1420 - Tässä hän siis oli, syyllinen Benedictuksen kuolemaan, täysin minun armoillani. Vaistoni suorastaan huusivat minua taittamaan miehen niskan ja kostamaan ystäväni kohtalon. Silmä silmästä. Käteni oli jo hakemassa tukevaa otetta vankini kurkusta, kun tajusin että minun oli saatava tietää miksi. Miksi Benedictus oli kuollut, miksi apotti oli murhattu, kuka oli kaiken takana? Tiukan kuristusotteen sijaan läpsäisin muliisia tuttavallisesti kämmensyrjällä poskelle, ihan vain herättääkseni hänet. En tiedä heräsikö muliisi läpsäykseen, vai siihen että hän tuoleineen päivineen iskeytyi viereiseen seinään, mutta heräsipä paskianen kuitenkin.
Nostin sekavan oloisen viholliseni takaisin istuma-asentoon. Hetken aikaa tuijotimme toisiamme silmiin, ja hänen hämmentynyt katseensa muuttui pilkalliseksi virneeksi.
- Yhä vapaalla jalalla näemmä. Minua etsitään jo, ei kestä kauaa kun joku arvaa tulla etsimään meitä täältä, muliisi virkkoi.
Ystävällismielisen keskustelun hengessä poimin mustekynän apotin työpöydältä ja iskin sen pystyyn viisastelijan reiteen. Tukahdutin ilmoille kajahtaneen tuskanhuudon tunkemalla kaavun liepeen huutajan suuhun.
- Mitä jos keskittyisit vain vastailemaan kysymyksiini, paitsi jos henkikultasi ei ole sinulle minkään arvoinen, sanoin rauhallisesti.
Virne pyyhkiytyi pois kasvoilta ja sain vastaukseksi pelokkaan nyökkäyksen.
- Tiedän että tapoit Benedictuksen, kerroin heilutellessani vyön tupsua omistajansa silmien edessä
Muliisin pupillit laajenivat hämmästyksestä ja hänen hätääntynyt katseensa etsi vyötä lantioiltaan. Tämä jos mikä riitti minulle todisteeksi siitä, että käsissäni oli etsimäni murhaaja.
- Kerro miksi Benedictuksen täytyi kuolla, niin saat itse elää, vaadin.
Saatuani vastaukseksi surullisen pään pudistuksen, napautin kädelläni kynää pari senttiä syvemmälle miehen reiteen. Ilmoille kuului munkinkaavun vaimentama tuskainen äännähdys. Kidutettu nyökytti hitaasti päätään ja vapautin hänet kaapusuukapulastaan.
- Petrus, hän vastasi vedettyään ahnaasti ilmaa keuhkoihinsa. Petrus on kaiken takana, hän halusi apotiksi apotin paikalle ja on seuraava valtajärjestyksessä. Petrus lupasi minulle ja toverilleni korkean aseman muliisijärjestössä, joten toimimme hänen käskyjensä mukaan. Benedictus oli nähnyt kuinka apotti Sigismund ja Petrus olivat riidelleet luostarin doktriineista. Petrus, kuten tiedät ei hyväksynyt kaikkia Sigismundin liberaaleja metodeja, joten hän päätti raivata apotin tieltään. Nyt, jos päästät minut menemään ja lupaat olla hiiskumatta asiasta, voimme tehdä sinusta vaikutusvaltaisen jäsenen munkkiorgansiaation huipulla, rotannaamainen murhaaja lupaili.
En kyennyt uskomaan moista Petruksesta. Hän oli vanhoillisuudestaan huolimatta ollut aina uskollinen Sigismundille. Ahneuden viekoitteleva voima on kuitenkin valtava, ajattelin suuren surun painaessa sisintäni ja väänsin kaksin käsin Benedictuksen tappajan pään nopeasti ympäri. Voimakkaan rasahduksen saattelemana hän poistui tästä maailmasta. Minun oli mentävä tapaamaan Petrusta.