Dieettini...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Marchi-
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Yksi asia heränny mieleen tässä dieetti keskustelussa: eikös se niin menny että 1 g hiilihydraatti=4Kcal, proteiini 1g= 4kcal ja rasva 1g = 8kcal ? Ja silti täällä asiaa tuntevat suosittavat rasvojen syöntiä, vaikka se on korkea energiapitoisuudeltaan. Maalikko/aloittelijan mielessä tuossa on ristiriita. Ymmärrän toki, että tietyn verran tulee saada ravinnosta rasvaa, mutta käsittääkseni siihen riittää jo melko pieni määrä.

"korjaa jos olen väärässä, mutta..." - Joonas Hytönen

anatoli^ sanoi:
Yksi asia heränny mieleen tässä dieetti keskustelussa: eikös se niin menny että 1 g hiilihydraatti=4Kcal, proteiini 1g= 4kcal ja rasva 1g = 8kcal ? Ja silti täällä asiaa tuntevat suosittavat rasvojen syöntiä, vaikka se on korkea energiapitoisuudeltaan. Maalikko/aloittelijan mielessä tuossa on ristiriita. Ymmärrän toki, että tietyn verran tulee saada ravinnosta rasvaa, mutta käsittääkseni siihen riittää jo melko pieni määrä.

Mikäs ristiriita siinä on? Jos tavoitteenasi on syödä dieetillä esim. 2500 kcal päivässä, on sinun syötävä paljon hyviä rasvoja saadaksesi tuon määrän, koska dieetillä karsitaan hiilareista.

är är

Salomaa sanoi:
Nimenomaa. Karsitaan niitä hiilareiden kaloreita ja tuodaan tilalle hiukan kaloreita hyvistä rasvoista.

"Elimistössä rasvaa varastoituu rasvakudokseen. Rasva onkin erinomainen energianlähde. Yhdessä grammassa rasvaa on energiaa 9 kcal, kun taas vastaavassa määrässä hiilihydraattia tai proteiinia on siitä alle puolet eli 4 kcal. Siksi runsasrasvaisesta ruoasta saa helposti liikaa energiaa, mikä johtaa lihomiseen. Rasvan käytön vähentämistä täytyykin painottaa liikapainoisille, joiden on erityisen tarkoin seurattava energian saantiaan. Sen sijaan normaalipainoiselle ei terveyden kannalta oleellista ole rasvan vähentäminen."

"Laihduttavan henkilön ruokavalion periaatteet ovat selvät. Ruokavalion tulee olla vähäenergiainen, jotta laihtumista tapahtuisi. Energiansaantia rajoitetaan vähentämällä rasvan saantia ja välttämällä alkoholin ja sokerin käyttöä. Erityisesti rasvan saannin rajoittaminen on aiheellista siksi, että rasva sisältää runsaasti energiaa ja aiheuttaa muihin energia-
ravintoaineisiin (hiilihydraatit ja proteiinit) verrattuna hitaammin kylläisyyttä. "

"Näläntunteen hallinta on usein laihduttajalle ongelma. Nälkä pysyy kurissa, kun nauttii useita päivittäisiä aterioita kohtalaisen säännöllisesti. Eri energiaravintoaineista proteiinipitoinen ruoka pitää pisimpään näläntunteen loitolla. Myös hiilihydraattipitoinen ruoka on tässä suhteessa rasvaa edullisempi, ja erityisesti kuitupitoisten hiilihydraattien, kuten täysjyväleivän, nauttiminen torjuu nälkää hyvin. Siten kasvisvoittoiset, runsaasti kuitua ja hiilihydraatteja sekä vähärasvaisia proteiinin lähteitä sisältävät ateriat ovat suositeltavia sekä kehonpainon että nälän tunteen hallinnan kannalta."

jorinat poimittu täältä: http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1 . Toki tuota on katsottu enemmänkin Teppo Tavallisen, eikä kehonrakentajan näkökulmasta.
Perustelkaa aloittelijalle(minulle) edelleen miksi ennemmin rasva kuin hiilihydraattit? Miksi ei korvata rasvoja(järkevissä määrin) hiilihydraateilla ja proteiineilla, jos kerta ko. aineosat pitävät paremmin poissa näläntunnetta kuin rasva? :eek:

p.s anteeksi pitkät lainaukset, mutta en osaisi asiaa paremmin itse selittää.

lisää lainauksia:

