Bodomjärven surmista epäilty vangittu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy_T
  • Aloitettu Aloitettu
Eilisestä Kalevasta lainattua:

"Poliisi ja Espoon käräjäoikeus vahvistivat maanantaina, että tutkinnan rikosnimikkeenä on kolme murhaa. Vaikka poliisi tutkii tekoa murhana, rikosnimike voi lieventyä mahdollisessa syyteharkinnassa tai oikeudenkäynnissä.

Jos syyttäjä katsoo teon tapoksi, syyteoikeutta ei ole, sillä tappo vanhentuu 20 vuodessa.

Rikosoikeuden professorin Eero Backmanin mukaan on mahdollista, että Bodominjärven teko katsotaan tapoksi, sillä siihen sovelletaan vuonna 1960 voimassa ollutta rikoslakia.
Tuolloin murhaan vaadittiin vakaa harkinta. Pikaistuksissa tehty henkirikos katsottiin tapoksi.

Tätä nykyä murhan tunnusmerkistö on laajempi. Henkirikos voidaan katsoa murhaksi, vaikka sitä ei olisi suunniteltu. Murhasta voi olla kyse esimerkiksi, kun rikos on tehty erityisen raa'alla tavalla."

Jos tosiaan käytetään 1960-luvun rikoslakia, äijä pääsee todennäköisesti vapaalle jalalle ilman mitään seuraamuksia. Tappohan nimittäin vanhenee 20 vuodessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä on Suomen tiettävästi vanhin henkirikos joka on selvitetty?

mattibodari sanoi:
Jos tosiaan käytetään 1960-luvun rikoslakia, äijä pääsee todennäköisesti vapaalle jalalle ilman mitään seuraamuksia. Tappohan nimittäin vanhenee 20 vuodessa.

Kylla siina oikeusjarjestelma jalleen kerran nayttaa tuhkaluukkua, mutta toisaalta on hyva muistaa, etta media kun kerran on tuonut tappajan nimen julkisuuteen niin ei elama tule yhtaan sen helpompaa olemaan vapaalla jalalla, ehkapa perin perseesta. Ei varmaan tarvitse maitokauppaa pidemmalle menna niin verbaalista vakivaltaa tulee varmasti, osaisin kuvitella etta myos rystysvoileipaakin tarjoillaan jossain vaiheessa.

Agony sanoi:
Ymmärrän hyvin, että Bodominjärven surmat jaksavat puhuttaa ihmisiä, ja että näiden teorioiden kehittäminen on mielenkiintoista. Mutta muistakaa nyt yksi asia: Gustafssonia ei vielä ole tuomittu. On tietysti selvää, että kaikki epäilykset kohdistuvat häneen ja että poliisilla varmasti on raskauttavia todisteita, koska Gustafsson on pidätetty. Mutta tuomiota ei vielä ole annettu, eikä meistä kukaan voi pelkästään iltapäivälehdistä saatujen tietojen avulla väittää, että Gustafsson on 100 % varmuudella syyllinen (niin kuin moni näyttää luulevan).

Mitä tapahtuu, jos Gustafsson vapautetaankin syytteistä? Voiko hän jatkaa normaalia elämää? Oletteko te jo tuominneet hänet, koska ”tapaushan on ihan selvä, kukaan muu ei sitä voinut tehdä”? Entä jos hän onkin syytön?

sananvapaus. :hannu karpo:

Älä polje kanssaihmisesi perusoikeuksia, ethän?

Keisari sanoi:
sananvapaus. :hannu karpo:

Älä polje kanssaihmisesi perusoikeuksia, ethän?

:rolleyes: Vaikka olisikin sananvapaus, niin kannattaako silti puhua paskaa ihmisisestä josta tuntee vain median antaman kuvan?

Sepa sanoi:
:rolleyes: Vaikka olisikin sananvapaus, niin kannattaako silti puhua paskaa ihmisisestä josta tuntee vain median antaman kuvan?

Mun mielenkiintoni keskittyy yksin omaan rikokseen, sen yksityiskohtiin ja sen motiiveihin, ei sen tekijään persoonana.

:offtopic:
(ps. Ja vaikka täällä joku olisi epäillystä jotain paskaa puhunu, niin so mitä! Täällä on ennenkin paskaa puhuttu tuntemattomista ja tutuista. mä en ymmärrä muutenkaan tollaista tekopyhää puolustamista, joka tulee ainoastaan tarpeesta olla vastarannan kiiski. ihan niinkuin et itse olis vastaavaan syyllistynyt joskus... jos ei keskustelu kiinnosta niin lue jotain muuta threadia. )
:kippis1:

En ole tätä treadia viittinyt seurata, mutta sanon kuitenkin mielipiteeni.

Juttu on vanha, vaikka murha ei vanhene koskaan. Mitä haluan sanoa on että ketä enää kiinnostaa? Kaikki ovat tässä vaiheessa jatkaneet elämänsä... toivottavasti. Se mikä on tapahtunut on tapahtunut, eikä mikään voi sitä muuttaa. Siksi koko keissin voisi laittaa kansioihin mun puolesta.

Ihmettelen itse että miten luotettavina kaikki materiaalit murhapaikalta ovat säilyneet... Ja miten niistä voi päätellä mitään. Kuitenkin olen aika luottavainen mitä tulee polisien työhön ja todistuksiin, enkä usko että ketään heitetä linnaan ilman syytä.

Se vaan tuntuu minusta vähän väärältä heittää joku linnaan joka on tehnyt murhan 40 vuotta sitten, jos samalla ajattelee että tekijä on itse kärsinyt... samalla valehtelevat politikot senkun saavat anteeksi kerta toisensa jälkeen.

Mun mielestä tämmöset jutut ei saisi koskaan vanheta. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Ja terve ihminen ei mitään kolmoismurhia tee, joten en usko että Nils on edes kärsinyt mistään omantunnon tuskista.. Olkoon vaikka kuinka kännissä, niin kyllä se riehuminen jää korkeintaan turpaan vedon asteelle terveillä.

Ämmbee sanoi:
Se vaan tuntuu minusta vähän väärältä heittää joku linnaan joka on tehnyt murhan 40 vuotta sitten, jos samalla ajattelee että tekijä on itse kärsinyt... samalla valehtelevat politikot senkun saavat anteeksi kerta toisensa jälkeen.
Sinähän kätevästi rinnastit valehtelun ja kolmoismurhan toisiinsa. :down: :hyper:

neutraali sanoi:
Mikä on Suomen tiettävästi vanhin henkirikos joka on selvitetty?
Tarkoitan siis aika väliä eli jos tää bodom juttu selviää niin se on varmaan suomen vanhin(aikavälillä mitattuna)44-v, mutta mikä tähän astisista onko tietoo kellään.

Pecman sanoi:
Sinähän kätevästi rinnastit valehtelun ja kolmoismurhan toisiinsa. :down: :hyper:
Pointtini on että henkilö joka valehtelee saa anteeksi (esim. Jäätteenmäki, Väyrynen, Juhantalo, Halme) ja Jatkaa politiikassa. En halua että tulisi tietenkään mitään elinkautista vankeutta valehtelusta, mutta pois politiikasta olisi ihan jees.

Sekin jää nähtäväksi onko Bodomi tappo vai murha. Sekin on vaikea kysymys. Tappo vanhenee 20 vuodessa, kun taas murha ei vanhene ikinä.. Mutta miten siitä saa murhan/ tapon? Mielipidekysymys?

Kuten sanoin itse luotan siihen että polisi tietää mitä tekee ja että ei syytön joudu kärsimään. Todistaminen on kiinni (varmaankin) jostakin teoriasta joka on tehty materiaalin perusteella. Eli arvailua hyvin pitkälti. Kaikkien DNA on muutenkin varmaan kaikkialla, ja vaikka NG oli teltan ulkopuolella koko ajan, niin so what. Hyvin vaikea keissi sanoisin. Katotaan miten käy.

Ämmbee sanoi:
Se vaan tuntuu minusta vähän väärältä heittää joku linnaan joka on tehnyt murhan 40 vuotta sitten, jos samalla ajattelee että tekijä on itse kärsinyt...

Tarkotat siis kärsinyt henkisesti? Entäs sitten.. Jos kärsii teostaan, niin sitten ei tarvitse tuomita vai?
Tässä on taas helppo sanoa, että mitä jos olisit itse ollut jonkin noista uhrien omaisista, olisitko samaa mieltä edelleen?

paakus sanoi:
Tässä pitäs kuulema olla niitä poliisin nykyisiä todisteita tms.
aika mielenkiintosta

http://apareena.arvopaperi.fi/forum/msg/id=sf/msg=1941347/

" Ps. Tarvittaessa SB:n hauta voidaan avata ja todeta SB:n kynsien alta NG:n dna:ta, mikä todistaa tappelun."

Jaa-a, 40 vuotta maannut kaveri haudassa ja vielä mukamas kynsien alta otettavissa näytteitä. Olenko väärässä jos sanon että paskapuhetta ja että kaveri on jo pitkään ollut pelkkää luuta?

Mike sanoi:
Jaa-a, 40 vuotta maannut kaveri haudassa ja vielä mukamas kynsien alta otettavissa näytteitä. Olenko väärässä jos sanon että paskapuhetta ja että kaveri on jo pitkään ollut pelkkää luuta?

Eihän se mahdotonta ole. Varmasti kaveri on vain luukasa mutta DNA säilyy hyvissä olosuhteissa kymmeniä vuosia. En sitten tiedä, hauta sellainen olosuhde.

Ämmbee sanoi:
En ole tätä treadia viittinyt seurata, mutta sanon kuitenkin mielipiteeni.

Ihmettelen itse että miten luotettavina kaikki materiaalit murhapaikalta ovat säilyneet... Ja miten niistä voi päätellä mitään. Kuitenkin olen aika luottavainen mitä tulee polisien työhön ja todistuksiin, enkä usko että ketään heitetä linnaan ilman syytä.

Eikös tän jutun osalta joku jo tuomittu joskus tai syytetty joka sitten listi ittensä ?

Mike sanoi:
" Ps. Tarvittaessa SB:n hauta voidaan avata ja todeta SB:n kynsien alta NG:n dna:ta, mikä todistaa tappelun."

Et ole väärässä tuskin on enää ees luuta jälellä eiköhän ne oo jo joku torakka imeny nassuun :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom