Jep, tänä aamuna oli unohtunu tolpasta :( kele ja auto oli kyl käynnissä skrapauksen ajan..
Laskin muuten fordien toteutuneen polttoainekulutuksen mukaan niin 40tkm ajolla säästää vuodessa 1385€ kun taas luvatun keskikulutuksen mukaan bensa olisi 40tkm ajalta ainoastaan 200€ kalliimpi. Hintaeroa noilla on 3-4tonnin välillä ja jälleenmyydessä ei ole vaikea arvata kumpi on kalliimpi 1.0T vai 1.6tdci.
Tässä vertailin sitten vähän isommalla moottorilla BMW 5 sarjaa (vuoden 08'): 530d vs 530i. Co2 päästöt dieselissä 176g ja bensassa 178g, tehoeroa 37hp bensalle, ohjelmoimalla tasoittuu, jossa taas vaihtoehtona pdf:n takia ainoastaan eko-ohjelma, eikä teho, jolla saisi kulutustakin varmasti hiukan alaspäin, dieselissä yhdistetty 6,6l ja bensassa 7,5. Autoveroa dieselille 513e vuodessa ja bensalle 174e. Jos dieselillä mentäisiin tyyliin 7l kulutukseen realistisesti ja bensalla 9-10l, niin kyllähän tuolla saisi jo ajaa, että kannattaa.
Isommissa myllyissä tuo ero tasottuu, sinänsä pienissä koneissa missä on muutenkin pienet kulutukset dieseli on ihan jees. Koska co2 päästöjen takia verotkin pysyy matalalla ja kulutus on todella pientä, mihin lähelle ei päästä kuin ihan uusilla bensoilla ja ne syövät silti litran pari enemmän.