Dragon sanoi:
Vastaa sinäkin, että oikeuttaako meidän maamme pieni väkiluku vähät välittämään ympäristöstä? Koita kattoa joskus ikkunasta ulos ja tajuta missä sä elät.
Ei oikeuta. En ole niin väittänyt, enkä ole kuullu sen puoleen
kenenkään niin väittävän. Ainoina ehkä viherpiipertäjät, jotka hyökkii olkinukkeja vastaan....
Näissä ilmastonmuutoskysymyksissä on se sama ongelma kuin kaikissa muissakin maailmanparannus haihatteluissa, että paperilla homma on jopa helpompaa kun heinänteko -ja jokainen on vitunmoinen asiantuntija- mutta jos pitää ottaa realiteetit mukaan, niin homma vaikeutuu potenssiin aika helvetisti.
Suhteellisuuden tajulla itse tarkoitan sitä, että jos halutaan vaikuttaa maailmanlaajuiseen ilmiöön niin aivan ensimmäinen edellytys on, että sitä tarkastellaan siinä mittakaavassa.
Euroopan(14 % päästöillään) -Suomesta nyt puhumattakaan- osaoptimointi ei tuota mitään käytännön tuloksia. Tän ymmärtää nyt lapsikin. Olettaen, että muutoksia ei tapahdu muualla. Nopea itsestäänselvyys -> 0,14a*0,2(nyt päätetyt vähennykset) = 0,028a (vähennys nykyisistä maailmanlaajuisista päätöistä = a).
0,86a*x = 0,028a -> kun x = n. +3,3 ollaan ihan samassa tilanteessa. Euroopassa vähennetään siis 20% ja muualla päästöt kasvaa
VAIN 3,3% ja käytännön vaikutus on +/- 0. Ainoa lohtu, että päästöt ei ainakaan kasvaneet nykyisestä.
Samoin suhteellinen kulutus per kapita ei sinänsä kerro mitään muuta kuin että elintasoerot ovat maailmassa suuret. Ja tietenkin suhteellisen saman elintason maiden eroihin vaikuttaa maantieteelliset tekijät + teollisuuden rakenne ym. ym. Mutta vertailtaessa suomalaisia esim. kiinalaisiin pitää kuitenkin muistaa, että niitä on helvetisti. Ilmasto ei tiedä tuottaako ne hiilidioksidikaasut yksi training_addict vai kymmenen kiinalaista. Oli niillä kuinka paska elintaso tahansa. Jälleen naiivi laskuesimerkki ->
Suomalaisten osuus maapallon väkiluvusta 5 / 6 500 = 1 / 1300
Kiinalaisten osuus maapallon väkiluvusta 1 300 / 6 500 = 13 / 65 = 0,2
Muutokset kiinalaisten hiilidioksidipäästöissä per lärvi = y
Suomalaisten hiilidioksidipäästöt henkeä kohden n. 14 t
Kiinalaisten hiilidioksidipäästöt henkeä kohden n. 3t (en oo ihan varma)
Millä kiinalaisten muutosprosentilla mitätöidään suomalaisten -30% muutokset?
14t*(1/1 300)*0,3 + 3t*0,2*y = 0 -> y = +0,54 %
Myös taloudelliset realiteetit - kyllä jopa se "kilpailukyky" - on aivan välttämätönta pelkästään ilmastonmuutokseen vaikuttamisen kannalta pakko ottaa huomioon. Euroopan ja Suomen päästöjä yksipuolisesti kiristämällä voidaan kyllä vähentää päästöjä, mutta kun kyse oli siitä globaalista ilmiöstä ja siihen reagointi koskee globaalissa taloudessa toimivia yrityksiä, niin ei vaadi kumostakaan ennustajaa sanomaan mitä tapahtuu. Se ei palvele ketään, että savupiipputeollisuus lähtee kehitysmaihin saastuttaan..
Näähän nyt on ihan päivänselviä asioita idiootillekin (eikä tässä siis koitettukaan kuvata ilmion monimutkaista käsittelyä :D ). Näissä keskusteluissa monelle tuntuu vaan olevan itseisarvo, että tehdään hirveesti. Mitä enemmän tehdään sitä parempi. Mä oon erimieltä. Mun mielestä ne tehdyt panostukset täytyy aina suhteuttaa kokonaiskuvaan. Tekemällä "enemmän" me ei tehdä muuta kuin ammutaan itseämme jalkaan. Ihan vaan sen vuoksi, että jollekin viherpiipertäjälle tulis enemmän sisältöä ja merkitystä elämään: PELASTETAAN TÄSSÄ MAAPALLOA!
Buu-fakin-huu! :lol2:
Tiivistelmä: Mulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että otetaan vastuuta ilmastonmuutoksen torjumisesta ja voidaan tehdä radikaalejakin uhrauksia, kunhan varmistetaan, että ne kytketään johonkin suurempaan yhteisesti sovittuun kokonaisuuteen,
jolla on vaikutusta ilmastonmuutokseen. Niitä työmatkapyöräilyjä sun muuta paskaa voi jokainen haaveilija harrastaa rauhassa ja kuvitella vaikuttavansa ilmastonmuutokseen, mutta irrallisina päätöksinä niillä ei vaan ole vitunkaan merkitystä....:whip:
:jaa-miten-niin-on-tylsää-tänään: