Originally posted by yarhp
Mitenkäs tämän perustelet? Kun yo-kirjoitukset arvostellaan suhteellisin perustein, täytyy laudaturin ansaitsemiseksi kuulua kuitenkin siihen viiden (?) prosentin parhaimmistoon, joten kyllä minusta minkä tahansa aineen laudatur on kunnioitettava saavutus - varsinkin jos niitä nappaa viisi.
Matematiikan ymmärrys ei kuitenkaan ole usealla alalla mikään välttämättömyys, joten oleellista onkin panostaa ensisijaisesti niihin aineisiin, jotka kiinnostavat ja joista kuvittelee itselleen olevan hyötyä.
Perustelen sen sillä, että jos pitkästä matematiikasta aikoo saada hyvän arvosanan, niin siihen pitää sitten panostaa ihan tosissaan ja aika paljon enemmän, kuin kieliin. Jos lukion käy kolmessa vuodessa, niin se matikkaan käytetty aika on aina jostain muista aineista pois. Itse painotin opiskeluni pitkään matikkaan, fysiikkaan, englantiin, kemiaan ja äidinkieleen tässä järjestyksessä. Muut aineet tulivat sitten siinä sivussa miten tulivat.
Kirjoituksista sain sitten pitkästä matikasta E:n, reaali pelkällä fysiikalla jäi pisteen vajaaksi L:stä, eli siitäkin tuli E, äidinkielestä tuli E, englannista tuli L, ruotsista, johon en juurikaan aikaani tuhlannut ja joka oli lukion todistuksessani 8, sain L:n ja saksasta, joka samoin oli todistuksessa 8, sain E:n.
Eli kielet sujuivat aikalailla itsestään, mutta koska katsoin matikan tärkeämmäksi aineeksi itselleni, niin panostin siihen ja se veikin aikaani sitten ihan kunnolla. Luulen, että jos olisin antanut matikan mennä omalla painollaan ja panostanut vähän enemmän noihin muihin, niin Laudatureja olisi tullut huomattavasti enemmän ja reilusti vähemmällä työllä, kuin mitä nyt.
Ja Pepsigirlille se, että eihän tuo pitkän matikan C huono ole, joten otan aikaisempaa kommentointiani hieman takaisin. Eilen minua lähinnä alkoi jurppia tuo sinun itsetyytyväisyyttä uhkuva julistuksesi, jonka sisältö tuntui olevan se, kuinka olet kaikessa niin mahdottoman loistava ja muut eivät ole mitään.
Tuo omien arvosanojeni mainitseminen oli mielestäni pakollista selventääkseni aikaisemman kirjoitukseni ideaa. Muussa tapauksessa minulla ei olisi ollut mitään tarvetta tuoda niitä julki täällä.