BS1 sanoi:
Väärin. Laskennallinen tienopeus ja nopeusrajoitus eivät tosiaankaan ole sama asia.
Aivan, nopeusrajoitukset on laskettu varman päälle. Nopeuden voi luultavasti ylittää useimmissa paikoissa 30km/h tunnissa ilman suuresti kasvanutta riskiä. Entäpä rapiat 150km/h yli rajoituksen?
BS1 sanoi:
Vau, keksit siis jänis-kortin
Se oli yksi esimerkki. Sanoin mahdollisia tilanteita olevan satoja ja mainitsin yhden jottei tarvitsisi kirjoittaa satoja esimerkkejä.
BS1 sanoi:
En tiedä kaikista muista, mutta itseni olen kyllä "opettanut" siihen että mitään pieneläimiä ei väistellä. Moni muukin toimii samoin tavoin. uusi etupuskuri on pirun paljon edullisempi kuin uusi auto, polvilumpiot, vasen keuhko tai vaikkapa niskanikama.
Tämä oli esimerkkinä siitä että kun tulet tilanteeseen kevyellä yli 200km/h tilannenopeudella, sinä toimit täysin vaiston varassa etkä ehdi ajattelemaan yhtään mikä on järkevin toimintatapa.
BS1 sanoi:
No, lähdetään nyt sitten tuohon 280km/h kyytiin. Kun sulla ei nyt sitä autoa ole niin tyydytään videomateriaaliin. Tässä matkataan alle ja vähän päällekkin 300km/h:
Kuka tahansa voi saada auton joka kulkee tuon verran ja kuka tahansa osaa painaa poljinta. Hyvä kuitenkin kun pistit videon, sillä en ollutkaan kiinnostunut kokeilemaan. -edit- tai se menikin nyt hukkaan kun työkoneeseen ei ole näemmä asennettu tarvittavia ajureita.
BS1 sanoi:
En usko että edes sinä, kovana rattimiehenä tunnettu, ehdit edes huomaamaan silmällä, puhumatakaan reagoimisesta jos jänis tuosta tien laidalta hyppää auton eteen.
No pääseepä sitten autuaamille metsästysmaille nopeammin kun eteen tulee jotakin suurempaa kuin pienriistaa. Ehtisiköhän silloin huomaamaan silmällä jotain...
Onko maineeni rattimiehenä kiirinyt jo sinne asti?
BS1 sanoi:
Kerro lisää. Kerro edes kymmenen tällaista tilanetta. Itse näen suurimmiksi riskeiksi renkaan puhkeamisen/vioittumisen tuossa vauhdissa tai muun todella yllättävän ja vaikeasti ennakoitavissa olevan teknisen vian autossa. Edelleen muista missä ajetaan. Tyhjällä moottoritiellä keskellä peltoja, keskellä ei mitään, tie tuttu suoran pätkä.
Miten se suomessa oleva suoran pätkä eroaa saksassa olevasta suoran pätkästä? Huomaa nyt edelleen että ollaan moottoritiellä joita suomessakin on ihan hyvä kuntoisia, esim. Hki-Tku ja Hki-Lahti välilläkin..
No jos tällaisen suoran suomessa löydät jossa on pelkkää peltoa ympärillä, ei yhtään tiehen liittyvää tietä tuolla matkalla, edes pientä sellaista ja mittaa niin paljon että ehdit tuon suoran puitteissa kiihdyttämään 280km/h asti ja sekunnin nauttimaan vauhdista, sekä hidastamaan ennen alueen loppumista, niin riskejä on huomattavan paljon vähemmän. Ei kuitenkaan niin etteikö niitä olisi.
Lähdin siitä olettamuksesta että tuollaista suoraa ei ole riittävän leveällä tiellä jossa ympärillä ei ole metsää vaan nimenomaan peltoa, eikä tiehen liittyviä pienempiä teitä. Tien kunto olisi myös tarkistettava ajamalla se läpi ensin.
Riskejä en todellakaan jaksa alkaa yksitellen pohtimaan ja luettelemaan, ainakaan näin töiden jälkeen. Eipä niitä kaikki sielun veljesikään ole jaksanut pohtia, kyllähän noita prätkällä 200km/h tunnissa auton kylkeen tapauksia sen verran kuulee.
BS1 sanoi:
Niinpä, tässä 0-200km/h menee reiluun kahteen kymmeneen sekkaan:
Josta tulikin mieleeni että jokuhan voisi laskea kuinka pitkä suoran tarvitsee olla jotta ehdit ottamaan 280km/h ja ajamaan vauhtia sekunnin, ehkä jopa kaksi ja hidastamaan takaisin tienopeuteen. Jotain tommosia siä fysiikassa väännettiin, mutta tässä vaiheessa ei kykene muistaan...Narutumppu tulee laskeen meille? Autona jokin 4-6 sekunttia 100km/h ottava kärry. Ainakin Bmw:n M femma voisi tulla kyseeseen. Siitä eteenpäin kiihtyvyys tietenkin laskee rankasti jokaista satasta kohden. Sitten voidaan pohtia mistä se suoraa löytyy, mutta älkää menkö sinne kaikki yhtäaikaa.
BS1 sanoi:
Viherpiipertäjäkukkahattutädit on aivopessyt sut hei :lol2:
Älä nyt tuollaisia mene sanomaan, toihan kuulostaa ihan niille kuuluisille viimeisille sanoille.
Kommenttini perustuu ihan omaan kokemukseen liikenteestä. Ajan autolla noin 70 000 kilometriä vuodessa, ihan kaikenlaisilla, romuista arvoautoihin on ajokokemusta.
Mainitsemiasi teitä en tunne hyvin, joten en voi väittää etteikö niiltä mahdollisesti löytyisi tuollaista kiitorataa.