Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep, tänä aamuna oli unohtunu tolpasta :( kele ja auto oli kyl käynnissä skrapauksen ajan..
Laskin muuten fordien toteutuneen polttoainekulutuksen mukaan niin 40tkm ajolla säästää vuodessa 1385€ kun taas luvatun keskikulutuksen mukaan bensa olisi 40tkm ajalta ainoastaan 200€ kalliimpi. Hintaeroa noilla on 3-4tonnin välillä ja jälleenmyydessä ei ole vaikea arvata kumpi on kalliimpi 1.0T vai 1.6tdci.

Tässä vertailin sitten vähän isommalla moottorilla BMW 5 sarjaa (vuoden 08'): 530d vs 530i. Co2 päästöt dieselissä 176g ja bensassa 178g, tehoeroa 37hp bensalle, ohjelmoimalla tasoittuu, jossa taas vaihtoehtona pdf:n takia ainoastaan eko-ohjelma, eikä teho, jolla saisi kulutustakin varmasti hiukan alaspäin, dieselissä yhdistetty 6,6l ja bensassa 7,5. Autoveroa dieselille 513e vuodessa ja bensalle 174e. Jos dieselillä mentäisiin tyyliin 7l kulutukseen realistisesti ja bensalla 9-10l, niin kyllähän tuolla saisi jo ajaa, että kannattaa.

Isommissa myllyissä tuo ero tasottuu, sinänsä pienissä koneissa missä on muutenkin pienet kulutukset dieseli on ihan jees. Koska co2 päästöjen takia verotkin pysyy matalalla ja kulutus on todella pientä, mihin lähelle ei päästä kuin ihan uusilla bensoilla ja ne syövät silti litran pari enemmän.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Järkevällä turbokoneella voi käyttää pienempiä kierroksia, jolloin voi olla alunperin pidempi välitys päällä ja vaikka yläpäästä jäisi tonni pari uupumaan, niin voi se loppunopeus yhdellä vaiheella olla ihan samaa luokkaa.
Niin tai järjettömällä turbokoneella, niin kuin mulla, ei tapahdu mitään alle kahden tonnin. Emännällä oli aiemmin B-Corsa väkivahvalla 1.2 litraisella vaparibensalla ja sekin veti oikein nätisti ihan alhaalta asti ja oli muuten luonteeltaan oikein mukava moottori, vaikka tehonpuute sitä tietysti vaivasikin. Alakierroksilla mentiin silti kivemmin kuin tällä 1.3 litraisella turbodieselillä vaikka tässä on tehoakin kolmasosa enemmän. Sama tuntuu vaivaavan muitakin pikkudieseleitä. Volvon 1.6 litraista drivea olen ajellut jonkin verran ja hajoilin siihenkin jo silloin.
 
Periaatteessa tykkään kyllä dieselien luonteesta, pienillä kierroksillä löytyy mojovasti vääntöä jolloin voimaa on käytännön ajossa aina tarjolla. En bensaakaan yleensä huudata yli 3000 kierroksen. Mutta kun ne vielä nykyäänkin yleensä jyrskyttävät varsinkin kylmänä tyhjäkäyntiä kuin työkone ja sitten on tukkiutuva partikkelisuodatin. Nykyään taitaa kaikista löytyä lisälämppärit joten täysiä pakastimia ne ei enää ole?

Seuraava auto on tod näk pieni bensaturbo, mieluusti perinteisellä automaatilla.
 
Mikäs auto Powerhousulla on ja millä koneella ja vaihteistolla? Mulla on tuossa Golfissa 2-litranen 140hv diesel yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaaliin ja käytös on mielestäni ihan erilainen. Seuraava auto on kyllä bensa vaikka ei tästä dieselistä ole pahaa sanottavaa. Jos ei tapahdu mitään mullistavaa ni VAGin 2.0 TFSI.
 
Tossa vähän selitystä noille eu kulutuksille jos joku ei tiennyt Motiva: EU-kulutus ei kerro todellista kulutusta | Taloussanomat
Katsellut googlella nyt noita todellisia kulutuksia ja tuntuu kyl tosi naurettavalta että noissa eu kulutuksissa ei ole mitään totuuden perää, pahimmillaan Vag 1.2tsi keskikulutukset ollu ihmisillä 10l pinnassa kyl pikkasen vituttaisi jos ostaa tollasen ja kuvittelee sen menevän alle 5l/100km
 
Mikäs auto Powerhousulla on ja millä koneella ja vaihteistolla? Mulla on tuossa Golfissa 2-litranen 140hv diesel yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaaliin ja käytös on mielestäni ihan erilainen. Seuraava auto on kyllä bensa vaikka ei tästä dieselistä ole pahaa sanottavaa. Jos ei tapahdu mitään mullistavaa ni VAGin 2.0 TFSI.

Eikö hän kertonut ajavansa 1200l juhlamallin Ladalla, jossa on Alession 13" ylikoko vanteet. Sportswagon aka kombimalli ,kerman/sperman valkoinen kattokaiteet kasettisoitin vahvistimilla ja Jamppa Tuomisen päättymättömällä kasetilla.
 
Mulla on ollut nyt 50tkm alla toi 123d(2.0d) bemari ja kyllä täytyy sanoa että olen todella tyytyväinen sekä moottorin käytökseen että kulutuksen ja tehon suhteeseen. Kahdella turbolla(Iso ja pieni) tuo käyttökelpoinen tehoalue on saatu laajaksi ja huipputehokin vasta 4500rpm.. Laskettu keskikulutus ~5.3l/100km ja ajotyyli ei kovinkaan taloudellinen.. Moni nykydiesel pilataan liian pitkillä välityksillä, tuossa ei ole sitäkään ongelmaa.. Kaikesta huolimatta tuo tulee vaihtumaan keväällä joko 135i:hin tai E92 M3:een koska työmatka lyhenee ja tehoa tarvii saada lisää:)
 
Tossa vähän selitystä noille eu kulutuksille jos joku ei tiennyt Motiva: EU-kulutus ei kerro todellista kulutusta | Taloussanomat
Katsellut googlella nyt noita todellisia kulutuksia ja tuntuu kyl tosi naurettavalta että noissa eu kulutuksissa ei ole mitään totuuden perää, pahimmillaan Vag 1.2tsi keskikulutukset ollu ihmisillä 10l pinnassa kyl pikkasen vituttaisi jos ostaa tollasen ja kuvittelee sen menevän alle 5l/100km

EU-kulutus mittaus on kyllä pääosin kusetusta. Eivät vissiinkään mittaa auton kulutusta, vaan moottorin. Eli ei valoja, ilmastointia, puhallinta ym. päällä testiä tehdessä. Ja testikin tehdään jossain labrassa.

Jenkkien EPA testit antavat melko realistisen kuvan todellisesta kulutuksesta, esim;

Passat 2012 2.0TDI 140hv manual
Euro keskikulutus: 4,6 l/100km
EPA keskikulutus 6,7 l/100km
Spritmonitor keskikulutus ~6.0-6,5 l/100km

Fuel Economy
Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de


Kulutukset; Euro, EPA, tosielämä
 
EU-kulutus mittaus on kyllä pääosin kusetusta. Eivät vissiinkään mittaa auton kulutusta, vaan moottorin. Eli ei valoja, ilmastointia, puhallinta ym. päällä testiä tehdessä. Ja testikin tehdään jossain labrassa.

Jenkkien EPA testit antavat melko realistisen kuvan todellisesta kulutuksesta, esim;

Passat 2012 2.0TDI 140hv manual
Euro keskikulutus: 4,6 l/100km
EPA keskikulutus 6,7 l/100km
Spritmonitor keskikulutus ~6.0-6,5 l/100km

Fuel Economy
Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de


Kulutukset; Euro, EPA, tosielämä

Mulla menee Golf tolla samalla koneella käytännössä aina vähä alle 6 yhdistetyllä. Ajot pääosin 10 km työmatka-ajoa, jossa muutamat valot ja ~5km autobahnia.
4,6 litraan en usko pääseväni vaikka yrittäisin.

Edit. Haha, spiritmonitorissa jengi ajanu iha vähä päälle neljän kulutuksella. Siinä o kyllä saanu päästellä autobahnin oikeaa kaistaa jonku monsterirekan perässä 80km/h..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse ajelin RS Skeidallani (diesel) uuden matkaenkan (pääosin matka-ajoa) viime viikolla.

1070 kilsaa tankilla ja Reittinä oli kuopio-jkl-helsinki-jkl-lapua-jkl. Vielä ois pari-kolmekymmentä mennyt heittämällä. Keskikulutus pyörii muutenkin femman molemmin puolin.

Ei tarvii montaa kertaa miettiä, ajaako dieselillä vai ei. Jos niitä kilsoja tosiaan tulee. Se on vähän, mihin tottuu. Tää väittely on muutenkin ihan turha. Vähän sama ku väittelis, et crossfitti vai bodaus... :)
 
Itse ajelin RS Skeidallani (diesel) uuden matkaenkan (pääosin matka-ajoa) viime viikolla.

1070 kilsaa tankilla ja Reittinä oli kuopio-jkl-helsinki-jkl-lapua-jkl. Vielä ois pari-kolmekymmentä mennyt heittämällä. Keskikulutus pyörii muutenkin femman molemmin puolin.

Ei tarvii montaa kertaa miettiä, ajaako dieselillä vai ei. Jos niitä kilsoja tosiaan tulee. Se on vähän, mihin tottuu. Tää väittely on muutenkin ihan turha. Vähän sama ku väittelis, et crossfitti vai bodaus... :)

Toi on jo ihan hyvin jos kyseessä siis octavia. Omalla 1.9tdi oculla en oo kattonu tarkkaan paljonko kuluttaa, mutta kyllä silläkin yli tonnin päästelee sekalaisessa maantiepainotteisessa ajossa. Kulutus pyörii siinä 5l päällä. Tehoa tuossa sais olla vähän enemmän ja 6 vaihde tekis hyvää. Eli olis pitäny ostaa 140hv malli :D, mutta ei kiinnostanut pumppusuutin ongelmat niin päädyin tuohon. Edellisellä autolla pääsin 45 litran tankilla kerran päälle 1000km, mutta siinä sai kyllä jo miettiä ajamista, että kulutus ei pomppaa ylös.
 
Zone-sarja -42%
Eikö hän kertonut ajavansa 1200l juhlamallin Ladalla, jossa on Alession 13" ylikoko vanteet. Sportswagon aka kombimalli ,kerman/sperman valkoinen kattokaiteet kasettisoitin vahvistimilla ja Jamppa Tuomisen päättymättömällä kasetilla.
Ei mulla nyt sentään noin hienoihin autoihin ole varaa. Ehkä vielä joskus. Tällä hetkellä veivaan -07 Corsalla. 1.3 turpokiisseli jonka pellin alla majailee 90 vahvaa hevosta. Mitään muuta hyvää ei tossa koneessa ole kuin kulutus. 4.4 on nyt keskikulutus ja kesärenkailla ja kesälaadun dieselillä tippuu 0.2 litralla.
 
-07 Corsalla. 1.3 turpokiisseli

Ei helvetti, oon ajanut joskus pari viikkoa tuollaisella autolla kun ei ollut omaa autoa käytössä :D
Se oli kyllä jännä auto. Kaasun kun painoi pohjaan niin sen oikein tunsi kun pellin alla molemmat hevosvoimat jylläsivät yhtäaikaa.
Ajoin aika paljon tuon kahden viikon aikana, eikä tarvinnut kuin kerran tankata täyteen välillä.
 
Itse ajelin RS Skeidallani (diesel) uuden matkaenkan (pääosin matka-ajoa) viime viikolla.

1070 kilsaa tankilla ja Reittinä oli kuopio-jkl-helsinki-jkl-lapua-jkl. Vielä ois pari-kolmekymmentä mennyt heittämällä. Keskikulutus pyörii muutenkin femman molemmin puolin.

Ei tarvii montaa kertaa miettiä, ajaako dieselillä vai ei. Jos niitä kilsoja tosiaan tulee. Se on vähän, mihin tottuu. Tää väittely on muutenkin ihan turha. Vähän sama ku väittelis, et crossfitti vai bodaus... :)

Näinhän se on. Jos ajat sen 20 tonnia vuodessa niin kylhän dieseli parempi vaihtoehto on. Toistaiseksi ainaki. Jos noi järjettömät 500 euron käyttövoimaverot per vuosi sais pois niin sit ei tarvis ees ajaa niin paljoo. (yllättäen)
 
Eipä tarvi näillä 50 tuhannen vuosiajoilla paljon mietiskellä kummalla ajaa. 170 heppasen E-mersun keskikulutus on nyt 5,4 ja matka-ajossa menee alle viiden. Samankokoinen ja -tehoinen bensana veisi pari litraa enemmän. Ja ohituskiihtyvyyskin ihan toista luokkaa dieselin eduksi. Automaattilaatikolla tietysti. Jos vuodessa ajaisi 20-30 tonnia, niin sitten voisi bensaa harkita.
 
Minkä helvetin takia dsl vero lasketaan auton kokonaismassan eikä auton oman massan mukaan? Autokuume hellittänyt sen verran, että perheen ykkös auto vaihdetaan aikaisintaan ensi kesänä, mutta kakkos biilin haluan vaihtaa kun sillä enemmän ajelen.
 
Minkä helvetin takia dsl vero lasketaan auton kokonaismassan eikä auton oman massan mukaan? Autokuume hellittänyt sen verran, että perheen ykkös auto vaihdetaan aikaisintaan ensi kesänä, mutta kakkos biilin haluan vaihtaa kun sillä enemmän ajelen.


Valtio saa enemmän verotuloja :D jos se laskettais omamassan mukaan niin sittehän sitä euromäärää per alkava 100 kiloa pitäs nostaa! En siis oikeaa syytä tiedä :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom