Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Useimpien ennusteiden mukaan Suomessa lämpenee, muttei tuota mahdollisuutta voi kokonaan poiskaan sulkea. Toivotaan, ettei niin käy, ettemme joudu lähtemään ympäristöpakolaisiksi.No eikö juuri tämän ilmaston lämpenemisen takia golfvirran virtaukset muuttuvat ja Suomesta tulee helvetin kylmä paikka.
Mutta mieti kumpaan ryhmään sinä kuulut. Ennen kuin maapallon pyöreys todistettiin, oli huomattavasti suurin osa sitä mieltä, että se on pannukakku. Vaikka suurin osa sitä mieltä olikin, oli vähemmistö oikeassa. Jotenkin tuntuu, että kukaan ei uskalla olla eri mieltä enää. Kyllä mun vaakakupissa painaa sekin tosiasia näistä luonnollisista lämpimämmistä kausista. Kyllähän ihmisen aikaansaamilla päästöillä väkisinkin on vaikutusta, mutta onko se kärpäsenpaskaa enempää? Vaikuttaako se lopulta mihinkään?onhan vieläkin porukkaa, jotka väittää maapallon olevan litteä
Toivotaan, ettei niin käy, ettemme joudu lähtemään ympäristöpakolaisiksi.
Mutta mieti kumpaan ryhmään sinä kuulut. Ennen kuin maapallon pyöreys todistettiin, oli huomattavasti suurin osa sitä mieltä, että se on pannukakku. Vaikka suurin osa sitä mieltä olikin, oli vähemmistö oikeassa. Jotenkin tuntuu, että kukaan ei uskalla olla eri mieltä enää. Kyllä mun vaakakupissa painaa sekin tosiasia näistä luonnollisista lämpimämmistä kausista. Kyllähän ihmisen aikaansaamilla päästöillä väkisinkin on vaikutusta, mutta onko se kärpäsenpaskaa enempää? Vaikuttaako se lopulta mihinkään?
Onhan noita päästöjä ennen ihmistäkin ollut. Kun salama sytyttää metsän palamaan, on siinä mennyt puoli etelä-amerikkaa sileäksi kun ei ole kukaan ollut sammuttamassa. Mieti sitä kasvihuonekaasujen määrää mitä siitä on vapautunut. Sama koskee tulivuorenpurkauksia, merenpohjan metaanitaskuja...
Höh... hyvä kesä menee intissä hukkaan mutta toisaalta ainahan voi toivoa että ensi talvi on vielä lämpimämpi :haart:
No totta helkkarissa ihminen vaikuttaa, koska nykyään me pystymme siihen.Tiedemaailmassa alkaa olla jo yksimielisyys ilmastonmuutoksen olemassaolosta ja ihmisen osuudesta siihen.
Ei kyseessä ole mikään huutoäänestys tai joku yksinkertainen kompakysymys, jota voi kotisohvalta miettiä. "Ainahan ilmasto on vaihdellut, kun on ollut jääkausia ja silleen." No shit, Sherlock! Ei varmaan maailman tutkijoille ole tullut tuo vaihtoehto mieleenkään.
No totta helvetissä oli. Jonkunhan se ilmastonmuutoksesta puhuminen pitää aloittaa. Se joka sen puhumisen aloitti, oli ihan varmasti melkoisen suuressa vähemmistössä. Vasta sitten kun asia on sen verran vanha, että suurimmalla osalla on oma mielipiteensä, voidaan puhua siitä missä suhteessa mikä ryhmä on mitäkin mieltä.Ilmastonmuutoksesta puhujathan olivat alussa nimenomaan pieni vähemmistö. Ei tiedeyhteisö ole yhtäkkiä muuttanut näkemystään.
Hieno asenne. Ulkoistetaan ongelma ja kuitataan kaikki "luonnollisen maailman kiertokulun piikkiin".
Mitähän se keneltäkään olis pois, jos vähän tarkkailtais niitä omia päästöjä ja kulutustottumuksia? :curs:
Eihän sillä yleisesti mitään väliä olekaan. Joten mitä sinä siitä sitten stressaat mihin minä uskon? Uskoohan jotkut vieläkin älyttöminpiin asioihin, kuten horoskooppeihin, jumalaan ym...Voi olla, mutta mitäköhän väliä sillä on, mitä sinä uskot.
Eihän sillä yleisesti mitään väliä olekaan. Joten mitä sinä siitä sitten stressaat mihin minä uskon? Uskoohan jotkut vieläkin älyttöminpiin asioihin, kuten horoskooppeihin, jumalaan ym...
Se syy miksi mielellään olen eri mieltä on se, että edes tiedemiehet ja tutkijat eivät voi tietää sitä miksi se ilmasto on muuttunut aiemminkin. Napajäätiköiltä saadaan kyllä tietoa jäästä millainen ilmasto milloinkin on valinnut, mutta käsittääkseni sekin jää on sinne syntynyt vasta viime jääkauden aikoihin. Onko sitä edeltävästä lämpimästä kaudesta tietoa? Mikä sen on aiheutanut? Ei ainakaan ihminen.
Ihan totta. Mutta kun mun mielestä niitä aukottomia todisteita ei taas niin paljoa olekaan. Siksi olen mielellään eri mieltä niin kauan, kuin joku pystyy ihmisen vaikutuksen paremmin todistamaan. Ongelmahan on se, kun ei ole vertailukohtaa viimeisen lämpimän kauden ajalta ennen ihmisen vaikutusta. Jos onkin, niin antakaa mun tietää jotta voin myöntää olevani väärässä.PS: ihmisten pitää aina olla erimieltä ja konservatiivisia, vaikka todisteitakin olisi. Se on monesti hyvin haitallista.
Ihmisten uskomuksilla on väliä, jos niistä seuraa kestämätöntä politiikkaa. Jos tavalliset ihmiset uskovat joidenkin öljy-yhtiöiden lobbareita, eivät politiikotkaan uskalla tehdä asioille mitään ja menemme väjäämättä kohti romahdusta. Onneksi yhä harvempi ottaa enää näitä "ilmastoskeptikoita" tosissaan. Viime aikoina edes talouslehdet eivät ole pitäneet heitä uskottavina.Eihän sillä yleisesti mitään väliä olekaan. Joten mitä sinä siitä sitten stressaat mihin minä uskon? Uskoohan jotkut vieläkin älyttöminpiin asioihin, kuten horoskooppeihin, jumalaan ym...
Se syy miksi mielellään olen eri mieltä on se, että edes tiedemiehet ja tutkijat eivät voi tietää sitä miksi se ilmasto on muuttunut aiemminkin. Napajäätiköiltä saadaan kyllä tietoa jäästä millainen ilmasto milloinkin on valinnut, mutta käsittääkseni sekin jää on sinne syntynyt vasta viime jääkauden aikoihin. Onko sitä edeltävästä lämpimästä kaudesta tietoa? Mikä sen on aiheutanut? Ei ainakaan ihminen.
en haastaisi tiedemiesten väitteitä omalla mutullani.
jokaisen tiedemiehen väitteille löytyy toisen tiedemiehen vastaväite. niin myös ilmaston muutosta käsittelevässä väittelyssä. en usko sekuntiakaan että tämän hetkinen lumenpuute ja lämpö olisi ainoastaan ihmisen aiheuttamaa. maapallolla on aina ollut kylmempiä ja kuumempia kausia, toki kaikki se paska mitä meidän toimesta ilmakehään pumpataan edesauttaa muutoksia mutta että se olisi jollakin tavalla ratkaiseva tekijä nykyiseen suuntaan on paskapuhetta.