Kun minä olen kirjoitellut tänne maahanmuutosta Suomeen, olen kirjoittanut työperäisestä maahanmuutosta. Eli siis tilanteesta, missä jokin suomalainen firma haluaa palkata ulkomaalaisen työntekijän. En ole jokaiseen viestiin erikseen maininnut, että pakolaisten suuri osuus tulijoista on ongelma monestakin syystä, mutta toistetaan se nyt vielä.
Onko sulla takana kansantaloustieteen opintoja, esim. ekonomin tutkintoa?
Tämä "fakta", että maahanmuutto lisää talouskasvua, on epärelevantti. Kaikki yksityinen ja julkinen kulutus lisää talouskasvua. Jos hypoteettisesti Suomeen muuttaisi 1000 jamppaa, joista kukaan ei ikinä tee päivääkään töitä, talouskasvu lisääntyy.
En ole ekonomi, mutta olen kyllä suorittanut pari kansiksen kurssia. Kuten olen jo aiemmin tänne kirjoittanut, Suomen avointen ovien sosiaaliturva on maailmanlaajuisesti hyvin erikoinen. Sen kroonisia käyttäjiä oli ongelmallisen paljon jo ennen pakolaisten määrän kasvua, kuten Vartiainen tuossa linkatussa artikkelissa mainitsee. Systeemi käytännössä takaa Suomeen matalan työllisyyden, mikä on ongelma valtiontalouden kannalta. Ei yllätä, että pakolaiset jumittuvat systeemiin, koska heillä ei ole muuta keinoa elää Suomessa odotellessaan päätöstä. Lisäksi pysyvän työluvan saaneilla tietyistä tulomaista lienee hankala työllistyi osittain ansaittujen ennakkoluulojen ansiosta.
Pakolaisten vaikutusta palkkatasoon ja työllisyyteen on
tutkittu muun muassa Floridassa, minne saapui kerralla iso määrä pakolaisia Kuubasta. Työttömyys ei lisääntynyt, eivätkä palkat alentuneet, vaikka äkillisen tulijajoukon koulutustaso oli merkittävästi kantaväestöä alempi. Tämä siis maassa, missä sosiaaliturva on varsin kevyt nykyäänkin, ja tuskin oli ainakaan anteliaampi silloin kun Castro nousi valtaan.
60% suomalaisista on valtiontaloudellisesti nettosaajia, koska meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio jossa on progressiivinen verotus. No voi tietenkin keskustella siitä, pitäiskö olla hyvinvointivaltio vai puhdas markkinatalous. Peruskonsensus oikeistolaiset puolueet kattaen on politiikassa, että pohjoismainen hyvinvointivaltio pitää säilyttää. Siten on epärelevanttia jossitella, että laajempi maahanmuutto voisi olla hyväksi puhtaassa markkinataloudessa.
Mikä maa on ”puhdas markkinatalous”? Sellainen, missä ei ole mitään valtion tarjoamia palveluita? Jos olet lukenut tätä ketjua, niin itse kannatan ilmaista julkista terveydenhuoltoa ja korkeamman asteen koulutusta
vaihtoehdoiksi markkiehtoisen rinnalle myös USAssa. Lisäksi tämän ketjun aiheena on Donald Trump, ja itse asun USAssa. Siten maahanmuuton vaikutukset muuallakin kuin Suomessa eivät mielestäni ole epärelevanttia jossittelua tässä ketjussa. Trump on merkittävästi vähentänyt myös korkean tuottavuuden työntekijöiden maahanmuuttoa USAhan, mitä on minusta vaikea perustella järkisyillä.