Jätkä tehny ties miten monta levyä, heittää keikkaa ympäri suomee ympäri vuoden, on helvetin hyvä esimerkki nuorille jne.
No en menisi käyttämään termiä
helvetin hyvä esimerkki nuorille. Ihan ok toki, jos löysä nuoriso arvostaa tuollaista kovaa työtä tekevää miestä, mutta varsinkin uran alkuaikoina Cheek oli sellasta tyhjänpäivästä uhoamista ja "HULIGAANI! Vittu me Lahes hakataan kaikki! LIIGA! HULIGAANI! LAHTI"-vouhotusta että huhhuh. Joskus 5-6 vuotta sitten Cheek aloitti selkeästi tuon siistimisen ja salonkikelpoiseksi siirtymisen vuosi kerrallaan hiljalleen... huomasi, että pystyy muuntumaan pop-muusikoksi, jonka tulee olla tietynlainen, jotta saa muitakin kuuntelijoita, kuin Lahti-räpin faneja ja hiphop-teinejä.
Ei se mitään ilmaseks ole saanut, ja helvetisti tehny +10 vuoden aikana hommia kaiken eteen. Yhtä käsittämätöntä ku Elastisen vihaaminen.
Nostaisin tässä pari tärkeää pointtia:
1) Se Lahden ehdottomasti kovin työmyyrä ja mies tämän kaiken takana on kyllä Brädi. Se on oikeasti pitkän linjan veteraani, jota ei mielestäni vieläkään arvosteta siinä mittakaavassa kuin pitäisi. En halua haukkua tai aliarvioida Cheekiä, mutta Brädi sen kaiken Lahti-rap jutun rakensi yhdessä muutaman muun vanhan liiton puuhamiehen kanssa.
2) Yleisesti ottaen huomioitava, että tuo on huikeaa, miten rap onkin näin suosittua edelleen. Olen kuunnellut ihan ala-asteikäisestä pojasta (1994-1995 alkaen) jenkkiräppiä ja seurannut hommaa vierestä ja silloin 2001-2003 (rap-haippi kovimmillaan) muistan kuinka todella moni sanoi varmana: "tuo rap-juttu kestää enää vuoden pari ja on sen jälkeen täysin out... kaikki nauraa sille". Kuinka ollakaan mm. Fintelligensin pojat tekee edelleen ja myy edelleen... tuo on huikeaa. Kai rap on tullut ihan oikeasti jäädäkseen aivan kuten raskas musiikki jne.?!
Ja myönnettäköön, että olen myös itse käynyt Cheekin keikalla (vaimon seurana) ja ei siinä mitään, hyvinhän se vetää, mutta samalla tavalla vetää moni muukin Suomessa.
Oon Lahest, joten mäkin oon... ihan hyvää livesettiä, mutta toki moni muukin suomalainen räppäri vetää hyvää livesettiä. Eli en näe Cheekin keikkoja sellaisia spektaakkeleina, kuin minä niitä pidetään. Jo joskus viime vuosikymmenen lopussa Lahdessa pidettiin Cheekin keikkoja jonain huikeina juttuina. Loppujen lopuksi kyse taisi olla vain siitä, että kerrankin Lahdessa oli tupa ääriään myöten täynnä jonkin artistin takia.