Bujinkan Budo Taijutsu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Buji
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon huomannut kans ton kiertelyn ja kaartelun, mut tätä on kyllä tosi viihdyttävää seurata, mihinkään ei olla vielä vastausta saatu mutta matteuksen evankeliumin verran on tekstiä tullut Jartzulta..

Oon huomannut kans ton kiertelyn ja kaartelun, mut tätä on kyllä tosi viihdyttävää seurata, mihinkään ei olla vielä vastausta saatu mutta matteuksen evankeliumin verran on tekstiä tullut Jartzulta..

Eikä tämä koske pelkästään tätä ketjua ja Jartzua. Aika paljon tulee luettua Potku.nettiä ja siellä ihan sama meininki. Bujinkanistilta kun kysyy esimerkiksi, että treenataanko lajissanne mattokamppailua, on vastaus tyyliin: jo muinaiset japanialaiset mokusossa mietiskellessään saivat näyn rikotusta muodosta, jossa vastustajan paha karma leijaili shishis shinkanin syvimmän olemuksen kosmokseen jne jne...

Perus MMA ukolle kun heittää saman kyssärin, on vastaus tyyliin: joo.

...tai sitten olen vain liian tyhmä keskustelemaan bujinkanista.

Minun silmääni videolla olevat metsässä hiiviskelyt ja puissa kiipeilyt, heittotähdet, voltit, tetsubishit, yllätyshyökkäykset puusta, hyppypotkut jne. näyttävät tekniikoilta, joita voisi jo kutsua vähän erikoisemmiksi tekniikoiksi. Jos ne sinun mielestäsi ovat peruskauraa, niin ok, mutta minä en ole törmännyt niihin missään muualla, kuin bujinkanissa.

Mistä voin tietää, ettei joku tekniikka toimi oikeassa tilanteessa? Eihän sitä kukaan varmuudella voikaan tietää, mutta todennäköisyys on sitten asia erikseen. Kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, niin kokeilemallahan se selviää, toimiiko tekniikka todennäköisesti vai ei. Laitat kaverille hanskat käteen ja käsket häntä hyökkäämään. Ei muuta kuin ichimonji no kataa peliin! Itse en ainakaan saanut toimimaan, eikä moni muukaan. Tai sitten me oltiin niin huonoja (itselläni 5 kyu, eli ei vissiin ollut muodon rikkominen vielä ajankohtaista?)

Minä nyt suoraan sanottuna vähän petyin, kun ensin kirjoitat verratessasi bujinkania thainyrkkeilyyn: "Tavarahissivertaus, olen samaa mieltä hissi on hidas ja jopa kivinen, mutta pakkiin tulee "erikoistyökaluja" joita ei esim thai nyrkkeilijällä ole, siellä on pelkästään perustyökalut, mutta osaa varmasti hyvin ruuvvata sillä ruuvarilla ruuveja...", mutta et sitten millään voi kertoa mitä ne erikoistyökalut ovat (poislukien se filosofia).

Se on kyllä pakko myöntää, että yksi asia, missä bujinkanistit ovat aivan ylivoimaisia verrattuna keneen tahansa, on lajiaan koskevien kysymysten kiertely ja kaartelu :D

Puissa en ole kiipeillyt paitsi pentuna kuten sinäkin, sanon sitä fiilistelyksi tai typeräksi leffa henkiseski mainostamiseksi. Mutta onko se erikoista, eikä se ole asiaa mitä sanotaan itsepuolustukseksi varsinaisesti mutta sen elementin siitäkin voi löytää toisaalta:) Heittoaseet, ym lajissahan on vahva kunniotus perinteisiin ja niihin aseisiin mitä siihen aikaan on käytetty. Kun perinteistä lajia harrastellaan siinä joskus käytetään jopa näitä heittoaseitakin. Mikä olisi shurikenin vastine tänä päivänä? Sanoisin että kivi, avain nippu tms... Mistä voit tietää että mikään tekniikka toimii tilanteessa, no miten voit tietää että mikään ei toimis tilanteessa? Eli miten voit tietää että mikään laji olis toistaan parempi, jos ei voi tietää toimivuutta?

Ichimonji no kata, joo ei se sellaisenaan varmaan kata muotona toimikkaan, mutta sen saman muodon voi tehdä niin monella eri tavalla ja ajoituksella ;) kun muotoja harjoitellaan, ne harjoitellaan "tehdään isosti" eli liioitellaan liikkumisen ratoja jotta ne opitaan ja korostetaan kamaeta. Ei toivotussa tositilanteessa ne pienenee kamaet katoaa fyysisesti pienemmiksi jopa niin pieniksi että et eroita enää mikä kamae on kyseessä. Jopa niin että se kamae on enää mielessä ja seisot perus seisonnassa lähes. aivan oikein jos teet puhdasta kata muotoa nyrkkeilijän kanssa niin varmasti saat selkääsi,,, 5kyu ei ole mikään kummoinen arvo,mutta olisi on hyvä alku ja ei voi edes olettaakaan että bujinkan on avautun juuri ollenkaa, ellei ole niin että harjoitellut sillä arvolla jo lähes 10v karrikoiden. Samaa voin sanoa dan arvollakin olevan vaikka ymmärrys onkin jo paljon suurempi kun matka on ollut paljon pitempi mitä on kuljettu jo "sisällä oleva kukan nuppu alkaa aukeamaan" jälleen vertaus sori...

Miksi saat mielikuvan kiertelystä ja kaartelusta? Koska mitään absoluuttista ei ole olemassa, etkö oppinut harjoitellessasi että "joku asia ei ole väärin, vaikka se ei olisi oikein" eli ei voida vastata joopas eipä kysymyksiin että se on tai ei ole, elämässä on liian paljon muuttujia tämmöisessä asiassa. Ehkä bujinkanissa opitaan näkemään asioita vähän laajemmin mikä omalla osaltaan vaikeuttaa tämmöisissä keskusteluissa vastauksen antamista, mutta kaikkiin pätee sama asia. Huonoa lajia ei olekkaan, mutta on vain huonoja ja hyviä harrastajia. Toiselle sopii toinen ja jollee toiselle jokin muu laji, tää pitää vain hyväksyä.

Jos et saa bujinkanista mitään irti se ei ole sun laji, vaihda se vaikka judoon. Siitähän se on kiinne, ja bujinkan lajina ei ole mikään helppo keissi, vai sanoisko matka.

Eikä tämä koske pelkästään tätä ketjua ja Jartzua. Aika paljon tulee luettua Potku.nettiä ja siellä ihan sama meininki. Bujinkanistilta kun kysyy esimerkiksi, että treenataanko lajissanne mattokamppailua, on vastaus tyyliin: jo muinaiset japanialaiset mokusossa mietiskellessään saivat näyn rikotusta muodosta, jossa vastustajan paha karma leijaili shishis shinkanin syvimmän olemuksen kosmokseen jne jne...

Perus MMA ukolle kun heittää saman kyssärin, on vastaus tyyliin: joo.

...tai sitten olen vain liian tyhmä keskustelemaan bujinkanista.

kyllä me harjoitellaan mattopainia, randoria, muotoja ja niiden henkoja... mutta lienet kyse ei ollut tässä ketjussa siitä mitä osa-alueita mm harjoitellaan :)

-- Huonoa lajia ei olekkaan, mutta on vain huonoja ja hyviä harrastajia. Toiselle sopii toinen ja jollee toiselle jokin muu laji, tää pitää vain hyväksyä--
Tää oli hyvä kommentti lajivertaluun.

Näitä keskusteluja on hauska lukea. Tämän keskustelun viihdyttävyyttä lisää kummasti, että Jartzu on niin tosissaan. Näitä on aina ollut ja tulee aina olemaan, kun harrastajat kehuvat posket punaisina sitä omaansa muiden suhtautuessa tähän hieman hymyillen. Sinänsä ei ole väliä, mitä ihmiset harrastavat, hyvä että reenaavat, etteivät vain löhöä sohvalla pädi kädessä MW2:sta verkossa pelaten.

Tää oli hyvä kommentti lajivertaluun.

Näitä keskusteluja on hauska lukea. Tämän keskustelun viihdyttävyyttä lisää kummasti, että Jartzu on niin tosissaan. Näitä on aina ollut ja tulee aina olemaan, kun harrastajat kehuvat posket punaisina sitä omaansa muiden suhtautuessa tähän hieman hymyillen. Sinänsä ei ole väliä, mitä ihmiset harrastavat, hyvä että reenaavat, etteivät vain löhöä sohvalla pädi kädessä MW2:sta verkossa pelaten.

No en niinkään tosissaan, ihan kiva silti asiaa pyöritellä. Sanotaan että tämä on asian kanssa sparraamiista :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom