BMW E36 328i Coupe vs. Nissan 200SX S14A

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Löysin jonkun BMW technical chartin, josta skaalasin kuvan tuohon. Vääntökäyrässähän tuo alakierroksilla isoin ero on. Persdynossahan tuo bmw varmaan tuntuu laiskemmalta, kun ei nykäse missään vaiheessa, mutta varmasti kivempi ajella normaaliajoa. Normaalistihan varmaan kruisaillessa harvemmin yli 4000rpm, jos edes 3000rpm yli kierrätetään. Tai jos kovin usein kiekat on 6000rpm, niin ei se korttikaan kauaa taskussa homehdu. :)
 

Liitteet

  • nissan200sx_vs_bmw_m52.webp
    nissan200sx_vs_bmw_m52.webp
    50,6 KB · Katsottu: 623
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sumppari sanoi:
Löysin jonkun BMW technical chartin, josta skaalasin kuvan tuohon. Vääntökäyrässähän tuo alakierroksilla isoin ero on. Persdynossahan tuo bmw varmaan tuntuu laiskemmalta, kun ei nykäse missään vaiheessa, mutta varmasti kivempi ajella normaaliajoa. Normaalistihan varmaan kruisaillessa harvemmin yli 4000rpm, jos edes 3000rpm yli kierrätetään. Tai jos kovin usein kiekat on 6000rpm, niin ei se korttikaan kauaa taskussa homehdu. :)

Arkiajossa alavääntö ja teho on kyllä mukava asia. Kyllä noita autoja vähän eri tyyleillä käppyröiden mukaan pitäisi ajaa. Nissanille "pitää" ns. antaa enemmän kenkää. :)
 
Force sanoi:
Arkiajossa alavääntö ja teho on kyllä mukava asia. Kyllä noita autoja vähän eri tyyleillä käppyröiden mukaan pitäisi ajaa. Nissanille "pitää" ns. antaa enemmän kenkää. :)

Tosin pitää muistaa, että kyseisestä s14/s14a:sta saa noin 1200e sijoituksella kaavittua kestävästi +100hp ja +160Nm (~300hv/400Nm), joka tuo mukavaa piristettä päivittäiseen ajoon. Lisäksi auton luonne muuttuu todella paljon vakion sivistyneen tasapaksusta bulevardisportista, jollaiseksi tuo vakio on erilaisilla toimilla kuristettu.

Hyvänä puolena on se, että noiden perusvirien jälkeen matka-ajoa voi silti tehdä 8l/100km ja kuitenkin resursseja löytyy kivasti sujuviin ohituksiin.

Ja kiva kuulla, että auto miellyttää silmää:) Jos tuo Forcen aikaisemmin mainitsema datsuni muuten oikeasti kiinnostaa, niin laitan sen luultavimmin kesäkuun alussa myyntiin ;)
 
MonkeySpanker sanoi:
Tosin pitää muistaa, että kyseisestä s14/s14a:sta saa noin 1200e sijoituksella kaavittua kestävästi +100hp ja +160Nm (~300hv/400Nm), joka tuo mukavaa piristettä päivittäiseen ajoon. Lisäksi auton luonne muuttuu todella paljon vakion sivistyneen tasapaksusta bulevardisportista, jollaiseksi tuo vakio on erilaisilla toimilla kuristettu.

Hyvänä puolena on se, että noiden perusvirien jälkeen matka-ajoa voi silti tehdä 8l/100km ja kuitenkin resursseja löytyy kivasti sujuviin ohituksiin.

Ja kiva kuulla, että auto miellyttää silmää:) Jos tuo Forcen aikaisemmin mainitsema datsuni muuten oikeasti kiinnostaa, niin laitan sen luultavimmin kesäkuun alussa myyntiin ;)

Niin tuolta DNSF foorumilta katselin, että pikkasen päälle tonnin sijoituksella saa todella mukavasti lisää tehoa kestävästi. Ei ole paha tuo matka-ajon kulutus kuitenkaan.
 
Tyggis sanoi:
Eikös noita riisejä lähinnä syödä eikä ajeta???

Pitempään ja varmemmin noilla riiseillä ajellaan. Ei ehkä niin mukavuudella, mutta varmasti pidempään. Kyllä ne bemari pojat jaksaa japseja haukkua, mutta enemmän ne japist pommin varmoja ovat. En ole montaa 300 sarjan yli 400tkm bemaria nähny ilman koneremonttia.
 
Patteri_ sanoi:
Pitempään ja varmemmin noilla riiseillä ajellaan. Ei ehkä niin mukavuudella, mutta varmasti pidempään. Kyllä ne bemari pojat jaksaa japseja haukkua, mutta enemmän ne japist pommin varmoja ovat. En ole montaa 300 sarjan yli 400tkm bemaria nähny ilman koneremonttia.

japsitko muka menee 400 000 km ilman koneremonttia :hyper:
 
Zone-sarja -42%
Raivo sanoi:
japsitko muka menee 400 000 km ilman koneremonttia :hyper:

Kyllähän noita on nähty. Esim kaverin -89 corolla. Siihen kyllä vaihdettiin 350tkm kohdilla laatikko, kun ei vitonen enää pysyny silmässä :hyper:
 
Jos saa valita miten matalaviritteisen koneen tahansa, niin onhan noita 500tkm ajettuja opel omegoita ja vanhoja volvojakin maa pullollaan. Se, että kestääkö korkeaviritteinen auto sen 400tkm, esim. turbo calibra tai nissan 200sx viritettynä, on toinen juttu.

Ja jos haluaa halpoja hevosia, niin sitten kannattaa ostaa jenkkiauto. No ehkä japsi on hyvä keskiarvo riittävää mukavuutta ja halpaa tehoa, vaikea sanoa. Kieltämättä tuo bmw on erittäin huono vaihtoehto silloin, jos aikoo virittää jatkossa. Tonnilla ei taida saada juuri mitään lisää, mutta vakiona pitäisi kyllä kestää ajoa paljon.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaverilla E36 325i Coupe ja toisella kaverilla 200SX , ainakin näistä kahdesta yksilöstä ehdottomasti kallistun Bemarin kannalle. Nisukassa ollu laatikkovikaa yms. , Bemari on myös paljon jämerämpi ajaa imo. Mutta nämä nyt on vaan vähäisen kokeilun ja tarkkailun perusteella tehtyjä In My Opinion - juttuja. Onhan se Bemukan kutosen murina kuitenkin ihan jotain erilaista kun japsin ininä. ;)
 
remu sanoi:
Kaverilla E36 325i Coupe ja toisella kaverilla 200SX , ainakin näistä kahdesta yksilöstä ehdottomasti kallistun Bemarin kannalle. Nisukassa ollu laatikkovikaa yms. , Bemari on myös paljon jämerämpi ajaa imo. Mutta nämä nyt on vaan vähäisen kokeilun ja tarkkailun perusteella tehtyjä In My Opinion - juttuja. Onhan se Bemukan kutosen murina kuitenkin ihan jotain erilaista kun japsin ininä. ;)

Oliko kyseessä vanhempi s13 vai tämä uusin s14a -mallisarja? Laatikkoviat ovat nimittäin todella harvinaisia vakiona pidetyissä s14a:ssa ja yleensä suoraan kuskista aiheutuneita (tai sitten valinta on ollut perinteinen "halvin mobilesta on paras"). Vakiolaatikko kestää pahimpia "kuminpolttajia" lukuunottamatta mukisematta tuon 100hp/100Nm lisäyksenkin. Viritetyissä kytkin yleensä antautuu, mutta se on pieni hinta päivittää teholisäykseen verrattuna, varsinkin kun verrataan vaparin virittämiseen.

E36 on kyllä nätti kori, mutta M3 on niistä ainoa, jota voi nopeaksi kutsua. Vanos -koneelliset on kai suht luotettavia, kun muistaa ylläpitää hyvin.

Se on totta, että suorassa kutosessa on ehkä parhaat äänet. Parempi on vain turbotetussa rivikutosessa :worship: e39 -mallinen BMW on itselläkin kiikarissa perheautotarpeisiin.
 
No niin eli tämän thredin pohjalta tehty syväanalyysi...:)

Nissan:

+Harvinainen auto katukuvassa.
+Potentiaalia virityksille. (turbon ansiosta)
-lähes olemattomat takatilat.
-hieman halvemman oloinen ajattava.

BMW:

+Paremmat tilat takapenkillä.
+Kutosen äänet
+Jämäkämpi ajettava
-Joka pojan auto.
-Kalliiksi tulee virittäminen.

Luotettavuudesta on kummankaan auton puolesta paha sanoa mitään, koska mielipiteitä jokaisella puoleen ja toiseen.

Kumpaan autoon thredin aloittaja nyt päätyi?
 
Laitetaan nyt näytille tuollaisen "perusviritetyn" s14a:n käppyrätkin, kun noita muitakin tuolla oli...eli tuommoinen käppyrä

Tuo käyrä on otettu lähes vakiopaineilla, eli 0.8bar. Sama setuppi kestää käyttää päivittäisessä käytössä 1bar, jolloin tuohon käyrään voi lisätä sen ~30hp/50Nm. Suoritusarvot ovat tuossa vaiheessa ~5-5.5s 0-100 (mitattu) ja huiput ~262km/h (kierrostenrajotin). Varttimailit mataliin 13s tasoihin.

Tuohon viripakettiin kun lisätään säädettävät coiloverit ja shortshifter, niin ero vakioon on ajettavuudessa ...hmmm, sanoisinko huomattava :rock:

Tekniikan kestävyydestä voisi mainita, että hyvin ylläpidettynä melko pomminvarmaa tekniikkaa. Öljyjä joutuu tietysti vaihtamaan useasti, koska nehän sitä turboa hellivät. Korjauskohteet ovat viimeisen 100tkm ajalta rajoittuneet omalla kohdalla lähinnä uusittuun mittariston valoon (20e ledikonversio) ja vaihdettuun akkuun. Mii laik.
 
MonkeySpanker sanoi:
Se on totta, että suorassa kutosessa on ehkä parhaat äänet. Parempi on vain turbotetussa rivikutosessa :worship: e39 -mallinen BMW on itselläkin kiikarissa perheautotarpeisiin.
Äh, turbohan vain ikävästi pehmentää ja sotkee ääniä. 12 sylinterisessä ferrarissa on äänet. Kun kone laulaa kovaa korkealta ja matalalta, niin turhat mutkat sarjoissa vain pilaavat sulosoinnut.
 
MonkeySpanker sanoi:
Tuohon viripakettiin kun lisätään säädettävät coiloverit ja shortshifter, niin ero vakioon on ajettavuudessa ...hmmm, sanoisinko huomattava :rock:
Vielä kun jollain kivalla pikku tuunauksella sais jäykän korin ja ajomukavuuden samaan pakettiin.
 
NHB sanoi:
Vielä kun jollain kivalla pikku tuunauksella sais jäykän korin ja ajomukavuuden samaan pakettiin.

Ajomukavuus on vähän suhteellinen käsite. Jos sitä haluaa, niin e36 ei olisi todellakaan se mistä aloittaisin. 500-sarja olisi lähempänä. Urheilullisuus ja mukavuus harvemmin tulee samassa paketissa.

Ei tuo korijäykkyydessä e36:lle häviä, mutta muuten sisustan viimeistelyssä BMW (tai saksalaiset yleensäkin) on kyllä valovuosia edellä. Kaipa japsit joskus oppii tekemään sisustojakin.
 
Tosi paljon on näkynyt motareiden varrella ja kehällä noita bemuja jotka ovat konepelti auki tai muuten vain hylättynä siellä.

Niin siinä taitaa käydä kun tuo saksasta 10v ikäisen auton millä on ajettu "vain 90000km" :lol2:

Eniwei, bemari miellyttää silmää enemmän, ääni Bemarille.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom