Bujinkan Budo Taijutsu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Buji
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
olikohan se lukemani tähän videoon liittyvä koska siinä jutussa mainittiin että kaveri nousi ylös ja heti perään tuli noutaja??? Ilmeisesti näin on! Niitä juttuja oli kasattu jonnekkin sivustolle missä oli kuolinilmoituksia ja kuvia ja jopa videokin näyttää löytyneen....

http://www.dailymotion.com/video/x1bz6q_rip-only-death-in-mma

Kiitos tästä. Silti en kyllä jaksa uskoa "moniin" kuolemiin vaparissa.

Kiitos tästä. Silti en kyllä jaksa uskoa "moniin" kuolemiin vaparissa.

Joitakin taitaa olla vuositasolla siitäkin mainittiin, yleensä niistä pyritään olemaan hiljaa, miksi sitä voi jokainen ajatella itse. Eli eihän se prosenteissä ole yhtäkään vuositasolla mutta kyllä sitä vaan tapahtuu, vapari tais olla kuitenkin suurinta kuolleisuutta ylläpitävä mutta onhan se suhteellisen prutaalia vaikka sääntöjäkin vähän on. Mutta kaikkein lähin katutappelua kuitenkin, näin äkkiseltään. Eli mitä vain voi tapahtua, jopa kuolema.

Joitakin taitaa olla vuositasolla siitäkin mainittiin, yleensä niistä pyritään olemaan hiljaa, miksi sitä voi jokainen ajatella itse. Eli eihän se prosenteissä ole yhtäkään vuositasolla mutta kyllä sitä vaan tapahtuu, vapari tais olla kuitenkin suurinta kuolleisuutta ylläpitävä mutta onhan se suhteellisen prutaalia vaikka sääntöjäkin vähän on. Mutta kaikkein lähin katutappelua kuitenkin, näin äkkiseltään. Eli mitä vain voi tapahtua, jopa kuolema.

Noniin, tässähän on tukevaa faktaa, osaatko vielä kertoa kuka on niin vaikutusvaltainen että estää mediaa tarttumasta näihin muutamiin kuolemiin vuodessa? Haluaisin kanssa tutustua tähän mafiaan joka voi lakaista urheilun parissa olevat kuolemat pois, varsinkin kun siellä on katsojiakin aina paikalla paljon, kerro ihmeessä, tää kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta.

Noniin, tässähän on tukevaa faktaa, osaatko vielä kertoa kuka on niin vaikutusvaltainen että estää mediaa tarttumasta näihin muutamiin kuolemiin vuodessa? Haluaisin kanssa tutustua tähän mafiaan joka voi lakaista urheilun parissa olevat kuolemat pois, varsinkin kun siellä on katsojiakin aina paikalla paljon, kerro ihmeessä, tää kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta.

Iso bisnes se on mediallekin, varsinkin jenkkilässä. Kuka sitä omaan pesää pissii, mutta voihan siitä olla jotain mainintaa lehdissä mitä me emme suomessa näe, joillakin foorumeilla niistä puhutaan. En löytänyt kyseistä foorumia enää, en muista miten se joskus tuli eteen edes. Mutta tietysti niistä pyritään olemaan mahdollisimman hiljaa, varmaan sen rahavirran takia mitä "takapenkeillä" on. Tämä on siis vaan oma veikkaus, miksi noin mutta maailma vaan pyörii tolla tyylillä että rahalla on merkitystä moneen asiaan.

Iteki olin "ninjutsun" ihailija ja tuhlasinpa aikaani harjoituksissa käyden 5 vuotta.... Mitä jäi käteen? akrobatiaa ja tasapainoa. Ei tule treeneissä kyllä kauheasti hiki normaalikuntoisella ihmisellä. NINJUTSU EI OLE ITSEPUOLUSTUSTA, TEMPUT EIVÄT TOIMI NAKKIKISKALLA.

