CERN:in toiminnan huipennus: Large Hadron Collider valmistuu kesällä 2007

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cern @ Twitter: Second circle completed!! Hats are up on air in the CERN CCC (photos to follow) #LHC #CERN

Hei, ei me kuollakaan. Ja Higgssiä ei varmaan tässä löydetä, kun vedetään ns. puoli-tehoilla. Titanicista on kait jotain opittu.

Cern @ Twitter: Second circle completed!! Hats are up on air in the CERN CCC (photos to follow) #LHC #CERN

Hei, ei me kuollakaan. Ja Higgssiä ei varmaan tässä löydetä, kun vedetään ns. puoli-tehoilla. Titanicista on kait jotain opittu.

Mitäs sie Ed siellä oikein teet? Oletko ihan tutkijana vai?

En suinkaan. Tietsikkanörttinä tuumailen Fluka-projektissa.

http://ow.ly/E9OG

Uusia kuvia kontrollihuoneesta.

Edit. Oon niin tohkeissani, et jätin kokonaan ulos menemisen tänään ja seuraan, kun atomit vetää rinkulaa. Nörtti mikä nörtti.... :D

Fluka: "FLUKA is a fully integrated particle physics MonteCarlo simulation package. It has many applications in high energy experimental physics and engineering, shielding, detector and telescope design, cosmic ray studies, dosimetry, medical physics and radio-biology."

Fluka on yks iso ohjelmisto minkä avulla lasketaan edellä englanniksi mainittuja ja Flair on sen käyttöliittymä. Mä työskentelen Flairin kanssa kehittäen sitä eteenpäin. Fluka perustuu Monte Carlo simulaatioon ja Wikipediassa pöllityn tekstin mukaan menee näin:

"Monte Carlo methods are a class of computational algorithms that rely on repeated random sampling to compute their results. Monte Carlo methods are often used when simulating physical and mathematical systems. Because of their reliance on repeated computation of random or pseudo-random numbers, Monte Carlo methods are most suited to calculation by a computer. Monte Carlo methods tend to be used when it is infeasible or impossible to compute an exact result with a deterministic algorithm.[1]"

Kirjoittelen Matkailu-osioon threadiin: Sveitsi, Genève liirun laarumeita, kun on jotain kerrottavaa.

Dääm, siistiä.

Mut ihan teoreetinen kyssäri: jos sitä hiivatin bosinia joka on Higginsin mukaan nimetty, ei läydy.. so what?? onko koko hiukkasmalli puppua?

Siis ihan edellä oleva teoreettisesti, maailma on pimentynyt viimeisen 12 tunnin aikana kummasti IMO :S

No joko ne swissit on menny nukkumaan vai `vieläkö homma pyörii?

0911187_11-A5-at-72-dpi.jpg

"Kaverit, tota, missä se bosoni oikeen on?"

Huomenta,

En mäkään tota sen suuremmin osaa tulkita, ainakaan kuvia mut E: (numero)GeV(Giga Elektroni Volttia) kertoo energiamäärästä, millä pusketaan. Tällä hetkellä se on 7864 GeV. Toi on oikeastaan ainoa asia mikä mua kiinnostaa. Kun aloitetaan törmäyttelemään, niin törmäysenergian määrä on 14 TeV (Tera energiavolttia).

Beam Setup: Injection Probe Beamin alapuolella olevat kertovat itse säteestä mutta en osaa tulkita. Mutuna kertoo varmaan siitä miten protoneja ja neutroneja suihkutetaan rinkulaan.

Kuvat?!?!, ööööööööööööö. Joo-o

Mut ihan teoreetinen kyssäri: jos sitä hiivatin bosinia joka on Higginsin mukaan nimetty, ei läydy.. so what?? onko koko hiukkasmalli puppua?
Hiukkasfysiikan standardimalli on silloin puppua, mutta niin sen oikeastaan tiedetään olevan jo nytkin. Samoin jotkut laajennukset osoittautuvat vääriksi mikäli kevyttä Higgsiä ei löydy, mutta on olemassa myös malleja joissa kevyttä Higgsiä ei ole. Jotain standardimallin ulkopuolista fysiikkaa tuolta kuitenkin melko suurella varmuudella löytyy.

Edit:
Ed Winchester: minä olen saanut sellaisen käsityksen, että tuota 14TeV energiaa ei aiota saavuttaa ensimmäisen vaiheen aikana ollenkaan, vaan jäädään 10 TeViin. Onko sulla jotain tarkempaa tietoa tästä?

Missä on Ed meille selittämässä?

Näyttää ne jo alottaneen tälle päiväle /http://twitter.com/cern/

eDit: Johan se kerkesi justiinsa... :)

Sama käsitys mullakin on, ettei 14TeVa saavuteta ja ei mulla ole sen suurempaa tietoa kuin laitoksen viralliset ja epäviralliset lähteet. Kyselen pojilta ja kerron, jos jotain suurempaa tapahtuu. Ekat törmäytykset on suunniteltu Joulukuun 3. päivälle. Tuolloin voidaan jotain jo saavuttaa.

Tämän viikonlopun tarkoitus on "ajaa" laitetta ja tehdä mittauksia ja todeta, että palikat wörkkii, näin kerratakseni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom