Dieettiongelmat 2008 tänne!

Tähän threadiin voisin iskeä tämän artikkelin. Kyseessä on Christian Thibaudeaun ja Chris Shugartin artikkeli dietin viimeistelystä. Onko tuossa mitään hyviä pointteja vai onko ihan huuhaata?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo se oliski ku sais et ei klo 18 jälkeen vetäis hiilareita. Itellä tahtoo olla et illalla tekis niin KAUHEESTI mieli napostella jotain hyvää... yleesä vedän sit jotain hedelmää tai rusinoita. Mut eihän se paino sillä putoo.

Miten muuten jaksatte nuita kaloreita laskea? Ei mulla oo ainakaan hajua paljonko tänään lounaaksi vetämäni pottumuusi+pihvi+salaatti piti kaloreita sisällään...

:rolleyes: Se syötkö hiilareita jonkun klo. 18 jälkeen ei todellakaan ratkaise sitä putoaako paino vai ei. Sulla on käynyt vain niin, että nuo napostelut - oli ne sitten hiilareita, proteiinia tai rasvaa - tuovat sen verran energiaa päivän ravintoannokseen, että paino ei kalorien vuoksi tipu. Jos siis se nyt on tosiaan ollut noista kiinni. Kalorit ratkaisee, eikä mikään kikkailu hiilareilla ja proteiineilla.

Jos teet pihviaterian, voit helposti laskea sen sisällön. Jos et tee, niin sitten arvioit sen. Itse arvioin isot työpaikkalounaat 800-1000 kcal suuruisiksi riippuen leivän ja muun lisän (esim. otanko maitoa vai en) perusteella. Ei se nyt niin pilkuntarkkaa ole.

tietenkin riippuu henkilöstä, mutta hidastuuko painon putoaminen jos mennään miinuksilla vaikkapa 1000 kal päivässä?:david:

tietenkin riippuu henkilöstä, mutta hidastuuko painon putoaminen jos mennään miinuksilla vaikkapa 1000 kal päivässä?:david:

Itselläni katoaa näläntunne ainakin. Sellainen tuntuma on lisäksi, että kerran viikossa pitää syödä vähintään normaalikulutuksen verran, joskin "siististi".

Aikaisemmin luulin että peruskulutukseni on jotain 2400 kcal luokkaa, vaikka todellisuudessa se on lähempänä 2150 kcal. Tästä johtuen luulin aikaisemmin miinuskaloreita suuremmaksi, kuin ne todellisuudessa olivat. Eli itselleni vaihtelu 500-750 kcal on aika optimaalinen, -1000 kcal tuntuu vetävän kropan sekaisin ja jopa hidastavan dieettiä pitkällä aikavälillä.

Jättäkää nyt ainakin noi palautusjuomat helvettiin dieetiltä, varsinkin tollaset maltolitkut. Jos oikeen dietataan väksin, niin painon saa putoamaan 1-1,5kg viikossa, tietty oikeanlaisten lisäravinteiden siivittämänä.

Jättäkää nyt ainakin noi palautusjuomat helvettiin dieetiltä, varsinkin tollaset maltolitkut. Jos oikeen dietataan väksin, niin painon saa putoamaan 1-1,5kg viikossa, tietty oikeanlaisten lisäravinteiden siivittämänä.

tarkoitatko n'ill' lisäravinteilla jotakin rasvanpolttoon tarkoitettuja?

Missäköhän voisi mitoituttaa rasvaprosentin?

Ei huvittaisi ihan kiinnostuksen vuoksi ostaa mitään mittariakaan eikä mulla siihen oo rahaakaan tuhlata.

Niin missä ja kuka voi sen mitata? Asustelen Kuopiossa.

Noniin.. Kertokaapas mulle mahdollisimman yksinkertaisesti miten lasken että paljonko saan syödä päivässä kun teen kovat punttitreenit! Eli siis haluaisin laihuttaa semmosta 0,5kg-1kg viikos tahtia ja voishan se lauantai olla vaikka semmonen pien herkuttelupäivä! :) Mut muina päivinä pitäis sit semmosta kurillista "diettiä"! Eli kertokaa miten lasken et paljon saan syyä ja missä voin esim laskea kalorit niistä mitä oon syöny!

Noniin.. Kertokaapas mulle mahdollisimman yksinkertaisesti miten lasken että paljonko saan syödä päivässä kun teen kovat punttitreenit! Eli siis haluaisin laihuttaa semmosta 0,5kg-1kg viikos tahtia ja voishan se lauantai olla vaikka semmonen pien herkuttelupäivä! :) Mut muina päivinä pitäis sit semmosta kurillista "diettiä"! Eli kertokaa miten lasken et paljon saan syyä ja missä voin esim laskea kalorit niistä mitä oon syöny!

niinkin yksinkertausta kun www.kalorilaskuri.fi

Sieltä löytyy vastaus KAIKKII sinun esittämiin kysymyksiin.

edit. Ja etköhän se sen normaali kulutuksen ota, ellet sitten nuku tai maka sängyssä koko päivää. Järjenkäyttö sallittua, jopa suotavaa

Missäköhän voisi mitoituttaa rasvaprosentin?

Ei huvittaisi ihan kiinnostuksen vuoksi ostaa mitään mittariakaan eikä mulla siihen oo rahaakaan tuhlata.

Niin missä ja kuka voi sen mitata? Asustelen Kuopiossa.

Yleensä paremmini varustetuilla kuntosaleilla pystyy ihan pihtimittauksen tehdä :)

Siis mitä helvettiä? Sun paino on parin päivän sisällä heitellyt +-400 g? Dietillä paino voi heitellä parin kilon verran päivästä toiseen ja dietin toimimisen sä näet vain jos sä seuraat painon kehitystä usean viikon yli. Se vaa'an tarkkuuskin on muutama sata grammaa.

dietti_17022008.png

Tuo sun Excel (?) - kuvaaja näyttää mielenkiintoiselta. Itsekin seuraan dieetin etenemistä taulukkolaskennan avulla. Rakensin systeemin johon syötän dieetin alkamis- ja loppumisviikon numeron, painotavoitteen, ja sitten suoritan punnituksen ja rasvaprosentin mittauksen 2 kertaa viikossa (aamulla ennen vessaan menoa). Systeemi piirtää tavoitepainokäyrän, näyttää nykyisen painon samassa kuvaajassa sekä laskee myös rasvattoman painon sekä paljonko painoa tarvitsee pudottaa / viikko, että päästään painotavoitteeseen dieetin loppuun mennessä. Ja myös painoarvion dieetin lopussa nykyisellä tahdilla systeemi laskee.

Koska paino tosiaan heittelee jonkinverran päivittäin, niin käytän systeemissä kahden viikon mediaania painona, jota käyttäen lasketaan nuo em. arvot.

Dieetti on niin ankeaa hommaa että tein siitä omalla kohdallani hieman mielenkiintoisemmalla nörttäämällä taulukkolaskennan kanssa. :)

Laittaisin print-screenin tuosta systeemistä tähän mutta jostain syystä Posting Rules - kohdassa lukee "You may not post attachments".

Hmm... En kyllä lähtisi puolen viikon perusteella tekemään mitään johtopäätöksiä. Itse mittailen painon dieetillä kerran viikossa, ettei tarvitsisi olla huolissaan päivien välisistä heittelyistä. Olen mitannut päiväkohtaisestikin, mutta melko turhaahan se on ihmetellä miksi jonain päivänä paino on noussut 0,5 kiloa tms. Ei päivän-kolmen päivän painonnousu tai lasku ole mitään muuta kuin neste/ruoka/yms. määrän vaihtelua kehon sisällä.

Toisaalta, jos mittaat painon vain kerran viikossa niin tuo painon heittely saattaa osua juuri punnituspäivälle, jolloin tulos on ei välttämättä anna oikeaa suuntaa dieetin etenemisestä. Voisit esim. suorittaa mittauksen useamman kerran viikossa, esim. ma-pe, tai ma,ke,pe, ja käyttää sitten viikon painona mittauksien keskiarvoa. Tai vielä parempi olisi mediaani, sillä se "suodattaa" pois pienimmät ja isoimmat punnitustulokset. Keskiarvossahan nuo painon heittelyt tuntuvat. Itse käytän tuossa dieetin-Excelissäni juuri mediaania painon seuraamiseen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mediaani

Dieetti on niin ankeaa hommaa että tein siitä omalla kohdallani hieman mielenkiintoisemmalla nörttäämällä taulukkolaskennan kanssa. :)

Joo, mulla on kanssa tuo nörttäily diettiharrastuksena. Mä en jaksa seurata rasvaprosenttia, vaan mittaan aina aamulla painon ja merkkaan sen ylös. Vaikka siihen tuleekin tuota kohinaa noin paljon, niin mun mielestä se päivittäinen mittaus on helppo tapa. Kyllä se trendi tuosta aina erottuu parin viikon jälkeen ja suoran sovituksella saa painon putoamisvauhdin näppärästi. :)

Kuvia sai muistaakseni pistää liitteeksi vain vippinä.

Olen ymmärtänyt, että myös "normi"dieetillä olisi hyvä pitää muutama korkeampihiilarinen ja muutama matalampihiilarinen päivä viikossa eli esim. 2 matalaa, 2 korkeaa, 3 normaalia. Kuitenkin niin, että kalorit pysyvät samassa.

Kysymys kuuluukin, että missä vaiheessa dieettiä ne kannattaa ottaa mukaan? Heti alussa jo ja jatkaa koko dieetin ajan vai vasta myöhemmässä vaiheessa? Ei kuitenkaan varmaan kannatta odottaa siihen asti kunnes aineenvaihdunta on jo hidastunut huomattavasti.

Mitkä sitten olisi sopivat määrät hiilaria noille päiville, kun kyseessä on 66kg nainen? Ja kyseessä ei siis ole kisadieetti, eikä edes low-carb-dieetti.

En ymmärrä tuommoista kikkailua, edes dieetillä. Kannattaa tehdä kuten aiemmin jossain jo sanottiin, eli syöt niin kuin normaalisti, mutta vähemmän. On omalle päällesi helpompi ja opettaa syömään fiksummin muutenkin. Ei mitään paljon hiilareita, vähän hiilareita, sopivasti hiilareita, vähän proteiinia, paljon proteiinia yms.

teet vaikka selkeällä 40/40/20 E% jaotuksella syömisen ja pysyt siinä hautaan saakka :)

Sun mielestä suuri osa kilpailijoista on siis aivan metsässä, kun käyttävät noita ns. refeed-päiviä?

Normaalissakin ruokavaliossa tulee ihan huomaamatta välillä korkeampihiilarisia ja matalampihiilarisia päiviä, joten miksei niitä voisi käyttää hyväkseen myös tarkoituksella.

Arvasinkin vähän, että olisi kannattanut esittää tämä kysymys jollain muulla palstalla. Jos nyt kuitenkin odottelen vielä, että joku viisaampi vastaisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom