Siihen, että harjoituksen aikaansaama perusmetabolian kiihtyminen ei rajoitu vain treenin aikaiseksi, vaan sen on todettu kestävän jopa yli 30 tuntia harjoituksen jälkeen. Tuosta aineenvaihdunnan kiihtymisestähän niitä ROS:sseja tulee
Eli jos nyt vaikka treenaa joka toinen päivä, niin tuota ROSsitonta jaksoa ei ihan hirveän kauan kerkeä olla.
Aivan, nyt kun tarkistin niin tulipa luettua tuo edellinen postauksesi vähän huolimattomasti. Kuvittelin että vertasit pitkään treena
nnutta ihmistä normijamppaan. My bad
Noinhan se varmasti on, eli kova treeni lisää solujen oksidatiivista stressiä ja mitä useammin sitä harrastaa, sitä enemmän se pääsee vaikuttamaan. Tämä nyt ei kuitenkaan ole huono juttu sillä kuten on nähty, oksidatiivisesta stressistä on myös hyötyä.
Toisaalta tuosta perusmetabolian kiihtymisestä olen hieman eri mieltä. Tai ainakin sitä pitäisi hieman tarkentaa. Sanoisin itse, että niitä ROSseja syntyy pääasiassa
katabolisten reaktioiden sivutuotteena, eli silloin kun molekyylejä pilkotaan. Näin käy siis treenisuorituksen aikana kun esim. glukoosista jauhetaan ATP:tä energiaksi. Vastaavasti treenin jälkeen keho pyrkii palaamaan
anabolian puolelle, jolloin uusia molekyylejä rakennetaan. Tällaisten reaktioiden seurauksena metabolia on
myös koholla mutta happiradikaaleja muodostuu paljon vähemmän. Näin ollen tuohon kohonneeseen perusmetaboliaan täytyy sisällyttää erityyppisiä prosesseja eikä ROSsien muodostuminen ole niin yksinkertaista kuin miltä aluksi näyttää.
Tuossa on myös toinen syy, miksi treenin jälkeinen antioksidanttipläjäys voi heikentää siitä saatavaa hyötyä.
Tämä nyt on sellaista settiä että spekulointia voisi jatkaa maailman tappiin saakka. Mun puolesta voidaan päättää
tähän ja palata D-vitskun pariin