D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mulla samansuuntaisia tuntemuksia kuin paletaanillakin. 125ug tullut nappailtua kesän lopulta asti.

Välillä huomannut, että vaikka jää unet todella vähäisiksi, niin päivä sujuu normaaliin tapaan eikä tartte päikkäreitä nukkua. Ennen tämä ei ollut mahdollista vaan nukkumatti iski heti kotona töissä pilkkimisen jälkeen... Tiedä sitten onko toi pelkän D-vitamiinin avuja. Flunssia olen sairastellut aiempina vuosina todella paljon ja aina jos on joku tuhina ollut liikkeellä niin meikäläinen on sen kopannut. Nyt ei ole tullut mitään puoleen vuoteen (flunssa koitti alkusyksystä iskeä, mutta sekin hävisi muutaman päivän nokan vuotamisen jälkeen.. tällöin tosin vitamiinikuurikin oli vasta aluillaan). Yleensä mulla on vielä iskenyt kuume ja poskiontelontulehdus tohon flunssan päälle.

Onko muuten tässä ketjussa joku isompia määriä d-vitamiinia ottanut (>100ug) sairastunut jo sikaflunssaan? Vielä jos viittii kertoa että kauanko ehti rouhia vitamiineja ennen kuin tauti tarttui jne. Mun työkaveripiirissä d:n syöjät ovat säästyneet kyseiseltä flunssalta vaikka perheessä / ympärillä ovat muut sairastelleet, voi toki olla sattumaakin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko muuten tässä ketjussa joku isompia määriä d-vitamiinia ottanut (>100ug) sairastunut jo sikaflunssaan? Vielä jos viittii kertoa että kauanko ehti rouhia vitamiineja ennen kuin tauti tarttui jne. Mun työkaveripiirissä d:n syöjät ovat säästyneet kyseiseltä flunssalta vaikka perheessä / ympärillä ovat muut sairastelleet, voi toki olla sattumaakin.

Mä oon nappaillut vähän vajaa puolisen vuotta sellaista 125ug/5000IU päivässä, enkä ole ollut kipeä koko tänä aikana. Mulla on ollut samanlaisia tuntemuksia noista vähistä yöunista; jos on sattunutkin nukkumaan keskimääräistä vähemmän, se ei ole tuntunut missään vaan päivästä on selvinnyt hyvin ilman päikkäreitä tai mainittavaa väsymystä. Tällä hetkellä avokki on varmaankin possulenssun tai vastaavan kourissa (+38 asteen kuume, päänsärky, lihaskipu, hengitysteiden ongelmat jne), ja tässä nyt jännätään tarttuuko se muhunkin. Oon kyllä oikeasti aivan satavarma, ettei muhun mitkään taudit tartu, ruokavalio sun muu pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että immuniteetti on hyvä. Raportoin tänne miten käy, mutta uskon kyllä että D-vitamiinilla on tässä asiassa vaikutusta.

Kolmisen viikkoa 5000IU takana.

Nukuttaa enemmän kuin aikaisemmin, ja väsyttää koko ajan ihan jommona. Välillä hymyilyttää mutta se voi ihan hyvin olla joku tilapäinen mielenhäiriö. Eli ei vielä ainakaan mitään efektiä täällä. Missä se suuri onni ja autuus, rahat takaisin!?

Mulla on D-vitamiinin käytöstä samanlaisia kokemuksia kuin Halolla. Eli melkein puoli vuotta oon syöny 125ug/5000iu päivässä ja taitaa olla ensimmäinen syksy ikinä, kun en oo mitään pientäkään flunssaa sairastanut. Myös mun mies on säästynyt pöpöiltä kenties D:n ansiosta. Kolmas lähipiirin ihmiskoe pyörähti pari viikkoa sitten käyntiin kun lahjoitin äidillekin purkillisen näitä vitskuja.

Mulla on D-vitamiinin käytöstä samanlaisia kokemuksia kuin Halolla. Eli melkein puoli vuotta oon syöny 125ug/5000iu päivässä ja taitaa olla ensimmäinen syksy ikinä, kun en oo mitään pientäkään flunssaa sairastanut.

Sama täällä. Historiallinen flunssaton syksy (nyt pitäisi varmaankin koputtaa puuta..).

Muita vaikutuksia en ole huomannut, ja mistä tuostakaan tietää johtuuko flunssattomuus juuri d-vitskusta vai jostain muusta.

Mä oon nappaillut vähän vajaa puolisen vuotta sellaista 125ug/5000IU päivässä, enkä ole ollut kipeä koko tänä aikana. Mulla on ollut samanlaisia tuntemuksia noista vähistä yöunista; jos on sattunutkin nukkumaan keskimääräistä vähemmän, se ei ole tuntunut missään vaan päivästä on selvinnyt hyvin ilman päikkäreitä tai mainittavaa väsymystä. Oon kyllä oikeasti aivan satavarma, ettei muhun mitkään taudit tartu, ruokavalio sun muu pitäisi olla sellaisessa kunnossa, että immuniteetti on hyvä. Raportoin tänne miten käy, mutta uskon kyllä että D-vitamiinilla on tässä asiassa vaikutusta.

En ole ihan noin kauaa nappaillut d:tä, mut eipä mitään tauteja ole ollut. Oon nyt pari yötä putkeen nukkunut yöllä n. 5-6 tuntia, ja aamutreenit siihen vielä. Ei mitään väsymystä, mut katellaan kun tänään ei pääse päikkäreille... :itku:

Söin glutaa tossa pitemmän aikaa, lopetin ihan äskeittäin ja katellaan iskeekö siitä heti tautia päälle kun on paljon semmoisesta lukenut. Enivei, olo on ollut ihmeen pirteä verrattuna entiseen (turhan aikaista sanoa mitään varmaa), lähipiirissä isoveli ollut kertaalleen ainakin flunssassa, sen akka useemmankin kerran (syksyn aikana ~3-5x), luokkalaiset muutamaan kertaan. Ei ole ainakaan muhun vielä mikään iskenyt, kahtellaan. Perkuleen hyvä placebo ainakin jollei muuta.

E: Yleensä treenipäivinä varsinkin on ollut pakko nukkua päivällä 1h-1½h, muuten yöllä ei tule mitenkään uni. Treenin jälkeisen safkan päälle päikkärit niin nukutaan makeasti yölläkin. En tied mitä tämmöstä höpöttelen, jos vaikka olis jotain yhteyttä vitskuun.

E: Jos täällä on muita yhtä yksinkertaisia kavereita kun mä, niin huutakee halleluja jos ootte nauranu tälle tv-mainokselle enempi kuin sata kertaa:

"Ei se aina auta, mä juon Actimelia":D

Viimeksi muokattu:
Nyt on jonkun aikaa tullut otettua D:tä annostuksella 5000-15000 IU ja olotila on muuttunut radikaalisti. Jokaisena talvena aina uusiutuvat masennusoireet, väsymys ja muutenkin mollisävytteinen mielentila on vaihtunut normaaliin virkeään oloon. Nukuin vielä kuukausi sitten kahdet päiväunet ja nyt en enää ollenkaan.

Sikaflunssakaan (eikä mikään muukaan flunssa) ei ole tarttunut vaikka olen ollut tautia sairastavien ihmisten ympäröimänä jo pari kuukautta :)

Placeboa tai ei olo on muuttunut :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei kai D-vitamiinista ole odotettavissa sen kummallisempia "jysäreitä" kuin kesällä auringonoton jälkeenkään ... paitsi vähemmän hikeä ja rusketusta :D
Kesällä mieliala ja virkeys on korkeampia ... D-vitamiini voi hyvinkin olla ainakin osatekijä.

Tärkein efekti minun mielestä olisi, että ei oikeastaan tapahdu mitään ... vielä silloinkaan kun on 80 V:n rajapyykki ylitetty ... eli terveys pysyy hyvänä.

Onneksi ei tarvitse tyytyä placeboon.
http://www.grassrootshealth.org/_download/Heaney GrasssrootsHealth.pdf

Terveys on sellainen asia, että sitä ei pidä minään ennen kuin sairastuu ... monilla tekijöillä sairastuvuuteen voi itse vaikuttaa, mutta koska näillä ei saavuteta terveenä ollessa mitään känniin verrattavissa olevaa selkeää vaikutusta ei kovinkaan moni jaksa uskoa näiden merkitykseen.
Terveyden ylläpitäminen on kuitenkin moninverroin helpompaa, kuin sairaudesta mahdollinen parantuminen ja tämän jälkeinen terveyden ylläpitäminen.

En näe mitään järkeä ottaa päivittäin enemmän kuin 5000UI:ta. Jokainen tutkimus minkä olen lukenut on viitannut siihen että ei ole mitään tieteellistä hyötyä ottaa järjettömän suuria annoksia. Jos olen oikein ymmärtänyt niin ensimmäiset myrkytykset ovat kumminkin tulleet 20000UI päivä annoksista kuukauden käytöllä ja korottamalla päiväannosta ei taida olla mitään tekemistä itse vitamiinin imeytymisellä.
D-vitamiinihan ei ole mikään boosteri vaan enemmänkin juuri niinkuin Pii sanoi ehkäisy auringon puutteen takia. Eniten D:n lisäkäyttöhän on auttanut juuri ihmisiä joilla on ollut muutenkin ongelmia niiden asioiden kanssa mihin D-vitamiini auttaa.

Zone-sarja -42%
En näe mitään järkeä ottaa päivittäin enemmän kuin 5000UI:ta.
Tuota enempää ei ole järkeä ottaa pitkäaikaisesti testaamatta tasoja. Mutta jos testaa ja tuollaisesta annostuksesta tasot näyttää vielä liian matalalta, niin kyllä sitten on järkevää syödä enemmänkin.

Noniin nyt tuli tulokset S25OH-D tasoista: 64 nmol/l ja viitearvorajat on 25-175 nmol/l. Tavoiteltava taso on yli 80 nmol/l. Nyt siis syömään 5000IU/pv ja voisin 2kk päästä mennä tarkistamaan tasot. Hinta testille oli aika suolainen eli 50.20€ Töölön Mehiläisessä ilman Kela-korvausta, mutta onpahan nyt sitten jotain viitearvoa mihin verrata.

Ja pakollinen mainostus: iHerb 5$ etukoodi ensitilaajalle EMO782 ;)

EDIT: tähän mennessä olen siis syönyt 400IU:ta eli 10 mcg per päivä D-vitamiinia jo pitkään (Solgar VM-75 monivitamiinista) + mitä on ruuasta tullut. 10 mcg ei siis lisänä monipuoliseen ruokailuun ilmeisesti riitä nostamaan tasoja yli 80 nmol. ;)

Siis kertokaapa että miksi kaikki täällä ottaa lähes 100 kertaisia annoksia D-vitamiinia Suomen saantisuosituksiin verrattuna? :D Onko ne suositukset muka niin alakanttiin laadittu?

Ja toiseksi, varastoituuko D-vitamiini kehoon mitenkään? Vietin kesällä todella paljon aikaa ulkona auringossa ja siihen vielä päälle 2 viikon loma Kreikassa, joka päivä rannalla.

Minkälaista annosta suosittelisitte minulle? Tällä hetkellä olen napsinut vain noita 7,5 mikrogramman nappeja. :)

Siis kertokaapa että miksi kaikki täällä ottaa lähes 100 kertaisia annoksia D-vitamiinia Suomen saantisuosituksiin verrattuna? :D Onko ne suositukset muka niin alakanttiin laadittu?
Kannattais lukee se threadi mihin vastaa, mutta lyhyesti kyllä.
Tää threadi on puoliks täynnä noita iHerb koodeja mutta kyllä tuolta alkupuolelta löytyy ihan faktaakin.

Kannattais lukee se threadi mihin vastaa, mutta lyhyesti kyllä.
Tää threadi on puoliks täynnä noita iHerb koodeja mutta kyllä tuolta alkupuolelta löytyy ihan faktaakin.
Joo no mä käytin googlea apunani myös. ;)

Kyllä siellä jossain mainittiin että jos on paljon auringossa ja vetää pillereitä niin voi saada yliannostuksen D-vitamiinia. Mut joo, suurin osa experteistä on nyt nostamassa tota saantisuositusta...

Pikkumiihkali kirjoitti tekstissään (sivu 3), että 10000 IU = 125 µg. Selasin threadin läpi ja muistaakseni osa kirjoitti, että 5000 IU = 125 µg. Eli kummin se nyt on??

Mainittakoon vielä, että sinänsä hassua se, kun samaan aikaan pistin vahingossa toisenkin tilauksen kyseiseen puljuun, jonka sitten peruinkin välittömästi. No veloitus meni toki katevarauksiin tilillä (korttimaksu), eikä ole vieläkään palautunut poies katevarauksista. Sinänsä hassua, että itse paketti tuli jenkeistä(?) nopeampaa, mitä rahat takaisin :jahas:

Vielä offtopiccia jatkaen niin pitäsköhän tässä jo alkaa ottamaan yhteyttä johonkin suuntaan kun 2vko ollu nyt katevarauksissa summa eikä vieläkään ole tullut takas. OP siis pankkina. iHerbistä vastattiin niinkuin ajattelinkin että "it was never charged, it was just an authorization".. Totta, jos se olisi veloitettu lopullisesti niin ois siirtynyt jo katevarauksista tiliotteeseen niinkuin toinen sinne tehty tilaus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom