Biomekaniikka + fysiikka ja niiden variaatiot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jassoo7
  • Aloitettu Aloitettu
Sertifikaateista ei ole mitään hyötyä jos asikas ei tiedä mitä ne tarkoittaa. ''Oho katsos tämä on ''koulutettu pt'' tai seritfioitu pt'' eli varmasti pätevä.'' Ei ajokorttikaan tunnu tarkoittavan että osaisi ajaa saati pätevä opettamaan. Biomekaniikka on hieno sana mutta kovin paljon en näe arvoa käytännössä näitä yhtä iltaa pidempään miettiä vaikka pointin ymmärränkin. Isoimmat bodarit ei sellaisista ikinä puhu niin en usko että tarvitsee muidenkaan. Voimaillessakin kaikki kyllä löytää ihan maalaisjärjellä ja kokeilemalla itselleen sen parhaan tyylin kuhunkin nostoon.

Voimakeskustelusta multa nyt meni jo ohi että mitä jassoo ajat takaa? Karkasi jo aika kauas voimanostosta. Sehän nyt on jo selvää että eristämällä lihaksia niitä on usein tehokkaampi ja turvallisempi treenata kuin vapailla liikkeillä mutta ei se voimailuun suoraan siirry kovin hyvin että jalkaprässi vahvistuu. Sen kai kaikki on huomanneet ihan itsekin eikä siihen sen kummempaa fysiikka-/mekaniikkajargonia tarvitse.
Pakko sanoo, et noi perus anaali raiderin sertifikaatit on täysin mitäänsanomattomia mun silmissä. En tiiä miten se on mahollista, mut jokaikinen persoonallinen raideri kenet oon ikinä kohdannu, ni heistä jokainen on ollu ihan onnettomia ku jtn pitäis oikeesti TEHDÄ. Puhetta, ihme höpinöitä, typeriä yleistyksiä & teorioita löytyy ikuisuuksiin asti, mut käytännön kokemus tasoa noobgainsit saamatta heillä itellä. Mä en ainakaan luottais kenenkään pätkääkään, joka on ite vaan puhetta, eikä löydy mitään käytännön meriittejä. Oon miettiny mihin tää perustuu ja tullu siihen tulokseen, et noi sertifikaatit on monelle joku silkka status symboli. Houkuttaa sit varmaan tietynlaisia yksilöitä, jotka mieluummin maksaa sen pari tonnia tiedosta, ku treenaa 2 tuhatta tuntia. Syvempää anaalysia en ala purkaan 😆. En dissaa tässä nyt sitte ns. oikeita ammattilaisia, vaan noita muropaketti-sertifikoituja. Internet rohvessorien seuraavia muotoja. Tieto on toki hyödyllistä kaikessa. Jos se menee tekemisen edelle, ni se on fail.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko sanoo, et noi perus anaali raiderin sertifikaatit on täysin mitäänsanomattomia mun silmissä. En tiiä miten se on mahollista, mut jokaikinen persoonallinen raideri kenet oon ikinä kohdannu, ni heistä jokainen on ollu ihan onnettomia ku jtn pitäis oikeesti TEHDÄ. Puhetta, ihme höpinöitä, typeriä yleistyksiä & teorioita löytyy ikuisuuksiin asti, mut käytännön kokemus tasoa noobgainsit saamatta heillä itellä. Mä en ainakaan luottais kenenkään pätkääkään, joka on ite vaan puhetta, eikä löydy mitään käytännön meriittejä. Oon miettiny mihin tää perustuu ja tullu siihen tulokseen, et noi sertifikaatit on monelle joku silkka status symboli. Houkuttaa sit varmaan tietynlaisia yksilöitä, jotka mieluummin maksaa sen pari tonnia tiedosta, ku treenaa 2 tuhatta tuntia. Syvempää anaalysia en ala purkaan 😆. En dissaa tässä nyt sitte ns. oikeita ammattilaisia, vaan noita muropaketti-sertifikoituja. Internet rohvessorien seuraavia muotoja. Tieto on toki hyödyllistä kaikessa. Jos se menee tekemisen edelle, ni se on fail.
Niin se on aika kaksi eri asiaa toistaa mitä joku sanoo tai osata katsoa ja nähdä mitä siinä todella tapahtuu kun liikettä tarkastellaan ja toteutetaan. Tätä ensimmäistä monet sertifikaatit tarjoaa. 👍🏼 Toki se on pt:stä itsestäänkin kiinni minnekkä asti sen tiedon janonsa haluaa ylettää.

Mitenkä tieto menee tekemisen edelle? Anna joku käytännön esimerkki. Enkä nyt tarkoita mitään pahaa.
 
Meillä olisi aika paljon enemmän ehyitä niveliä niin siviilissä kun ammattilaisissakin jos esim ronnie olisi painottanut omissa treenissään muuta kun ryskämistä. On siellä kuule yllättävän paljon niveliään, kiinnityskohtiaan paskoneita bodareita jos vaan alat selaamaan että esim näihin asioihin sillä biomekaniikalla on tekemistä melko paljonkin.

Ei onneksi minun niveliin koske muiden tekemiset joten sinänsä se ja sama mutta en näe tästä haittaa että tätäkin asiaa hiljalleen tällä foorumilla tuodaan esille.
Colemaniahan ei rikkonut rauta vaan kirurgi. Mutta toki kyseenalaisilla treenimetodeilla on bodareiden, voimailijoiden ja muidenkin urhelijoiden uria lyhennetty.
Mutta täällä on moni päättänyt jo että se prässi tai hackki tai mikään muu kun kisa nosto variaatiot on ainut tapa saada kehitystä.
Melko tiukassahan se ajatus on mutta ei ne vapaat kyykyt ja vedot myöskään automaattisesti ketään riko, huono tekniikka rikkoo. Kyykky myös aika hyvin vahvistaa ja kasvattaa koko alakroppaa kokonaisuudessaan joten sen puoleen aika idioottivarma valinta. Edelleen kuitenkin voimanostaja(tai yhtään kukaan) ei hyödy siitä että voimaa haettaisiin laitteilla, isommista lihaksista kyllä hyötyy.
Mitenkä tieto menee tekemisen edelle? Anna joku käytännön esimerkki. Enkä nyt tarkoita mitään pahaa.
Palaten aiempaan, esim. Coleman ei ollut ihan se penaalin terävin kynä mutta GOAT samalla kun kynäniskat ja excel-bodarit yrittää etsiä jonkun ratkaisevan salaisuuden tieteen kautta. Silloin se menee tekemisen edelle. PT:n ja valmentajan tietotaidosta varsinaisen treenaamisen osuus on lopulta aika pieni. Treenaaminen kuitenkin on helvetin yksinkertaista ja niin on ravitsemuskin.
 
Edelleen kuitenkin voimanostaja(tai yhtään kukaan) ei hyödy siitä että voimaa haettaisiin laitteilla, isommista lihaksista kyllä hyötyy.
Sinä olet sitä mieltä että voima ei lisäänny jos teet koko ajan saman mittaista sarjaa esim nyt siinä prässissä mutta kuukausien päästä se kuorma on suurempi?
 
Palaten aiempaan, esim. Coleman ei ollut ihan se penaalin terävin kynä mutta GOAT samalla kun kynäniskat ja excel-bodarit yrittää etsiä jonkun ratkaisevan salaisuuden tieteen kautta. Silloin se menee tekemisen edelle. PT:n ja valmentajan tietotaidosta varsinaisen treenaamisen osuus on lopulta aika pieni.
Se pitää todellakin muistaa että vaikka kuka vähättelee tai toisin väittää niin genetiikka laji puhtaasti piste.
Voidaanko tulosten saavuttamiseen nopeammin vaikuttaa esim valmennuksella: voidaan.

Voidaanko tehtäviä liikkeitä yksilöidä ja löytää ne parhaat kullekkin sopivaksi valmennuksella: voidaan.

Voidaanko lyhyen ja pitkän aika välin vammoja minimoida valmennuksella: voidaan. Etenkin nivelten kuormia lihasten kiinnityskohtien kuormia voidaan keventää.

Mikäli saat käsiisi tällaisen huippu urheilijan mikä on valmentajan tärkein tehtävä? Olla rikkomatta tätä luonnon oikkua! Suunnitella ja tehdä asiat niin että ehjiä harjoituskausia/ jaksoja voidaan tehdä mahdollisimman pitkään. Jos siellä se potentiaali on niin se pitää niistä tuloksista huolta kun se vaan saa aikaa treenin mukana kehittyä. Jos ollaan remontissa, jatkuvassa flunssassa niin ne tulokset jäävät ongelma kierre on valmis.
 
Terveeseen selkään raudat laittoivat? Ja selän leikkasivat. Aika vastuutonta.
Tai pitäisikö sanoa että itse pisti alulle mutta kirurgi sitten tuhosi lopullisesti. Aika pienestä se kuitenkin alkoi eikä se treenaaminen yksinään johtanut kepeillä kävelyyn ja siihen että koko selkäranka on peltiä.
Sinä olet sitä mieltä että voima ei lisäänny jos teet koko ajan saman mittaista sarjaa esim nyt siinä prässissä mutta kuukausien päästä se kuorma on suurempi?
Lisääntyyhän se siinä prässissä mutta kyykkyyn se voima ei juuri siirry ja sitä minä tässä ajan takaa. Ihan vaan bodaamiseen se prässi voi olla parempi kaikin puolin mutta voima on siinä sivuseikka, kunhan vaan jotenkin progressiivisesti tekee. Siitä ilmeisesti ollaan ihan samaa mieltä.
Kyllä jos satut olemaan geneettisesti sopi lajiin.
Eihän geenit siihen vaikuta, kaikki syö ja treenaa ihan samoilla periaatteilla. Geenit sitten määrittää että ketkä sitä elämäntapaa noudattavat menestyy kisalavoilla.
 
Tai pitäisikö sanoa että itse pisti alulle mutta kirurgi sitten tuhosi lopullisesti. Aika pienestä se kuitenkin alkoi eikä se treenaaminen yksinään johtanut kepeillä kävelyyn ja siihen että koko selkäranka on peltiä.
Minä ymmärsin näin että ronnie veti kyllä jo kipu ryynejä hyvän tovin urallaan. Ja mitä selkä kirurgiasta tiedän niin ihan pieneen vähään ei lähdetä selkiä leikkaamaan toki ameriikassa voi olla toisin. 👍🏼 Varsinkaan rautoja laiteta että kyllä siellä pitää nikamia olla painuneena ja liukuneena (hermo vaurion riski) että niihin ruuveja aletaan lyömään ja jäykistämään sitä selkää. Mutta pelkän netti tiedon varassa olen niin en sen enempää osaa ottaa kantaa. 👍🏼
Lisääntyyhän se siinä prässissä mutta kyykkyyn se voima ei juuri siirry ja sitä minä tässä ajan takaa. Ihan vaan bodaamiseen se prässi voi olla parempi kaikin puolin mutta voima on siinä sivuseikka, kunhan vaan jotenkin progressiivisesti tekee. Siitä ilmeisesti ollaan ihan samaa mieltä.
Kuten jo edellä niin se joko hukataan jossain koreografian kohdassa tai sitten se voimien nousu ei ole ollut todellista vaan on lisätty kuormaa jonkun muun kustannuksella.
Eihän geenit siihen vaikuta, kaikki syö ja treenaa ihan samoilla periaatteilla. Geenit sitten määrittää että ketkä sitä elämäntapaa noudattavat menestyy kisalavoilla.
Kyllähän se voi vaikuttaa kykeneekö esim joku vaikka tekemään penkkiä annetuilla ”säännöillä” vai onko se enemmän olkanivelen kiusaamista yleisesti pidettävällä ”full ROM”. Tulokset kyllä määrittelee geenit. Osa valitettavasti pääsee alkuun helpommalla ja loppuun pidemmälle niiden avulla. 👍🏼
 
Kuten jo edellä niin se joko hukataan jossain koreografian kohdassa tai sitten se voimien nousu ei ole ollut todellista vaan on lisätty kuormaa jonkun muun kustannuksella.
Kyllähän se siinä motoriikassa katoaa kun ihan eri liikkeitä ovat, JTO sen taisi aiemmin selittääkin aika selkeästi. Enkä koskaan ole kuullut että jalkaprässiä tai hackia olisi käytetty nimenomaan voiman hankintaan, sille on varmaan syynsä tai sitten olet keksinyt uuden mullistavan tavan treenata voimanostoa.
Kyllähän se voi vaikuttaa kykeneekö esim joku vaikka tekemään penkkiä annetuilla ”säännöillä” vai onko se enemmän olkanivelen kiusaamista yleisesti pidettävällä ”full ROM”. Tulokset kyllä määrittelee geenit. Osa valitettavasti pääsee alkuun helpommalla ja loppuun pidemmälle niiden avulla. 👍🏼
Kerkesin jo kirjoittaa ja pyyhkiä pois synnynnäiset rajoitteet kun ajattelin että olisi itsestäänselvää. Yksinkertaisella en tarkoittanut että kaikkien pitäisi tehdä samat liikkeetkin. Samat perusperiaatteet kuitenkin pätee ihan kaikkiin treenaamisessa ja syömisessä, eli syö paljon ja treenaa kovaa ja sitä voi tehdä kuka tahansa lahjakkuudesta riippumatta. Ihmisiä kuitenkin kaikki ollaan.
 