Ellei tietysti toinen osapuoli ole niin auttamattomasti jurrissa ettei tee mitään:rolleyes:

Iteki olin "ninjutsun" ihailija ja tuhlasinpa aikaani harjoituksissa käyden 5 vuotta.... Mitä jäi käteen? akrobatiaa ja tasapainoa. Ei tule treeneissä kyllä kauheasti hiki normaalikuntoisella ihmisellä. NINJUTSU EI OLE ITSEPUOLUSTUSTA, TEMPUT EIVÄT TOIMI NAKKIKISKALLA.

Ellei tietysti toinen osapuoli ole niin auttamattomasti jurrissa ettei tee mitään:rolleyes:

kyllä meillä tulee hiki (tosin ei aina, riippuu asiasta), mutta tää onkin bujinkania hehe, itse olen todennut kyllä lajin toimivaksikin. mutta eikö tämä ole kiinne harjoittelijasta itsestään täysin? Kysymys kuuluu "miten harjoittelet" Tiedän myös harjoittelijan joka peittosi 3 kaverin ahdistelun ja yhdellä oli ollut veitsi, näin se vain oli. ainakin sillä tuntui toimivan hyvin, mutta eihän ralliautoilukaan sovi kaikille, toiset pärjää paremmin biljardissa kun autoilussa :)

Ainiin 5v on lyhyt aika muutenkin, ja matka on myös lyhyt 5 vuodessa kun mennään tavarahissillä, ja välillä joutuu mennä takas alkupään kerroksiin jos meinaa tavarahissin kyyti alkaa välillä huimaamaan :) Tämäkin on kiinne harjoittelijasta, miten harjoittelee ja pystyy kehittymään. Mutta kun ajatellaan että olisit jatkanut vielä vaikka 3v olis saattanut sullakin alkaa valkenee moni asia, mutta en usko että mitään ei jäänyt käteenkään. Akrobatiaa en ole itse juurikaan kohdannut, mitä lienet sitten onkaan.

Lajinhan täytyy olla paska, se kun ei toimi siellä snägärillä. Just just. Sehän toki on hukkaan heitettyä aikaa harjoitella jotain muuta, kuin niitä snägärillä toimivia tekniikoita, kuten kyynärpääetuilu, snägäriheijari tolpilleen sammuneeseen, huonojen vitsien kertominen myyjätytölle ja tarvittaessa rinta pystyssä töniminen ja suureen ääneen uhoaminen. Eikö nuo ole niitä snägärillä eniten käytettyjä ja varmuudella sielä toimivia tekniikoita? Nuita siellä ainakin mun silmään eniten viljellään. Kuulema myös taksijonossa ja ravintellin pihalla sulkemisen jälkeen on menestyksellä kyseisiä tekniikoita nähty käytettävän, varmuudella siis katu-uskottavaa toimintaa.

Kukapa sitä jaksaisi harrastaa mitään, mikä ei nosta kylän kovimman karjun mainetta siellä snägärillä. Eikös kaiken treenaamisen tarkoitus ole tuo? Jumaleissön, miten jotkut ihmiset jaksaa kulkea jossain punttisalilla taikka palloilemassa? Mitä helvetin hyötyä siitä kyykkytuloksesta taikka rystylyönnin toimivuudesta on siellä snägärillä, hä? Niin just, ei mitään. Paskoja harrastuksia siis molemmat.

Lajinhan täytyy olla paska, se kun ei toimi siellä snägärillä. Just just. Sehän toki on hukkaan heitettyä aikaa harjoitella jotain muuta, kuin niitä snägärillä toimivia tekniikoita, kuten kyynärpääetuilu, snägäriheijari tolpilleen sammuneeseen, huonojen vitsien kertominen myyjätytölle ja tarvittaessa rinta pystyssä töniminen ja suureen ääneen uhoaminen. Eikö nuo ole niitä snägärillä eniten käytettyjä ja varmuudella sielä toimivia tekniikoita? Nuita siellä ainakin mun silmään eniten viljellään. Kuulema myös taksijonossa ja ravintellin pihalla sulkemisen jälkeen on menestyksellä kyseisiä tekniikoita nähty käytettävän, varmuudella siis katu-uskottavaa toimintaa.

Kukapa sitä jaksaisi harrastaa mitään, mikä ei nosta kylän kovimman karjun mainetta siellä snägärillä. Eikös kaiken treenaamisen tarkoitus ole tuo? Jumaleissön, miten jotkut ihmiset jaksaa kulkea jossain punttisalilla taikka palloilemassa? Mitä helvetin hyötyä siitä kyykkytuloksesta taikka rystylyönnin toimivuudesta on siellä snägärillä, hä? Niin just, ei mitään. Paskoja harrastuksia siis molemmat.
Käsittääkseni tässä keskustelussa on kysymys siitä, onko bujinkan hyvä laji itsepuolustukseen, eikä siitä, mikä on hyvä harrastus ja mikä huono harrastus. Se nyt on varmasti jokaiselle selvää, ettei harrastuksia voi laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta toimiiko joku asia itsepuolustustilanteessa (joutui tilanteeseen sitten siellä snägärillä tai missä hyvänsä) vai ei, onkin jo helpommin mitattavissa. Ei muuta kuin matolle vääntämään/boksaamaan ja kokeilemaan. Ei se tekniikoiden testaaminen oikeasti ole niin vaikeaa, kuin teoreetikot antavat ymmärtää.

Täällä viljellään niin hienoja ja monimutkaisia teorioita ja vertauskuvia ja vertaillaan kaiken maailman hissejä ja plasmaleikkureita ja vaikka mitä, että tällainen vanha veivari putosi kärryiltä jo ajat sitten. Mutta sen voin sanoa, että ikävä kyllä ei ole olemassa mitään oikotietä tai "salaisia tappotekniikoita", vaikka treenaisi miten pitkät perinteet omaavaa eksoottista systeemiä. Työni puolesta minua on hakattu ja potkittu, purtu, sorkittu silmiä ja revitty huulista ja jopa puukotettu, mutta kummasti sitä vaan edelleen sitkutetaan menemään. Kyllä ne hyökkääjät on niputettu aina ihan perusjutuilla, vaikka olen minäkin aikoinani treenannut niitä ninjojen erikoismuuveja. Tietyn luonteiset ihmiset eivät vaan halua myöntää itselleen, että hyvän itsepuolustustaidon saavuttaminen on samanlaista perusasioiden puurtamista, kuin mikä tahansa urheilu.

Ja koska täällä selvästi tykätään vertauskuvista ja havainnollistavista esimerkeistä, niin onko joku vakavissaan sitä mieltä, että esimerkiksi joku vanhan liiton painija (vaikka Karelin), olisi ihan vitunmoisessa kusessa, jos hyökkääjä ottaisi hänestä esim. ranne- tai rinnusotteen (koska ei ole erikseen treenannut niihin vastaliikkeitä)? Tai mikä pahinta, yrittäisi hänelle muinaista kiinalaista hermopistelyöntiä? :D

Joo no saa olla ihan vitun vajukki, jos on kamppailulajeja harrastanut eikä karelinia tunne, ja jos tuntee niin on ihan oikeutettu kohtaloonsa jos lähtee kyseistä miestä vastaan hannaamaan.
mutta jottei totuus unohtuisi niin tässä virkistävä video, ninja vs mma ..
http://www.youtube.com/watch?v=rYQiPRUu7b0&feature=player_embedded

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä ne hyökkääjät on niputettu aina ihan perusjutuilla, vaikka olen minäkin aikoinani treenannut niitä ninjojen erikoismuuveja.

Ninjojejn erikois muuvi, mikä on erikois muuvi? Onko se niitä savupölläytys ja vaatteet on vaihdettu osavaltiota myöten, vai talon yli hyppimistä 3 voltilla kerien? En ole itse nähnyt noissa koulukunnissa yhtäkään erikoismuuvia, mutta olen nähnyt hauskoja tekniikoita kyllä. Bujinkan on hyvä itsepuolustukseen mutta vaatii kyllä aikaa ja paljon että siitä saa mitään irti siihen suuntaan, ja tämä on taas harjoittelijakohtainen asia. Yhtä hyvin voisi avata ketjun missä kiistellään onko Taichi hyvä itsepuolustukseen, sillä onhan senkin pohjimmainen ajatus kamppailu, ja kuin kauan sitä saa hieroa että siitä alkaa muodostuu mitään käsitystä?

Joo no saa olla ihan vitun vajukki, jos on kamppailulajeja harrastanut eikä karelinia tunne, ja jos tuntee niin on ihan oikeutettu kohtaloonsa jos lähtee kyseistä miestä vastaan hannaamaan.
mutta jottei totuus unohtuisi niin tässä virkistävä video, ninja vs mma ..
http://www.youtube.com/watch?v=rYQiPRUu7b0&feature=player_embedded

Ninja, mikä on ninja tai kuka? Viimeisin joka taitojaan käytti sodassa kuoli 71 Takamatsu, koki luonnollisen kuoleman, aika legendaarinen henkilö oli. *Jos ajatellaan sen kautta asioita niin sehän ei hävinnyt yhtäkään ottelua tämän näköinen mies http://www.hanako.co.uk/Photo/Takamatsu/Takamatsu-Doko.jpg käsittääkseni hän oli ns aito ninja. Viimeisin oppilas jolle hän jätti perinnön on Masaaki Hatsumi jota voi periaatteessa sanoa "ninjaksi" hänellä on myös värikkyyttä nuoruudessaan eikä ole tappiollista taistelua tietojeni mukaan kokenut.

Katsoin videolinkin, minusta siinä näytti olevan vain kaikkea muuta kun ninjoja, jotkut tutut sanoo minuakin ninjaksi kun on kamppailulajeja harrastellut 16 vuotta. Mutta en ninjoista silti tiedä mitään, olisko tuossakin videon nimeämisessä jotain osuutta lempinimeen salilla tms.... ? Mutta tyyli näyttäis olevan kyllä kaikkea muuta kun Bujinkan, vaikka tosin sanotaan että kaikki menetelmät on osa Bujinkania kuitenkin. Noita videoita löyty puolesta ja vastaan jokaista lajia kohtaan, voiko niillä sitten päteä yhtään mitään? Et tunne heppuja, et kuvaajaa tai videon nimeäjää. Suurimmalla osalla klipeistä mitä tuolla on ei ole oikean bujinkanin kanssa mitään tekemistä vaikka olis kuinka nimetty video ninjailun mukaan tai ninjutsun. Jopa Bujinkan nimellä löytyy shittiä. Jollekkin sopii bujinkan ja saa siitä irti sen mitä tarviikin selviytyeksään, toiselle se on nyrkkeily. Jos jollekkin ei sovi Bujinkan tekeekö se siitä paskan lajin? Jollekkin ei sovi nyrkkeily kai sekin sitten on paska laji, siinä missä Kravmaga ja Defendokin.

Eli täydellisen henkilökohtaista on se mikä on sopiva mikä toimii kenelläkin, olen hyvä piirtämään mieluisin kynä on lyijykynä ja mustekynä mahdollisesti kapea tussikin. Vahakynä ja paksu tussi tai pensseli ei ole mun juttu, eli nämä täytyy olla sitten paskoja välineitä eikö?

Lasileuka: -Jaa, mä kun oletin että ketjun tarkoitus on ollut keskustella lajista Bujinkan Budo Taijutsu, eikä arpoa mikä laji ois se toimivin laji snägärillä. Mutta hyvä että selvensit epähuomiotani.

"Käsittääkseni tässä keskustelussa on kysymys siitä, onko bujinkan hyvä laji itsepuolustukseen, eikä siitä, mikä on hyvä harrastus ja mikä huono harrastus"

Ninjojejn erikois muuvi, mikä on erikois muuvi? Onko se niitä savupölläytys ja vaatteet on vaihdettu osavaltiota myöten, vai talon yli hyppimistä 3 voltilla kerien? En ole itse nähnyt noissa koulukunnissa yhtäkään erikoismuuvia, mutta olen nähnyt hauskoja tekniikoita kyllä. Bujinkan on hyvä itsepuolustukseen mutta vaatii kyllä aikaa ja paljon että siitä saa mitään irti siihen suuntaan, ja tämä on taas harjoittelijakohtainen asia. Yhtä hyvin voisi avata ketjun missä kiistellään onko Taichi hyvä itsepuolustukseen, sillä onhan senkin pohjimmainen ajatus kamppailu, ja kuin kauan sitä saa hieroa että siitä alkaa muodostuu mitään käsitystä?

"Tavarahissivertaus, olen samaa mieltä hissi on hidas ja jopa kivinen, mutta pakkiin tulee "erikoistyökaluja" joita ei esim thai nyrkkeilijällä ole, siellä on pelkästään perustyökalut, mutta osaa varmasti hyvin ruuvvata sillä ruuvarilla ruuveja..."

Joo anteeksi, piti kirjoittaa "erikoistyökaluja" eikä erikoismuuveja. Mitäs nuo erikoistyökalut sinun työkalupakissasi ovat, kerran otit puheeksi? Niitä voltteja ja savupommeja...?

Eiköhän ole aivan selvää että Bujinkan sekä muut perinteiset hojojutsulajit eivät mahdollista yhtä tehokasta kamppailua kuin selvästi kamppailuun ja sparraukseen pohjautuvat, oli käytössä sääntöjä tai ei. Helppo varmaan puolustella jos on vuosia harrastanut bujinkania ja harjoitusparin saa väännettyä lattiaan...eri asia sitten jos siihen bujinkaniin yhdistelee oppeja muista lajeista mutta sitten taitaa olla jo lähempänä MMA:ta.

Sanoisin vielä että vuosia puhdasta bujinkania harrastanut häviää kokeneelle snägäritappelijalle todella nopeasti. ;)

Eiköhän ole aivan selvää että Bujinkan sekä muut perinteiset hojojutsulajit eivät mahdollista yhtä tehokasta kamppailua kuin selvästi kamppailuun ja sparraukseen pohjautuvat, oli käytössä sääntöjä tai ei. Helppo varmaan puolustella jos on vuosia harrastanut bujinkania ja harjoitusparin saa väännettyä lattiaan...eri asia sitten jos siihen bujinkaniin yhdistelee oppeja muista lajeista mutta sitten taitaa olla jo lähempänä MMA:ta.

Sanoisin vielä että vuosia puhdasta bujinkania harrastanut häviää kokeneelle snägäritappelijalle todella nopeasti. ;)

No, riippuu ihan siitä onko muiden lajien ominaisuuksia otettu reeneissä miten esille. Nyt täytyy muistaa sekin että suomessa on useampi "perhe" ketkä pitää sisällä bujinkan, toinen on enemmin muotoihin jämähtänyt, toinen taas on sitä aitoa bujinkania, eli opetetaan siten miten japanissakin tänä päivänä. Mutta ainakin meidän dojolla on otettu tämä muukin tyylisuunta niin huomioo että on tutkittu muistakin näkökulmista asioita kun se kuollut muotoihin jymähtänyt Bujinkan, tämä voi hyvin olla yksi tekijä. eli missä ja kenen reeneissä olet, ja miten siellä asioita käsitellään. Kokenut snäkäritappelija ja bujinkanisti, en voi sanoa kumpi pärjää paremmin, sellaista mittaria ei ole olemassakaan mikä tuohon antaa vastauksen mikä on fakta, mutut tuntumalla siihen ei voi sanoa yhtään mitään se on ainakin varma :D

Voiko vuosia bujinkania harrastanut olla myös kokenut, vai onko kokenut vain katutappelija nimikkeellä oleva henkilö? Siksikö halveerataan bujinkania koska se on harjoittelijalle lähes vaativin laji omaksua ja saada eloisasti toimimaan. Eli edelleen jos et pärjää pingiksessä, se on paska laji. Jos reenaat Taekwondoa ja saat turpaas käsirysyssä niin laji on paska? Tekeekö onneton tai huono harjoittelija lajista paskan, jos harjoittelijalla ei vaikka eväät riitä lajiin?

autokin on paska jos ajat sen toisen auton persiiseen tai mutkassa ulos tieltä, hyvät autothan pysyy itsestään tiellä vai mitä :D?

" Mitäs nuo erikoistyökalut sinun työkalupakissasi ovat, kerran otit puheeksi? Niitä voltteja ja savupommeja...?

Voltteja en ole tehnyt koskaan, savupommeja joskus kouluajoilla pingispalloista. Että pitäiskö mun alkaa tässä kertomaan ns "erikoistyökaluja" No kuule esimerkissähän oli esim Thai nyrkkeilyyn vertaava vertaus, kysynkin sitten onko ne kaikki erikoistyökaluja mitkä ei kuulu thainnyrkkeilyn repertuaaliin jos verrataan vain siihen?

Voltteja en ole tehnyt koskaan, savupommeja joskus kouluajoilla pingispalloista. Että pitäiskö mun alkaa tässä kertomaan ns "erikoistyökaluja" No kuule esimerkissähän oli esim Thai nyrkkeilyyn vertaava vertaus, kysynkin sitten onko ne kaikki erikoistyökaluja mitkä ei kuulu thainnyrkkeilyn repertuaaliin jos verrataan vain siihen?

Kyllä sinun pitäisi. Eihän me voida keskustella niistä, jos ei tiedetä mitä ne ovat. Jos tämän keskustelun aiheena kerran on bujinkan, niin eikö ole luontevaa keskustella myös lajin tekniikoista??

Minun mielestäni tässä videossa on aika paljon niitä minun tarkoittamiani ninjojen erikoismuuveja: http://www.youtube.com/watch?v=rlBj1GiQaI4 Ei noita tekniikoita varmaankaan löydy monesta muustakaan lajista, mainitsemasi thainyrkkeilyn lisäksi. Hienon näköistä menoa kieltämättä. Mutta hyvin vähän niillä on käyttöä itsepuolustustilanteessa.

Mutta edelleenkin kiinnostaisi tietää sinun mielipiteesi asiasta. Eli mitkä ovat SINUN 8 vuoden kokemuksesi perusteella niitä käyttökelpoisia "erikoistyökaluja", joita bujinkania pitkään treenaava saa työkalupakkiinsa, mitä taas jonkun toisen lajin harrastaja ei saa?

Kyllä sinun pitäisi. Eihän me voida keskustella niistä, jos ei tiedetä mitä ne ovat. Jos tämän keskustelun aiheena kerran on bujinkan, niin eikö ole luontevaa keskustella myös lajin tekniikoista??

Minun mielestäni tässä videossa on aika paljon niitä minun tarkoittamiani ninjojen erikoismuuveja: http://www.youtube.com/watch?v=rlBj1GiQaI4 Ei noita tekniikoita varmaankaan löydy monesta muustakaan lajista, mainitsemasi thainyrkkeilyn lisäksi. Hienon näköistä menoa kieltämättä. Mutta hyvin vähän niillä on käyttöä itsepuolustustilanteessa.

Mutta edelleenkin kiinnostaisi tietää sinun mielipiteesi asiasta. Eli mitkä ovat SINUN 8 vuoden kokemuksesi perusteella niitä käyttökelpoisia "erikoistyökaluja", joita bujinkania pitkään treenaava saa työkalupakkiinsa, mitä taas jonkun toisen lajin harrastaja ei saa?

Tuli katsottua tuo video, mitään erikoista en nähnyt, paistsi se että jossain on fiilistelty huppupuvun kera. Suomessa en ole törmännyt vastaavaan missään vaiheessa, missään leirillä. Haarniskaa on joskus näytöksissä käytetty, ja osa koulukunnista perusmuodoissa tehdään sillä dynamiikalla että ikään kun haarniska olisi päällä. Ja kyllä olen pitänyt haarniskaa päällä ja kävellyt kulkueessa kaupungin läpi se yllä. Monessa lajissa tehdään ihan samoja asioita äkkiseltään katsottuna, jopa saman nimisä asioita on kun puhutaan muodoista. Tarkemmin kun asiaa katsoo niin ero tulee siinä miten asia tehdään. Miten voit tietää että joku asia ei toimi oikeassa tilanteessa? Eikä muotoja ole tarkoitettu edes muistamaan muotona tai toimimaan missään tilanteessa, muoto on portti minkä kautta opitaan asioita, sellaisenaan minkään lajin muoto ei toimi. Ei edes kombinaatio etukäsi, takakäsi, oikean jalan potku. Sekin on muoto mutta toimiiko se oikeesti sellaisenaan?

Eihän muotoja eli tekniikoita opetella niin että muistan ne "monta sataa tekniikkaa" ja siinä on kaikki, ei noin. Opetellaan muoto eli tekniikka ja sitten se rikotaan eli unohdetaan, lähestytään asiaa muista näkökulmista ja harjoitellaan henkaa, eli muunnelmia asiasta tai aiheesta. Luuletko todella että videoissa olevat muodot on sitä mitä jauhetaan ja siinä kaikki kuten hokuton tyyli on, pelkkää vyökoetekniikkaa ainakin sillä salilla millä aikoinaan olin. Muoto on vain lähtökohta, karatessa sama asia on "kata"

Multa on usein kysytty asiaa (mielipiteenä) eli "mitä teet jos joku tulee tekemällä näin sun päälle" vastaus on "en tiedä" mikä on tosi, emme harjoittele mitään valmista tekniikkaa kuviteltuun tilanteeseen. Ne ei oikeesti sellaisenaan toimi, mutta jos ja kun se joku tulee päälle oikeesti, silloin se mitä teen tulee ja tapahtuu, eli en voi tietää etukäteen. siihen vaikuttaa kaverin koko, etäisyys ja nopeus hyökkäyskulma, hyökkääjän reaktiot jne jne.... Olen näytöksissäkin ajatellut että "teen sen jutun (esim muoto) kun tuo kaveri tulee seuraavan kerran noin" ja kun se tulee niin tapahtuu ihan muuta, en oikeesti vaan pysy muodossa, vaan rikon muotoja. En voi siis päätää että noin toimin kun tilanne tulee kohdalle, siinä vain tapahtuu jotain.

Suurin erikoinen työkalu on ehkä parhaiten sanottuna filosofia :D jos puhutaan tilanteesta ;) mutta en voi alkaa listaamaan mitään työkaluja se ei mielestäni ole järjen mukaista alkaa pitää nettikurssia, hanki hyvä opettaja itsellesi ja anna itsellesi aikaa ja pitkäjänteisellä harjoittelulla niin ymmärrät. Mutta jos ajatus on vain nakkarijonossa heiluminen ja lajin testailu ja vertailut ja tilanteen kellottaminen kuin nopeesti taltuttaa jonkun, paikka on silloin väärä. Siihen suosittelen vaikka Kravmagaa nopea nousu helppo oppia vaikea unohtaa. Kolme kovaa päähän ja kolme polvipotkuu mahaan, kylkeen siinähän se.

Tuli katsottua tuo video, mitään erikoista en nähnyt, paistsi se että jossain on fiilistelty huppupuvun kera. Suomessa en ole törmännyt vastaavaan missään vaiheessa, missään leirillä. Haarniskaa on joskus näytöksissä käytetty, ja osa koulukunnista perusmuodoissa tehdään sillä dynamiikalla että ikään kun haarniska olisi päällä. Ja kyllä olen pitänyt haarniskaa päällä ja kävellyt kulkueessa kaupungin läpi se yllä. Monessa lajissa tehdään ihan samoja asioita äkkiseltään katsottuna, jopa saman nimisä asioita on kun puhutaan muodoista. Tarkemmin kun asiaa katsoo niin ero tulee siinä miten asia tehdään. Miten voit tietää että joku asia ei toimi oikeassa tilanteessa? Eikä muotoja ole tarkoitettu edes muistamaan muotona tai toimimaan missään tilanteessa, muoto on portti minkä kautta opitaan asioita, sellaisenaan minkään lajin muoto ei toimi. Ei edes kombinaatio etukäsi, takakäsi, oikean jalan potku. Sekin on muoto mutta toimiiko se oikeesti sellaisenaan?

