Bujinkan Budo Taijutsu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Buji
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minusta se liittyy vahvasti siihen, että olet vihjannut hyvin voimakkaasti kuinka huono laji bujinkan on, kun yksi bujinkanisti ei pärjännyt lennosta keksityssä sparrissa.

Voisitkohan nyt hieman täsmentää, missä ja milloin olen tällä tavalla vihjaillut? En itse löytänyt tällaista vihjailua ensilukemalta.

En myöskään ihan hahmota sitä, mitä tarkoitat lajin toimimisella. Eikö laji muodostu niistä ihmisistä, jotka sitä lajia harjoittelevat ja opettavat? Kaikissa lajeissa on hyviä ja huonoja harjoittelijoita. On kuitenkin kummallista, jos huonoilla harjoittelijoilla on korkeita vyöarvoja.

Eikös sarjan idea ollut jotakuinkin sellainen että kaks jamppaa harjoittelee pari viikkoa jotain lajia ja sitten käyttää oppimiaan taitojaan. Eli ihan naurettava ja epärealistinen konsepti, ei tuossa ajassa paljoa uutta opita. Kuuluneeko sarjan käsikirjoitukseen että "sankareiden" on pärjättävä..

Asioita tapahtuu. Ei kai tuohon muuta voi sanoa. Minkälaisia vastauksia oletit täältä saavan?

Kysymysten asettelusta päätellen odotuksena saattoi olla, että suuri joukko bujinkanisteja ilmoittaa lopettavansa harrastuksen (ja ehkä siirtyvänsä tosimiesten lajiin, potkunyrkkeilyyn), koska joukosta löytyy yksi korkeavöinen joka ei kyykytä jotain heppua show- mielessä tehdyssä jutussa. Käännytystyö on jokapäiväistä hommaa, katsos. :D

Itse olen nähnyt useita opettajia, jotka eivät ole mitään tekniikkahirmuja lajissaan, ja silti ovat hyviä opettajia. Ymmärtääkseni esim. Mike Tysonin valmentaja ei ollut mikään tolkuttoman kokenut ja taitava nyrkkeilijä. Olisiko hän pärjännyt nyrkkeilyssä päätä pidemmälle vastustajalle, joka ei osaa nyrkkeillä, on vaikea sanoa. Vaikka näin olisi, ei se miehen saavutuksia valmentajana silti poistaisi.

Kysymysten asettelusta päätellen odotuksena saattoi olla, että suuri joukko bujinkanisteja ilmoittaa lopettavansa harrastuksen

:hyper:

[off-topic]

Jep jep, olisi kyllä mielenkiintoista tietää ihmisten perimmäiset motiivit nettikirjoittelussa. Mahtavatko aina tietää sitä itsekään.

Mitä siis haluaa kirjoituksillaan saavuttaa ja miksi? Mitä hyötyä siitä on itselleen? Yleensä näissä lajikeskusteluissa ns. vastarannankiiskit ja bullshido hunterit pääsevät vain "kierrättämään omia ennakkoasenteitaan julkisuudessa kohtuullisenkokoisen lukijakunnan edessä", kuten eräs Potku.netin kirjoittaja totesi, toisesta aiheesta tosin mutta lausahdus sopii mielestäni tähänkin. En osaa sanoa, sopiiko tämä kuvaus Andyyn vai ei. Mies vastannee itse.

Andy tosin kyseli ihan valideja kysymyksiä (joihin tuli ehkä hieman vähemmän mairittelevia vastauksia) mutta kuka niihin täällä osaisi mitenkään järkevästi vastata? Paras vastaaja olisi tietysti Bruce Appleby itse, mutta hän ei liene foorumin jäsen ja tuskin osaa edes suomea.

Tuo hissivertailu lajien välillä, josta ilmeisesti Andyn kyselyt tässä ketjussa lähtivät liikkeelle, oli mielestäni lähinnä huvittava. Jo lähtökohta ontuu kun "joku kuuli, että joku sanoi jossain jotakin". Tarvitseeko tämmöiseen sanahelinään edes tarttua vai jättääkö sen omaan arvoonsa, on toinen juttu.

[EDIT]

Sivihuomatuksena vielä totean, että vaikka henkilöllä olisi 13. dan BBT:ssä, ei se tee hänestä automaattisesti opettajaa.

Monitulkintainen vastaus, mahtoiko olla tarkoituksella :D

Anyway, en tarkoittanut, että jokaisen pitäisi alkaa kertomaan motiiveistaan täällä (jos siis luulit niin). Toki se olisi kiinnostavaa tietää (joidenkin kirjoittajien osalta), kuten aiemmin totesin.

Eräs suomalainen korkean tason Bujinkan-opettaja vertasi Bujinkan Budo Taijutsua Thai nyrkkeilyyn jollain tämän kaltaisella vertauksella:

Thainyrkkeily on pikahissi kamppailutaidon viidenteen kerrokseen, kun Bujinkan on se hyvin hidas tavarahissi 15. kerrokseen.

Tästähän tämä osittain lähti. Kyseessä on amerikkalaisen Jeffrey S. Muellerin vertaus, ei siis "korkean tason suomalaisen Bujinkan-opettajan" kuten yllä esitettiin. Herra Mueller kertoo vertauksestaan tässä ketjussa:

http://www.kutaki.org/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=flat&topic_id=3773&forum=16&type=

Tärkein pointti omasta mielestäni: "Most will be lucky to ever get on the elevator in the first place and find the buttons to push. So very often these sorts of discussions turn into “My daddy can beat up your daddy…” or "Style X is better than Style Y." No one cares and it means nothing. What can *you* do is what the important question is."

Andy, jos pistät miehelle viestiä niin kerro ihmeessä kuin kävi. Kiinnostaa tietää :)

Mistä minä tiedän, en minä Bujinkania harrasta. Murjaisin vitsin (mielestäni) koska minusta tuo hissivertaus nyt on äärettömän typerä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
löysin tällaisen vanhan keskustelun ja en tiedä onko oikein nostaa sitä pinnalle taas, mutta lukasin sen töissä läpi kun oli tylsää ja tulin siihen tulokseen että tälla palstalla kyllä tapellaan aina lajien välisistä eroista.

jos joku tulee kysymään tänne "mitä mieltä ootte tai chi 'sta harrastuksena, onko kokemuksia", niin heti joku MMA junttura tulee huutelemaan "kokeilin kerran ja se sisäinen voima on oikeesti paskaa, jos haluut pärjää snägärillä nii alota vapari!!". jos tajuutte mun pointin

jos joku tulee kysyy bujinkanista niin ehkä sillon hän on kiinnostunu lajista muistakin syistä ku tappelumielessä. mua ainakin kiinnostaa laji historiallisista syistä ja ehkä sellasen yleisen akrobaattisuuden takia. alotin kuitenkin BJJ ja oon tykänny siitä mutta oon kyllä lukenu paljon tästä bujinkanista myös, vaikka onkin täysin eri maata. jokaiselle jotakin, vai mitä.

ps. noista mustista ninjapuvuista, niin ne on saanut alkunsa siitä kun aikoinaan japanin teatteriesityksissä oli avustajina tyyppejä joilla oli mustat puvut päällä joista näkyi vain silmät, sen takia ettei niitä erottais niin selkeesti. nää mustapukuset tyypit saatto vaikka liikutella rekvisiittoja tai auttaa kantamaan hienoja hyppypotkuja. näissä teatteriesityksissä myös ninjat olivat mustissa puvuissa joista vain silmät näkyi koska haluttiin korostaa ninjojen "näkymättömyyttä", salamurhaajiahan ne alunperin oli, joten tällainen ominaisuus oli suotavaa.

En ole harrastanut bujinkania kamalan pitkään, mutta olen jo vakuuttunut lajin tehokkuudesta. Hämmästelin erään viestiä, joka oli kokeillut tekniikkaa kaveriinsa eikä se ollut tehonnut. Silloin tyyppi oli kyllä tehnyt tekniikan väärin. Meillä harjoittelemme niin, että alussa teemme tekniikkaa toistaen, että se tulee tutuksi. Sen jälkeen kokeilemme esim. irroittaa toisen käden, että toinen yrittää tosissaan säilyttää otteen. Teemme sovelluksia tekniikoihin, ja meillä pyritään mahdollisemman tehokkaaseen tekniikkaan.
Olen kuullut pidempään harrastaneilta että tosielämässä bujinkan on toiminut tehokkaasti, enkä epäile hetkeäkään ettei toimisi. Mustavöiset ovat dojollamme erittäin taitavia ja ketteriä ja osaavat tekniikkansa. Amerikassa asia voi olla toisin, ja olisi naurettavaa jos joku todella mustan vyön omistaja ei pärjäisi miekkaa vastaan! Meillähän opetetaan myös aseiden kanssa ja vastaan taistelua! >: ) Bujinkania on tietääkseni Suomessa 4 erilaista "päätyyppiä", yhdessä painoitetaan vanhojen tekniikoiden opettamista ja toisessa taas tuodaan uusia tuulia ja käytetään nykyajalle tehokkaimpia tekniikoita. Tuskinhan kukaan enää tulee taisteluhaarniska kadulla vastaan, vai mitä? :D lopusta kahdesta en tiedä sen enempää, olen tuossa toisessa päätyypissä.:)
Dojollamme ei ole haukuttu kertaakaan muita lajeja, eroista muihin lajeihin on annettu fiksuja vastauksia pyydettäessä. Ilmapiiri on hyvä, paitsi että jätkät tuntuvat hieman arastelevan naisen kanssa harjoittelua. ;) Tosi hyvä laji! :D

Kun aletaan vertailemaan eri lajeja tai tekniikoita siitä näkökulmasta, että mikä laji/tekniikka toimii todennäköisimmin oikeassakin tilanteessa, on testaaminen mielestäni melko helppoa. Jos esimerkiksi lajin x -harrastaja haluaa kokeilla, toimiiko joku hänen harjoittelemansa tuhansia vuosia vanha kiinalainen lyönnin torjunta, niin ei muuta kuin harjoitusparille kintaat käteen ja pari alkaa mättää täysiä päähän. Jos lyöntien blokkaus onnistuu helposti, todennäköisesti myös niiden nakkikioskiheijarien torjunta onnistuu kyseisellä tekniikalla. Tai jonkun yhdeksästä muinaisesta samuraikoulukunnasta koostuvan lajin treenarit miettii, että mitenköhän nämä meidän opettelemat muuvit toimii, jos joku kaataa maahan, istuu rinnan päälle ja alkaa takoa naamaan. No, ei muuta kuin taas hanskat käteen ja kokeilemaan! Ei se mitään takaa, jos joku on joskus onnistunut jossain tekemään jonkun tekniikan, sillä valtaosa itsepuolustustilanteista vähillä vammoilla selvinneistä ihmisistä eivät ole koskaan treenanneet mitään. Eli mikä tahansa temppu voi toimia kerran.

Ja niin kauan kuin itsepuolustuslajin tekniikat perustuvat jossitteluun ja monimutkaisiin teorioihin yms. joutavaan, ei kyseisen lajin opeillakaan tee katuväkivaltatilanteissa juuri mitään. Tekniikoita tulee voida harjoitella kovalla kontaktilla, oikeasti hyökkäävää/vastaan laittavaa vastustajaa vastaan. Väittäisimpä, että keskiverto kamppailu-urheilijalla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä tosielämän väkivaltatilanteista, kuin nimenomaan itsepuolustukseen keskittyneen lajin harrastajalla, johtuen juuri harjoitusmenetelmistä.

Hyvä näkökulma. Tosin oma tarkoitukseni ei ollut vertailla, vaan kertoa viestiketjun aloittaneelle omaa näkökulmaa. :)
Jos kerta BBT on ollut hyödyksi normi tappeluissa, niin kyllä taivun uskomaan että se toimiva on. :rolleyes:

Tosin olisi naurettavaa väittää, että BBT olisi maailman tehokkain kamppailulaji sparrauksessa. :D Sitä se ei ole, mutta missä kohdassa listalla se on, sitä ei tiedä kukaan ja ei tule ikinä tietämäänkään. Oma veikkaukseni maailman tehokkaimmasta lajista on BJJ.
Bujinkanissa opetellaan ninja- ja samuraitaitoja, ja uskon että se antaa valmiuksia muihinkin tappeluihin kuin BBT:tä harrastaneita vastaan. Monipuolinen laji, itse en esim. viihtyisi vapaaottelijana, potkunyrkkeilijänä tms.. tuntuvat tylsiltä päähän takomisilta.

Ja niin kauan kuin itsepuolustuslajin tekniikat perustuvat jossitteluun ja monimutkaisiin teorioihin yms. joutavaan, ei kyseisen lajin opeillakaan tee katuväkivaltatilanteissa juuri mitään. Tekniikoita tulee voida harjoitella kovalla kontaktilla, oikeasti hyökkäävää/vastaan laittavaa vastustajaa vastaan. Väittäisimpä, että keskiverto kamppailu-urheilijalla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä tosielämän väkivaltatilanteista, kuin nimenomaan itsepuolustukseen keskittyneen lajin harrastajalla, johtuen juuri harjoitusmenetelmistä.

Muuten samaa mieltä paitsi viimeisestä lauseesta. Lähinnä siksi, että mm. defendo- ja maga-seuroissa (olettaen, että niissä opettaa joku osaava kaveri eikä mikään tonttu) otetaan matsia (sparria) lukkopaini-/kikkari-/ ja vaparityyliin, mutta lisänä on vielä urheilulajeista puuttuvat, kaduille elintärkeät osiot, eli havainnointi, tilanteiden "lukeminen" (käydään läpi juttuja, joita ihmiset tekee/sanoo ennen kuin aikovat hyökätä), 1 vs. useampi treeni (esim. harjoitellaan putkinäön rikkomista), aseeton vs. aseellinen, sekä tietysti käsitellään Suomen lakia hätävarjelun osalta jne. Eli treeni on kanssa paineen alla testattavaa ja sparri on säännöllinen osa treeniä. Näkisin, että tuollainen sekoitus kamppailu-urheilua höystettynä katutilanteisiin kuuluvilla jutuilla on kuitenkin se paras paketti katutilanteita varten.

Muoks. Ja tämähän ei millään tapaa kuulunut BBT:hen paitsi, että hieno homma jos sielläkin treenaillaan "elävästi". Jos ei niin ihan mielenkiintoista olisi nähdä miten heillä korvataan sparrit yms. "elävät" harjotteet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom