, kyykyttäjäksi tai suurpääoman kätyriksi.

En ole vasemmistolainen, mutta tunnen muutamia. En ole huomannut heillä mainitsemiasi tendenssejä. Oletko tässä yhteydessä aivan varma käyttämistäsi seuraavista sanoista: normi, aina?

Lisäksi sielläpäin on tapana jakaa vastiketonta rahaa muiden lompakosta ja tarkoituksena tiputtaa hyvätuloinen teidän tasolle yltiöpäisellä verotuksella.

Aina sitä oppii uutta. Luulin että verotuloja käytetään esimerkiksi terveyspalveluihin, kulttuuriin, sosiaaliturvaan jne.

Tuon jälkeen aina sanotaan, ettei tämä perustu kateuteen :D

Siitä se just johtuu. Ja rikkaiden haluttomuus maksaa muita enemmän veroja johtuu ahneudesta. Kaikki asiat maailmassa johtuu joko kateudesta tai ahneudesta.
 
Eikö sua yhtään haittaa, että tuo sinun esittelemäsi tutkimus oli amerikkalaisen autoteollisuuden tilaama ja kaikkien tutkijoiden mielestä aivan päin :david: tehty?

Otetaan sieltä "tutkimuksesta" yksi esimerkki: hybridiautojen kehittäjät asuvat keskimäärin 50km:n etäisyydellä työpaikastaan kun taas SUV:n kehittelijät asuvat alle 10km:n päässä työpaikastaan. Tällä mittarilla SUV on ekologisen ihmisen vaihtoehto. 2x:david:

Turhaan heittelet noita davidejä. Juurihan sanoin etten ole tuohon alkuperäiseen tutkimukseen perehtynyt lehtijuttua enemmän ja kysyin linkkejä, mistä selviäisi kyseisen tutkimuksen taustoja ja materiaalia vastakkaiseen näkemykseen. Minuakin kiinnostaa miten asia oikeasti on, jonka selvittämiseksi olisi mukava nähdä faktoja molemmilta puolilta.
 
Väkisinkin tuo tulee aina mieleen, koska normi vasemmistolainen on aina nimittelemässä suurempituloista riistäjäksi, kyykyttäjäksi tai suurpääoman kätyriksi.

Ja minä taas olen tavannut vaikka millä mitalla kokoomuksen kannattajia, joille on suunnattoman tärkeää kasata mahdollisimman paljon materiaa, mikä johtaa usein lapselliseen "kilpavarusteluun" ja kihisevään kateuteen naapuria tai työkaveria kohtaan, jos tällä sattuukin olemaan hienompi Audi kuin itsellä. Yleistänkö tämän perusteella kaikki kokoomuslaiset/oikeistolaiset kateellisiksi tai ahneiksi? En.

On täysin typerää lähteä yleistämään ideologian perusteella, koska sen enempää vasemmistolaiset kuin oikeistolaisetkaan ihanteet eivät perustu kateudelle tai ahneudelle. Syy on erilaisissa ihmisissä ja luonteenlaaduissa, ei ideologiassa. Ei kai ole mikään uutinen, että ihmisillä on tapana valjastaa milloin mitäkin "aatteita" oman kateutensa tai ahneutensa jne. välineiksi ja oikeuttajiksi? Tällaisia ihmisiä löytyy kaikista poliittisista, uskonnollisista ja muista elämänkatsomuksellisista kannattajaryhmistä.

Kokonaisen ihmisryhmän yleistävä kateelliseksi (tai ahneeksi) leimaaminen osoittaa henkistä laiskuutta, kapeakatseisuutta ja kyvyttömyyttä hyväksyä eriävät mielipiteet. Yhtä ja ainoata absoluuttisesti oikeata tapaa yhteisten asioiden (politiikan) hoitoon kun ei yksinkertaisesti ole.

Lisäksi sielläpäin on tapana jakaa vastiketonta rahaa muiden lompakosta ja tarkoituksena tiputtaa hyvätuloinen teidän tasolle yltiöpäisellä verotuksella. Tuon jälkeen aina sanotaan, ettei tämä perustu kateuteen :D

Niin, nämä ovat arvokysymyksiä. Elämmekö yhteiskunnassa, missä heikommistakin huolehditaan yhteisvastuullisesti vai yövartijavaltiossa, missä jokainen huolehtikoon itsestään kykyjensä mukaan? Kummallekin löytyy ideologiset perustelunsa, kumpikaan ei ole absoluuttisesti toista parempi. Ja ääripäiden väliin mahtuu tietysti vielä jos jonkinlaista muutakin ihannetta.

Onko se solidaarisuutta, että kellään ei saa mennä hyvin?

Ei. Kannattaa katsoa vaikka sanakirjasta, jos käsite ei ole tuttu.
 
Miksi ihmeessä täällä nyt kinastellaan ovatko ihmiset kateellisia, ahneita vaiko sekä että. Itse uskon että ihmisissä noita molempia löytyy. Markkinatalous on siitä hyvä järjestelmä että se luo kaikille hyvinvointia yksilöiden ahneutta hyväksikäyttäen. Myös sen kateuden saa käännettyä positiiviseksi; mikäli naapurin Reinon maalausfirmalla menee hyvin, niin siitä vaan oma firma pystyyn ja koittamaan samaa. Jos ei muuten niin hintasodalla, josta hyötyy niin kuluttaja kuin mahdollisesti molemmat yrittäjätkin sekä kansantalouskin.

Kateellisuutta tuppaa olemaan karrikoiden kahta tyyppiä; on savolaista ja pohjalaista kateutta. Mutta jotten syyllistyisi kenenkään loukkaamiseen täällä Suomen mantereella niin samaa ilmiötä voidaan kutsua venäläiseksi ja amerikkalaiseksi kateudeksi.

Amerikkalainen kateus tosiaan on sitä, että mikäli naapuri ostaa uuden ja hienomman auton, niin itse pyritään pistämään siitä vielä paremmaksi ja hommataan se Audi S8. Venäläisessä kateudessa taas naapurin auton renkaat puhkotaan ja pistetään naarmua vielä kylkiin, jotta auto ei enää olisikaan niin hieno.

Itse näen osittain tämän myös politiikkaan verrattavissa olevaksi argumentaatioksi ja miten eri leireissä äänestäjiin vedotaan.

Ja kyllä omasta mielestäni ahneutta on monenlaista, halutaan lisää pääomaa, ahnehditaan sosiaalista pääomaa, henkistä pääomaa, you name it... Mitä tätä kieltämään, ihmisten ajattelu on mitä on.
 
Kahta tuon sivun linkeistä ei saa auki ja kolmannessa katsotaan tavallisen bensa-auton elinkaaren kustannuksia, jotka eivät ole suoranaisesti vertailukelpoisia hybridiauton kanssa. Onko parempia lähteitä kuin hybridilobbausblogi?
Tässä on alkuperäisen tutkimuslaitoksen linkki, jonka tutkimusta me nyt kritisoimme. Käyhän katsomassa kuinka laadukasta työtä ovat CNW:n kaverit tehneet.

http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/
 
Tässä on alkuperäisen tutkimuslaitoksen linkki, jonka tutkimusta me nyt kritisoimme. Käyhän katsomassa kuinka laadukasta työtä ovat CNW:n kaverit tehneet.

http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/

Thanks. Paskaa näytti olevan. Eipä pitäisi luottaa lehtien uutisiin edes näin selkeän kuuloisessa tapauksessa. Katselin pikaisesti sitä MIT:n juttua ja sehän perustuu arviointiin vuoden 2020 teknologioista ja tilanteesta. Sinällään sitä ei voi käyttää referenssinä tämän päivän tilanteeseen, jossa hybriditekniikan kustannukset ovat vielä paljon korkeammat. Mutulla arvioisin, että jos perinteisen bensa-auton kokonaiskustannuksesta 85 prosenttia johtuu polttoaineesta niin hybrideillä se on tällä hetkellä varmaan korkeintaan 70 prosenttia. Alumiinirunko ja akut on kuitenkin sen verran kalliita elinkaarensa aikana. Taitaa pikku diesel olla tällä hetkellä kuormittavuudessaan kevein ratkaisu. Hybridit ehkä tulevaisuudessa.

Edit. en sitten tiedä olisko reilumpaa verrata priusta johonkin toiseen alumiinirunkoiseen pikkuautoon, jonka valmistuskustannukset (ja hinta) ovat myöskin suuret.
 
Niin, siis kysymys oli alun perin siitä perustuuko vasemmistolainen ideologia kateudelle.

Rumasti sanottuna perustuu, mutta niin perustuu oikeistolainenkin ideologia. Molemmissa pyritään täysin itsekkäästi tiettyihin päämääriin (oman hyvinvoinnin kohottaminen muiden kustannuksella), mutta keinot ovat erilaiset. Vasemmistolainen pyrkii lisäämään valtion hallintaa taloudessa, kun taas oikeistolainen pyrkii lisäämään yksilön itsemääräämisoikeutta omasta omaisuudestaan.

Minusta päämääränä pitäisi olla, että valtio holhoaa niin vähän kuin mahdollista, mutta yhteiskunnallisten epäkohtien kärjistyessä tarttuu lujalla kädellä toimiin heikompien puolesta.
 
anttipi sanoi:
Niin, siis kysymys oli alun perin siitä perustuuko vasemmistolainen ideologia kateudelle.
Ei pelkästään.

On siinä paljon elementtejä typeryydestä ja laiskuudestakin.
 
On nimittäin aika ristiriitaista, että suomalaiset pitivät ennakkokyselyissä punamultaa selvästi toivotuimpana hallitusvaihtoehtona, ja porvarihallitus tuli kaukana perässä. Mutta ugh, kansa on puhunut.

No nythän siellä puidaan tätä asiaa, mutta siltä kantilta, että miksi kokoomuksen kannatus oli gallupeissa niin alhainen - ei siltä, että miksi SDP ei menestynyt vaaleissa vaikka kannatus gallupeissa oli hyvä. Olin muuten alunperin jo sitä mieltä, että asiassa ei ole ristiriitaa vaan selitykset löytyvät tilastomatematiikasta - ja nyt siellä etsitään systemaattista virhettä gallupeiden toteutuksessa kokoomuksen kannatuksen osalta. Saatiinko mestariväittelijälle yksi lyönti ohi puolustuksen ;)
 
No nythän siellä puidaan tätä asiaa, mutta siltä kantilta, että miksi kokoomuksen kannatus oli gallupeissa niin alhainen - ei siltä, että miksi SDP ei menestynyt vaaleissa vaikka kannatus gallupeissa oli hyvä. Olin muuten alunperin jo sitä mieltä, että asiassa ei ole ristiriitaa vaan selitykset löytyvät tilastomatematiikasta - ja nyt siellä etsitään systemaattista virhettä gallupeiden toteutuksessa kokoomuksen kannatuksen osalta. Saatiinko mestariväittelijälle yksi lyönti ohi puolustuksen ;)

Noinhan se perkales onkin, ite en tajunnu :( Onhan galluppiin helpompi vastata "SDP" kuin raahautua töllön eestä demaria äänestämään. Miksi Niinistö muuten avautui tuosta, eikö sekään tajunnut tätä vai esittikö se vaan tyhmää että pääsis vittuileen YLE:n toimittajille. Jäätävästi se ainakin yhtä niistä katso.
 
Back
Ylös Bottom