Eihän muotoja eli tekniikoita opetella niin että muistan ne "monta sataa tekniikkaa" ja siinä on kaikki, ei noin. Opetellaan muoto eli tekniikka ja sitten se rikotaan eli unohdetaan, lähestytään asiaa muista näkökulmista ja harjoitellaan henkaa, eli muunnelmia asiasta tai aiheesta. Luuletko todella että videoissa olevat muodot on sitä mitä jauhetaan ja siinä kaikki kuten hokuton tyyli on, pelkkää vyökoetekniikkaa ainakin sillä salilla millä aikoinaan olin. Muoto on vain lähtökohta, karatessa sama asia on "kata"

Multa on usein kysytty asiaa (mielipiteenä) eli "mitä teet jos joku tulee tekemällä näin sun päälle" vastaus on "en tiedä" mikä on tosi, emme harjoittele mitään valmista tekniikkaa kuviteltuun tilanteeseen. Ne ei oikeesti sellaisenaan toimi, mutta jos ja kun se joku tulee päälle oikeesti, silloin se mitä teen tulee ja tapahtuu, eli en voi tietää etukäteen. siihen vaikuttaa kaverin koko, etäisyys ja nopeus hyökkäyskulma, hyökkääjän reaktiot jne jne.... Olen näytöksissäkin ajatellut että "teen sen jutun (esim muoto) kun tuo kaveri tulee seuraavan kerran noin" ja kun se tulee niin tapahtuu ihan muuta, en oikeesti vaan pysy muodossa, vaan rikon muotoja. En voi siis päätää että noin toimin kun tilanne tulee kohdalle, siinä vain tapahtuu jotain.

Suurin erikoinen työkalu on ehkä parhaiten sanottuna filosofia :D jos puhutaan tilanteesta ;) mutta en voi alkaa listaamaan mitään työkaluja se ei mielestäni ole järjen mukaista alkaa pitää nettikurssia, hanki hyvä opettaja itsellesi ja anna itsellesi aikaa ja pitkäjänteisellä harjoittelulla niin ymmärrät. Mutta jos ajatus on vain nakkarijonossa heiluminen ja lajin testailu ja vertailut ja tilanteen kellottaminen kuin nopeesti taltuttaa jonkun, paikka on silloin väärä. Siihen suosittelen vaikka Kravmagaa nopea nousu helppo oppia vaikea unohtaa. Kolme kovaa päähän ja kolme polvipotkuu mahaan, kylkeen siinähän se.
Minun silmääni videolla olevat metsässä hiiviskelyt ja puissa kiipeilyt, heittotähdet, voltit, tetsubishit, yllätyshyökkäykset puusta, hyppypotkut jne. näyttävät tekniikoilta, joita voisi jo kutsua vähän erikoisemmiksi tekniikoiksi. Jos ne sinun mielestäsi ovat peruskauraa, niin ok, mutta minä en ole törmännyt niihin missään muualla, kuin bujinkanissa.

Mistä voin tietää, ettei joku tekniikka toimi oikeassa tilanteessa? Eihän sitä kukaan varmuudella voikaan tietää, mutta todennäköisyys on sitten asia erikseen. Kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, niin kokeilemallahan se selviää, toimiiko tekniikka todennäköisesti vai ei. Laitat kaverille hanskat käteen ja käsket häntä hyökkäämään. Ei muuta kuin ichimonji no kataa peliin! Itse en ainakaan saanut toimimaan, eikä moni muukaan. Tai sitten me oltiin niin huonoja (itselläni 5 kyu, eli ei vissiin ollut muodon rikkominen vielä ajankohtaista?)

Minä nyt suoraan sanottuna vähän petyin, kun ensin kirjoitat verratessasi bujinkania thainyrkkeilyyn: "Tavarahissivertaus, olen samaa mieltä hissi on hidas ja jopa kivinen, mutta pakkiin tulee "erikoistyökaluja" joita ei esim thai nyrkkeilijällä ole, siellä on pelkästään perustyökalut, mutta osaa varmasti hyvin ruuvvata sillä ruuvarilla ruuveja...", mutta et sitten millään voi kertoa mitä ne erikoistyökalut ovat (poislukien se filosofia).

Se on kyllä pakko myöntää, että yksi asia, missä bujinkanistit ovat aivan ylivoimaisia verrattuna keneen tahansa, on lajiaan koskevien kysymysten kiertely ja kaartelu :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom