BMW 850i

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lateee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ville1Suuri sanoi:
En tie miten te autoista puhuttu,mutta ainakin täälläpäin,jos sanotaan,että auton tekniikka on kunnossa,sillä viitataan yksinomaan moottoriin ja vaihdelaatikkoon.
Täälläpäin taas autot koostuvat kahdesta osasta: korista ja tekniikasta. Tekniikkaa ovat moottorin ja voimansiirron lisäksi ohjaus, alusta, sähköt, jne. Tottahan toki tuon viestin tarkoitetun sisällön nyt asiayhteydestä silti ymmärsi, mutta saa kai sitä välillä testata, onko jengillä huumorintajua?

Ei muuten näköjään ole :love:.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se,että onko joku asia vitsi vai ei,on välillä aika hankala päätellä,kun ei näe naamoja.Varsinkin,kun täällä on paljon pilkunviilaajia,jotka puuttuu kaikkeen epäolennaiseen.
 
Ville1Suuri sanoi:
Tosta CSi mallista vielä,kaverilla on se "vakio" 850i.Siitä saa kuulemma tosi helposti jollain säädöillä irti 180hv lisää,eli lähes 500heppaa koneeseen,mitä pitäs olla tos CSi:ssä.En tie pitääkö paikkas,kun en edes tiedä,mikä toi CSi-malli on.Autotalli.comissa ei ole edes sellasta automallia,muistaakseni.Kertokoon joku kuka tietää.Sen verran käsitin,että V12 on aika aliviritteinen,siks sieltä olis saatavissa voimaa ulos suht.koht.helposti.

Itsellä ollut 850 ci -93 ja jouduin myymään sen pois kun oli hetkellinen valuuttakramppi....ja kyllä harmittaa

Lastuttamalla tuli 44hv lisää ja vääntöä 20nm(on penkitetty)...ja lastuutamisessa kaikista hauskinta oli se että tilasin jenkeistä lastut joista luvattiin että ottaa pois nopudenrajoittimen(250km/h) mutta eipä ottanutkaan eli pitää olla 3 lastua että saat nopeudenrajoittimen poistettua. eli yksi lastu molemmille moottori lohkoille tai siis puolille(DME-lastu) ja yksi rajoittimen poistoo(EML -lastu)

eli asiasta viidenteen niin jouduin vielä tilaamaan saksasta uudet lastut että sain rajoittimen veks.

sitten lastujen tehoihin vakiona tuli sillä tehopenkillä 277hv saksan lastuilla 269hv eli 9 hv vähemmän kuin vakioilla jenkki lastuilla ja saksan rajoittimen poistajalla 321hv eli se 44 hv enemmän huiput on (oli ) motarilla mittariin 285km/h ja ajotietokoneeseen 272km/h että kyllä sillä kerkiää johonkin.
sitten se kiihtyvyys 850:llä on aika heikko johtuen esim pitkistä perävälityksestä ja halbvin viritys keino onkin hommata siihen lyhyempi perä niin alkaa 0- 100 kulkemaan.

Sitten vioista sen että että suuri osa sähkövioista johtuu huonoista akuista tai alhaisesta latausjännitteestä itse perus v12 koneessa ei mole juurikaan vikoja eli samat viat tulevat tuolta sähkö puolta myös 840:iin

840 on ollut perus koneessa vikana sylinterien pinnoitus joka on lähtenyt veks ja kone on silloin kaput.
 
Kasipuokista ei ole kokemuksia, mutta kyllä V12 ois aina V12.

Unelma-auton ostosta sanoisin, että jos sen tekee, kannattaa asennoitua jo lähtiessä siten, että sanokoot muut mitä haluavat, minä ajan millä haluan ja mistä tykkään. Voin vakuuttaa, että niitä sanojia/kyselijöitä/ihmettelijöitä piisaa:

- Noin kallis!
- Noin erikoinen, ei taida osia löytyä?
- Mitä, mitä järkeä?
- Noin vanha ja/tai paljon ajettu.
- Onko vikaa? Jos on, mitä minä sanoin! Jos ei, niin odotapas vain, tulee niitä vielä!

Vastoinkäymiset (mahdolliset) tulevat huvittamaan muita suuresti.

Mutta: Oma unelma-auto on oma unelma-auto,haistakoot muut paskan ja ajakoot millä haluavat. Olen sanonut kaikille, jotka tarjoavat mielipiteitään:"Ihan sama. Mua ei oikeastaan sun mielipide kiinnosta paskaakaan, koska oon ostanu tämän ittelleni. Ja nyt ku on todettu yhessä että se on paska, tuskin sun sitä tarttee koeajaakaan kun sen jo tiedät ;)"

Vähemmän provokatiivisesti todettakoon, että vaikka tulisi rahallisesti pahasti takkiinkin, nuo ovat niitä elämyksiä joita voi vanhana kaipailla.
 
PacMan sanoi:
840 on ollut perus koneessa vikana sylinterien pinnoitus joka on lähtenyt veks ja kone on silloin kaput.

Eikös tuo brobleema ollut lähinnä jenkeissä missä bensa sisälsi enemmän rikkiä joka sitten kulutti tuon nikasil -pinnan pois.
 
kruipelo sanoi:
Missä suomessa voi ajaa edes 200km/h vaarantamatta itseään ja muita? Edes hetken aikaa?
Juhannuspäivänä kello 7.00? :D

Liikenteessä korkeintaan rekkoja ja rattijuoppoja, rekoille ei koidu henkilöautosta suurtakaan vaaraa, rattijuopoilla nyt ei olekaan väliä..
 
kruipelo sanoi:
Missä suomessa voi ajaa edes 200km/h vaarantamatta itseään ja muita? Edes hetken aikaa?

Se että sä mainitset tuon "edes hetken aikaa" viittaa siihen että sä et ilmeisesti ole ikinä ollut kyydissä/ajanut tuollaisia nopeuksia tehokkaalla autolla :whip:

Ei tosiaan vaadi esim. motarilla kummoistakaan suoran pätkää että näkee tien olevan tyhjä kelaamaan mittarin tappiin :D Kesäyöt ovat oivaa puuhastelua tuohon ;) Tiet on tyhjiä, hyvä näkyvyys, ilma vähän viileämpää esim. turbolle :evil:

Em. tavoin muita tiellä liikkujia ei riskeerata, koska heitä ei ole ja huomaa nyt sitten tuo että ollaan moottoritiellä keskellä "ei mitään". Tien vieressä ei siis ole lastentarhaa, koulua eikä vanhainkotia, ei myöskään liikennevaloja, risteyksiä tai vaikkapa suojatietä (varmistan vain että et tietämättömyyttäsi vedä näitä "kortteja" esille).

Itsensä vaarantaminen? Niin, joku BMW 850 on tehty koviin nopeuksiin ja saksassa on ihan "normaalia" pitää matkavauhtina vaikka tuota 200km/h ja enemmänkin. Miksi sitten suomessa suoran pätkällä hetkellisesti olisi jotenkin vaarallisempaa ajaa kovaa kuin paahtaa 30 min tuota nopeutta saksassa?

Jos motarilla on vauhtia pohjilla 130-140km/h niin se on pieni nilkan ojannus että vauhti saadaan pariin sataan...
 
Juu,ei o kruipelo tainnu istua ikinä ison bmw:n kyydissä.Oon itekin ajanut monesti ihan tavallisella maantiellä 250km/h.Yhdellä sormella voi ohjata.Vastaava ei kyllä tulis mieleen millään pikkujapsilla.Ja on yks hyvä sananlasku niille ruikuttajille,jotka just valittaa,et mitä järkeä on pitää tollasia erikoisautoja,ja,että osat maksaa jne...Vastaa siihen vaan lyhyesti,että köyhää se vituttais!;)
 
BS1 sanoi:
Se että sä mainitset tuon "edes hetken aikaa" viittaa siihen että sä et ilmeisesti ole ikinä ollut kyydissä/ajanut tuollaisia nopeuksia tehokkaalla autolla :whip:

Eikun mainitsin sen tämän takia:

BS1 sanoi:
Miksi sitten suomessa suoran pätkällä HETKELLISESTI olisi jotenkin vaarallisempaa ajaa kovaa kuin paahtaa 30 min tuota nopeutta saksassa?

Et usko itsekkään että suomessa olisi kovin järkevää/turvallista ajaa hetkeä pidempään 280 km/h. Itse lähdinkin siitä että saattaisi olla mahdollista kohtuullisen turvallisesti ottaa 280km/h hetkellisesti mutta ei missään tapauksessa sitä pidemmäksi aikaa. En vain nyt keksinyt tietä missä edes tuon hetken voisi ottaa moisia lukemia lähes turvallisesti.

Olisiko 3 tiellä jossain Tre-helsinki puolivälissä olevilla suorilla? Siinä on kuitenkin kaksikaistainen tie ja pitkä suora, tuota vauhtia se olisi ajettu todella nopeasti jonka jälkeen alkaa normaali tie, mikä taas on armotonta kaarreajoa kun nopeus on lähes kolminkertainen tie nopeuteen nähden. Ehkä. Muita mahdollisuuksia ei itselläni tule mieleen ihan äkkiseltään...

Siinä sitten voikin mutkia ajellessa tapahtua mitä vain kun nopeus on lähes 300km/h. Ei tarvitse sen kummempaa kuin jäniksen rääpäle joka tulee tielle mutkassa. Jänis näyttää tulevan suoraan keulaan jolloin vaistomaisesti teet väistöliikkeen, vaikkei siihen olisi edes välttämättä tarvetta, mutta etpä tuossa 280km/h ehdi ajattelemaan tilannetta pätkääkään ja sitten auto lähtee hanskasta. Todennäköisesti se vaistomainenkin väistöliike tulee vasta sitten kun jänis on ensin läsähtänyt konepeltiin. Siis tämä vain esimerkkinä että suomen teillä 280km/h vauhdissa ei ole varaa pieneenkään inhimilliseen erehdykseen eikä sattumaan. Tilanteita voi tulla satoja erilaisia ja koska reagointi aikaa ei käytännössä ole, on jokainen niistä kohtalokas.

Se että vauhti ei isossa bemarissa tunnu millekkään, ei aiheuta kuin vauhtisokeutta. Renkaat ne sitä tietä vasten siinäkin ovat ja sinä ohjaat autoa. Kumpaankaan en luottaisi yli 200km/h vauhdissa yhdelläkään suomen tiellä.

Olen itse ottanut tuon 200km/h, mutta se ei ollut niin hienoa että tarvitsisi kokeilla uudestaan. Tehokkaissa autoissa mukavaa on kylläkin kiihtyvyys, se että pienellä polkaisulla pääsee tienopeuteen. 0-100km/h maksimeja sitten tuleekin revittyä aina silloin tällöin kun sopiva auto on alla :hyper: Siihen löytyy turvallisia kokeilupaikkoja runsain mitoin.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kruipelo sanoi:
Et usko itsekkään että suomessa olisi kovin järkevää/turvallista ajaa hetkeä pidempään 280 km/h. Itse lähdinkin siitä että saattaisi olla mahdollista kohtuullisen turvallisesti ottaa 280km/h hetkellisesti mutta ei missään tapauksessa sitä pidemmäksi aikaa. En vain nyt keksinyt tietä missä edes tuon hetken voisi ottaa moisia lukemia lähes turvallisesti.

Otappa tiehallinnon sivulta tiekartta esille jos et muuten tiedä, esim. Hki-Lahti -välillä hyvinkin :D

Siinä on kuitenkin kaksikaistainen tie ja pitkä suora, tuota vauhtia se olisi ajettu todella nopeasti jonka jälkeen alkaa normaali tie, mikä taas on armotonta kaarreajoa kun nopeus on lähes kolminkertainen tie nopeuteen nähden.

Väärin. Laskennallinen tienopeus ja nopeusrajoitus eivät tosiaankaan ole sama asia.

Ei tarvitse sen kummempaa kuin jäniksen rääpäle joka tulee tielle mutkassa.

Vau, keksit siis jänis-kortin :david:

Jänis näyttää tulevan suoraan keulaan jolloin vaistomaisesti teet väistöliikkeen, vaikkei siihen olisi edes välttämättä tarvetta, mutta etpä tuossa 280km/h ehdi ajattelemaan tilannetta pätkääkään ja sitten auto lähtee hanskasta.

En tiedä kaikista muista, mutta itseni olen kyllä "opettanut" siihen että mitään pieneläimiä ei väistellä. Moni muukin toimii samoin tavoin. uusi etupuskuri on pirun paljon edullisempi kuin uusi auto, polvilumpiot, vasen keuhko tai vaikkapa niskanikama.

No, lähdetään nyt sitten tuohon 280km/h kyytiin. Kun sulla ei nyt sitä autoa ole niin tyydytään videomateriaaliin. Tässä matkataan alle ja vähän päällekkin 300km/h:

http://toronto.apm.etc.tu-bs.de/e31/mpegs/300kph.mpg

En usko että edes sinä, kovana rattimiehenä tunnettu, ehdit edes huomaamaan silmällä, puhumatakaan reagoimisesta jos jänis tuosta tien laidalta hyppää auton eteen.

Todennäköisesti se vaistomainenkin väistöliike tulee vasta sitten kun jänis on ensin läsähtänyt konepeltiin.

Ei tule. Ainoa suurempi reagointi tapahtuneeseen tulee jos tuulilasi hajoaa tms. Ja silloinkin siis jarrutetaan vauhti pois.

Tilanteita voi tulla satoja erilaisia ja koska reagointi aikaa ei käytännössä ole, on jokainen niistä kohtalokas.

Kerro lisää. Kerro edes kymmenen tällaista tilanetta. Itse näen suurimmiksi riskeiksi renkaan puhkeamisen/vioittumisen tuossa vauhdissa tai muun todella yllättävän ja vaikeasti ennakoitavissa olevan teknisen vian autossa. Edelleen muista missä ajetaan. Tyhjällä moottoritiellä keskellä peltoja, keskellä ei mitään, tie tuttu suoran pätkä.

Renkaat ne sitä tietä vasten siinäkin ovat ja sinä ohjaat autoa. Kumpaankaan en luottaisi yli 200km/h vauhdissa yhdelläkään suomen tiellä.

Miten se suomessa oleva suoran pätkä eroaa saksassa olevasta suoran pätkästä? Huomaa nyt edelleen että ollaan moottoritiellä joita suomessakin on ihan hyvä kuntoisia, esim. Hki-Tku ja Hki-Lahti välilläkin.

Tehokkaissa autoissa mukavaa on kylläkin kiihtyvyys, se että pienellä polkaisulla pääsee tienopeuteen.

Niinpä, tässä 0-200km/h menee reiluun kahteen kymmeneen sekkaan:

http://toronto.apm.etc.tu-bs.de/e31/mpegs/0-200.mpg

Ei kovin vaaralliselta vedolta näytä, eihän? Tuollaisia suoran pätkiä nyt löytää joka puolelta.

Viherpiipertäjäkukkahattutädit on aivopessyt sut hei :lol2:
 
Menee hyvä threadi pilalle jos tosissaan meinasitte rueta vääntämään kättä siitä, missä tilanteessa on turvallista tai turvatonta ajaa yli 100km/h.

:down:

Lateee: vieläkö muuten kattelet 850siä?
 
Sumppari sanoi:
Menee hyvä threadi pilalle jos tosissaan meinasitte rueta vääntämään kättä siitä, missä tilanteessa on turvallista tai turvatonta ajaa yli 100km/h.

:down:

Joo totta, annankin aiheen olla :nolo:

Noi pari videopätkää jotka tossa mun edellisessä postissa on on muuten juurikin tuolla kasiviiskymppisellä ajettuja, etteivät nyt ihan offtopicia ole :) Nätisti kulkee...
 
BS1 sanoi:
Väärin. Laskennallinen tienopeus ja nopeusrajoitus eivät tosiaankaan ole sama asia.

Aivan, nopeusrajoitukset on laskettu varman päälle. Nopeuden voi luultavasti ylittää useimmissa paikoissa 30km/h tunnissa ilman suuresti kasvanutta riskiä. Entäpä rapiat 150km/h yli rajoituksen?



BS1 sanoi:
Vau, keksit siis jänis-kortin :david:

Se oli yksi esimerkki. Sanoin mahdollisia tilanteita olevan satoja ja mainitsin yhden jottei tarvitsisi kirjoittaa satoja esimerkkejä.



BS1 sanoi:
En tiedä kaikista muista, mutta itseni olen kyllä "opettanut" siihen että mitään pieneläimiä ei väistellä. Moni muukin toimii samoin tavoin. uusi etupuskuri on pirun paljon edullisempi kuin uusi auto, polvilumpiot, vasen keuhko tai vaikkapa niskanikama.

Tämä oli esimerkkinä siitä että kun tulet tilanteeseen kevyellä yli 200km/h tilannenopeudella, sinä toimit täysin vaiston varassa etkä ehdi ajattelemaan yhtään mikä on järkevin toimintatapa.

BS1 sanoi:
No, lähdetään nyt sitten tuohon 280km/h kyytiin. Kun sulla ei nyt sitä autoa ole niin tyydytään videomateriaaliin. Tässä matkataan alle ja vähän päällekkin 300km/h:

Kuka tahansa voi saada auton joka kulkee tuon verran ja kuka tahansa osaa painaa poljinta. Hyvä kuitenkin kun pistit videon, sillä en ollutkaan kiinnostunut kokeilemaan. -edit- tai se menikin nyt hukkaan kun työkoneeseen ei ole näemmä asennettu tarvittavia ajureita.



BS1 sanoi:
En usko että edes sinä, kovana rattimiehenä tunnettu, ehdit edes huomaamaan silmällä, puhumatakaan reagoimisesta jos jänis tuosta tien laidalta hyppää auton eteen.

No pääseepä sitten autuaamille metsästysmaille nopeammin kun eteen tulee jotakin suurempaa kuin pienriistaa. Ehtisiköhän silloin huomaamaan silmällä jotain...

Onko maineeni rattimiehenä kiirinyt jo sinne asti?


BS1 sanoi:
Kerro lisää. Kerro edes kymmenen tällaista tilanetta. Itse näen suurimmiksi riskeiksi renkaan puhkeamisen/vioittumisen tuossa vauhdissa tai muun todella yllättävän ja vaikeasti ennakoitavissa olevan teknisen vian autossa. Edelleen muista missä ajetaan. Tyhjällä moottoritiellä keskellä peltoja, keskellä ei mitään, tie tuttu suoran pätkä.

Miten se suomessa oleva suoran pätkä eroaa saksassa olevasta suoran pätkästä? Huomaa nyt edelleen että ollaan moottoritiellä joita suomessakin on ihan hyvä kuntoisia, esim. Hki-Tku ja Hki-Lahti välilläkin..

No jos tällaisen suoran suomessa löydät jossa on pelkkää peltoa ympärillä, ei yhtään tiehen liittyvää tietä tuolla matkalla, edes pientä sellaista ja mittaa niin paljon että ehdit tuon suoran puitteissa kiihdyttämään 280km/h asti ja sekunnin nauttimaan vauhdista, sekä hidastamaan ennen alueen loppumista, niin riskejä on huomattavan paljon vähemmän. Ei kuitenkaan niin etteikö niitä olisi.

Lähdin siitä olettamuksesta että tuollaista suoraa ei ole riittävän leveällä tiellä jossa ympärillä ei ole metsää vaan nimenomaan peltoa, eikä tiehen liittyviä pienempiä teitä. Tien kunto olisi myös tarkistettava ajamalla se läpi ensin.

Riskejä en todellakaan jaksa alkaa yksitellen pohtimaan ja luettelemaan, ainakaan näin töiden jälkeen. Eipä niitä kaikki sielun veljesikään ole jaksanut pohtia, kyllähän noita prätkällä 200km/h tunnissa auton kylkeen tapauksia sen verran kuulee.



BS1 sanoi:
Niinpä, tässä 0-200km/h menee reiluun kahteen kymmeneen sekkaan:

Josta tulikin mieleeni että jokuhan voisi laskea kuinka pitkä suoran tarvitsee olla jotta ehdit ottamaan 280km/h ja ajamaan vauhtia sekunnin, ehkä jopa kaksi ja hidastamaan takaisin tienopeuteen. Jotain tommosia siä fysiikassa väännettiin, mutta tässä vaiheessa ei kykene muistaan...Narutumppu tulee laskeen meille? Autona jokin 4-6 sekunttia 100km/h ottava kärry. Ainakin Bmw:n M femma voisi tulla kyseeseen. Siitä eteenpäin kiihtyvyys tietenkin laskee rankasti jokaista satasta kohden. Sitten voidaan pohtia mistä se suoraa löytyy, mutta älkää menkö sinne kaikki yhtäaikaa.


BS1 sanoi:
Viherpiipertäjäkukkahattutädit on aivopessyt sut hei :lol2:

Älä nyt tuollaisia mene sanomaan, toihan kuulostaa ihan niille kuuluisille viimeisille sanoille.

Kommenttini perustuu ihan omaan kokemukseen liikenteestä. Ajan autolla noin 70 000 kilometriä vuodessa, ihan kaikenlaisilla, romuista arvoautoihin on ajokokemusta.

Mainitsemiasi teitä en tunne hyvin, joten en voi väittää etteikö niiltä mahdollisesti löytyisi tuollaista kiitorataa.
 
kruipelo sanoi:
No jos tällaisen suoran suomessa löydät jossa on pelkkää peltoa ympärillä, ei yhtään tiehen liittyvää tietä tuolla matkalla, edes pientä sellaista ja mittaa niin paljon että ehdit tuon suoran puitteissa kiihdyttämään 280km/h asti ja sekunnin nauttimaan vauhdista, sekä hidastamaan ennen alueen loppumista, niin riskejä on huomattavan paljon vähemmän. Ei kuitenkaan niin etteikö niitä olisi.

Lähdin siitä olettamuksesta että tuollaista suoraa ei ole riittävän leveällä tiellä jossa ympärillä ei ole metsää vaan nimenomaan peltoa, eikä tiehen liittyviä pienempiä teitä. Tien kunto olisi myös tarkistettava ajamalla se läpi ensin.

Mainitsemiasi teitä en tunne hyvin, joten en voi väittää etteikö niiltä mahdollisesti löytyisi tuollaista kiitorataa.

En ota kantaa teidän väittelyyn, mutta jos jossain tollasta pitäisi kokeilla, niin kesäaamuna varalaskukentällä. Yksi löytyy mm. Parkanon ja Jämijärven välistä.

Jos joku ei siis ole ikinä sattunut näkemään varalaskukenttää, niin se on normaalia maantietä, mutta jota on levennetty roimasti. Muistaakseni 2 varsinaista kaistaa molempiin suuntiin, ja reilusti vielä asfalttia (ainakin yhden kaistan verran per puoli) reunoja kohti ja sitten vielä hiekkalevennys ennen ojaa ja puurajaa.
 
Uncle Sam sanoi:
...Yksi löytyy mm. Parkanon ja Jämijärven välistä..

Se löytyy Kankaanpään ja Parkanon väliseltä maantieltä. Kyyti on aika ajoin aika pomppuista mutta kyllä siellä ovat eräät lujaa menneet kun kylillä kehuvat.
 
Uncle Sam sanoi:
En ota kantaa teidän väittelyyn, mutta jos jossain tollasta pitäisi kokeilla, niin kesäaamuna varalaskukentällä. Yksi löytyy mm. Parkanon ja Jämijärven välistä.

Jos joku ei siis ole ikinä sattunut näkemään varalaskukenttää, niin se on normaalia maantietä, mutta jota on levennetty roimasti. Muistaakseni 2 varsinaista kaistaa molempiin suuntiin, ja reilusti vielä asfalttia (ainakin yhden kaistan verran per puoli) reunoja kohti ja sitten vielä hiekkalevennys ennen ojaa ja puurajaa.

Kuulostaisi järkevälle ja taidan tietääkin tuon paikan.

Olisivat voineet nekin kaverit kokeilla autoaan siellä, jotka tuossa taannoin rysäyttivät hirveä päin vajaat 200km/h lasissa. Tuo oli tosin vain poliisin arvio nopeudesta sen perusteella mitä törmäyksen merkeistä saattoi päätellä. Jarruttamaan ei oltu ehditty lainkaan. Tunsin yhden vanhemmat, itse kolarin uhreja en tuntrenut. Autona Peugeot M16, sekin olisi varmasti kulkenut yli 200km/h, mutta eivät ehtineet ilmeisesti nostaa nopeutta sinne asti.
 
kruipelo sanoi:
Olisivat voineet nekin kaverit kokeilla autoaan siellä, jotka tuossa taannoin rysäyttivät hirveä päin vajaat 200km/h lasissa. Tuo oli tosin vain poliisin arvio nopeudesta sen perusteella mitä törmäyksen merkeistä saattoi päätellä. Jarruttamaan ei oltu ehditty lainkaan. Tunsin yhden vanhemmat, itse kolarin uhreja en tuntrenut. Autona Peugeot M16, sekin olisi varmasti kulkenut yli 200km/h, mutta eivät ehtineet ilmeisesti nostaa nopeutta sinne asti.

Eräs tuttu oli myös ajanut lähemmäs 200 km/h kun oli huomannut hirven tien reunassa. Siinä vaiheessa kun oli alkanut jarruttamaan, hirvi oli jo takana päin. Onneksi ei ollut käynyt mitenkään.

280 km/h vauhdissa auto kulkee melkein 80 metriä sekunnissa ja jarrutusmatka on n. 300 m. Jos vaikkapa 200 m päässä näkisi hirven tai jonkin muun esteen tiellä ja välittömästi päättäisi jarruttaa, niin kohde olisi jo 120 m päässä siinä vaiheessa kun jarrutus alkaa (oletetaan reaktioajaksi 1 s). Kohdatessa nopeutta olisi vielä n. 200km/h. 300 metrin päästä havaitessa, kohdalla nopeus olisi n. 150 km/h. Noissa nopeuksissa väistöliikekin voisi koitua kohtalokkaaksi. 280 km/h nopeudesta pitäisi reagoinnin siis tapahtua n. 400 metriä ennen sitä kohtaa jolloin auton pitäisi olla pysähdyksissä.

Melko epätodennäköistähän hirveen törmääminen moottoritiellä on, mutta kyllä niitä välillä sinnekin eksyy.
 
Paljon se hirvi kulkee? Onko siinä millasia tyyppivikoja, ja onko halvat vakuutukset? (yhtälailla aiheeseen liittyen kuin edelliset 5 postaustakin)
 
Nii,voihan ajella 80 km/h ja jos hirvi juoksee alle,niin kolari tulee ihan yhtäläillä kun lujempaa ajaessa.Joku tais joskus laskea,et olis turvallista ajaa 40km/h pikatiellä,silloin ehtii reagoimaan jos hirvi juoksee eteen metsästä.Veikkaisin,et hirvikolareista suurin osa tapahtuu ihan nopeusrajoitusten puitteissa.Ettei ihan offtopic,niin mainittakoon,että 850 painaa pari tonnia,se auttaa kolaritilanteissa huomattavasti,että on raskas auto alla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom