Dieettithread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Äijä
Välitilinpäätös dieetiltä:

Takana on melko tarkalleen 2kk kiristelyä, josta ensimmäinen spartalaisella itsekurilla ja jälkimmäinen fiilispohjalta. Ensimmäisen kuukauden aikana kaikki syömiset tarkasti suunniteltuja (2100-2400kcal, 30/40/30). Jälkimmäinen kuukausi meni tosiaan tunnelmoiden ja laskeskelin vain protskun määrät 150-200g päivässä ja hiilareita söin kevyesti. Reenit 3krt viikossa. Aerobisena n.40min aamulenkki lähes joka aamu ensin parin kofutabun voimalla, sitten jonkin aikaa All-Starsin sinepriini-"ECA"n kanssa ja lopuksi isolla lasilla vihreätä teetä (mielestäni paras vaihtoehto).

Päivän keskipaino tällä hetkellä jotain 84kg eli pudotusta on 2kk aikana tullut jotakuinkin 7-8kg. Siitä ensimmäisen kuukauden aikana lähti 5kg ja jälkimmäisessä sitten vain 2-3kg eli aika kevyesti. Vyötärö on samassa ajassa pienentynyt 93,5cm -> n.88,5-89cm. Housut mahtuu taas jalkaan ja paidoissa ei kaulus kiristä. Syksyyn verrattuna kehitystä on tullut 5kg painoa lisää vyötärön pienentyessä yli 1cm. Silmämääräisesti arvioiden lihat on tulleet selkään ja jalkoihin, käsien pysyessä samassa (damn...)

Huu, olen suunnilleen saman painoinen kuin sinä ennen dieettiä, ja jotain ton suuntaisia kalorimääriä itsekin ajattelin kohta alkavaa dieettiä varten, joten varmaankin oikealla tiellä ollaan. Hyvin pudonnu kiloja myös. Nuo suhteet ilmeisesti ovat hh: 30, pr: 40, ra: 30, vai miten? Jotenkin edelleen epäilyttää tuo rasvan määrän nostaminen suhteessa noinkin korkeaksi. Mutta postistasi rohkaistuin ja päätän itsekin kokeilla vihdoin tuota rasvan nostamista, ja hiilarin reilua pudotusta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by tappara
Nuo suhteet ilmeisesti ovat hh: 30, pr: 40, ra: 30, vai miten? Jotenkin edelleen epäilyttää tuo rasvan määrän nostaminen suhteessa noinkin korkeaksi. Mutta postistasi rohkaistuin ja päätän itsekin kokeilla vihdoin tuota rasvan nostamista, ja hiilarin reilua pudotusta :)

No niin no en tiedä tuosta suhteiden optimaalisuudesta, mutta noi tuntuu ja kuulostaa hyviltä. 150-200g (n.2g/kg) protskua ja n.200g hiilareita (pysyy aivotkin käynnissä) on mulle pääprinsiipit. Noista tulee siis n.1500kcal ja rasvan määräksi jää näinollen jotakuinkin 600kcal eli päälle 60g. Sen verran tulee helposti, kun lisäilee oliiviöljyä rehuihin ja illalla ottaa pähkinöitä ja kalaöljyä. Siitä sitten pääasiassa rasvan määrällä ja vähän tuota hiilarimäärää vaihtelemalla pystyy shiftaileen vaakan ja peilin näyttämään suuntaan. Vajetta on kuitenkin jo sen verran, että yhdessä päivittäisen aamulenkin kanssa pitäisi palaa ihan hyvää tahtia.

Ehkä jos nyt aloittelisin niin ottaisin rauhallisemman tahdin alkuvaiheessa. Tuo spartalainen kuuri oli ihan turha kokeilu, siinä kun lähti rasvan mukana samaa tahtia myös lihaa ja katkenneita aivoverisuonia.

Re: Ketodieettiepäselvyyksiä

Originally posted by Hulkki
Laitetaan nyt tän threadin alle ketodieettikyssärit, joihin en ole vielä searchilla tai muiden sivustojen artikkeleilla saanut selvyyttä.
Kysymyksiä on monta ja ne ovat nippelitietoa mutta olisi hyvä saada selkeyttä vaikka vain pariin kysymykseen. Ketodieetti alkaa maanantaina 24.2...

1. Kun aloitetaan ketodieetti pitääkö nollahiilarilinjaa pitää tavallista pidempään kun yksilöstä riippuen ensimmäisen kerran ketoosiin pääseminen voi viedä jopa yli 10 päivää?

2. Koska ketoosissa ei kehossa ole glykogeenia onko aerobisen ajankohdalla väliä (Aamu / iltapäivä/ ilta)? Eli normaalistihan aerobinen on hyvä tehdä aamulla kun keho on yön jälkeen tyhjänä hiilarista ja rasvanpoltto pääsee alkamaan nopeammin.

3. Jos halutaan hiilaripäivästä maksimihyöty esim. jalkatreeniin otetaanko hiilaripäivä ennen vai jälkeen jalkapäivän? Jos otetaan ennen ketoosi keskeytyy mutta lihakset täynnä glykogeenia, mitenkäs tämän kanssa?

4. Kannattaako osa päivän hiilareista ottaa ennen tai jälkeen treenin? Esim. pari porkkanaa ennen treeniä, vai snadisti maltoa palautusjuomaan?

Vai siirtyy se Hulkki "ketogeeniseen ihmemaahan"? Itse olen harrastanut kyseistä dieettiä n. 5 kertaa. Mulla löytyy se Lylen Ketogenic Diet-kirjakin (jos kiinnostaa..). Siinä on tarkat ohjeet kyllä kaikesta mahdollisesta ketogeeniseen liittyvästä ja eritoten kehonrakennukseen soveltuvasta diettaamisesta.

Ihan kiinnostava kaveri toi kirjailija. Olin useasti sähköpostitse yhteydessä ja aina vastasi kyssäreihin. Vaikkei se mikään keho olekaan...
Muut olivatkin vastanneet kyssäreihisi, joten jäävään itseni;)

Välitilinpäätös...

Lähtötilanne: 78,5kg, 95cm,15.9%

Nyt viides viikko loppumassa. Painosta aika hankala sanoo, kun taitaa toi vaaka olla vähän paska. Alimmillaan antanu sellasta 75,5kg aamupainoo, mut esim. tänä aamuna 77kg.

Vyötärö sen sijaan on kaventunut 95cm - >89cm. Rasvoja en oo mitannut, mutta kyllä kiristyminen näkyy.

Ekan viikon oli "spartalaisella" ja kaikki meni vaa'an ja vihkon kautta suuhun. Sen jälkeen pääosin samalla ruokavaliolla fiiliksen mukaan. Hiitistä oon lipsunut kerran, kun olin yhden päivän kuumeessa(kaulan lihakset venähti kun pannutin Vihdissä). Ruokavalio on pysyny aika hyvin, tosin kerran oon vetänyt kännit(...hiipii nurkkaan ja häpeää...).

Nyt on vaan viimeiset pari viikkoa tullu ton helvetin opiskelun takia syötyä aivan liian vähän, ehkä 1700kcal/päivä, ja aivan liian harvoin(ateriaväli jopa 5tuntia). Nyt oon alkanu ottaa ruokalusikalla oliiviöljyä koneistoon, ja tuntuu et on taas aineenvaihdunta vähän heräillyt.

Hiljaa hyvä tulee, ja viel on ainakin 5kiloa matkaa.

Sitä oon vaan miettinyt, että nyt kun toi HIIT setti "loppuu" kolmen viikon päästä ja pidän myös stackII:sta taukoa, niin mitenköhän menettelis - vetäiskö parin viikon massatreenin esim. 500 kcal yli kulutuksen vai 2 viikkoa totaalilepoa vai suoraan vaan lisää tehoa dieettiin? Hulkki ja muut vois antaa vinkkiä.

Originally posted by Pain
Sitä oon vaan miettinyt, että nyt kun toi HIIT setti "loppuu" kolmen viikon päästä ja pidän myös stackII:sta taukoa, niin mitenköhän menettelis - vetäiskö parin viikon massatreenin esim. 500 kcal yli kulutuksen vai 2 viikkoa totaalilepoa vai suoraan vaan lisää tehoa dieettiin? Hulkki ja muut vois antaa vinkkiä.
Siis pidät taukoa dieetistä 2 viikkoa, muttet vielä tiedä millä kaloreilla/treenillä?

Mulla homma menee näin: tiistaista sunnuntaihin ensimmäinen kunnon tauko dieetistä, ECA-stackista ja treenistä. Eli 6 päivää syön kulutuksen verran tai ihan snadisti yli ja lepäilen. Sitten taas jatketaan seuraavalla 5 viikon dieettisatsilla.

pexxi: jos sulla on tietoa tuosta mun kakkoskysymyksestä niin vastaa pois vain, kukaan ei ole estämässä ;)

Tuon neloskohdan tosiaan luulisi riippuvan keton tyylistä, eli itse olen lähinnä ajatellut ottaa alkuvaiheen jälkeen päivän pari putkeen hiilaritankkausta 8-10 päivän välein, ja muuten hiilarit alle 20-30 / päivä. Eli noilla lähtökohdilla miten kannattaisi nuo vähäiset hiilarit ottaa treenipäivinä? Ennen vai jälkeen treenin?

Originally posted by Pain
vetäiskö parin viikon massatreenin esim. 500 kcal yli kulutuksen vai 2 viikkoa totaalilepoa vai suoraan vaan lisää tehoa dieettiin?

Duoda...vinkki jonka olen kuullut on että ei kannata suoraan siirtyä ylisaannille dieetiltä vaan olla välissä joku aika ylläpitokaloreilla. Jotenkin kai siinä vältellään sitä että kroppa ei näe tilaisuutensa koittaneen ja ime kaikkea ruokaa suoraan limakalvoilta kylkiin.

eräältä palstalta otettua

Atkinsin dieetti eli jatkuva ketogeeninen dieetti polttaa kyllä rasvaa tehokkaasti, mutta tuhoaa myös vauhdilla lihaksia. Samoin suorituskyky heikkenee huomattavasti, joten salitreeni käy tuskaiseksi.

Tulosten nopeus on myös suurelta osin harhaa, sillä nopein vaihe painon pudotuksesta perustuu vain glykogeenin ja siihen sitoutuneen veden häviämiseen.

Re: eräältä palstalta otettua

Originally posted by salilla
Atkinsin dieetti eli jatkuva ketogeeninen dieetti polttaa kyllä rasvaa tehokkaasti, mutta tuhoaa myös vauhdilla lihaksia.
No tuskin kukaan täysjärkinen ketogeenistä dieettiä pitää viikkokausia putkeen, uskoakseni yleinen tapa on pitää ketoosin keskeyttävä hiilaritankkaus esim. kerran viikossa.

Re: eräältä palstalta otettua

Kommentoin omasta puolestani, ketoosidiettiä reilu kuukausi takana, muutama mässypäivä välissä.

Originally posted by salilla
Atkinsin dieetti eli jatkuva ketogeeninen dieetti polttaa kyllä rasvaa tehokkaasti, mutta tuhoaa myös vauhdilla lihaksia.

Eikös tämän pitänyt olla normidiettejä paremmin lihaksia ylläpitävä? Sisältäähän keto korkeat proteiinimäärät.

Samoin suorituskyky heikkenee huomattavasti, joten salitreeni käy tuskaiseksi.

En nyt sanoisi noinkaan, sarjakestävyys on kyllä tippunut, mutta esim. penkissä kolmoset pysyy ja paranoo. Jullessa tein viimeksi kyykyn päälle kympin sarjan painoilla joilla luulin saavani kolmosen.

Tulosten nopeus on myös suurelta osin harhaa, sillä nopein vaihe painon pudotuksesta perustuu vain glykogeenin ja siihen sitoutuneen veden häviämiseen.

Ei kais kukaan ajattelekaan, että alkuvaiheen rajuhko painonpudotustahti pysyy koko ajan. Itselläni paino jumii välillä samassa välillä muutaman päivän ja tippuu sitten kerralla enemmän. Keskiarvo on noin 100g päivässä. Suolainen ruoka (pannulle käristettyä lihaa joka päivä) pitää varmaankin nesteitä mukana.

Ja Hulkille vielä, luulen olevani suht täysjärkinen vaikka vedinkin välillä lähes kolme viikkoa ketoa putkeen. Hiilaripäivä väsyttää niin pahasti ja pistää pääkopan jumiin (silloin ei olla selväjärkinen!), että rajoitan niitä mielelläni. Jos pidän joka viikko hiilaripäivän, en ehdi olla ketoosissa montaa päivää, siinä vittumaisessa välitilassa kylläkin.

Huono kreatiinikokemus ja dieetti

Kaipa tä menee tähän threadiin luontevasti:

Painonpudotus joulukuusta helmikuun alkuun 88kg--->82,5kg, välissä tein penkissä sarjaenkat 85kilosena vieläpä aamulla syömättä dokausviikonlopun jälkeen.

Otin pari viikkoa sitten kreatiinin mukaan ja paino nousi nesteiden mukana 84kg pintaan.
Ja asiaan: tuosta hetkestä kun aloin kreatiinia tankkaamaan (1 vko >20g/pvä) lähti tuloksetkin yllättäen tippumaan kun tarkoitus oli repiä uusia enkkoja uudella voimanosto-ohjelmalla. Tankkausviikon jälkeen ylläpito 5g/pvä, yleensä ennen treeniä, ohjelman mukaiset nostot ei onnistunut millään ja kunto oli surkea. Paino pysyi kuitenkin 84kilossa eli tuskin mentiin miinuskaloreilla.

Epäilin ylikuntoa vaikkei mitään muita oireita ollut ja pidin kevyen viikon (kuitenkin koko ajan aerobista) viime viikolla, paino lähti taas tippumaan ja oli tänään taas alle 83kg. Nyt penkki oli ihan ok (ei nyt entisellä tasolla) ja tänään sain vanhan vetoennätyksen taas kellotettua eli 2x6x180kg(ilman varusteita), kun olin huolimattomuuttani jättänyt kaksi päivää nauttimatta kreatiinia.

Eli ei tämä kreatiinikokeilu nyt oikein vakuuttanut minua, vai mikähän meni pieleen? :confused: en ole ruuvannut ruokavaliota vaan vähentänyt ruoan määrää ja lisännyt aamu-aerobista.

Kreatiini on mun mielestä ainaki ihan paskaa. Kuten olen sanonu aiemminki ni paino nousee jonkin verran mutta salin puolella ei huomaa yhtään mitään.

Mun dieetti on nyt kanssa vähän sekotettu siten etten 'laihduta' kokoaikaa vaan tähtäimessä kesäksi lisää lihasmassaa ja vähemmän läskiä. Nyt olen hetken ketodieetillä, ja toivon että se virkistäisi mun väsähtäneitä insuliinireseptoreita. Sit kuukaus jonkinlaisilla ylläpitokaloreilla ja koitan saada peruskuntoa rakennettua sitä seuraavaa vaihetta eli ryppyotsaista massankeruuta varten. Sit onkin jo kiire poistaa rasvat kesää varten :) Siinä tulee ketoosi taas apuun.

Originally posted by Fat22
Kreatiini on mun mielestä ainaki ihan paskaa. Kuten olen sanonu aiemminki ni paino nousee jonkin verran mutta salin puolella ei huomaa yhtään mitään.

En halua pilata tätä dieettithreadia väittelemällä tästä, ikävää ettei sulla toimi mutta ainakin kaikilla kenen tiedän sitä nauttineen, se on toiminut kuin junan vessa.
Lisäksi, ei pahalla mutta tuo sinun diettisi kuullostaa kyllä älyttömältä. Minkä ihmeen takia diettaat jos vasta rakennat peruskuntoa. Onko sinulla sitten mitään mitä saavutat diettaamalla, =mitään mikä tulisi läskien alta näkyviin muutkin kuin luut? Jos rakennatperuskuntoa, eikö sitä kannattaisi tehdä ympärivuotisesti niin kauan kunnes alkaa olemaan peruskunto ja massa kohdallaan. Sitten tulisi vasta dieettaus.

MEITSI: Tulisi lähinnä mieleen että tuo ongelmasi on olllut vain pään sisällä. Ei krea ainakaan vie voimia kun se yleensä niitä tuo. Todella vaikea sanoa muuta sua tuntematta mutta tuo nyt mitä ite luulen.

Iepex ei kannata rakentaa peruskuntoa jos on näin läski ku minä ja haluu olla kesällä edes jossain kondiksessa. Nyt en pääse rakentaa peruskuntoa ku oon kipeenä, joten ketodieetti tähän väliin tekee gutaa. Ei siel läskien alla mitää lihaksia ole vielä mut ei ne läskit silti oo kaunistus.

pexxi: jos sulla on tietoa tuosta mun kakkoskysymyksestä niin vastaa pois vain, kukaan ei ole estämässä ;)

Parahin Hulkki,

aerobisen suoritusajankohdalla ei mielestäni ole juurikaan väliä. Jos haluaa harrastaa HC-meininkiä, niin tekee sen ketogeenisella aamulla.

Kommenttia...

Löysin jonkun äidin vanhan Elämänhalu-lehden (3/2000) :), jossa on juttua proteiinidieetistä, siinä pisti silmään tällänen:
(suoraan lainattu)

"Uskomus: proteiinin syöminen johtaa hengenvaaralliseen ketoosiin.

Näin todella tapahtuu: Jos päivittäinen hiilihydraattimääräsi on alle 50g, kuten Atkinsin dieetissä, elimistösi joutuu HAJOTTAMAAN OMIA LIHAKSIASI ENERGIAKSI, mikä johtaa ketoosiin. Aivosi tarvitsevat päivittäin yli 100g hiilihydraattia polttoaineekseen. Kun ruokavalio ei sisällä näitä, lihasten hajotessa ketoniaineet voivat toimia osittaisena aivojen ravintona. Atkinsin dieettiä noudattavat kehuskelevat, että ruokavaliolla ei tule nälkä, mikä johtuu juuri ketoneista. Ne poistavat näläntunteen, mutta laittavat aineenvaihdunnan mutenkin sekaisin.
Miten vaarallinen tila ketoosi on?
Diabeetikot voivat joutua hengenvaaralliseen ketoosiin ilman insuliinia. Onneksi vain harva laihduttaja joutuu yhtä vaaralliseen tilaan.
Järkevissä proteiiniruokavalioissa on elimistön tarvitsemat määrät peruspolttoainetta, eikä ketoosilla leikitellä."

Mitä mitä mitä?

Kun en jaksa uuttakaan threadia aloittaa...

Mitäs porukka vetää ihan perusruokana dietin aikana?
Massakaudellahan tulee vedettyä pastaa ja riisiä (hiilihydraatteja paljon), mutta milläs korvaatte nuo dietin aikana? Perunaa?

Re: Kun en jaksa uuttakaan threadia aloittaa...

Originally posted by Ankka
Massakaudellahan tulee vedettyä pastaa ja riisiä (hiilihydraatteja paljon), mutta milläs korvaatte nuo dietin aikana? Perunaa?

Eiköhän dieetillä ole tärkeää, että hiilihydraatteja saa vähemmän ja ne ovat hitaammin verensokeria nostavia, joten perunaa parempia vaihtoehtoja lienevät esim. kokojyväriisit, linssit, pavut, vihannekset.

Onko tumma makaroni/pasta kovinkin pahasta dieetillä?? Jossain jenkki-fitnesspimun sivuilla mm. neuvottiin ettei leipää tai pastaa saisi missään nimessä syödä muulloin kuin hiilaripäivänä...
Itse syön tummaa makaronia (tai kaura-) 100-200g (keitettyä) per päivä. Sen lisäksi hiilareita tulee kaurapuurosta, -leseistä ja vihanneksista (ja treenipäivänä lisäksi palautusjuomasta). Yhteensä 100-150g hiilareita/päivä. Protskuja tulee suunnilleen saman verran, ja loput mahdollisimman hyvistä rasvoista (soijalesitiini, kalaöljy).
Pitäiskö siis pasta vaihtaa esim. riisiin?? Guru-neuvoja kiitos:) .

Re: Kun en jaksa uuttakaan threadia aloittaa...

Originally posted by Ankka

Perusruokana dieetillä on maitorahka ja sen ympärille kasatut rahkahässäkät. Hiilarit tulevat palautusjuoman lisäksi elovenasta, ruisleivästä ja pienestä määrästä rehuja. Dieetillä en syö lihan kanssa pastaa/riisiä/perunaa. Eli kaikenkaikkiaan kohtalaisen matalahiilarisella dieetillä mennään ja hyvin toimii, makroravinteiden suhteet kutakuinkin 40/20/40 (pr/hh/ra).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom