Bujinkan Budo Taijutsu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Buji
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tarinoita Bujinkanin ympäriltä löytyy vaikka muille jakaa. Itsellä vaakakupissa painaa myös se aika paljon, että koulukuntia ei hyväksytty kahteen suureen koryu-tyylien järjestöön (lyhenteitä tai nimiä en muista). Siitä on sitten kanssa väännetty, että minkä takia Hatsumi tyyleineen sitten hylättiin.

Juuh, netissä varsinkin kirjoitellaan kaikenlaista, erilaisilla motiiveilla. Vaikea lähteä spekuloimaan, kun ei asiasta oikeasti tiedä.

Itseä ei asia kauheasti loppupeleissä kiinnosta. Pistin vaan tuon klipin kun se on mun mielestä aika :eek:

Siitä pitikin kysyä, että miten tuo klippi liittyy Bujinkaniin tai Bujinkan Budo Taijutsun harjoitteluun? Soke Hatsumi esiintyy sarjassa näyttelijänä, mutta mitä sitten?

Edit: Aika hifiä kamaa noissa kahdessa klipissä muuten, ei tulisi heti mieleen levittää käsiä ja seisoa odottamassa kun toinen kaveri iskee miekalla kohti. Olisi kiva nähdä jos noita heittojen countereita ja miekan väistelyitä demoaisi judokaa ja kendokaa vastaan, on vähän mututuntuma, että ei ihan niin sulavasti onnistuisi.

Muodollista Kata-harjoittelua, jota löytyy myös Judosta ja Kendosta. Harjoitellessani Judoa ja Kendoa, tuli tehtyä sekä heittojen vastatekniikoita että miekan väistämistäkin, itse en näe siinä mitään "hifiä kamaa". Joskus osu kohdalle, joskus ei, yrittää piti.

Itse Kata-harjoittelusta löytyy hyvät kirjoitukset http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=7984, siis niille joita asia loppupeleissä kiinnostaa.

Mun mielestä se Hatsumi veti siinä alussa aika samaa settiä kuin mitä olen nähnyt Bujinkan treeneissä ja aika samalta näytti asutkin. Mun mielestä vaan kaikki ninja-viittaukset on aika huvittavia ja uskottavuutta vähentävää kamaa. Menee mulla vaan siihen cowboy-piraatti-ritari fantasiajatkumoon.

Saanko vielä kysyä, että minkä dojon reenejä olet nähnyt? Täällä ei ilmeisesti ole privaviestimahdollisuutta, mutta jos viitsit rojola[at]aim.com laittaa niin kiitos ja kumarrus :)

Suomessakin on joillain dojoilla harjoiteltu Bujinkanin (tai Ninjutsun) lipun alla milloin mitäkin :( Oli niin kovin mediaseksikäs laji silloin 80/90 luvun vaihteessa ilmeisesti...

En minäkään.

Niin?

Niin se menee?

En tajunnut miksi koit tarpeelliseksi kertoa nämä asiat, mutta eipä kai sillä ole väliäkään.

Mikäli olisit vaivautunut lukemaan aiemman keskustelun, olisit hoksannut, että siellä esitettiin sellainen näkökanta, että joissakin lajeissa (ja ilmeisesti myös bujinkanissa?) voi edetä vöissä sillä että opettelee vain tekniikoita muttei osaa oikeasti käyttää niitä. Ja tätä perusteltiin sillä, että tällainen henkilö voisi kuitenkin opettaa lajia eteenpäin. Esittelin sitten tällaisen menettelyn heikkouksia. Comprende?

Mikäli olisit vaivautunut lukemaan aiemman keskustelun, olisit hoksannut, että siellä esitettiin sellainen näkökanta, että joissakin lajeissa (ja ilmeisesti myös bujinkanissa?) voi edetä vöissä sillä että opettelee vain tekniikoita muttei osaa oikeasti käyttää niitä. Ja tätä perusteltiin sillä, että tällainen henkilö voisi kuitenkin opettaa lajia eteenpäin. Esittelin sitten tällaisen menettelyn heikkouksia. Comprende?

Omasta mielestäni itsekin mainitsin tällaisen menetelmän heikkouksia.

Mutta olet aivan oikeassa, että siinä on huonot puolensa. Tämä kuitenkin silti minusta harrastajista kiinni. Niiden vastuulla se on, että hukkuuko jotain matkan varrella vai ei. Onko bujinkanissa niin käynyt, on vaikea sanoa, koska en ole harrastanut sitä, etkä ole varmasti sinäkään.

Sen paremmin pärjänneen bujinkan kaverin taidot kertovat kuitenkin jotain. Ja uskon, että sen huonommin pärjänneen tyypin huonous oli nimenomaan yksilön taidoista kiinni. Ei lajista. Comprende?

Kuten mitä? Sitähän olen koko ajan tentannut, että millaisessa kamppailussa kaverin kyvyt olisivat päässeet oikeuksiinsa?

Luuletko oikeasti, että se selviää kahden minuutin nettiklipin perusteella? Nyt järki oikeasti hoi. Menee homma ihan ihmeelliseksi muuten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä se on hyvä opettaja vaikkei itse se suurin ja mahtavin kamppailija olekaan? Ollakseen hyvä valmentaja, ei välttämättä tarvi olla itse lajinsa paras, tiesithän toki sen.

"Jos se on niin huono niin miksi sille on myönnetty lajissa korkea opettaja-arvo? Eihän se voi opettaa kun ei itsekään osaa."

Kuten mitä? Sitähän olen koko ajan tentannut, että millaisessa kamppailussa kaverin kyvyt olisivat päässeet oikeuksiinsa?

Tähän kysymykseen osannee vastata parhaiten Bruce Appleby itse. Mistä ihmeestä me ulkopuoliset tietäisimme mitä hän osaa tai ei osaa?

Jos se on niin huono niin miksi sille on myönnetty lajissa korkea opettaja-arvo? Eihän se voi opettaa kun ei itsekään osaa.

Ehkä arvo on myönnetty muiden seikkojen perusteella? Vaikea sanoa.

EDIT: Osaa siis mitä tarkalleen? Pelata jotain pehmomiekkapeliä missä näpäytyksellä saa pisteitä?

Katsoin muuten eilen uusimman fight quest jakson, jossa amerikkalainen tyyppi voitti nyrkkeilymatsissa viikon treenaamisen jälkeen meksikolaisen ammattinyrkkeilijän.

"Hitto se nyrkkeily on huono laji, kun viikon treenaamisen jälkeen aloittelija voittaa ammattilaisen" ...tai jos ei kuitenkaan...

Ehkä se on hyvä opettaja vaikkei itse se suurin ja mahtavin kamppailija olekaan? Ollakseen hyvä valmentaja, ei välttämättä tarvi olla itse lajinsa paras, tiesithän toki sen.

"Jos se on niin huono niin miksi sille on myönnetty lajissa korkea opettaja-arvo? Eihän se voi opettaa kun ei itsekään osaa."

Juuri vasta kerroin, mitä ongelmia tulee siitä, ettei valmentaja osaa tai ole edes koskaan osannut opettamiaan asioita itse. Jos olet eri mieltä tästä, ole hyvä ja perustele, miksi haittoja ei mielestäsi ole. Oppilaan on vaikea tietää, mikä on hyvä suoritus, ellei ole koskaan nähnyt sellaista.

Katsoin muuten eilen uusimman fight quest jakson, jossa amerikkalainen tyyppi voitti nyrkkeilymatsissa viikon treenaamisen jälkeen meksikolaisen ammattinyrkkeilijän.

"Hitto se nyrkkeily on huono laji, kun viikon treenaamisen jälkeen aloittelija voittaa ammattilaisen" ...tai jos ei kuitenkaan...

Miten tämä liittyy Bujinkan Budo Taijutsuun? Sitä voi tietenkin ihmetellä, miten tämä on mahdollista ja yritän ilman muuta päästä näkemään ko. ohjelman. Mutta vaikka joku meksikolainen ammattinyrkkeilijä olisi huono, ei se mitenkään muuta sitä että on myös kummallista kuinka 13. danin bujinkanisti ei kyykytä aloittelijaa ninjamiekkailussa.

Minä kun en tietääkseni ole sanonut, että Bujinkan olisi jotenkin huono laji, joten sitäkään kautta yhteyttä ei voi olla.

Ole hyvä ja näytä viestistäni kohta jossa sanoin ettei opettajan tarvitse osata opettamaansa asiaa? Sanoin mielestäni ettei opettajan tarvitse olla LAJINSA PARAS ollakseen hyvä opettaja, enkä ettei opettajan tarvitse opettamaansa asiaa osata.

Mielestäni tuo parin minuutin pätkä ei vielä todista tuota opettajaa millään muotoa huonoksi opettajaksi tai täysin lajiaan taitamattomaksi. Näitkö hänet opettamassa jotain tuossa videolla? Minä en nähnyt ja täten en uskalla hänen opettajan taitojaan epäillä.

"Juuri vasta kerroin, mitä ongelmia tulee siitä, ettei valmentaja osaa tai ole edes koskaan osannut opettamiaan asioita itse. Jos olet eri mieltä tästä, ole hyvä ja perustele, miksi haittoja ei mielestäsi ole. Oppilaan on vaikea tietää, mikä on hyvä suoritus, ellei ole koskaan nähnyt sellaista."

No, turhapa tästä on vängätä, joten piis änd laav, ouver änd aut!

Miten tämä liittyy Bujinkan Budo Taijutsuun? Sitä voi tietenkin ihmetellä, miten tämä on mahdollista ja yritän ilman muuta päästä näkemään ko. ohjelman. Mutta vaikka joku meksikolainen ammattinyrkkeilijä olisi huono, ei se mitenkään muuta sitä että on myös kummallista kuinka 13. danin bujinkanisti ei kyykytä aloittelijaa ninjamiekkailussa.

Minusta se liittyy vahvasti siihen, että olet vihjannut hyvin voimakkaasti kuinka huono laji bujinkan on, kun yksi bujinkanisti ei pärjännyt lennosta keksityssä sparrissa. Otin vain vastaesimerkiksi, että sitä tapahtuu muuallakin. Ihan vaikka nyrkkeilyssä, ja kyseessä ei edes ollut lennosta keksitty sparri. Ihan nyrkkeilyn säännöillä mentiin.

Minusta sen toisen bujinkanistin pärjääminen kertoo aika voimakkaasti siitä, että laji toimii. Miksei se kelpaa vastaukseksi, että huonommin pärjänneellä harrastajalla oli vaikka vain huono päivä?

Kyllä tuossa fight questin nyrkkeilyjaksossakin se aloitteleva nyrkkeilijä sai treeneissä turpaansa koko ajan sen viikon ajan. Matsissa sitten vain sattui onnistumaan ja sai muutamia hyviä iskuja läpi. Ei sitä aina onnistu vaikka olisi paljonkin treeniä takana ja voihan se aloittelijakin joskus onnistua. Minusta yksi sparrimatsi ei kerro mitään. Rematchissakin se aloittelija olisi varmasti saanut turpaansa ainakin yhdeksän matsia kymmenestä.

Minusta sen toisen bujinkanistin pärjääminen kertoo aika voimakkaasti siitä, että laji toimii.

Minusta se kertoi lähinnä siitä, että Doug Wilson osasi soveltaa oppimaansa tuollaiseen (ehkä yllättävään?) tilanteeseen, ainakin ajoittain :) Mielestäni lajit eivät "toimi" tai "ole toimimatta", kyllä siinä henkilöt aina tekevät ja kaikki riippuu siitä miten henkilöt ovat harjoitelleet, ja opetetut asiat ymmärtäneet ja sisäistäneet.

Sama juttu tekniikoiden toimivuudessa, ihmiset saavat ne toimimaan, jos saavat. Toiset paremmin, toiset huonommin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom