D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuinka nopeasti olette huomanneet vaikutuksen parempaan? Itse olen nyt tämän viikon napsinut 125mikroo (5000IU) aamuisin.

Nooh, puoli vuotta kai tässä on tullut popsittua 5000IU päivässä ja en ole kyllä huomannut mitään vielä... pitäs varmaan olla utelias ja käydä mittauttamassa D taso..

Oon tässä itekin miettinyt että pitäisköhän nostaa annos 10.000IU per päivä. Nyt on tullu vedettyä reilut 3 kuukautta 5.000IU joka päivä, ja olo on kyllä mainio. Ei minkäänlaista edes flunssan poikasta ole tarvinut sairastaa, ja olo on pirteä ja energinen vaikka päivät on jo pimeitä. :kippis1:

Olen vetänyt D:tä 10 000 IU:ta päivässä kesäkuusta lähtien. Toki muitakin lisävitamiineja olen popsinut aiempaa enemmän kesästä lähtien. Yleisfiilis on ollut kyllä varsin energinen ja uskoin välttäväni jopa flunssan. Mutta enpä välttänytkään. Ihan samalla tavalla se iski kuten viime syksynäkin. Vaikka apuna oli D:n ja muiden lisävitskujen lisäksi luomupitoinen vhh-safka lisättynä superfoodeilla.

Itsekin täytyy liittyä tähän D-vitamiinievankeliumia julistavaan sakkiin. Syyskuun alusta asti tullut otettua väh. 5000IU päivässä ja fiilikset on todella hyvät. Aikoinani kun asuin muutaman vuoden kravun kääntöpiirillä, niin muistan kuin ei koskaan jaksanut murjottaa. Jatkuva auringonpaiste kerta kaikkiaan sulatti murheet pois. Energiaa myös riitti huomattavasti enemmän. Samanlaisia fiiliksiä olen nyt saanut lisäämällä D-vitamiinia. Täytyy sanoa että melkein tuntuu uskomattomalta tämä.. noh, huomenna jään varmaan metron alle.

Mulla tismalleen sama olo! Aiemmin oli pakko joka päivä nukkua päiväunia, kun luennoilta kotiin päästessä miltei kaatui suoraan sänkyyn ja jo luennoilla tuli pilkittyä. Eikä se silloinkaan ollut kiinni siitä ettenkö olisi nukkunut öisin kunnolla, mikään unimäärä ei vaan tuntunut riittävältä. Tällä hetkellä taas olo on mitä pirtein ja tuntuu, että unenlaatukin olisi parempi. Tai ainakin jo heti herätessä tuntuu pirteältä. Itselläkin annostus 125ug aamuisin.

Päänsärkysivareita en ole itse huomannut, mutta vatsa tuntui ekalla viikolla menevän vähän sekaisin. En tosin ole varma johtuiko se alkuunkaan d-vitamiinista. Huonovatsainen kun olen niin se on vähän milloin mistäkin kipeänä. :rolleyes:

Kuinka nopeasti olette huomanneet vaikutuksen parempaan? Itse olen nyt tämän viikon napsinut 125mikroo (5000IU) aamuisin.

Tähän on varmaan monen aika vaikea vastata jos on minun lailla ottanut D-vitamiinia kesän lopusta lähtien (puhumattakaan koko kesän ajan). Itselläni ei suinkaan tapahtunut mitään notkahdusta, josta sitten nousin D-vitamiinin avulla. Tosin tähän vaikuttaa varmaan pari viikkoa Italiassa tuossa elokuun aikana. Muutenkin tykkään kesällä auringon otosta. Nyt lähinnä vertaan oloa edellisiin vuosiin, jolloin "syysmasennus" on yleensä iskenyt viimeistään lokakuun alussa. Mutta ei tämä mitään placeboa ole. :dance2:

sit tyhmä kysymys: onko noi kalsiumpitoisuudet mukana kun otetaan verenkuva?

Tällaisen löysin nettiä selaamalla:
"Perusverenkuva on käytössä olevien analyysilaitteistojen vuoksi vakiintunut varsin yksiselitteiseksi tutkimuskokonaisuudeksi. Se käsittää seuraavat tutkimukset: Hemoglobiini, erytrosyyttien tilavuusosuus (hematokriitti), erytrosyytit, leukosyytit sekä punasoluindeksit. "

Eli ei oteta kalsiumia vakiona. Jos saat lähetteen verikokeisiin, pyydä samalla ottamaan kalsium ja vaikka d-vitamiinipitoisuudet. Tuskinpa siitä suurta haittaa on, jos pari putkea enemmän ottavat verta.

Niille ketkä eivät huomaa mitään vaikutusta niin suosittelisin nostamaan annosta reippaasti.
Tällä hetkellä "turvallisena ylärajana" pidetään muistaakseni jotain 20 000-25 000IU:n annosta. En kyllä usko että vaikka tostakin vielä nostaisi niin mitään dramaattisen negatiivista tulisi tapahtumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pexi84, tuossapa se typeryys näissä nykysissä D-valmisteissa onkin.
Kuulin kyllä sisäpiiritietoa että apteekkeihin tulee kohta myyntiin 25ug vahvuset Valmisteet :D Ellei oo tullu jo.

Itellä on 25ug/puriste, ja niitä vetelen sen 8-15 päivässä.

E: Sen takia moni valmiste on vahvuudeltaan 5ug koska se on/oli suositusraja. 50-luvulla se oli vielä 50ug..

Uudet solariumit pystyvät kai myös jo saamaan aikaan UV-B:ta, eli D-vitamiinia saisi hankittua jo rusketuksenkin kanssa :)

Pexi84, tuossapa se typeryys näissä nykysissä D-valmisteissa onkin.
Kuulin kyllä sisäpiiritietoa että apteekkeihin tulee kohta myyntiin 25ug vahvuset Valmisteet :D Ellei oo tullu jo.

On jo ainakin yliopiston apteekissa. Hintaa 6 senttiä kappale.

E: Sen takia moni valmiste on vahvuudeltaan 5ug koska se on/oli suositusraja. 50-luvulla se oli vielä 50ug..

Onko noin? :confused: Mulla on ollut sellainen käsitys että tuo 5-10ug suositus olisi lähinnä historiallinen jäänne siitä kun on todettu että sellainen määrä D-vitamiinia on jossain ruokalusikallisessa kalanmaksaöljyä. Sen todettiin riittävän riisitaudin ehkäisyyn ja siksi se jätettiin siihen. Toisaalta mutuni perustuu hatariin muistikuviin monista aihetta käsittelevistä teksteistä.

Jos suositukset ovat 50-luvulla olleet tuota luokkaa, olisi kyllä mukava tietää miksi niitä on laskettu.

Näin se ikävä kyllä taitaapi olla. Kyllähän sitä käytettiin 50-luvun tienoinoilla iv:näkin lääkkeenä moneen vaivaan. Kaipa noi lääketehtaat vaan sit tajus kuinka vitun halpa lääke se on esim diabetekseen, ms-tautiin, parkinsoniin yms yms ja alko valmistamaan synteettisiä lääkkeitä jotka on
_hieman_ kalliimpia.

Jokuhan tässä ketjussa muistaakseni kirjottikin jo että onko sattumaa että 50-60-luvulla diabetes ja ms-tauti rupes yleistymään..

NONIIN, olen lukenut tietoa D-vitamiinista ja on kauhea ristiriita virallisten suositusten ja liian vähäisen D-vitamiinisaannin välillä. Tällä hetkellä saan 10 mikrogrammaa kalaölykapseleista ja sitten ruoasta tuleva d-vitamiini päälle, kannattaisiko aloitella vaikka tällaisella: http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Vitamin-D3-2000-IU-360-Soft-Gels/8743 ? Mitään terveydellistä ongelmaa tai väsymystä ei ole mutta kun ilmeisesti d-vitamiini on todella tärkeää keholle.

PS. Jos viralliset suositukset ovat niinkin alhaalla kuin 7,5, niin miksi sitten ihmisillä olisi mahdollisuus ostaa vielä sitä enemmän sisältäviä tuotteita luontaistuotekaupois yms.?...Herää paljon kysymyksiä kun aina on vielä varoiteltu liiallisesta d-vitamiininsaannista...

Zone-sarja -42%
kävin sitten apteekista hakemassa noita 25ug tabuja ja heti tuli kovaa kyselyä "apteekkarilta" että miksi noin vahvoja? Sitten kun vielä multivitapurkin nappasin, niin sai hepulit ja ei meinannut myydä ollenkaan kun siinäkin on d-vitamiinia.....

On se vaarallista varmaan :)

Eli ei oteta kalsiumia vakiona. Jos saat lähetteen verikokeisiin, pyydä samalla ottamaan kalsium ja vaikka d-vitamiinipitoisuudet. Tuskinpa siitä suurta haittaa on, jos pari putkea enemmän ottavat verta.
Pitää pitää mielessä jos joskus joutuu verenkuvaa otattamaan (toivottavasti ei) niin ihan mielenkiinnosta vois pyytää.

Näin se ikävä kyllä taitaapi olla. Kyllähän sitä käytettiin 50-luvun tienoinoilla iv:näkin lääkkeenä moneen vaivaan. Kaipa noi lääketehtaat vaan sit tajus kuinka vitun halpa lääke se on esim diabetekseen, ms-tautiin, parkinsoniin yms yms ja alko valmistamaan synteettisiä lääkkeitä jotka on
_hieman_ kalliimpia.

Jokuhan tässä ketjussa muistaakseni kirjottikin jo että onko sattumaa että 50-60-luvulla diabetes ja ms-tauti rupes yleistymään..

Niiiiin... TAI

Tuolloin 50-luvulla lapsille oli tapana antaa 4000-5000IU kalanmaksaöljyssä. Sitten 1960-luvulla tuli tämän kaltaisia tutkimuksia, joissa todettiin että 400IU riittää ehkäisemään vakavaa puutostilaa. Silloin ei vielä tiedetty D-vitamiinin olevan myös tarkoin säädelty hormoni, vaan sen pelättiin rasvaliukoisuutensa vuoksi kertyvän elimistöön aiheuttaen pitkällä aikavälillä myrkytyksen. Iski paniikki ja saantisuosituksia ruvettiin pienentämään kunnes päästiin tuonne äärimmäiseen minimiin. Tämä oli kyllä näin jälkeenpäin ajateltuna aivan liian hätiköity johtopäätös.

Normaalisti mua vituttaa blogiteksteihin viittaaminen mutta tää on niin helvetin asiallinen ja laadukas raapustus että pakko tehdä poikkeus. Sori jos on jo ollut tässä ketjussa...

Niin ja kyllähän tuota D-vitamiinia vieläkin käytetään lääkehoidon tukena mm. osteoporoosissa ja tuberkuloosiakin vastaan sitä voidaan antaa. Vaikka sillä onkin käsittämätön määrä positiivisia terveysvaikutuksia, en kuitenkaan sanoisi että se on "vitun halpa lääke diabetekseen, ms-tautiin, parkinsoniin yms yms". Syyttävä sormi voidaan toki aina kohdistaa isoihin ja pahoihin lääkefirmoihin :)

Back
Ylös Bottom