"Edessä historian kuumin vuosi" 2007

No eikö juuri tämän ilmaston lämpenemisen takia golfvirran virtaukset muuttuvat ja Suomesta tulee helvetin kylmä paikka.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
onhan se ihan perseestä jos talvet tulee joskus olemaan vetisiä ja mustia,pikku pakkanen on parasta,että ensin lämpenee ja sitten kylmenee,VOI KUSI.

No eikö juuri tämän ilmaston lämpenemisen takia golfvirran virtaukset muuttuvat ja Suomesta tulee helvetin kylmä paikka.
Useimpien ennusteiden mukaan Suomessa lämpenee, muttei tuota mahdollisuutta voi kokonaan poiskaan sulkea. Toivotaan, ettei niin käy, ettemme joudu lähtemään ympäristöpakolaisiksi.

onhan vieläkin porukkaa, jotka väittää maapallon olevan litteä
Mutta mieti kumpaan ryhmään sinä kuulut. Ennen kuin maapallon pyöreys todistettiin, oli huomattavasti suurin osa sitä mieltä, että se on pannukakku. Vaikka suurin osa sitä mieltä olikin, oli vähemmistö oikeassa. Jotenkin tuntuu, että kukaan ei uskalla olla eri mieltä enää. Kyllä mun vaakakupissa painaa sekin tosiasia näistä luonnollisista lämpimämmistä kausista. Kyllähän ihmisen aikaansaamilla päästöillä väkisinkin on vaikutusta, mutta onko se kärpäsenpaskaa enempää? Vaikuttaako se lopulta mihinkään?

Onhan noita päästöjä ennen ihmistäkin ollut. Kun salama sytyttää metsän palamaan, on siinä mennyt puoli etelä-amerikkaa sileäksi kun ei ole kukaan ollut sammuttamassa. Mieti sitä kasvihuonekaasujen määrää mitä siitä on vapautunut. Sama koskee tulivuorenpurkauksia, merenpohjan metaanitaskuja...

Ilmastotieteilijöiden todisteluista en pahemmin tiedä, heillä kun näyttää olevan moneen suuntaan vieviä näkökantoja tulevaisuuden ilmastosta. Näin henkilökohtaisesta näkökulmasta tarkasteltuna voin kuitenkin todeta, että kesät ovat yhtä lämpimiä kuin ne lapsuuden kesät, mutta talvet eivät todellakaan ole yhtä kylmiä kuin 80 -luvun talvet. Tämä loskatalvi tosin on tähän mennessä poikkeus, mutta jos otantana käyttää vaikkapa viimestä kymmentä talvea. Pipoa ei ole tarvinnut vetää niin syvälle päähän. :D

Toivotaan, ettei niin käy, ettemme joudu lähtemään ympäristöpakolaisiksi.

Perkele! Tuo on tulevaisuuden pahin visio. Mä en lähde täältä minnekkään! :curs:

/me ostaa paksumman talvitakin & karvahatun! ;)

Mutta mieti kumpaan ryhmään sinä kuulut. Ennen kuin maapallon pyöreys todistettiin, oli huomattavasti suurin osa sitä mieltä, että se on pannukakku. Vaikka suurin osa sitä mieltä olikin, oli vähemmistö oikeassa. Jotenkin tuntuu, että kukaan ei uskalla olla eri mieltä enää. Kyllä mun vaakakupissa painaa sekin tosiasia näistä luonnollisista lämpimämmistä kausista. Kyllähän ihmisen aikaansaamilla päästöillä väkisinkin on vaikutusta, mutta onko se kärpäsenpaskaa enempää? Vaikuttaako se lopulta mihinkään?

Onhan noita päästöjä ennen ihmistäkin ollut. Kun salama sytyttää metsän palamaan, on siinä mennyt puoli etelä-amerikkaa sileäksi kun ei ole kukaan ollut sammuttamassa. Mieti sitä kasvihuonekaasujen määrää mitä siitä on vapautunut. Sama koskee tulivuorenpurkauksia, merenpohjan metaanitaskuja...

Ilmastonmuutoksesta puhujathan olivat alussa nimenomaan pieni vähemmistö. Ei tiedeyhteisö ole yhtäkkiä muuttanut näkemystään.

Sulla on hyviä kysymyksiä ja pointteja, joita on käsitelty ja joihin on myös vastattu. Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta ja tutkimustuloksia, jos kiinnostaa.

Höh... hyvä kesä menee intissä hukkaan mutta toisaalta ainahan voi toivoa että ensi talvi on vielä lämpimämpi :haart:

Tiedemaailmassa alkaa olla jo yksimielisyys ilmastonmuutoksen olemassaolosta ja ihmisen osuudesta siihen.

Ei kyseessä ole mikään huutoäänestys tai joku yksinkertainen kompakysymys, jota voi kotisohvalta miettiä. "Ainahan ilmasto on vaihdellut, kun on ollut jääkausia ja silleen." No shit, Sherlock! Ei varmaan maailman tutkijoille ole tullut tuo vaihtoehto mieleenkään.
No totta helkkarissa ihminen vaikuttaa, koska nykyään me pystymme siihen.

Mutta on se ilmasto vaihdellut ilman meidän osallistumistammekin. Nyt on vain se ero, että olemme sen verran kehittyneitä, että voimme myötävaikuttaa kuseen joutumiseemme.

Ilmastonmuutoksesta puhujathan olivat alussa nimenomaan pieni vähemmistö. Ei tiedeyhteisö ole yhtäkkiä muuttanut näkemystään.
No totta helvetissä oli. Jonkunhan se ilmastonmuutoksesta puhuminen pitää aloittaa. Se joka sen puhumisen aloitti, oli ihan varmasti melkoisen suuressa vähemmistössä. Vasta sitten kun asia on sen verran vanha, että suurimmalla osalla on oma mielipiteensä, voidaan puhua siitä missä suhteessa mikä ryhmä on mitäkin mieltä.

Voidaan verrata siihen, että joskus joku keksi maapallon olevan pannukakku. Sitä ennen ihmisillä ei ehkä ollut mitään mielipidettä siitä mikä maapallo on. Kun joku nyt kerran oli keksinyt, että se on pannukakku, alkoivat muutkin olla samaa mieltä. Nyt vasta alkoi pieni vähemmistö väittää, että maapallo onkin pyöreä, ja nyt vasta voidaan puhua suhteista.

Turhaa offtopicia juu, mutta oli pakko.
Sanon nyt kuitenkin vielä, että ihan selvä juttu se on, että ilmasto lämpenee. Mulle ei vaan mene läpi se, että ihmisellä olisi siihen niin suuri vaikutus kuin väitetään.

Edit: Nyt kun koko ajan puhutaan vaan ihmisen vaikutuksesta ilmastonmuutokseen, eikä vastaväitteitä pahemmin kuule, ei kukaan edes osaa olla toista mieltä.

Hieno asenne. Ulkoistetaan ongelma ja kuitataan kaikki "luonnollisen maailman kiertokulun piikkiin".

Mitähän se keneltäkään olis pois, jos vähän tarkkailtais niitä omia päästöjä ja kulutustottumuksia? :curs:

Suomalaisten toimilla ei ole globaalissa mielessä hyttysenpaskan vertaa väliä suuntaan taikka toiseen. Lisäksi satumme asumaan leveyspiireillä joilla energiaa kuluu pakostakin enemmän kuin etelässä appelsiinipuiden varjossa lekottelevilla, sillä näin pohjoisessa ei asusta maailmanlaajuisestikaan kuin muutamia kymmeniä miljoonia ihmisiä. Joten ulkoistetaan ongelma hyvillä mielin.

Repe sorsa puhuu asiaa.

Tää ei ole mikään mielipideasia, josta meidän tavisten on järkevää väitellä. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on tosiasia.

Se, että kuinka nopeasti tapahtuu ja mitä kaikkea tapahtuu, voi olla vielä epäselvää.

Powerhouse:

Meillä ei ole mitään tietoa näistä asioista. Siksi on ehkä hyvä uskoa niitä tiedemiehiä, jotka niitä tutkimuksia tekee jatkuvasti. Kuulostaa hassulta, kun sanot, että "Mulle ei vaan mene läpi, että ihmisellä olisi siihen niin suuri vaikutus kuin väitetään". Voi olla, mutta mitäköhän väliä sillä on, mitä sinä uskot. Vai oletko asiaa paljonkin tutkinut?

Jos niitä tiedemiehiä on paljon, jotka on erimieltä, niin sitten asia on epäselvä, mutta kun tiedemiehetkin taitaa olla aika yksimielisiä.

Voi olla, mutta mitäköhän väliä sillä on, mitä sinä uskot.
Eihän sillä yleisesti mitään väliä olekaan. Joten mitä sinä siitä sitten stressaat mihin minä uskon? Uskoohan jotkut vieläkin älyttöminpiin asioihin, kuten horoskooppeihin, jumalaan ym...

Se syy miksi mielellään olen eri mieltä on se, että edes tiedemiehet ja tutkijat eivät voi tietää sitä miksi se ilmasto on muuttunut aiemminkin. Napajäätiköiltä saadaan kyllä tietoa jäästä millainen ilmasto milloinkin on valinnut, mutta käsittääkseni sekin jää on sinne syntynyt vasta viime jääkauden aikoihin. Onko sitä edeltävästä lämpimästä kaudesta tietoa? Mikä sen on aiheutanut? Ei ainakaan ihminen.

Nyt tämän erittäin lämpimän joulukuun ja tammikuun jälkeen, voidaan hyvin mun mielestä olettaa että jotain on jo tapahtumassa, oli se sitten ihmisestä tai luonnosta itsestään johtuvaa, mielestäni nyt pitäisi alkaa miettimään ja puhumaan siitä mitä me tehdään tämän muutoksen jälkeen? ollaanko me valmiita siihen että täällä saattaa olla kesällä +40 ja talvella +5 tai kesällä +5 ja talvella -40 astetta?

Eihän sillä yleisesti mitään väliä olekaan. Joten mitä sinä siitä sitten stressaat mihin minä uskon? Uskoohan jotkut vieläkin älyttöminpiin asioihin, kuten horoskooppeihin, jumalaan ym...

Se syy miksi mielellään olen eri mieltä on se, että edes tiedemiehet ja tutkijat eivät voi tietää sitä miksi se ilmasto on muuttunut aiemminkin. Napajäätiköiltä saadaan kyllä tietoa jäästä millainen ilmasto milloinkin on valinnut, mutta käsittääkseni sekin jää on sinne syntynyt vasta viime jääkauden aikoihin. Onko sitä edeltävästä lämpimästä kaudesta tietoa? Mikä sen on aiheutanut? Ei ainakaan ihminen.

Saahan sitä uskoa vaikka joulupukkiin, mutta on aika pelottavaa, jos monissa tällaisissa asioissa, missä muutosta pitäisi saada aikaseksi, niin ihmiset uskoo ihan mutulla jotain ihan muuta. Jos he vielä toimivat tämän mutun varassa, niin se vasta pelottavaa onkin.

Esim. jos sinä jättäisit autolla ajamisen pois jos uskoisit tiedemiehiä vs. ajat autolla, koska et oman mutusi takia usko ilmastonlämpenemiseen.

PS: ihmisten pitää aina olla erimieltä ja konservatiivisia, vaikka todisteitakin olisi. Se on monesti hyvin haitallista.

Niin ja en väitä, että kaikkea pitäs sinisilmäisesti heti uskoa. Eli kriittinen saa olla, mutta en haastaisi tiedemiesten väitteitä omalla mutullani.

PS: ihmisten pitää aina olla erimieltä ja konservatiivisia, vaikka todisteitakin olisi. Se on monesti hyvin haitallista.
Ihan totta. Mutta kun mun mielestä niitä aukottomia todisteita ei taas niin paljoa olekaan. Siksi olen mielellään eri mieltä niin kauan, kuin joku pystyy ihmisen vaikutuksen paremmin todistamaan. Ongelmahan on se, kun ei ole vertailukohtaa viimeisen lämpimän kauden ajalta ennen ihmisen vaikutusta. Jos onkin, niin antakaa mun tietää jotta voin myöntää olevani väärässä.

Mutta oli miten oli, aion hyvillä mielin jatkaa metaanin vapauttamista ilmakehään. :D

Ihmisten uskomuksilla on väliä, jos niistä seuraa kestämätöntä politiikkaa. Jos tavalliset ihmiset uskovat joidenkin öljy-yhtiöiden lobbareita, eivät politiikotkaan uskalla tehdä asioille mitään ja menemme väjäämättä kohti romahdusta. Onneksi yhä harvempi ottaa enää näitä "ilmastoskeptikoita" tosissaan. Viime aikoina edes talouslehdet eivät ole pitäneet heitä uskottavina.

Etelänapajäätiköltä on kairattu ja tutkittu jäänäytteitä 650 000 vuoden ajalta, eli kyllä jäätä on ollut ennen viimeisiä jääkausiakin. Näistä näytteistä saadaan selville aika tarkkaan hiilidioksidipitoisuudet ja lämpötilat. Nykyinen hiilidioksidipitoisuus on korkein tänä aikana ja se tulee nousemaan vielä paljon, vaikka rajoittaviin toimiin ryhdyttäisiin. Hällä väliä -politiikalla se moninkertaistuisi.

Onhan noita lämpötilamuutoksia ja sukupuuttoja tosiaan tapahtunut ennenkin ilman ihmisen vaikutusta. Mielestäni hällä väliä -politiikan puolustelu tällä on kuin puolustelisi murhia sillä, että ihmisiä kuolee onnettomuuksissakin.

en haastaisi tiedemiesten väitteitä omalla mutullani.

jokaisen tiedemiehen väitteille löytyy toisen tiedemiehen vastaväite. niin myös ilmaston muutosta käsittelevässä väittelyssä. en usko sekuntiakaan että tämän hetkinen lumenpuute ja lämpö olisi ainoastaan ihmisen aiheuttamaa. maapallolla on aina ollut kylmempiä ja kuumempia kausia, toki kaikki se paska mitä meidän toimesta ilmakehään pumpataan edesauttaa muutoksia mutta että se olisi jollakin tavalla ratkaiseva tekijä nykyiseen suuntaan on paskapuhetta.

minä en yöuniani menetä saasteiden takia, enkä kanna huolta tulevaisuudesta. loppupeleissä luonto voittaa aina.

jokaisen tiedemiehen väitteille löytyy toisen tiedemiehen vastaväite. niin myös ilmaston muutosta käsittelevässä väittelyssä. en usko sekuntiakaan että tämän hetkinen lumenpuute ja lämpö olisi ainoastaan ihmisen aiheuttamaa. maapallolla on aina ollut kylmempiä ja kuumempia kausia, toki kaikki se paska mitä meidän toimesta ilmakehään pumpataan edesauttaa muutoksia mutta että se olisi jollakin tavalla ratkaiseva tekijä nykyiseen suuntaan on paskapuhetta.

Mutta jos esim 2/3 tai 3/4 tiedemiehistä on samaa mieltä?

En siis itsekkään luule, eikä varmaan tiedemiehetkään väitä, että Suomen tämänhetkinen lumeton talvi johtuisi suoraan ihmisen toimista.

Puhuin ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta yleisesti ja pitkällä aikavälillä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom