Eihän tuo yhden ihmisen jätteiden polttaminen vs. kierrätys mitään suurta eroa saakaan aikaan, siinä vaiheessa kun puhutaan miljoonista jotka kierrättävät erot alkavat jo kuitenkin näkyä.
OK. Olisiko luonnon kannalta kuitenkin parempi jos kaupasta ei ostettaisi sitä kierrätettävää tavaraa ollenkaan? Eli ei pyritä lisäämään kierrätettävän määrää vaan pyrittäisiin vähentämään ostettavan määrää?
Vai onko mukavampaa kuluttaa ja sitten pestä omatunto kierrättämällä jätteet?
Esim. 50 tonnia pahvia kierrätettynä säästää jo jonkin verran metsää.
Kuinka paljon enemmän kierrätyspaperin valmistus kuluttaa energiaa ja kemikaaleja -> tuottaa ydinjätettä ja kemikaalijäämiä vs. uuden paperin valmistus?
Kuinka paljon pahvin kuljetus paperitehtaalle kuluttaa enemmän polttoaineita vs. puun kuljetus? Käsittääkseni samasta tilavuudesta kierrätysmateriaalia saadaan paljon vähemmän uutta paperia.
Ne jätteet jota ei ole lajiteltu, menee kaikki samaan kasaan odottamaan, että niistä joskus päästäisiin eroon.
Itse asiassa monella paikkakunnalla biojätteet jne. ajetaan kaatopaikalla sekajätteen sekaan ihan käsittelykapasiteetin puutteen takia. PK-seudun Ämmässuolla ainakin näin on tehty vuosia, vasta viime aikoina ovat saaneet aikaiseksi lisätä kapasiteettia jonkin verran ja silti suunnitteilla on enemmänkin polttokapasiteetin kasvattaminen.
Jos porukka on viittiny kierrättää, niin toi kasa pienenee huomattavasti. Kierrätys kuluttaa energiaa kuljetuksien kautta ? Luuletko sä, että se kierrättämätön paska sit vaan lentää sinne kaatikselle/jätteenkäsittely keskukseen?
Tässä sulla on vähän samanlainen päätelmäketju kuin:
ajattelin puukottaa henkilöä X 155 kertaa
-> puukotinkin vain 149
-> olen edistänyt henkilön X terveyttä
Palautuu siis samaan kuin tuolla alun kommentissa. Kun ei kaupasta osteta sitä roinaa niin saatanasti niin ei tarvitse tuottaa saasteita valmistuksessa, kuljetuksessa lähikauppaan, kuljetuksessa kierrätykseen, eikä kierrätyksessä.
Tässä maailmassa ei tehdä mitään ilman rahallista hyötyä, ja uskokaa vaan, kierrättäminen kannattaa taloudellisesti ja ympäristön kannalta. Julkinen liikenne saastuttaa ? No, älykköjä kun selvästi olette, niin sanokaas kumpi saastuttaa enemmän 30 ihmistä linja-autossa vai 30 ihmistä liikkeellä jokainen omalla autollaan ?
Molemmat saastuttavat liikaa jotta ekosysteemi pysyisi stabiilissa tilassa. Jos kumpikin vaihtoehto johtaa ekosysteemin tuhoon niin onko tuhon nopeudella merkitystä?
Ja, tuo, että ei se tuote sinne kauppaan ilmesty ihan itsestään, on taas vastuun siirtämistä muille.
? Vastuu on nimenomaan minulla ja sinulla, ei kuorma-autokuskilla eikä tuotteen valmistavalla yrityksellä tai K-kauppiaalla. Ei kauppaan kärrätä tuotteita joita kukaan ei osta.
Joillakin tuntuu olevan aika yksinkertaisia käsityksiä siitä kuinka tämä maailma toimii, en minäkään mikään mestari ole, mutta se nyt vaan on totta, että jätteitä kierrättämällä ja yksityisautoilua vähentämällä/rajoittamalla saadaan tuloksia aikaan.
Juu. Argumenttini nro 1 oli että aikaan saatu tuhoamisen vähennys on minimaalinen kärpäsenpaska suhteessa yksilön muihin toimiin -> ei merkitystä kokonaispotin kannalta.
On tietenkin paljon muutakin mitä voitaisiin tehdä.
Toki. Argumenttini nro 2 oli se että jos todellisia tuloksia halutaan niin on lopetettava/estettävä länsimainen kulutuselämäntapa mahdollisimman monelta. Helpoimmalla tämä tietysti onnistuu vähentämällä ihmisiä, jos joka tapauksessa olemme kyvyttömiä luopumaan elämäntavastamme. Ja ihmisten vähentäminen taas käy vähimmällä sotkulla pidättäytymällä jälkikasvun hankinnasta.