Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nykyauto on paljon vanhempi, mitä joku -94. Iskä kirosi jo 80-luvulla, ettei näille nykyautoille enää voi (=osaa) tehdä itse mitään.

Ehkäpä nykyauto tarkoittaa sitä toista autoa jonka Karl Benz rakensi?

220px-Benz-velo.jpg
 
Sitte vastaus on kai -94. Toi on tietysti aika selkeä tapa määritellä nykyauto, harva sitä osaa tehdä ja puhuu vain "nykyautoista".

Riippuu autosta :D varsinkin dieselissä lukuisat YLIMÄÄRÄISET sähköiset härpättimet ovat syöneet pomminvarman ja erittäin yksinkertaisen keksinnön luotettavuutta ja eritoten kestävyyttä. Seuraavassa autossa ei tule olemaan edes sähköistä polttoainepumppua.
 
Riippuu autosta :D varsinkin dieselissä lukuisat YLIMÄÄRÄISET sähköiset härpättimet ovat syöneet pomminvarman ja erittäin yksinkertaisen keksinnön luotettavuutta ja eritoten kestävyyttä. Seuraavassa autossa ei tule olemaan edes sähköistä polttoainepumppua.
Sähköstartinkin voisi heittää mäkeen. Tuosta työpaikan pihalta kun alkaisi veivaamaan umpijäässä olevaa dieseliä käyntiin niin ei paljon haittaa lämmityslaitteen olematon tehokaan kun hiki alkaa laskea vasta siinä 50 km työmatkan loppuvaiheilla.
 
Ei se dieselin vika, vaan sen mopon kokosen moottorin. Ei nykyiset 1.6 bensatkaan lämpeä. Ainakaan Kia.

1.4tsi Skoda on pirun lämmin. 6min ehtii ajella -25 asteessa kun pitää alkaa jo riisua vaatteita autossa kun tulee kuuma. Ei oo Webastoo.
 
En nyt ole ihan varma asiastani, enkä jaksa lähteitäkään kaivaa... Mutta mulla on ollut sellainen käsitys, että tuo joidenkin autojen kylmyys ei johdu autojen liian pienestä hukkalämmön tuotosta vaan heikosta lämmitysjärjestelmästä. Ja sillä taas sitten vuorostaan pyritään siihen pienempään kulutukseen.
 
1.4tsi Skoda on pirun lämmin. 6min ehtii ajella -25 asteessa kun pitää alkaa jo riisua vaatteita autossa kun tulee kuuma. Ei oo Webastoo.
Onko tuokaan sitten hyvä, että pitää alkaa riisumaan.
Tosin kai Skodasta löytyy säädöt lämmityslaitteelle, ettei saunassa tarvi ajaa:D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt ole ihan varma asiastani, enkä jaksa lähteitäkään kaivaa... Mutta mulla on ollut sellainen käsitys, että tuo joidenkin autojen kylmyys ei johdu autojen liian pienestä hukkalämmön tuotosta vaan heikosta lämmitysjärjestelmästä. Ja sillä taas sitten vuorostaan pyritään siihen pienempään kulutukseen.

Eipä sitä hukkalämpöä voi liian vähän olla, jos edelleen vain 20-30% energiasta menee auton liikuttamiseen. Lopulla voisi tehdä jotain järkevääkin.

Aamulla mietin noita uusia Ocuja lämmön kannalta. Niissähän taitaa olla vastus lämmittämässä ilmaa. Eli tarvitaan virtaa. Ja jos koneessa ei lämmöt nouse tarpeeksi, niin mahtaako akkukaan lämmetä? Jos akku on kylmä, se ei lataannu. Eli summa summarum, onkohan tässä nyt riskinä auton hyytyminen kesken ajon?
 
Eli tarvitaan virtaa. Ja jos koneessa ei lämmöt nouse tarpeeksi, niin mahtaako akkukaan lämmetä? Jos akku on kylmä, se ei lataannu. Eli summa summarum, onkohan tässä nyt riskinä auton hyytyminen kesken ajon?

Melkein "kaikissa" uusissa ja uudehkoissa autoissa (varsinkin dieseleissä) on sähkövastukset lämmittämässä ilmaa.
Uskoisin, että autoissa on myös laturin koko mitoitettu tuo varuste huomioiden. Eli auton käydessä ei sitä virtaa itse aukusta oteta, vaan varusteet ruokitaan laturilla.

Mahdollista on tietysti, että jos aivan kaikki sähköä kuluttavat varusteet on samanaikaisesti päällä, niin virtaa menee enemmän.
Lasien lämmitys taitaa haukata aika huolella virtaa ja joissain autoissa on vielä edessä ja takana lämmitys lasissa. Tosin nuo taitaa olla harvemmin päällä muutamia minuutteja pidempään? Pelkässä pätkäajossa voinee saada akun tyhjennettyä.
 
En nyt ole ihan varma asiastani, enkä jaksa lähteitäkään kaivaa... Mutta mulla on ollut sellainen käsitys, että tuo joidenkin autojen kylmyys ei johdu autojen liian pienestä hukkalämmön tuotosta vaan heikosta lämmitysjärjestelmästä. Ja sillä taas sitten vuorostaan pyritään siihen pienempään kulutukseen.
Lämppärin kennostahan tuo varmastikkin johtuu. Ite oon ollu parissa autossa honda accord ja roverin joku civicciä vastaava malli. Molemmissa 2l bensakone noin 10l kulutuksella mistä luulisi lämpöä tulevan, mutta kylmä tuli etenkin tuossa roverissa. Auto ei tuota lämpöä hyttiin edes maantieajossa ja penkinlämmittimetkin mallia olematon niin kyllä saa täristä penkissä, että pysyy lämpöisenä.
 
Eipä sitä hukkalämpöä voi liian vähän olla, jos edelleen vain 20-30% energiasta menee auton liikuttamiseen. Lopulla voisi tehdä jotain järkevääkin.

Aamulla mietin noita uusia Ocuja lämmön kannalta. Niissähän taitaa olla vastus lämmittämässä ilmaa. Eli tarvitaan virtaa. Ja jos koneessa ei lämmöt nouse tarpeeksi, niin mahtaako akkukaan lämmetä? Jos akku on kylmä, se ei lataannu. Eli summa summarum, onkohan tässä nyt riskinä auton hyytyminen kesken ajon?
Kyllä kylmä akkukin virtaa ottaa vastaan,muttei yhtä hyvin kuin lämmin. Jos kylmä akku ei ottaisi vastaan virtaa niin eikös monet autot jättäisi käynnistymättä,ja jäisi tielle?
 
Zone-sarja -42%
Kyllä kylmä akkukin virtaa ottaa vastaan,muttei yhtä hyvin kuin lämmin. Jos kylmä akku ei ottaisi vastaan virtaa niin eikös monet autot jättäisi käynnistymättä,ja jäisi tielle?

No niinhän ne tekeekin :D

Pakkanen moninkertaistaa heikon akun ongelmat | Moottori | Kaleva.fi

Ei tietenkään kaikki autot laukea kesken ajon. Mutta huonolla akulla ja lyhyellä ajolla voi kädä heikosti. Mutta itse mietin lähinnä sitä, kuinka paljon tehoa ne lämmitysvastukset ottavat ilman lämmitykseen?
 
Miten tuommonen kennossa oleva vastus toimii? Lämmittääkö se ilmaa vai jäähdytinnestettä?

Noiden akkuongelmien takia uusissa autoissa pitäisi olla pakollisena Defan multicharger roikan jatkeena.
 
No niinhän ne tekeekin :D

Pakkanen moninkertaistaa heikon akun ongelmat | Moottori | Kaleva.fi

Ei tietenkään kaikki autot laukea kesken ajon. Mutta huonolla akulla ja lyhyellä ajolla voi kädä heikosti. Mutta itse mietin lähinnä sitä, kuinka paljon tehoa ne lämmitysvastukset ottavat ilman lämmitykseen?

Heti aluksi sanon että päättelyni ei perustu faktaa ,mutta korjaamo alalla työskelleenä kuvittelisin,että jos vastuksia on ja kun on,niin niiden virrankulutus tuskin on todella kova.toinen asia mikä on faktaa niin nyky akut eivät ole erityisen kummosia,ja varsinkin akun huollon laiminlyönnillä vähennetään vielä lisää heikkoa laatua.Mainitakseni myös että vm 12 9l kierrätys moottori scanian kestää lämmetä näillä pakkasilla tuhottoman kauan.
 
Olen kyllä Powerhousun kanssa samaa mieltä Opelin alaväännöstä. Itsellä oli kyllä vanhempaa mallia Opel Corsa 1,3CDTI -05. Nykyinen työajokki Ford Fiesta 1,6TDCi Sport -13 on kyllä aivan toista luokkaa... Mutta ei siinäkään ole aivan alhaalla mitään eloa. 1300rpm jälkeen voimaa kyllä tulee. Mutta jos vaikka vertaa vaimon Focus 1,6 Ti-VCT bensaan, niin tykkään että voimaa on alemmillakin kierroksilla. Tosin aika harvoin tuo työajokki joutuu kaupunkiin, eli nyt mennään näillä. Ja pelkään niin paljon kaikkia nykyautojen vikoja ettei tuo mulla ainakaan kauaa yli takuuaikaa ole...
Ai niin ja Fiestas alkaa yllämainittu sähkövastus tuottaa lämpöä heti kun veden lämpö nousee 40asteeseen. Ja eipä moottori lämpene kuin n. 80asteiseksi, mutta kyllä -20 asteessa joutuu lämpöä pudottamaan.
 
Ei tietenkään kaikki autot laukea kesken ajon. Mutta huonolla akulla ja lyhyellä ajolla voi kädä heikosti. Mutta itse mietin lähinnä sitä, kuinka paljon tehoa ne lämmitysvastukset ottavat ilman lämmitykseen?

Jonkun eberin laitteen speksi löytyi googlella, ottaa -20:ssä 30 ampeeria. Omassa autossa on 120A laturi että kyllä siitä pitäis poweria riittää.
 
siitä soppa saadaan ku huudatetaan eberiä parituntia huonolla 55ah ja koitetaan saada kiisseli käymään :D. on muuten luokattoman paskoja ideoita insseiltä tunkea autoon jos jotakin syttyvää valos kun virrat laitetaan päälle,ja saatto valoja. joskusnse käyntiin lähtö on pienestä kiinni ja sit vituttaa kun kaikki hilavitkuttimet pamahtaa päälle ennen ekaa ja ainoaa starttaus yritystä. :D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom