Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä oikeastaan. Kukaan ei ole varmaan ikinä rikkonut manuaaliaskia kyseisellä tavalla. Toisaalta kukaan ei myöskään jaksa kiihdyttää kyseisellä tavalla, eli koko asiasta puhumisessa ei ole mitään järkeä. Vielä kerran: Bensamoottoriselle autolle harvemmin käy noin ja dieselillä on pakko heittää pienempää kun muuten jää jalkoihin. Lopputulos: Sellaista tilannetta missä mennään kaasu pohjassa, mutta mitään ei tapahdu, ei synny. Käykö järkeen?

Maailmanluokan argumentointia: "kukaan ei ole varmaan ikinä rikkonut manuaaliaskia kyseisellä tavalla". Ja minä kun vain yritin selittää miksei edellissivulla kuvailemasi tapa kiihdyttää talla tiskissä tyhjäkäyntikierroksilta ole järkevää niin bensa- kuin dieselautollakaan. Voimansiirto muuten, kun et näytä tietävän, on muutakin kuin vaihdelaatikko.

Koska sulla ilmeisesti kuitenkin on parempaa tietoa asiasta nii olen avoin kuulemaan vasta-argumentin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Maailmanluokan argumentointia: "kukaan ei ole varmaan ikinä rikkonut manuaaliaskia kyseisellä tavalla". Ja minä kun vain yritin selittää miksei edellissivulla kuvailemasi tapa kiihdyttää talla tiskissä tyhjäkäyntikierroksilta ole järkevää niin bensa- kuin dieselautollakaan. Voimansiirto muuten, kun et näytä tietävän, on muutakin kuin vaihdelaatikko.

Koska sulla ilmeisesti kuitenkin on parempaa tietoa asiasta nii olen avoin kuulemaan vasta-argumentin.
Ei vittu mitä touhua. Tartut saatana asioihin millä ei ole mitään merkitystä. Vituttaa välillä tämä keskustelun taso.

Mutta usko tai älä, niin tiedän kyllä yhtä sun toista autoista, moottorista ja voimansiirrosta, mutta ei nyt tule muuta osaa mieleen mikä olisi tuollaiselle rasitukselle yhtä herkkä kuin laatikko, ehkä joidenkin autojen paskoja kaksoismassavauhtipyöriä lukuunottamatta.

Ja edelleen asialla ei ole mitään väliä, koska EN VÄITTÄNYT AJAVANI NOIN! Pointti on se, että dieselillä sen välttäminen on vaikeampaa kun täytyy aina heittää ykköstä ja se vituttaa.
 
:hyvä:

Mä pahoittelen väärinkäsitystä, en ymmärtänyt että jonkun muun ajotavasta puhuit omanasi. No nyt selkes.

...Kyllä se mullakin vetää mukisematta jo 1500 kohdilla ja mäet mennään ylös vaikka vähän pienemmilläkin kierroksilla, mutta siellä tonnin tuntumassa on se kohta kun tulet vaikka hiljaa risteykseen ja kierrokset kun pääsee sinne, niin siitä ei sitten tarvitse jouhevasti enää lähteäkään. Vaikka lyöt kaasun pohjaan niin se vain jurnuttaa paikallaan...

Joku vois nyt nostaa keskustelun tasoa kun ei meistä housun kanssa siihen ole.
 
Toi voimanpuutos taitaa olla joidenkin uudempien dieseleiden ominaisuus ja varmasti korostuu pienemmillä koneilla. Aikasemmalla jakajapumppukoneella pääsi lähteen vaikka kakkosella ilman kaasun painamista, mutta nykyinen pumppusuutinkone on aika hengetön liikkeelellähdöissä jos ei paina kaasua. Alkuaikoina sammuttelinkin tuota vähän siellä sun täällä, kun en muistanut että pitää aina antaa kaasua paikaltaan lähdettäessä. Jos auto rullaa hiljalleen niin ei mitään ongelmaa ja muutenkin vetää tosi nätisti, mutta eihän 105hp mikään raketti ole. Joo talvella on kylmä auto vaikka on keula peitetty, menee noin 15-20km näillä -20 - 25 pakkasilla, että veden lämmöt on 90. Matka-ajossa pärjää hyvin ja lopulta tulee lämmintä, mutta lyhyeen kaupunkiajoon talvella pitäisi olla joku ympäristökatastrofi mikä lämpiää jo 100m matkalla :D
 
Turboahdetulla autolla se kierroslukualueen alapää on aivan melkolailla kuollut, aivan sama onko kone bensa vai diesel. Tämä johtuu pää-asiassa siitä että ahdetuissa autoissa puristussuhde on ahtamatonta alhaisempi pl. jotkut matalapaineturbot.

Toinen tekijä on se ahtopaineen mukanaan tuoma väkevä vääntö, joka antaa siellä alhaalla kuvaa ettei mitään tapahdu, kun voimantuotta sitten yhtäkkiä moninkertaistuu. Jossain 1.3 litran bensakoneessa se vääntö on niin laihaa kierroksillakin ettei se tunnu alakierroksilla järkyttävän heikolta. Onhan toi 200 Nm huippuvääntö kuitenkin enemmän kuin mihin 2.0 vaparibensat yleensä pysyvät.

Jos tuo alapään voimattomuus aiheuttaa jatkuvaa tarvetta vaihtaa ykköselle lienee suurin vika autonvalmistajan suunnittelussa. Monissa nykydieseleissä, varsinkin pienissä kopperoissa on liian pitkät välitykset moottorin ominaisuuksiin nähden, ja tämä taas ainoastaan kulutusnormien pienentämisen takia. Jos valmistaja miettisi myös ajomukavuutta tilanne olisi toisenlainen, joten tuon Opelin pohjalta en ehkä tuomitsisi kaikkia dieseleitä. Opeleissä on perinteisesti ollut aika pirun pitkät välitykset, ja sitäkautta aika pienet normikulutukset.

Tottahan on etteivät nykydieselit tuota voimaa oikein alle 1500 kierroksen, mutta sen yläpuolella sitä riittääkin mukavasti. Sitä varten on sitten se vaihdekeppi. Jos asenne ei anna periksi vaihtaa ykköselle kadun kulmissa niin sitten lienee fiksua kokeilla toisen merkkistä laitetta, jos siinä välitykset olisivat fiksummat, tai sitten ostaa se bensakoneinen, mieluusti vähän reilumman kokoisella moottorilla oleva kiesi.
 
[Mutu]Suurin rasitus tonnin kierroksilla veto päällä taitaa kohdistua kampiakselille?[/Mutu]

Perusnykyautosta ei tänä päivänä erota ratin ja penkin välissä, että millä nesteellä se teho tuotetaan. Sen takia ilmeisesti myöskin monessa Diesel autossa lukee mittaristossa Diesel?
 
:hyvä:

Mä pahoittelen väärinkäsitystä, en ymmärtänyt että jonkun muun ajotavasta puhuit omanasi. No nyt selkes.



Joku vois nyt nostaa keskustelun tasoa kun ei meistä housun kanssa siihen ole.
Ootko sä jotenkin yksinkertainen vai tahallaan yrität ärsyttää? Jos trollaat niin pakko nostaa hattua, nimittäin mulla alkaa tästä lähin verenpaine nousta kun näenkin nimimerkin M_atti.
Jos nyt vielä kerran ratakiskosta, kun se ei muuten näytä menevän perille: Kyseinen alue siinä tonnin pinnassa missä ei tapahdu mitään on esimerkki vittumaisesta ominaisuudesta tuossa moottorissa. Se, että siellä on sellainen, ei tarkoita että jurnutan väkisin niillä pikkukierroksilla. Susta en tiedä, mutta mulla on korvien välissä edes sen verran jotain, että ymmärrän tiputtaa tuossa vaiheessa ykköselle. Ja pointti on se, että bensa-autolla ei niin selkeää tuollaista aluetta ole etteikö sillä kakkosella voisi matkaa jatkaa. Mielestäni bensamoottori on siis parempi kun ei vaadi jatkuvaa vaihteiden veivaamista. Meneekö se nyt vähitellen perille? Mä en tiedä miten sen enää selkeämmin sanoo.


Jos tuo alapään voimattomuus aiheuttaa jatkuvaa tarvetta vaihtaa ykköselle lienee suurin vika autonvalmistajan suunnittelussa. Monissa nykydieseleissä, varsinkin pienissä kopperoissa on liian pitkät välitykset moottorin ominaisuuksiin nähden, ja tämä taas ainoastaan kulutusnormien pienentämisen takia. Jos valmistaja miettisi myös ajomukavuutta tilanne olisi toisenlainen, joten tuon Opelin pohjalta en ehkä tuomitsisi kaikkia dieseleitä. Opeleissä on perinteisesti ollut aika pirun pitkät välitykset, ja sitäkautta aika pienet normikulutukset.
Ei ole pelkkä Opelin ongelma. Kuten sanoin niin monissa pikkudieseleissä on ihan sama juttu. Edelleen esimerkkinä Volvo V50 Drive jota olen itse ajanut ja muutkin ovat asian vahvistaneet oman dieselinsä kohdalta kun olen siitä maininnut. Ja niin on tässäkin threadissa. Yhtenä esimerkkinä muuten vielä serkkupojan entinen VW Caddy. Sama juttu kuulemma siinä. Isäukon Mersussa ei ole kyseistä ongelmaa, mutta se onkin tomaatti.

Tottahan on etteivät nykydieselit tuota voimaa oikein alle 1500 kierroksen, mutta sen yläpuolella sitä riittääkin mukavasti. Sitä varten on sitten se vaihdekeppi. Jos asenne ei anna periksi vaihtaa ykköselle kadun kulmissa niin sitten lienee fiksua kokeilla toisen merkkistä laitetta, jos siinä välitykset olisivat fiksummat, tai sitten ostaa se bensakoneinen, mieluusti vähän reilumman kokoisella moottorilla oleva kiesi.
Niin eihän se siitä ole kiinni ettei asenne anna periksi vaihtaa vaan siitä että se nyt on ärsyttävä piirre kun saa olla veivaamassa sitä keppiä tuollaisen takia. Isompaa konetta muuten ei tule, koska persaukinen insinööri.
 
Ootko sä jotenkin yksinkertainen vai tahallaan yrität ärsyttää? Jos trollaat niin pakko nostaa hattua, nimittäin mulla alkaa tästä lähin verenpaine nousta kun näenkin nimimerkin M_atti.
Jos nyt vielä kerran ratakiskosta, kun se ei muuten näytä menevän perille: Kyseinen alue siinä tonnin pinnassa missä ei tapahdu mitään on esimerkki vittumaisesta ominaisuudesta tuossa moottorissa. Se, että siellä on sellainen, ei tarkoita että jurnutan väkisin niillä pikkukierroksilla. Susta en tiedä, mutta mulla on korvien välissä edes sen verran jotain, että ymmärrän tiputtaa tuossa vaiheessa ykköselle. Ja pointti on se, että bensa-autolla ei niin selkeää tuollaista aluetta ole etteikö sillä kakkosella voisi matkaa jatkaa. Mielestäni bensamoottori on siis parempi kun ei vaadi jatkuvaa vaihteiden veivaamista. Meneekö se nyt vähitellen perille? Mä en tiedä miten sen enää selkeämmin sanoo.

Henkilökohtainen kyynel. Aika kovasti otat kierroksia kun selitin jonkun asian mitä et ennen ollut tullut ajatelleeksi ja/tai ymmärtänyt.
 
Henkilökohtainen kyynel. Aika kovasti otat kierroksia kun selitin jonkun asian mitä et ennen ollut tullut ajatelleeksi ja/tai ymmärtänyt.
Ei kun sama touhu jatkuu. :D Miksi mä ajattelisin jotain asiaa millä ei ole mulle merkitystä? Sama kun miettisin että kannattaakohan hevosella ratsastaa asfaltilla ilman kenkiä vaikkei mulla ole edes hevosta. Usko nyt etten aja niin. En edes sanonut missään vaiheessa niin.
 
Mua ärsyttää suunnattomasti tossa Vaimon pikkubensassa ohitukset, jumalauta autossa on 6 vaihdetta joista 5-6 ei voi käyttää ohituksissa jos ei ole 8km tyhjää suoraa edessä.. Ripeä ohitus 80km/h nopeudessa vaatii 3 vaihteelle veivaamisen enkä muutenkaan saa kiksejä kun moottori huutaa niin saatanasti..
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle on teoriassa sama onko bensa vai diesel kone,kuhan niissä on riittävästi voimaa,vääntöä ja vetotapa on oikea.Tässä kohtaa siis joko ns neliveto tai takaveto. tosin tällä hetkellä ei kyl perse kestäis kiisseliveroja maksella joten bensalla mennään nyt.
 
Molemmista löytyy monen auton verran kokemuksia ja mä olen aika pitkälti tilanteen mukaan valinnut. Nykyään, kun ajot on pitkälti kaupungissa tapahtuvaa, suosin bensavehkeitä. Ihan jo siitä syystä, että 10tkm. vuodessa rullailevana kustannusten suhteen ei tule maailmaa muuttavia eroja. Lisäksi nykyisissä dieseleissä on kaupunkiajossa helpohkosti tukkeutuvat suodattimet. Saisihan ne korvattua erilaisilla modauksilla, mutta ei jaksa sellaisia duunailla. Ja on ihan totta, että varsinkin pienillä dieseleillä se on aavistuksen rasittavaa kaupunkiolosuhteissa tunkea sitä ykköstä vähän väliä. Ei ne jaksa ravistamatta kakkosella ryömiä. Tuosta ominaisuudesta löytyy kokemusta useiden autojen suhteen. Automaatit tietysti erikseen. Matka-ajossa dieselit on ihan jees, vaikkakin kulupuolella se pääomakulu on yhä edelleen se suurin, kun kilometrejä tulee paljon.

Nyt on 3.0l bensakone ja se kyllä toimii kaupungissa manuaaliaskin kanssa hyvin. Alavääntöä riittää.
 
Paljonko powerhousu toi sun corsa kuluttaa satasella? Sekalaisessa ajossa ja puhtaassa matka-ajossa?
En ole ihan puhtaasti kumpaakaan päässyt varsinaisesti mittailemaan, koska mun ajo on nykyään aina hyvin maantiepainotteista seka-ajoa. Nyt talvella hörppii ihan sopivasti kun renkaiden vierinvastus on suurempi ja talvilaadun kiisseliä kuluu enemmän. Nyt näyttää 4.7 keskikulutusta mutta tossa syksyllä 4.2 oli ihan normi. Kesällä saattaapi mennä vielä vähän pihimmin.

E: Tuli vielä mieleen, että taajama-ajossa toi vie itseasiassa vähemmän, mutta kaupungissa alkaa kyllä maittaa reilummin.
 
Kylmät autot on perseestä, helvetti mä pistän webaston päälle bensakoneessa vaikka se on hallissa.

No älä, lähtee v....u diesel vaihtoon tai sit hommaan webaston.. eilen pakkasta -20 -> 3h auton ratissa lä'mmöt täysillä ja saatana auton ikkunan sisäpinnalla oli tämän jälkeen lunta lumen muodossa........ :D
v....u meni varmaan 3h ennen ku sai ropan ton jälkeen lämpimäksi.
 
Ei se dieselin vika, vaan sen mopon kokosen moottorin. Ei nykyiset 1.6 bensatkaan lämpeä. Ainakaan Kia.

2.0 yksi markkinoiden taloudellisimmista dieseleistä <- ja tossa on se syy miksi se on niin saatanan kylmä.. Vitsi ikävä tuli 70l opelia jossa pelkästään lämmittämiseen meni varmaan 2l/100km
 
Mulla ei dieseli meinannu lämmitä kunnolla kun kylmät kelit alko. Moottorinlämmöt jossain 75C:ssa max ja ei puhaltanut kovinkaan lämmintä vaikka ajoi 3h. Vaihdatin termostaatin niin ero on kuin kesällä ja talvella, moottorin lämmöt pomppaa parissa minuutissa maantiellä/motarilla 90C:hen ja puhaltaa oikeasti kuumaa, saa laittaa pienemmälle lämmitystä näilläkin pakkasilla. Kannattaa siis harkita termarin vaihtoa jos tuntuu ettei lämpiä normaalisti. Viimasuoja on käytössä.

Allekirjoitan tuon alaväännön puutteen. Kaasua saa polkea ihan huolella että liikkuu mutta se ei haittaa koska olen siihen tottunut. Bensa-autolla ajamisesta taas ei meinaa tulla mitään kun tuntuu että hipaisusta pomppaa liikaa kierroksia :D
 
Mulla ei dieseli meinannu lämmitä kunnolla kun kylmät kelit alko. Moottorinlämmöt jossain 75C:ssa max ja ei puhaltanut kovinkaan lämmintä vaikka ajoi 3h. Vaihdatin termostaatin niin ero on kuin kesällä ja talvella, moottorin lämmöt pomppaa parissa minuutissa maantiellä/motarilla 90C:hen ja puhaltaa oikeasti kuumaa, saa laittaa pienemmälle lämmitystä näilläkin pakkasilla. Kannattaa siis harkita termarin vaihtoa jos tuntuu ettei lämpiä normaalisti. Viimasuoja on käytössä.

Allekirjoitan tuon alaväännön puutteen. Kaasua saa polkea ihan huolella että liikkuu mutta se ei haittaa koska olen siihen tottunut. Bensa-autolla ajamisesta taas ei meinaa tulla mitään kun tuntuu että hipaisusta pomppaa liikaa kierroksia :D

Tätä mä olen miettinyt, täytyy varmaan vaihdattaa ihan varmuuden vuoksi.. -10ssä toi kumminkin pitää veden lämmöt siellä 90 kieppeillä ja näillä keleillä varmaan 70-75
 

Suositut

Back
Ylös Bottom