8. MARKKINOINTI- JA YHTEISKUNTATUTKIMUKSEN KANSAINVÄLISET PERUSSÄÄNNÖT sanoi:
... Yleistä
Markkinointitutkimus tulee aina suorittaa objektiivisesti ja hyväksyttyjen tieteellisten periaatteiden mukaisesti.Markkinointitutkimuksen on aina noudatettava kansallista ja kansainvälistä lainsäädäntöä joka on voimassa tietyssä tutkimusprojektissa mukana olevissa maissa...
...Tutkijoiden ammatilliset velvollisuudet
Tutkijat eivät saa, sen enempää tietoisesti kuin tuottamuksellisestikaan, toimia siten, että tuottavat markkinointitutki-musalalle häpeää tai että yleisön luottamus markkinointitutkimukseen heikkenee... ...Tutkijat eivät saa tietoisesti levittää sellaisia markkinointitutkimusprojektin johtopäätöksiä, joita tiedot eivät riittävästi tue. Heidän tulee aina olla valmiit antamaan ne tekniset tiedot, joilla julkaistujen päätelmien paikkansapitävyys voidaan todentaa...
...Seuraavat tiedot pysyvät toimeksiantajan omaisuutena eikä tutkija saa paljastaa niitä millekään kolmannelle
le ilman toimeksiantajan lupaa:
• markkinointitutkimuksen briifit, erittelyt ja muu toimeksiantajan toimittama materiaali
• tutkimusaineisto ja markkinointitutkimuksen tulokset (paitsi yhteistutkimuksissa tai monitilaajatutkimuksissa, joissa sama aineisto on useamman toimeksiantajan saatavilla)...