Pakko sanoo, et noi perus anaali raiderin sertifikaatit on täysin mitäänsanomattomia mun silmissä. En tiiä miten se on mahollista, mut jokaikinen persoonallinen raideri kenet oon ikinä kohdannu, ni heistä jokainen on ollu ihan onnettomia ku jtn pitäis oikeesti TEHDÄ. Puhetta, ihme höpinöitä, typeriä yleistyksiä & teorioita löytyy ikuisuuksiin asti, mut käytännön kokemus tasoa noobgainsit saamatta heillä itellä. Mä en ainakaan luottais kenenkään pätkääkään, joka on ite vaan puhetta, eikä löydy mitään käytännön meriittejä. Oon miettiny mihin tää perustuu ja tullu siihen tulokseen, et noi sertifikaatit on monelle joku silkka status symboli. Houkuttaa sit varmaan tietynlaisia yksilöitä, jotka mieluummin maksaa sen pari tonnia tiedosta, ku treenaa 2 tuhatta tuntia. Syvempää anaalysia en ala purkaan 😆. En dissaa tässä nyt sitte ns. oikeita ammattilaisia, vaan noita muropaketti-sertifikoituja. Internet rohvessorien seuraavia muotoja. Tieto on toki hyödyllistä kaikessa. Jos se menee tekemisen edelle, ni se on fail.
Samaa mieltä monestakin asiasta, mutta moni PT joutuu hankkimaan sen takia sertifikaatin, jotta pääsee kuntosalille töihin. Ei varmasti kaikki salit tätä vaadi, mutta huomattava osa kuitenkin.
 
Samat perusperiaatteet kuitenkin pätee ihan kaikkiin treenaamisessa ja syömisessä, eli syö paljon ja treenaa kovaa ja sitä voi tehdä kuka tahansa lahjakkuudesta riippumatta. Ihmisiä kuitenkin kaikki ollaan.
Kyllä.
Kyllähän se siinä motoriikassa katoaa kun ihan eri liikkeitä ovat, JTO sen taisi aiemmin selittääkin aika selkeästi. Enkä koskaan ole kuullut että jalkaprässiä tai hackia olisi käytetty nimenomaan voiman hankintaan, sille on varmaan syynsä tai sitten olet keksinyt uuden mullistavan tavan treenata voimanostoa.
Koreografia on eri se on totta kuten on aikaisemminkin jo puhuttu eli jos esim tässä se jalkojen vahvistuminen tuo keholle ongelman esiin nostossa niin se ei näy tangossa. Sen voiman lisääntyminen tulee muuttaa jotakin ja nostaa esiin ”ongelma” jonnekka se kehitetty voima hukataan. Treenin ulkopuolelta esimerkki autosta. Virität sitä 50hp edestä verraten aikaisempaa renkaat alkoi sutia menetettiin suurin osa tehon lisäyksen hyödystä.

Samankaltainen asia kehossa. Jos tehon lisäys on todellinen se hukataan jonnekkin mutta voiman lisäystä ei voida kiistää. Mitenkäs esim tuo hatfieldin tapaus? Se liittyy tähän vahvasti. Ja onko se uutta jos vastaavaa on tehty jo hänen aikana 80 luvun lopussa?
 
Samaa mieltä monestakin asiasta, mutta moni PT joutuu hankkimaan sen takia sertifikaatin, jotta pääsee kuntosalille töihin. Ei varmasti kaikki salit tätä vaadi, mutta huomattava osa kuitenkin.
Kyllä työtilanteen takia monet sen hankkii kun todella moni lähes kaikki työnantajat jonkun paperin vaatii. 👍🏼👍🏼👍🏼
 
Mitenkäs esim tuo hatfieldin tapaus? Se liittyy tähän vahvasti. Ja onko se uutta jos vastaavaa on tehty jo hänen aikana 80 luvun lopussa?
En tiedä miten oikeasti on treenannut, yhdestä lainauksesta paha sanoa. Ilmeisesti nuo ojennukset ja vedot on vaa sitä perus bodailua ja kyykkäämällä sitten kasataan itse kyykky. Tuskin kuitenkaan kylmiltään menee kisaan ja enkat paukkuu.
 
Hatfield kyllä hyvin vahvasti vannoi treenin spesifiyden nimiin sekä liikevalikoimassa että tekemisen tavassa. Reisiojennukset oli kyllä vain jumppaa medialikselle oman kyykkytyylinsä takia, eivät missään nimessä mikään varsinainen treeni. Muuten kyllä perusti jalkatreeninsä peruskaudellakin niskakyykyn ja joskus olkapäävaivaisena ssb-kyykyn nimiin.

Kukaan kovan luokan voimanostaja ei ole perustanut treeniään muun kuin lajiliikkeiden tai niiden läheisten variaatioiden nimiin.

Treenaa sen mukaan, missä haluat olla hyvä. Tässä ei ole mitään epäselvää urheiluharjoittelun maailmassa. Jos haluat vahvaksi prässissä, prässää. Jos haluat vahvaksi penkissä, penkkaa, jos haluat olla kova juoksija, juokse... jne.
 
En tiedä miten oikeasti on treenannut, yhdestä lainauksesta paha sanoa. Ilmeisesti nuo ojennukset ja vedot on vaa sitä perus bodailua ja kyykkäämällä sitten kasataan itse kyykky. Tuskin kuitenkaan kylmiltään menee kisaan ja enkat paukkuu.
Kuten siinä sanotaan off season. Kisaprepillä on varmasti kyykännyt. 👍🏼
 
Hatfield kyllä hyvin vahvasti vannoi treenin spesifiyden nimiin sekä liikevalikoimassa että tekemisen tavassa. Reisiojennukset oli kyllä vain jumppaa medialikselle oman kyykkytyylinsä takia, eivät missään nimessä mikään varsinainen treeni. Muuten kyllä perusti jalkatreeninsä peruskaudellakin niskakyykyn ja joskus olkapäävaivaisena ssb-kyykyn nimiin.

Kukaan kovan luokan voimanostaja ei ole perustanut treeniään muun kuin lajiliikkeiden tai niiden läheisten variaatioiden nimiin.

Treenaa sen mukaan, missä haluat olla hyvä. Tässä ei ole mitään epäselvää urheiluharjoittelun maailmassa. Jos haluat vahvaksi prässissä, prässää. Jos haluat vahvaksi penkissä, penkkaa, jos haluat olla kova juoksija, juokse... jne.
No olen eri mieltä mutta ennen kun siitä joku täällä hermostuu niin en tiedä pitääkö minun jättää tämä nyt sitten vain tähän.

Jos ei täällä asia yhteyttä nähdä tai haluta nähdä niin ei se minulta ole pois. Voimanosto lajina on eri voit treenata osa nostoja MUTTA samalla tavalla se osa nosto voi olla myös esim se hack tai prässi samat lihakset työskentelee saman liike radan nivelistä tuotetaan mutta tuetummassa ympäristössä. Jos sitä ei halua käyttää hyvä on mutta yhteyttä niihin ei voida kumota.

Samalla jos katsot oheis harjoittelua kiekossa tai missä tahansa lajissa (melko monissa) niin siellä ne kyykkää vetää maasta ja penkkaa jne. Mitenkä sinä ohjelmoit urheilijoille joille suunnittelet treenit? Yllä mainitun vai alempana esille otetun mallin. (En minäkään noita laittaisi tekemään)
 
Eri mieltä saa olla, mutta lajin urheilijat osoittavat todellisen tilanteen.

Yleisominaisuustreeninä voima esim palloilijalle voidaan toteuttaa laitteillakin, vaikka vapaiden painojen käytöstä on saatu parempia tuloksia. Silloin sitä spesifiyttä ei niin kaivata, mutta jos se päälaji on voimanosto, ei ole epäilystä, miten se treeni tulis suorittaa. Teetän prässiä esim. pyöräilijöille.

Hatfieldin offitreenit koostui pääosin niskakyykystä, ei ojennuksista tai prässeistä. Hän on ollut aina selkeästi sitä mieltä, että kyykkyyn pitää kyykätä. 1-2kk ennen kisaa alkoi tekeen low baria. Mavessa pääosa offitreeneistä oli suorin jaloin vetoa. Juttelin mm. Karwoskin ja Coanin kanssa Porissa 1995 pitkät tovit ja sivuttiin myös Fredin treenitapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten siinä sanotaan off season. Kisaprepillä on varmasti kyykännyt. 👍🏼
Miksi sitten kysyit jos samoilla linjoilla ollaan? Vähän saivartelun makua keskustelussa muutenkin.
Jos ei täällä asia yhteyttä nähdä tai haluta nähdä niin ei se minulta ole pois. Voimanosto lajina on eri voit treenata osa nostoja MUTTA samalla tavalla se osa nosto voi olla myös esim se hack tai prässi samat lihakset työskentelee saman liike radan nivelistä tuotetaan mutta tuetummassa ympäristössä. Jos sitä ei halua käyttää hyvä on mutta yhteyttä niihin ei voida kumota.
Jos nyt tosiaan puhutaan ihan voimanostosta ja tavoitteena on vain ja ainoastaan mahdollisimman iso yhteistulos niin ei ne hackit ja prässit niiden liikkeiden variaatioiksi kuulu. Yhteys on mutta melko heikko, kyykky on kuitenkin paljon muutakin kuin vaan kyky suoristaa polvi.

Muussa urheilussa ei tarvitse kisakelpoista kyykkyä mutta löisin vetoa että parempi jääkiekkoilija, jenkkifutari yms. on se joka kyykkää 250kg vapaana(tai vaikka boksikyykkynä) vs. vastaavan kuorman hackissa. Jos jotain variaatioita ei pysty turvallisesti tekemään niin vika on josssain muualla kuin liikkeissä.

PT:stä puheenollen urheiluvalmentajissa sitä vasta älyvapaata sakkia onkin, kaikenlaista vaarallistakin sekoilua sitä on nähty ihan paikallisellakin salilla tehtävän.
 
Mitenkä tieto menee tekemisen edelle? Anna joku käytännön esimerkki. Enkä nyt tarkoita mitään pahaa.
Esim. silleen että tartutaan vaikka internetissä jokaikiseen mikroskooppiseen ''vikaan'' robotin lailla, mikä jonkun suorittamassa liikkeessä esiintyy. Ja nuo viat on monesti sellasia, mistä ei ole edes olemassa mitään absoluuttista faktaa, joka tyrmää ne automaattisesti epäkelvoiksi. Yleistystä, pilkunnussintaa isolla P:llä, ja silkkaa turhaa pätemistä. En jaksais, mut jos pakotat ni voin ehkä muistella esimerkki keissin#456456456 myöhemmin(suoran lainauksen muodossa, ni mun elämä helpottuu😅). Näitä tulee sivusta kärsittyä Facebookin yms. puolella reilusti. Ja auta armias jos tollaset tyypit kyseenalastaa, kyseenalastaa heidän motiivit, ja ajaa nurkkaan sanattomiksi, ni ensimmäinen kortti mikä vedetään paniikissa on ''Narttu pliis oon persoonallinen anaali raideri. Tiiän kaiken, eikä tarvii perustella mitään''. Mikä on huvittavaa, koska sillon just pitäis pystyy perusteleen nii maan perkeleesti, eikä joutua vetoon johki auktoriteettiin. Tai jos kyseessä ei oo täysin puolustuskyvytön raineri, ni sit linkataan joku 100 eri tutkimusta aiheesta, koska ei omata mitään kykyä puhua omalla suullaan. Ihan kansankielellekin kyllä pitää pystyy muuntaan tarvittaessa, ku ei nää oo mitään ydinfysiikkaa. Teoria on oikeesti todella heikko argumentti tällasissa toiminnallisissa, käytännön tekemisen aiheissa, jossei argumentoijalla itsellään ole kapasiteettia todistaan mitään käytännössä. Vaikka se teoria oliski täysin totta, ni miks arvostaisin jtn argumenttia, mitä se ei oo ite testannu millään tasolla ite? Sillonhan tää teoreetikko luottaa vaan siihen mitä se on opiskellut, ja mä joudun luottaan taas häneen yhtä tyhmänä. Loogiselta kantilta aika riskaabelia. Urheilussa kuitenki voi esim. demonstroida valtavan paljon asioita käytännössä, kädestä pitäen vaikka. Ja jossei harjota mitä saarnaa, ni en kyl pysty pitään saarnaajaa oikeen minään.

Valmentaja on ihan paska, jossei se kykene pysyyn puolueettomana. Puolueellisuus mädättää kaiken rakentavan keskustelun. Näitä puolueellisia äijiä löytyy reilusti myös noista aiemmin mainituista kunnioitetummista opettajistakin valitettavasti. Debatti taas on täyttä paskaa, jossei siinä selkeesti erotella faktat, mielipiteet, & teoriat toisistaan.
 
Back
Ylös Bottom