Jep, paskaa tulisi niskaan oikein urakalla
Se taitaa olla ihmisluonto vaikka ei kauheasti edistä järkevää keskustelua.
Olen pitkälti samaa mieltä kuin sinäkin ja tosiaan tutkimus on vasta alkutekijöissä carnivore ruokavalion vaikutuksista. Asia ei minusta ole kuitenkaan ihan niin yksinkertainen että kaikki referenssit tukisivat saturoituneiden rasvojen tai lihan haittoja.
1. Uusia meta-analyysejä ja review artikkeleita on ilmestynyt ihan muutaman vuoden sisällä missä nämä haitat sekä lihan tai saturoituneiden rasvojen rajoittaminen on haastettu. Muutamia näistä jutuista on linkattuna aiemmille sivuille. Nämä ovat kovan tason tiedettä ja niille pitäisi antaa enemmän tilaa lehdistössä ja omissa arvioissa.
2. Carnivore/keto ihmiset haastavat minusta oikeutetusti sen, että esimerkiksi korkeaa LDL pidetään automaattisena sydänkohtauksena. Tutkimuksissa ei ole (ainakaan minun tietääkseni) jaettu henkilöitä ryhmiin, joissa korkea LDL yhdistyy muihin mataliin riskimarkkereihin, kuten korkea HDL, matala TG, hoikkuus jne verrattuna tyypilliseen väestötason henkilöön, jolla korkea LDL yhdistyy matalaan HDL, korkeaan TG ja ylipainoon tai usein jopa metaboliseen oireyhtymään/diabetes 2. On selvää, että jälkimmäisen tyypin ollessa paljon tavallisempi kuin carnivore-henkisen, heidän vaikutuksensa dominoi tutkimuksissa ja jättää terveellisesti elävät korkean LDL ihmiset pimentoon.
Lähinnä itse toivoisin ymmärrystä sille, että ruokavalio ja elintavat muodostavat kokonaisuuden ja yhden markkerin tuijottaminen sokeasti ei luultavasti tuota parasta tulosta kaikille ryhmille.