Bodomjärven surmista epäilty vangittu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy_T
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
Niin, mikä on tapon ja murhan ero juridisesti? Ovatko kaikki päihtyneenä tehdyt murhat tappoja? Miten tämä määritellään?

:(


[Mutu]

Nykyäänhän (toisin kuin esim. Bodomin murhien aikaan) murhaksi voidaan luokitella erityisellä raakuudella suoritettu tappo. Esim. jos kännissä hakkaa hetken mielijohteesta kirveellä kaverinsa kimpaleiksi ja yrittää vielä vaikka piilottaa palaset niin eiköhän siitä tulisi elinkautinen murhasta.

[/Mutu]
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruutiukko sanoi:
murhaksi voidaan luokitella erityisellä raakuudella suoritettu tappo

Minustakin tuo raakuus täytyy olla tärkein kriteeri kun aletaan jakelemaan tuomioita. Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä että jos on surmannut kolme ihmistä raa'alla tavalla niin siitä pitäisi tulla kolminkertainen elinkautinen, siis 3x20 vuotta vankeutta. Nykyinen lainsäädäntö suosii raakoja henkirikoksia tyyliin "vaiennetaanpas nämäkin todistajat ketkä sattuivat paikalle............"

:kuola:
 
Murha tehdään harkiten, 60-luvulla vielä enemmän (vakaasti) harkiten ja elinkautinen on elinkautinen, eikä mikään 20v kakku.
 
Elinkautinen on Suomessa 20 vuotta josta yleensä istutaan korkeintaan 14-15 vuotta. Tuomion nimitys on siis varsin harhaanjohtava.
 
Niin kerrohan yksikin vanki joka on sotien jälkeen istunut linnassa yli 20 vuotta täällä Suomessa?
 
protsku sanoi:
Niin kerrohan yksikin vanki joka on sotien jälkeen istunut linnassa yli 20 vuotta täällä Suomessa?

kuitenkin niinhän se on että elinkautinen on elinkautinen eikä siitä armahda kuin presidentti. yleensä taitaa armahtaa ennen tuota kahtakymmentä vuotta, mutta se on ihan presidentin käsissä. mutu.
 
Road sanoi:
kuitenkin niinhän se on että elinkautinen on elinkautinen eikä siitä armahda kuin presidentti. yleensä taitaa armahtaa ennen tuota kahtakymmentä vuotta, mutta se on ihan presidentin käsissä. mutu.

Kyllähän se näin on.
 
Näin on. Elinkautisvanki lusii, kunnes presidentti hänet armahtaa. Jos armahtaa. KKO:n suosituksesta, jota hänen ei tarvitse noudattaa. Usein n. 12 vuoden jälkeen anomus menee läpi. Keskimäärin elinkautista kärsitään 14-15 vuotta.

Yli 20 vuotta istuneita ei nyt juolahda mieleen. Ei niistä julkisuudessa juuri puhuta, mutta esim. Juha Valjakkala on istunut kohta 17 vuotta enkä usko menevän pahasti pieleen, jos veikkaan hänen ylittävän 20 vuoden rajan. Tuskin nykyinen tai tuleva presidentti haluaa kunnostautua tämän tyypin armahtajana.

Tosin nythän armahdusoikeutta ollaan siirtämässä presidentiltä pelkästään oikeuslaitokselle. Aloite lakimuutokseen on lähtöisin Tarja Haloselta. Joissain mainitsemattomissa yksittäistapauksissa armahdusoikeus olisi edelleen vain presidentillä.
 
ozzie sanoi:
Tosin nythän armahdusoikeutta ollaan siirtämässä presidentiltä pelkästään oikeuslaitokselle. Aloite lakimuutokseen on lähtöisin Tarja Haloselta. Joissain mainitsemattomissa yksittäistapauksissa armahdusoikeus olisi edelleen vain presidentillä.

Maan tapa on kuitenkin ollut se että todellakin siinä 15 vuoden kieppeillä viimeistään armahdetaan. Herää vaan kysymys että jos tämä armahdusoikeus siirtyy pelkästään oikeuslaitokselle, niin tuleeko siitä liukuhihnatavaraa sitten. Minusta armahdukset pitäisi harkita tapauskohtaisesti kuten presidentit ovat tehneet tähän asti.

Media on joka tapauksessa vaiennut Bodominjärven tapauksesta eli luultavasti saamme odottaa seuraavia uutisia ehkä jopa syksyyn asti kun alkaa varsinainen oikeudenkäynti?

:rolleyes:
 
Niin no, mitä se Rouva Presidentti mistään armahdettavasta tietää? Eikös aikaisemmin manun aikana ole armahdettu kaikenlaisia HC murhamiehiä? Armahdus on napsahtanut kuin manulle illallinen. Jos oikeuslaitoksessa olisi vähän enemmän asiantuntemusta tuohon hommaan.
 
apophis sanoi:
Armahdus on napsahtanut kuin manulle illallinen. Jos oikeuslaitoksessa olisi vähän enemmän asiantuntemusta tuohon hommaan.

Toivotaan näin. Jonkinlainen valamieskäsittely tai vastaava järjestely voisi olla hyvä malli näihin tapauksiin:

"Ei päätetty armahtaa äänin 5-2"
 
Copy paste Oikeusministeriön sivuilta asiaan liittyen

Vankeuslaki eduskunnalle kesäkuussa

3.2.2004
Tasavallan presidentti Tarja Halonen otti valtiopäivien avauspuheessaan esille rangaistusten täytäntöönpanoa koskevan lainsäädännön uudistamisen.
Vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksen käsittävä hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokauden lopulla. Kokonaisuudistus sisältää ehdotuksen uudeksi vankeuslaiksi, tutkintavankeuslaiksi ja ehdonalaista vapauttamista koskeviksi rikoslain säännöksiksi. Uudistusta on valmisteltu oikeusministeriössä vankeusrangaistuskomitean vuonna 2001 luovuttaman mietinnön ja siitä saadun lausuntopalautteen pohjalta.
Uudistuksessa vankeinhoidon tavoitteeksi asetetaan nykyistä selkeämmin vangin uusintarikollisuuteen vaikuttaminen. Suunnitelmallisempaan ja vaikuttavampaan vankeinhoitoon pyritään vahvistamalla jokaiselle vangille yksilöllinen rangaistusajan suunnitelma, joka sisältäisi määräykset vangin toimintaan osallistumisesta, ehdonalaisesta vapauttamisesta ja poistumisluvasta. Suunnitelma valmisteltaisiin yhteistyössä kriminaalihuoltolaitoksen sekä työ- ja sosiaaliviranomaisten kanssa. Uusimisriskin vähentämiseen tähtäävien toimintaohjelmien osuutta vankien ajankäytössä on tarkoitus lisätä.
Yleisenä lähtökohtana uudistuksessa on säätää vangin ja tutkintavangin oikeuksista ja velvollisuuksista nykyistä selkeämmin lain tasolla perustuslain vaatimusten mukaisesti. Keskeisenä lähtökohtana on myös yhteiskunnalle, henkilökunnalle ja vangille turvallisen täytäntöönpanon toteuttaminen.
Ehdonalaista vapauttamista koskevia säännöksiä uudistettaisiin. Elinkautiskautisvankien vapauttamismahdollisuutta muutettaisiin niin, että elinkautisvanki voitaisiin päästää ehdonalaiseen vapauteen aikaisintaan 12 vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen. Alustavan ehdotuksen mukaan vapauttamisesta päättäisi Helsingin hovioikeus. Ehdonalaiseen vapauteen päästäminen voitaisiin ottaa uudelleen käsiteltäväksi kahden vuoden väliajoin. Uusi järjestelmä ei vaikuttaisi tasavallan presidentin armahdusoikeuteen, joka säiltyisi ehdonalaiseen vapauttamisen rinnalla.
Oikeusministeriön tiedote 29.5.2002 ”Oikeusministeri Koskinen: Vankeuslain jatkovalmistelusta” löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.om.fi/14355.htm
Lisätietoja: ylijohtaja Esa Vesterbacka, puh. (09) 1606 8102 tai 050 528 6180,
lainsäädäntöneuvos Ulla Mohell, puh. (09) 1606 7892 tai 050 583 9460
hallitusneuvos Jussi Pajuoja, puh. (09) 1606 7819 tai 050 576 9518


Oikeusministeri Johannes Koskinen: Vankeuslain jatkovalmistelusta


29.5.2002
Vankeusrangaistuskomitea luovutti mietintönsä 20.6.2001. Mietintö sisälsi ehdotuksen uudeksi vankeuslaiksi, tutkintavankeuslaiksi ja ehdonalaista vapauttamista koskeviksi rikoslain säännöksiksi.

Mietinnöstä pyydettiin lausunto 122 lausunnonantajalta. Lausuntopyyntö esitettiin muun muassa ylimmille tuomioistuimille, ylimmille laillisuusvalvojille, kuudelle ministeriölle, rikosseuraamusvirastolle ja vankiloille, kriminaalihuoltolaitokselle, poliisille, ulosottoviranomaisille, yliopistojen oikeustieteellisille tiedekunnille sekä alalla toimiville aatteellisille ja ammatillisille yhdistyksille. Lausuntoja saapui yhteensä 92.

Lausuntopalautteen ja ehdotusten kokonaisarvioinnin pohjalta lainvalmistelua jatketaan oikeusministeriössä. Jatkotyössä on useita kohtia linjattu komitean mietinnöstä poiketen.
Esimerkiksi elinkautisvankien vapauttamismahdollisuutta on ajateltu muuttaa siten, että elinkautisvanki voitaisiin päästää ehdonalaiseen vapauteen aikaisintaan 12 vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen. Komitean alkuperäisen ehdotuksen mukaan poikkeustilanteissa, esimerkiksi onnistuneen vankeusajan suorittamisen perusteella elinkautisvanki olisi voitu päästää ehdonalaiseen vapauteen jo hänen suoritettuaan 10 vuotta rangaistuksesta.
Komitean ehdotuksen mukaan elinkautisvankien ehdonalaisesta vapauttamisesta olisi päättänyt korkein oikeus. Lausuntopalautteen perusteella tehtävää ehdotetaan nyt Helsingin hovioikeudelle. Tässä menettelyssä asia voitaisiin käsitellä uudelleen kahden vuoden väliajoin. Uusi järjestelmä ei vaikuttaisi tasavallan presidentin armahdusoikeuteen.
Jos ehdonalaiseen vapauteen päästetty syyllistyy uuteen rikokseen, hän yleensä menettää ehdonalaisen vapauden ja joutuu suorittamaan aikaisemmasta rangaistuksestaan jäljellä olevaa osuutta eli ns. jäännösrangaistusta. Vankeusrangaistuskomitea ehdotti, että nykyisen käytännön mukaisesti jäännösrangaistusta suoritettaisiin kuukausi tai, jos jäännösrangaistus on sitä lyhyempi, jäännösrangaistuksen määrä.
Jatkovalmistelussa on jäännösrangaistuksen erityisestävää vaikutusta tehostettava nykyisestä. Selvitettävänä on vaihtoehtoisia malleja, jotka ehkäisisivät rikosten uusimista. Jäännösrangaistuksen suorittamisen pitää olla oikeudenmukaisessa suhteessa jäännösrangaistuksen pituuteen.
Komitea ehdotti myös vankien palkkajärjestelmän yhdenmukaistamista niin, että sekä suljetuissa laitoksissa että avolaitoksissa olisi tuotannollisessa työssä noudatettu samaa järjestelmää ja vankipalkat olisivat siltä osin nousseet. Jatkovalmistelussa on päädytty siihen, että vankipalkat säilyisivät nykyisellään. Suljetuissa laitoksissa voitaisiin kuitenkin käyttää nykyistä tehokkaampaa porrastusta.
Lisäksi komitea ehdotti, että vankitilojen tulee vastata yleisessä lainsäädännössä asuintiloille asetettuja vaatimuksia vuoteen 2011 ulottuvan siirtymäkauden jälkeen. Lausuntopalautteen perusteella jatkovalmistelussa on päädytty siihen, että vaatimus koskisi vain käynnissä olevan rakentamisohjelman mukaista uudisrakentamista ja peruskorjaamista.
Edelleen jatkovalmistelussa on muutoksenhakua koskevia säännöksiä valmisteltu lähtökohtana ensiasteessa hallinnon sisäinen oikaisumenettely. Tutkintavangin sijoittamista, yhteydenpitoa ja poliisin säilytystilassa säilyttämistä koskevia säännöksiä on täsmennetty vastaamaan paremmin perustuslain vaatimuksia. Vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon lykkäämiseen liittyviä kysymyksiä selvitetään tammikuussa 2002 asetetussa erillisessä työryhmässä.
Vankeusrangaistuskomitea ehdotti nykyisen pakkolaitosjärjestelmän muuttamista koko rangaistusajan suorittamiseksi rangaistuslaitoksessa, mitä pakkolaitokseen eristäminen nykyisin käytännössä merkitsee. Samalla vankilaoikeus ehdotettiin lakkautettavaksi ja päätöksenteko siirrettäväksi vankilapaikkakuntien käräjäoikeuksiin. Jatkovalmistelussa on päädytty siihen, että myös näissä tapauksissa vapauttamispäätöksen tekisi Helsingin hovioikeus kuten elinkautisvangeilla.
Ehdotukset uusiksi säännöksiksi valmistuvat syksyllä. Tarkoitus on, että hallituksen esitys voidaan antaa uudelle eduskunnalle heti vaalien jälkeen keväällä 2003.
Lisätietoja:
ylijohtaja Esa Vesterbacka, puh. (09) 1606 8102 tai 050 528 6180,
lainsäädäntöneuvos Ulla Mohell, puh. (09) 1606 7892 tai 050 583 9460
hallitusneuvos Jussi Pajuoja, puh. (09) 1606 7819 tai 576 9518 (paikalla 30.5.)
 
apophis sanoi:
Eikös aikaisemmin manun aikana ole armahdettu kaikenlaisia HC murhamiehiä? Armahdus on napsahtanut kuin manulle illallinen. Jos oikeuslaitoksessa olisi vähän enemmän asiantuntemusta tuohon hommaan.
Kuulemma jotain puolituttuja liikemiehiä ainakin armahti. Manu oli Suomen presidenteistä se kuka armahti eniten ja helpoiten.

Eikös murhasta tule semmoinen 12 vuotta?
mutu...
 
Rangaistusasteikko on varsin yksiselitteinen kun on kyse murhasta, elinkautinen on ainoa mahdollinen tuomio.
 
Joo, sitä mäkin vähän arvelen jos Nils todetaan syylliseksi... Ei voi mitenkään mennä niin että kikkaillaan jollain rikoksen vanhentumisella...
 
Jos nyt vielä vähän sotketaan pakkaa...Vielä 60-luvulla ja aina 90-luvulle asti, murhan kriteeri oli "vakaasti ja harkiten". Nykyään avainsanat ovat muistaakseni "tarkoituksella ja/tai erityistä julmuutta ja raakuutta osoittaen" Tuohon suuntaan. En perkele ala enää googlaamaan tämän asian takia:-) Ja aina tuomitaan lievimmän mahdollisuuden mukaan ja tapahtuma-ajankohdan lakia noudattaen, jos se on lievempi. Eli Nisse voi selvitä ilman tuomiota (JOS edes on syyllinen). Olettaen, että menee tappona läpi..JOs,jos,jos,jos...Ehkä on parempi jäädä odottamaan aikanaan tulevaa oikeuden päätöstä. Kimurantti juttu kieltämättä ja hauska spekuloida...
 
No nyt se sitten tapahtui: iltapäivälehtien uutisoinnin mukaan Bodominjärven uhrit on kaivettu haudasta dna-tutkimuksia varten. Täytyy sanoa että aika dramaattiseksi menee. Joko tämä on osoitus poliisin perusteellisuudesta murhatutkimuksissa tai sitten vaihtoehtoisesti tämä voi olla myös osoitus siitä että näytön saaminen syyllisyydestä alkaa olemaan työn ja tuskan takana...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom