Järkkärit ja pokkarit ovat ihan eri juttu. Melkein sanoisin että kokeile molempia.
- Järkkäriin pitää hankkia lasit erikseen, ja itse kameran hinta onkin sitten tippa meressä.
- Järkkärillä et voi kuvata käyttäen näyttöä. Ihmiset pelkäävät siksi järkkäreitä, koska kuvaajan kasvoja ei näy. Pokkari on sellainen harmiton pikku laatikko mikä välähtää, mutta kun nostaa sen kiikaritähtäimellä varustetun konetuliaseen siihen ja tähtäilee kohdetta, tämä alkaa panikoimaan.
- Järkkäristä saa RAW-muodossa kuvat ulos (ja sitten kun kokeilee photoshop cs2:sta raw:ien kanssa, ei todellakaan halua enää ikinä kuvata jpeginä) - mutta näköjään näin saa myös G6:sta
- Järkkäriin saa kaukolaukaisimia, lähettimiä, salamoita ym (tosin G6:eenkin saa normaaliin salamakenkään menevän ulkoisen salaman) - pokkarimallien lisävarusteiden hinta on astronomisella tasolla, laadun hipoessa säälittävää
- Pokkarin syväterävyysalue on pidempi optiikan halkaisijan pienemmyyden myötä. Tämä on tavallaan apu, koska lyhyempi valotusaika riittää kuvaamaan koko kohteen terävänä; tavallaan haitta, sillä taustan pehmentäminen, nk. taiteellinen vaikutelma, on sitten paljon hankalampaa. Melkein sanoisi tämän osalta, että molempi parempi ;)
- Suljinviive ja sarjatulinopeus ovat järkkäreiden hyväksi monta vuotta edellä
- Järkkärin kenno tuottaa vähemmän kohinaa ISO400+ asetuksilla. Ainakin G5 vielä tuotti mielestäni käyttökelvottomia kuvia noilla asetuksilla. Jos kohina vielä pakataan jpegiksi.. äitiiiii!
Eniten pokkari ja järkkäri kuitenkin eroavat kuvaustuntumansa osalta. Täysin eri asioita. Jos millään pystyt, kokeile molempia. Jos aikoo ihan tosissaan alkaa kuvaamaan harrastuksena, niin järkkärin vaakakuppi painaa monta kiloa enemmän.
Itse hankkisin 20D:n sekä vaikka tuon Ixus 40:en, jos olisi pätäkkää takataskut pullollaan
350D on minun nakkisormiini surkean rääpäleen tuntuinen, kun on noiden "oikeiden" kameroiden kokotuntumaan tottunut