Biomekaniikka + fysiikka ja niiden variaatiot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jassoo7
  • Aloitettu Aloitettu
Samaa mieltä monestakin asiasta, mutta moni PT joutuu hankkimaan sen takia sertifikaatin, jotta pääsee kuntosalille töihin. Ei varmasti kaikki salit tätä vaadi, mutta huomattava osa kuitenkin.
Juu unohin mainita ton, mut ehkä pidin liian itsestäänselvänä. Toinen mitä pidän aika ihmeellisenä myös on se, et joku maksaa noi pari tonnii ennen ku on ees salineitsyys menny 🤔.
Kai siin joku logiikka on, ja pelätään et särjetään ittensä tjs. tommosia itselle täysin epärealistisia syitä. Mutta en samaistu. Korostan vielä, et yleistän tässä vaan omaa pientä kokemustani. Vaikee ajatella toisin, ennen ku edes 1 kokemus on erilainen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eri mieltä saa olla, mutta lajin urheilijat osoittavat todellisen tilanteen.

Yleisominaisuustreeninä voima esim palloilijalle voidaan toteuttaa laitteillakin, vaikka vapaiden painojen käytöstä on saatu parempia tuloksia. Silloin sitä spesifiyttä ei niin kaivata, mutta jos se päälaji on voimanosto, ei ole epäilystä, miten se treeni tulis suorittaa. Teetän prässiä esim. pyöräilijöille.

Hatfieldin offitreenit koostui pääosin niskakyykystä, ei ojennuksista tai prässeistä. Hän on ollut aina selkeästi sitä mieltä, että kyykkyyn pitää kyykätä. 1-2kk ennen kisaa alkoi tekeen low baria. Mavessa pääosa offitreeneistä oli suorin jaloin vetoa. Juttelin mm. Karwoskin ja Coanin kanssa Porissa 1995 pitkät tovit ja sivuttiin myös Fredin treenitapoja.
👍🏼 Samoin oli tom keskustellut suoraan fredin kanssa tuolloin 80 luvulla johon tuo ks kuva kaappaus pohjaa. Liekkö sitten fred valehdellut tompalle tai tomppa nyt sitten maailmalle. Siihen en osaa sanoa.

Juuri äsken otit esille että laji treeniä niin miten se jalkapalloilijalla toimii mutta voimanostajalla ei?
 
Yleinen ajatus kuvina.
Lisää voimaa.
64EFE401-06CD-40F6-8D0A-1FA38C872C87.jpeg

Ei lisää voimaa
2163F8DC-2686-4A7B-81B4-47FB06566024.jpeg

Lisää voimaa
34582E2F-C848-475E-9CA1-0A5C389BC00C.jpeg

Ei lisää voimaa
6B61F509-6F14-4525-ADB6-49CD854D93EC.jpeg

@jto @Nero Rennelo ja kaikki muut.
 
Yleinen ajatus kuvina.
Lisää voimaa.
katso liitettä 239565
Ei lisää voimaa
katso liitettä 239567
Lisää voimaa
katso liitettä 239568
Ei lisää voimaa
katso liitettä 239569
@jto @Nero Rennelo ja kaikki muut.
No siis näinhän ei kukaan väittänyt. Väitän vaan että 50kg lisää kuormaa(tuotat enemmän voimaa) hackiin tai prässiin ei tarkoita että pelkästään sillä saa 50, 25 tai välttämättä edes 5kg lisää kyykkyyn.

Jos haluaa vaan eristetysti jaloista voimaa niin saahan sitä laitteillakin mutta voimanoston yhteydessä siitä ei yleensä ole mitään iloa.
 
No siis näinhän ei kukaan väittänyt. Väitän vaan että 50kg lisää kuormaa(tuotat enemmän voimaa) hackiin tai prässiin ei tarkoita että pelkästään sillä saa 50, 25 tai välttämättä edes 5kg lisää kyykkyyn.

Jos haluaa vaan eristetysti jaloista voimaa niin saahan sitä laitteillakin mutta voimanoston yhteydessä siitä ei yleensä ole mitään iloa.
Ööö no minusta kyllä väitti! Tai ymmärsinkö minä väärin. Niin 50kg lisäys 45 asteen prässissä vertikaalista kuorman nousua n. 35 kg.

En tiedä paljonko ihmiset sitten taikoo voimaa kisa kauden ulkopuolella mutta jos tuostakin puolet niin paljon on ykkös maksimiin.

Kysymys kuuluu mihinkä hukkaat tuon voiman kehityksen?? En sano, enkä ole sanonutkaan että se on yksi yhteen mutta kyllä tuosta jotain pitää jäädä tai sitten kyykky tekniikka kusee pahasti ja joka toisto on kaikkialla minne sattuu.

Huomaako kukaan noiden liikeratojen identtisyyden?
 
Ööö no minusta kyllä väitti! Tai ymmärsinkö minä väärin.
Ymmärsit väärin, puhe on ollut vaan siitä että laitteilla hankittu voima siirtyy huonosti vapaaseen kyykkyyn.
En tiedä paljonko ihmiset sitten taikoo voimaa kisa kauden ulkopuolella mutta jos tuostakin puolet niin paljon on ykkös maksimiin.
Siellä nimenomaan.
Kysymys kuuluu mihinkä hukkaat tuon voiman kehityksen?? En sano, enkä ole sanonutkaan että se on yksi yhteen mutta kyllä tuosta jotain pitää jäädä tai sitten kyykky tekniikka kusee pahasti ja joka toisto on kaikkialla minne sattuu.
Selitäpä se jotenkin hienosti. Minun selitys on että sinne se vaan katoaa jonnekin lonkan ja yläselän välille. Vaikka kyykkytekniikka olisi täydellinen(kuvitellaan että sellainen on olemassa) niin ei siitä prässistä tai hackista voimaa siirry kyykkyyn niin paljoa että niiden tekeminen kyykyn tilalla olisi järkevää. Lisäksi ne jalat erittäin harvoin on edes se rajoittava tekijä niin ei sillä voimalla mitään teekään.
Huomaako kukaan noiden liikeratojen identtisyyden?
Tavallaan, mutta ei kuitenkaan. On ne käytännössä täysin eri asioita.
 
Selitäpä se jotenkin hienosti. Minun selitys on että sinne se vaan katoaa jonnekin lonkan ja yläselän välille. Vaikka kyykkytekniikka olisi täydellinen(kuvitellaan että sellainen on olemassa) niin ei siitä prässistä tai hackista voimaa siirry kyykkyyn niin paljoa että niiden tekeminen kyykyn tilalla olisi järkevää. Lisäksi ne jalat erittäin harvoin on edes se rajoittava tekijä niin ei sillä voimalla mitään teekään.
No kyllä sen tekniikan pitää melko rajusti muuttua ja selästä myöten antaa että se voima ei välity!! Ja mikäs sen estää sitä selkä pakara akselia vahvistaa samalla?

Vai onko nyt niin että kun on tehty näin niin tehdään vastaisuudessakin näin ja ei olla valmiita sen enempää katsomaan muualle? Koska minä en löydä yleisten väitteiden tueksi kyllä mitään.

Ja onko se minun tehtävä kun olen koko ajan osoittanut näiden kahden asian olevan melko yhtenevät niin minun pitää siis ratkaista se ongelma miksi muut osoittaa että ei voi olla mahdollista?

Epäilen vahvasti että ei niitä variaatioita ole niin tosissaan tehty että olisiko se vapaa kyykky tuottanut sen parempaa tulosta? Tämä siis pelkkää spekulaatiota!!!!!! Koska minulla ei teidän osoittamia yksilöitä ole joita minä pystyisin tarkastelemaan niin vaikea ottaa yksityiskohtaista kantaa heidän ongelma kohtiinsa.

Enkä sano pahalla ja ohjatkaa ja valmentakaa tietysti kuten parhaaksi näette mutta huonosti mitään perusteita löytyy muuta kun että kun se vaan on näin!

Toteamus käy yleensä huonosti perusteluksi enkä itse hyväksy sitä itseltänikään!!!
 
Tavallaan, mutta ei kuitenkaan. On ne käytännössä täysin eri asioita.
No osaatko noista kuvista osoittaa ne eriävät kohdat? Minä näen ainoastaan erona lantion asennon, lantion asennon stabiloinnin (mikä EI estä pakaraa kuitenkaan toimimasta!!!!) ja sen vaikutukset tiettyjen lihasten aloitus pituuksiin (kyseisessä liikkeessä). Instassa kyykky mekaniikka postauksessa avasin hieman tätä lihaspituus asiaa.
 
Eli meillä on lihaksilla - laitteilla hankittu voima ja vapaan liikkeen voimat - erikseen?
Kai sen voi niinkin sanoa, riippuu miten sen voiman määrittelee. Voihan ihminen olla vahva mutta huono kyykkääjä. En haluaisi sitä kieltämättä hölmöä argumenttia käyttää mutta asia nyt on vaan niin että jos haluaa ison kyykkymaksimin niin se tulee kyykkäämällä. Mukana kuitenkin on se tekninen osaaminen ja voiman tuottaminen lattiasta tankoon, noita kumpaakaan ei eristävät liikkeet kehitä. Sen verran taitolaji se kyykky kuitenkin on.

Jos löydät jostain kovan kyykkääjän joka treenaa pääasiassa laitteilla niin sitten uskon teoriaasi. Paljon on/ollut nostajia jotka treenaa paljon pienillä variaatioilla(erikoistangot, boksikyykky, etukyykky…) mutta laitteet on yksinkertaisesti liian erilaisia vaikka saattaisi samalta äkkiseltään näyttääkin. Kai nyt sen verran olet treenannut ja huomannut itsekin.
 
No osaatko noista kuvista osoittaa ne eriävät kohdat? Minä näen ainoastaan erona lantion asennon, lantion asennon stabiloinnin (mikä EI estä pakaraa kuitenkaan toimimasta!!!!) ja sen vaikutukset tiettyjen lihasten aloitus pituuksiin (kyseisessä liikkeessä). Instassa kyykky mekaniikka postauksessa avasin hieman tätä lihaspituus asiaa.
Ja sori kun yleistin tietty selkä tuettu. Ei pelkästään lihasvoiman avulla. Pahoittelut siitä.
 
Omissa haastatteluissaan Fred myös näistä on jutellut. Muiden urheiluvalmentajien mukana myös hän sanoo hyvinkin tiukasti: treenaa spesifisti sekä liikettä että tekotapaa (räjähtävyyden yritys).

Palloilijalle voimaa voidaan tehdä eri liikkeillä sen takia, että se päälajin voimantuotto ei vaadi tiettyä liikemallia puntilla. On jopa varsin ok tehdä vaihdellen. Kuitenkin tiettyjä lainalaisuuksia pitää treeneissä olla liittyen siihen päälajiin parhaan siirtovaikutuksen saamiseksi.

Voimanostossa kyykky on pääliike ja se ratkaisee tässä. Se kyykky on kokonaisuus eikä sitä voida pilkkoa pelkästään osiin ja olettaa sen sitten nivoutuvan yhteen noin vain. Ei ole kovin fiksua pilkkoa sitä treeniä, jos sen saa sillä lajiliikkeellä tehtyä.

Mä en nyt oikeasti ala tästä vääntään lisää ja keskustelu ei oo hedelmällistä. Treenaamisen spesifiys on ehdottoman hyväksytty juttu yleisesti. Se on tullut huomattua ihan älyttömän määrän kanssa myös omassa valmennustyössä. Mulla on myös hyvin harvoin loukkaantuvia urheilijoita. Voimantuoton spesifiyttä on tutkittu myös älyttömästi, ei oo mikään mutu tai traditio.

Jos joku haluaa olla eri mieltä, saa olla. Sitten kun tulee kisoissa tms vastaan kovaa kyykkäävä tyyppi, joka treenaa pääasiassa prässillä ja ojennuksilla, se on mulle ihan ok silti.
 
Viimeksi muokattu:
Kai sen voi niinkin sanoa, riippuu miten sen voiman määrittelee. Voihan ihminen olla vahva mutta huono kyykkääjä. En haluaisi sitä kieltämättä hölmöä argumenttia käyttää mutta asia nyt on vaan niin että jos haluaa ison kyykkymaksimin niin se tulee kyykkäämällä. Mukana kuitenkin on se tekninen osaaminen ja voiman tuottaminen lattiasta tankoon, noita kumpaakaan ei eristävät liikkeet kehitä. Sen verran taitolaji se kyykky kuitenkin on.

Jos löydät jostain kovan kyykkääjän joka treenaa pääasiassa laitteilla niin sitten uskon teoriaasi. Paljon on/ollut nostajia jotka treenaa paljon pienillä variaatioilla(erikoistangot, boksikyykky, etukyykky…) mutta laitteet on yksinkertaisesti liian erilaisia vaikka saattaisi samalta äkkiseltään näyttääkin. Kai nyt sen verran olet treenannut ja huomannut itsekin.
Toki olen treenannut. Vapailla tehdessä olen muummoassa saavuttanut: rikkonaisen polven/ kierukka revennyt, rikkonaisen olkapään, rispaantuneen hauisjänteen, nivel rikon AC niveleen, alaselkään nikaman liukumaa hermo pinne oiretta. Tuossa nopeasti muutama. 👍🏼
 
Kai sen voi niinkin sanoa, riippuu miten sen voiman määrittelee. Voihan ihminen olla vahva mutta huono kyykkääjä. En haluaisi sitä kieltämättä hölmöä argumenttia käyttää mutta asia nyt on vaan niin että jos haluaa ison kyykkymaksimin niin se tulee kyykkäämällä. Mukana kuitenkin on se tekninen osaaminen ja voiman tuottaminen lattiasta tankoon, noita kumpaakaan ei eristävät liikkeet kehitä. Sen verran taitolaji se kyykky kuitenkin on.

Jos löydät jostain kovan kyykkääjän joka treenaa pääasiassa laitteilla niin sitten uskon teoriaasi. Paljon on/ollut nostajia jotka treenaa paljon pienillä variaatioilla(erikoistangot, boksikyykky, etukyykky…) mutta laitteet on yksinkertaisesti liian erilaisia vaikka saattaisi samalta äkkiseltään näyttääkin. Kai nyt sen verran olet treenannut ja huomannut itsekin.
Samat lihat samaa voimaa tuotetaan koreografia liikkeessä eri lisää liikkeen haasteellisuutta.

Ja sen verran korjaan että ei teoriaa vaan liikkeiden tarkastelua ja ei pelkästään minun vaan aika monen muunkin. 👍🏼
 
Toki olen treenannut. Vapailla tehdessä olen muummoassa saavuttanut: rikkonaisen polven/ kierukka revennyt, rikkonaisen olkapään, rispaantuneen hauisjänteen, nivel rikon AC niveleen, alaselkään nikaman liukumaa hermo pinne oiretta. Tuossa nopeasti muutama. 👍🏼
Niin eli ei kummosta tulosta ja mielipiteesi perustuu vaan tähän biomekaniikkateoriaan.
 
Omissa haastatteluissaan Fred myös näistä on jutellut. Muiden urheiluvalmentajien mukana myös hän sanoo hyvinkin tiukasti: treenaa spesifisti sekä liikettä että tekotapaa (räjähtävyyden yritys).

Palloilijalle voimaa voidaan tehdä eri liikkeillä sen takia, että se päälajin voimantuotto ei vaadi tiettyä liikemallia puntilla. On jopa varsin ok tehdä vaihdellen. Kuitenkin tiettyjä lainalaisuuksia pitää treeneissä olla liittyen siihen päälajiin parhaan siirtovaikutuksen saamiseksi.

Voimanostossa kyykky on pääliike ja se ratkaisee tässä. Se kyykky on kokonaisuus eikä sitä voida pilkkoa pelkästään osiin ja olettaa sen sitten nivoutuvan yhteen noin vain. Ei ole kovin fiksua pilkkoa sitä treeniä, jos sen saa sillä lajiliikkeellä tehtyä.

Mä en nyt oikeasti ala tästä vääntään lisää ja keskustelu ei oo hedelmällistä. Treenaamisen spesifiys on ehdottoman hyväksytty juttu yleisesti. Se on tullut huomattua ihan älyttömän määrän kanssa myös omassa valmennustyössä.

Jos joku haluaa olla eri mieltä, saa olla. Sitten kun tulee kisoissa tms vastaan kovaa kyykkäävä tyyppi, joka treenaa pääasiassa prässillä ja ojennuksilla, se on mulle ihan ok silti.
Kantasi on jäykkä ja/ mutta hyväksyn sen. 👍🏼 Sinä valmentajana et näe mitään hyötyä ks yhteydessä ja ei tämän ole tarkoitus inttää ketään nurin ja kääntämään kelkkaansa enemmän minä koen sellaista painetta -usko nyt- olet vaan väärässä. Ja kuten tuossa @Cuntslinger otti asiaan kantaa puolueettomuudesta niin minun tarkoitus on osoittaa että on muitakin tapoja ja muut on yksimielisesti EI OLE tässä yhteydessä. 👍🏼

En tiedä miten tätä keskustelua tulisi sitten käydä että se olisi hedelmällistä?

Voinko tehdä asialle jotain ilman että minun perusteetta tarvitsee kantaani muuttaa? Kuten tuossa sanoin en hyväksy itseltäni enkä oikein muilta jos perustelut ovat koska se menee näin, koska näin on paljon tehty, ollaan usean kanssa samaa mieltä jne.
 
Niin eli ei kummosta tulosta ja mielipiteesi perustuu vaan tähän biomekaniikkateoriaan.
Joo en omalla genetiikalla saanut näillä yleisillä treeni metodeilla treenaamalla juurikaan muuta aikaiseksi. Eli biomekaniikkateorian syy? Vai mitä tarkoitat? Ja se biomekaniikka ei valitettavasti ole teoria. 👍🏼

Vai olisinko vielä ehjä jos en olisi toiminut kuten yleisesti ohjeistetaan vaan ollut joku nämä asiat huomioon ottava, näkö kykyinen valmentaja ettei olisi jälkeen päin tarvinnut itse alkaa ottamaan selvää mitkä kaikki tehtiin vasten omaa genetiikkaa. Kuitenkin nyt pystyn kivutta treenaamaan itsekkin mutta en toista kenekään toisen mantraa ymmärtämättä paremmasta. 👍🏼
 
Kantasi on jäykkä ja/ mutta hyväksyn sen. 👍🏼 Sinä valmentajana et näe mitään hyötyä ks yhteydessä ja ei tämän ole tarkoitus inttää ketään nurin ja kääntämään kelkkaansa enemmän minä koen sellaista painetta -usko nyt- olet vaan väärässä. Ja kuten tuossa @Cuntslinger otti asiaan kantaa puolueettomuudesta niin minun tarkoitus on osoittaa että on muitakin tapoja ja muut on yksimielisesti EI OLE tässä yhteydessä. 👍🏼

En tiedä miten tätä keskustelua tulisi sitten käydä että se olisi hedelmällistä?

Voinko tehdä asialle jotain ilman että minun perusteetta tarvitsee kantaani muuttaa? Kuten tuossa sanoin en hyväksy itseltäni enkä oikein muilta jos perustelut ovat koska se menee näin, koska näin on paljon tehty, ollaan usean kanssa samaa mieltä jne.
Jto on rehti, ja varsin puolueeton äijä ✊. Jtn 20 vuotta täällä jaksanu ilmasiks neuvojaan jakaa, eikä ees pakota itteään joka käänteessä, vaikka alusta on kultatarjottimella. Ei leiki jumalaa. Mullekin vastaa kunnolla aina, vaikka ulosanti on välillä kyseenalasta, ja menneisyyden paskamyrskyt yhä muistissa 😂. En arvosta monia, mut jto on hyvisten puolella as far as im concerned.

Toinen homma mitä kandee miettiä on se, että vaikuttaako esim. tuo sun vammahistorias sun arvostelukykyys kuinka paljon? Aika helppo katkeroitua monestaki asiasta, jos omaa rutkasti ja pääosin huonoja kokemuksia. ''Jos mäki, ni säki''. Alttius konfirmaatio biassille ja kaikelle moiselle viheliäälle kasvanee, jos ei oo varovainen. Kuinka suuren kannan vammautuneita tarvii, että voi todeta et joku asia on absoluuttisesti perseestä, ja haitallista kasvavan mieslapsen kehitykselle? Henk. koht ellei keissi oo ihan päivänselkee juttu, ni en pidä jtn tilastoja kauheen mielenkiintosina. En mä tee niil mitään. Voin tesmata ite, ja tehä 1000x paremmat johtopäätökset käytännön tasolla. Vaatii toki jtn tietotaitoa omasta kehostaan, mut sitäki saa parhaiten vaan tekemällä. Jotkut asiat on todettu toimiviks, ja on vaikee kieltää etteikö ne toimis. Aina saa, ja kannattaa silti kyseenalastaa maailman ääriin asti. Mitään siinä ei menetä paitsi mielenterveyden, ja jtn pientä siinä voi voittaa.

Ittee ei kiinnosta ku tulokset. Spekulointi jääkööt jossittelijoille. Jos niitä tuloksia on, taso vastaa tehdyn työn/nähdyn vaivan määrää, ollaan siellä mihin ollaan pyritty, ni teit asioita enemmän/vähemmän oikein.
 
Jto on rehti, ja varsin puolueeton äijä ✊. Jtn 20 vuotta täällä jaksanu ilmasiks neuvojaan jakaa, eikä ees pakota itteään joka käänteessä, vaikka alusta on kultatarjottimella. Ei leiki jumalaa. Mullekin vastaa kunnolla aina, vaikka ulosanti on välillä kyseenalasta, ja menneisyyden paskamyrskyt yhä muistissa 😂. En arvosta monia, mut jto on hyvisten puolella as far as im concerned.

Toinen homma mitä kandee miettiä on se, että vaikuttaako esim. tuo sun vammahistorias sun arvostelukykyys kuinka paljon? Aika helppo katkeroitua monestaki asiasta, jos omaa rutkasti ja pääosin huonoja kokemuksia. ''Jos mäki, ni säki''. Alttius konfirmaatio biassille ja kaikelle moiselle viheliäälle kasvanee, jos ei oo varovainen. Kuinka suuren kannan vammautuneita tarvii, että voi todeta et joku asia on absoluuttisesti perseestä, ja haitallista kasvavan mieslapsen kehitykselle? Henk. koht ellei keissi oo ihan päivänselkee juttu, ni en pidä jtn tilastoja kauheen mielenkiintosina. En mä tee niil mitään. Voin tesmata ite, ja tehä 1000x paremmat johtopäätökset käytännön tasolla. Vaatii toki jtn tietotaitoa omasta kehostaan, mut sitäki saa parhaiten vaan tekemällä. Jotkut asiat on todettu toimiviks, ja on vaikee kieltää etteikö ne toimis. Aina saa, ja kannattaa silti kyseenalastaa maailman ääriin asti. Mitään siinä ei menetä paitsi mielenterveyden, ja jtn pientä siinä voi voittaa.

Ittee ei kiinnosta ku tulokset. Spekulointi jääkööt jossittelijoille. Jos niitä tuloksia on, taso vastaa tehdyn työn/nähdyn vaivan määrää, ollaan siellä mihin ollaan pyritty, ni teit asioita enemmän/vähemmän oikein.
En minä niistä vaivoista katkera ole. Hyvin pärjään nykyisellään otin vain asian esille miten minulla on mennyt kun sitä treeni taustaa kysyttiin. Mutta tyhmä olisin jos en asioita huomiosi kun ne aiheuttivat ongelmia itselleni ja ohjaa muita huomioimaan asioita mitkä itsellä ne vaivat aiheuttivat. Se että koskeeko minuun muiden treenaaminen niin ei millään tavalla. Haluanko nostaa eri näkökulmaa tämän alan hyvin jyrkkiin ajatusmalleihin niin todellakin jos sille on perusteet.

Se on kaikkien oma asia jos tulokset on tärkeämpiä ja sillä verukkeella ei tarvitse treenaamista sen enempää ajatella. 👍🏼 Mutta silloin se on typerää jos siitä treenistä seuraa vaiva ja sitä ihmetellään että en kyllä yhtään tiedä mistä se ois voinut tulla niin kyllä siinä komeasti kääntää päätään pois eikä halua kohdata sitä tosi asiaa että hei -kaikki tai ei mitään- oli se todellinen vamman syy.
 
Back
Ylös Bottom