"Laihduttaessa kannattaa huolehtia riittävästä proteiininsaannista, jolloin ei menetetä lihaksia, vaan ainoastaan rasvaa käytetään energianlähteenä. Hiilihydraateista kannattaa valita hitaasti imeytyviä vaihtoehtoja, kuten kasvikset, hedelmät, täysviljatuotteet jne., koska ne pitävät verensokerin tasaisena pitempään ja siten näläntunne pysyy poissa.
Rasvansaantia kannattaa vähentää, mutta muistaa kuitenkin säilyttää ruokavaliossa terveellistä rasvaa välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi. Hyviä välttämättömien rasvahappojen lähteitä ovat rasvainen kala, rypsiöljy, oliiviöljy, pellavansiemenöljy ja helokkiöljy." - Rauno Savela http://www.raneweb.cjb.net/ . Ainakin kaverin tuloksista voi päätellä, että jotakin aiheesta tietää.

anatoli^ sanoi:
lisää lainauksia:

"Laihduttaessa kannattaa huolehtia riittävästä proteiininsaannista, jolloin ei menetetä lihaksia, vaan ainoastaan rasvaa käytetään energianlähteenä. Hiilihydraateista kannattaa valita hitaasti imeytyviä vaihtoehtoja, kuten kasvikset, hedelmät, täysviljatuotteet jne., koska ne pitävät verensokerin tasaisena pitempään ja siten näläntunne pysyy poissa.
Rasvansaantia kannattaa vähentää, mutta muistaa kuitenkin säilyttää ruokavaliossa terveellistä rasvaa välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi. Hyviä välttämättömien rasvahappojen lähteitä ovat rasvainen kala, rypsiöljy, oliiviöljy, pellavansiemenöljy ja helokkiöljy." - Rauno Savela http://www.raneweb.cjb.net/ . Ainakin kaverin tuloksista voi päätellä, että jotakin aiheesta tietää.

Mun mielestä sä vastasit itse tässä viimesimmässä lainauksessas omaan kysymykseesi.. :) Rasva polttaa rasvaa. (ja nimenomaan siis hyvänlaatuinen rasva)

anatoli^ sanoi:
Maalikko/aloittelijan mielessä tuossa on ristiriita. Ymmärrän toki, että tietyn verran tulee saada ravinnosta rasvaa, mutta käsittääkseni siihen riittää jo melko pieni määrä.

Kuten mainitsen alkuperäisessä viestissäni sekä myös sen jälkeen viestissä X, että rasvaa tulee saada jonkin verran välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi. Mutta sitä en ymmärrä miksi dietillä tulisi hiilareita korvata rasvoilla.

"Laihduttajan täytyy karsia kaloreita. Koska rasvassa on yli kaksi kertaa enemmän kaloreita kuin muissa makroravintoaineissa, kannattaa laihduttajan karsia ruokavaliostaan juuri rasvoja." Tämä logiikka on aikansa elänyttä. Jokainen pystyy kyllä pudottamaan painoa, mutta on eri asia pudottaa painoa kun polttaa rasvaa. Nykyään pitäisi pikemminkin esittää kysymys:

Miten kehon saa mahdollisimman tehokkaasti polttamaan rasvaa ja säilyttämään samalla mahdollisimman suuri osa lihaksistoa?

Vastaukseen useimmiten sisältyy runsaasti proteiinia, kohtalaisesti tai runsaasti rasvaa ja kohtalaisesti tai ei yhtään hiilareita.

anatoli^ sanoi:
onko tästä "uudesta dieetistä" joitakin artikkeleita saatavissa netissä? Ja mihin se perustuu biologisesti?

Uskosin että kyseessä on keto dieetti.Pistä searchiin keto dietti, niin uskon että löydät vastauksen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omskakas sanoi:
Netti on pullollaan kalorilaskureita. Etsi muutama ja arvio niillä päivän kulutuksesi. Laske sitten saaduista arvioista keskiarvo. Saat pers'tuntuman siitä, mitä kulutat päivässä. Nyt vähennä siitä 500 kcal. Tämä on se, jolla dietti kannattaa aloittaa. Jaa saatu kalorimäärä aterioiden välillä. Nyt tiedät suunnilleen kuinka paljon kaloreita sinun kannattaa syödä joka aterialla. Seuraava askel on se, että alat laskea aterioidesi energiasisältöä. Se on työlästä, mutta ainut tapa, jos todella haluat tietää, kuinka paljon mitäkin ruokaa sinun tulisi syödä. Fineli.fi auttaa hommassa. Samoin keittiövaaka.

Höm, kun kalorinkulutukseni vaihetlee aika paljon eripäivinä...
Joinain päivänä saatan pyöräillä kouluun, käydä wanhojen tanssi tunnilla, pyöräillä kotiin ja sitten jossain vaiheessa pyöräillä jäälle ja pelata siellä ~tunnin ja sitten tas kotio... Noin ajateltuna, niin minä saisin syödä sinä päivänä n. ~3700 kcal/vrk

Mutta jos taas vietän sunnuntaita tyttöystäväni luona, saatan vain käydä koiran kanssa tunnin lenkillä, jolloin saisin syödä vain: n~ 2000 kcal/vrk.

Eli aika suuri ero... Se pitää varmaan ottaa huomioon? (vittu mä heitän tyhmää kysymystä täällä.. :/ )

(ajattelin joku päivä laskeskellä tämän viikon jokapäivän kulutuksen suurinpiirtein tuolla yhdellä laskimella... kerron sitten mitä tuli.)

Tottakai pitää suuret kulutuserot ottaa huomioon. Itelläkin on reenipäivinä palautusjuoma lisäksi ja yleensä tulee treenin jälkeen vielä syötyä vähän reilummin mitä lepopäivinä.

Ei se loppupelistä kovin vaikeeta ole. Lasket vaan vähän aterioiden kaloreita valmiiksi, kohta tiedät jo perstuntumalla mitä syödä ja milloin. Muista vaan että kokonaisuus ratkaisee, ei yhden päivän syömiset. :thumbs:

Niin, eli vaikka kuinka paljo kaloreita esim. munakkaassa jne... Sounds clever.

Btw, en siitä reajuustosta välittänyt, mutta ihme kyllä maitorahka maistuu ihan ok:lta, ainakin, kun pistää äitin tekemää mehukeittoa päälle.. :kuola:
Mutta mielestäni tuossahan on tosi huono proteiinin lähde, vain jtn 12%! Tuotahan saa syödä 300gr, että saa yhden aterian! Kuulostaa kalliilta... (tuota lidlin vähärasvaista olen ostanut...500gr pötikän)

Rahka on proden lähteenä paljon halvempaa mitä raejuusto, eli sitä kannattaa senkin takia suosia. Mutta tosta raejuustosta saa ihan hyvää kun heittää mausteita sekaan. Ostappa Lidlistä Kania Salsakastiketta. Ei maksa kun jotain vajaa 1,5 egee purkki ja pieni loraus raejuuston sekaan ja menee alas ihan eri tavalla.

Hehe, mut toi halpuus houkuttaa kyllä, eli taidan ainakin nyt tässä rahkassa pitäytyä :)
Yritän selvitä ruokavalion muutoksistani vain halvalla. Jos ottaa tuota rahkaakin vaikka joka aamu semmoset 250gr, ni viikossa tarttee jo 3 purkkia... No eihä toi periaatteessa nii kallista ole.. Mut...

Ja mua on käynyt kyrsii mun prode, se on erästä tunnettua merkkiä (jota on pakkiksenkin kaupassa nykyään ja olevinaan "nopea" nimensä perusteella... *wink*)
ja makuna mansikka... Ei helveetta kuinka imelää siitä tulee! Siinä on selvästi vähän liikaa sitä mansikkaa siinä... :/ *odotan innolla, että pääsen kokeilee jtn muuta flavourii* Maustamatonta imiessä huomasin, että kuinka munaton olen, kun sen alas vetäminen käy melkein itku kurkussa :D

Onko tämän diietin nimi Ketogeeninen? Jos ON, niin sitten taidan vetää liikaa hiilareita... Jos ei, niin unohtakaa tää.. Onhan kello jo melkein 10... *zZZZ*

-Marchi- sanoi:
Onko tämän diietin nimi Ketogeeninen? Jos ON, niin sitten taidan vetää liikaa hiilareita... Jos ei, niin unohtakaa tää.. Onhan kello jo melkein 10... *zZZZ*

Ja pitääkö minun muuten pitää hiilaritankkaus päivä 5-7 pv:n välein? Eli silloin saa syödä paljon hiilareita, ei muuta erikoista?

Back
Ylös Bottom