Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Dieselin vääntö on kyllä helvetin hyvä ohittaessa. Lähtee kuin hauki rannasta kun painaa kaasua.
Matka-ajossa varsin leppoista kun isolla vaihteella jaksaa mennä taajamatkin.

Mäkin tykkäsin ennen dieselin väännöstä, mutta nyt kun on alla kunnon bensavehje niin mieli on muuttunut.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Samoin tykkäsin raksutuksesta huolimatta bensa-hondan jälkeen Lantikan diisselistä, mutta sitten kun vaihto tuli eteen, niin halusin ehdottomasti ison bensakoneen ja tykännyt olen, vaikka vielä saa totutella tohon kierrättämiseen ja automaattiin. Tiptroniccia ei paljoo tuu käytettyä kun tuntuu, että kone laukee kun huutaa siihen malliin.

http://www.pakkotoisto.com/liitteet/Memo.m4a
 
Dieselin vääntö on kyllä helvetin hyvä ohittaessa. Lähtee kuin hauki rannasta kun painaa kaasua.
Matka-ajossa varsin leppoista kun isolla vaihteella jaksaa mennä taajamatkin.

Kyllä se bensakonekin lähtee, kun siinä on riittävästi kokoa ja vääntöä. Mulla on käyttöautossa 4.2litran V8 ja sillä voi vedellä taajamassa isoimmalla vaihteella ja kiihtyy vielä siitä rivakasti jos vetää tallan pohjaan.
 
Teho on edelleen se, joka kertoo kuinka kovaa auto liikkuu. Vääntö kertoo yksinkertaistettuna enemmän moottorin ominaisuuksista (tehoalueesta) vai onko joku sitä mieltä et 250hv/600Nm diesel kulkee lujempaa kuin 400hv/500Nm bensa jos kori ja tekniikka moottorin ympärillä muuten pysyy samana? Vääntö tässä esimerkissä nyt vaan kertoo sen et toi 600Nm diesel kulkee parhaiten jossain 1800-3000rpm haarukassa kun bensakone vasta heräilee mut se vetää suvereenisti edelle kun kiekkarundari on kolmen tuhannen paremmalla puolella. Ts. tämä diesel-miesten "mukava" vääntö ohitustilanteissa yms. on lähinnä sitä et koneen ei tarvi kiertää miljoonaa et liikkuu mut sit ku kiertää nii ei se enää sen lujempaa liikukkaan ja tehokkaammalla, mutta vähemmällä väännöllä oleva bensakoneinen menee edelle.

(esimerkin tehot/väännöt/kierrokset ovat karkeita heittoja, jotka voivat etäisesti muistuttaa tosimaailman arvoja, mutta pointti käy selväksi)
 
Aika rankastihan nuo käyttöominaisuudet ja koneen luonne on kiinni muustakin kuin käytetystä polttoaineesta. Melko monen laista peliä on tontilla ollu. 500hv isolohko-Camarosta voi esimerkiksi sanoa, että sen 5500rpm maksimiteholla ominaisuudet oli melko dieselmäiset. Vääntöä oli alhaalta asti ja tukkonen jo ylempää. Nokka-akselia ja puristussuhdetta muuttamalla muuttuu tollasen luonnekkin aika paljon vaikka polttoaine pysyy samana. Vakio 1.8 TT audi taas väänti alhaalta ja kiertikin. Isommalla ahtimella teho tuli ylemmäs ja alavääntö vaimeni. Vakio 300D turbo mersu heräs dieseliksi myöhään 3000 jälkeen, mutta isommalla ahtimella ja suurella syöttömäärällä käyttöalue laajeni 2000-6000rpm välille ja teho 3-kertaistui. Moottoreita ON erilaisia käytetystä sopasta riippumatta.

Nykynen malmikasa on 3-litran dieseli 270hv/620nm tehoin. Rauhallinen kulkine kun painoa on yli 2 tonnia. Mieluiten ajaisin isolla, mekaanisesti ahdetulla bensakoneella varustetulla autolla. Siinä ei tingi mistään ominaisuudesta. No liito-oravia toki kuolee, mutta kaikkihan kuolee joskus ;)
 
GymMan avasi hyvin asian. Moottoreita on hyvin erilaisia ja ominaisuuksia saa paljonkin muokattua. Lopulta kokonaisuus ja käyttötarkoitus kuitenkin ratkaisee mitä haluaa painottaa. Jos optimimoottoria tällä hetkellä itselle hakee, niin se olisi iso diesel paremmalla ahtimella ja syötöillä niin että antaisi sen reilun 300 hv ja kiertäisi lähemmäs 6000. Tuohon joku 7 tai 8 vaihteinen automaatti kylkeen.
 
Kyllä, hyvä tarkennus GymManilta. Oma kommentti oli enemmän yleistys, joka osuu kohdalleen suht vakioihin perusautoihin.

Kyllähän sieltä saa melkein mitä tahansa loihdittuu ulos kun vaan resurssit riittää. Yksi typerimmistä laitteista, mitä on ollut kierrossa, penkitettiin 609hv/789Nm, mutta ahdinta (68mm imu) ja nokkia valitessa oli kyl laitteen rakentanut Japanin poika heittänyt noppaa. Auto ei tehnyt kirjaimellisesti mitään ennen 4500rpm ja oli todella rasittava ajaa kun sai tuupata 2 pykälää pienempää joka kerta kun ohi halusi. Kyse oli kuitenkin 2.6l kutoskoneesta eikä mistään litrasesta mukista. Toiseksi viimeisin itse rakennettu kiertolainen (2.4l stroukattu neloskone korkeammilla puristuksilla) taas ylitti reilusti isommalla 74.7mm siivellä 2bar 3500rpm kohdalla piikatessa 2.6bar 5000rpm kohdilla ja oli yllättävän miellyttää ajaa vaikka tehoreserviä oli reilusti enemmän.
 
GymMan avasi hyvin asian. Moottoreita on hyvin erilaisia ja ominaisuuksia saa paljonkin muokattua. Lopulta kokonaisuus ja käyttötarkoitus kuitenkin ratkaisee mitä haluaa painottaa. Jos optimimoottoria tällä hetkellä itselle hakee, niin se olisi iso diesel paremmalla ahtimella ja syötöillä niin että antaisi sen reilun 300 hv ja kiertäisi lähemmäs 6000. Tuohon joku 7 tai 8 vaihteinen automaatti kylkeen.

Joo luonne muuttuu heti kun antaa vähän lisää soppaa / happee. Oon omaan 90hp tdi koneeseen rakentanu evry-modin että kulkis tarvittaessa edes johonkin. Tuo siis lisää syöttöä ja määrää saa tarvittaessa säädettyä kääntämällä potentiometriä. Tosin jos vetää nupin kaakkoon niin menee kesken vedon vikasietotilaan koko paska :D Vääntöä tuo lisää huomattavasti ja samoin tulee kyllä voimaa yläkierroksillekkin, mutta pieni ahdin taitaa kuitenkin rajoittaa siellä. Joskus kännykällä kellottelin tasaisesta 60 vauhdista kiihdytyksen 120 vauhtiin. Normi tehoilla menee n.12se ja evry päällä n8sek. 3 vaihde riittää tuohon, mutta viimeiset 20km/h on vähän nihkeitä kun ei tunnu ahtimen tuotto riittävän. Olishan tuo hienoa vaihdella tuohon suuttimet, ahdin, ohjelma ja kytkin. Semmonen +200hp ja alhaalta asti vääntävä kone olis aika makee tommosessa reilun tonnin painavassa kirpussa :D
 
280hp V6 ja vähän häiritsee yleinen kiihdyttäminen nyt vaikka ohituksissa kierroskoneen kanssa. Jos haluaa ripeämmin ohitse, niin on aina pakko heittää lämä pohjaan ja sitten mennään jo liiankin lujaa. Ei ole semmoista suoraa vääntöä IMO. Tai sitten en vain ole tottunut diisselin jälkeen vielä. 280 heppaa irtoaa 6250 rpm kohdalla. Vääntöä on 360 newtonia alueella 2500-5000. Tolle alueelle pääseminen vaatii aina pienemmän silmään, koska automaatti pitää kierrokset alta parin tonnin. Tiptronicilla ajaessa ongelmaa ei ole kun saa ite päättää kierrokset.
 
Tiptronicilla ajaessa ongelmaa ei ole kun saa ite päättää kierrokset.

Automaatit häiritsee sen takia että ne alkaa sompailla pienempää silmään vaikka ite haluis vaan pienillä kierroksilla kiihdytellä. Ite tykkään manuaalilla ja bensakoneella ajella niin että parin tonnin kohdilla aina isompi pykälä silmään, jotkut automaatit luistattelee vielä momentinmuunnintakin noilla kierroksilla. En tiä miten uusimmat pelaa, vieläkö kepittävät?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt voi sitten hevosvoimamiehet huoleti siirtyä seuraavaan postaukseen, mua ei vaan enää kiinnosta ajaa isokoneisella autolla tai yleensäkään isolla autolla kun ei ne mahdu täällä parkkiruutuun.

Olin tässä Focus/C-Max mielessä ostoksilla ja noissahan nyt on kolme aika vahvaa vaihtoehtoa: 1.6 diesel (joka on kai sama kuin V50 Volvoissa), 1.0 bensaturbo ja 1.6 bensavapari, joista järkevämpään käy myös E85. Kävin koeajamassa tuon 125hv 1.0 EcoBoostin ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt: auto kiihtyi ihan nätisti 60km/h vauhdista kutosellakin, oli tosi hiljainen ja kävi tasaisesti. Olisi tarvinnut ajaa todella paljon, että diesel olisi tullut halvemmaksi.

Päädyin sitten 1.8 FlexiFueliin käytettynä kun löysin edullisen käytetyn haluamillani varusteilla, eikä noita litraisia pikkuturboja ole oikein vielä käytettynä markkinoilla.
 
Twitterissä Aki @Linnanahde:
Siinä nyt vaan ei ole mitään järkeä laittaa dieselmoottoriin ysivitosta.Hinatkaa mun #Alfa johonkin ja minut voi viedä samalla kaatopaikalle

Varmaan kaikki voidaan olla samaa mieltä...
 
Minkälaisia ajatuksia tulevaisuuden bensan ja dieselin hinnoista ja diesel-auton ostamisen kannattavuudesta?

Hieman vanha uutinen mutta laitetaan nyt tähän:
http://www.talouselama.fi/uutiset/autodieselin+hinta+nousemassa++kiita+hassia+ja+lobbareita/a2142219

Mulla oli kirkkaana mielessä dieselin osto vielä puolisen vuotta sitten mutta tulevaisuuden hinnat arvelluttavat. Tällä hetkellä olis vielä järkevää n.25tkm vuosittaisilla ajoilla ajaa Suomessa dieselillä, mutta miten muutaman vuoden kuluttua? Onko joku jo ennakoinut tulevaisuuden riittämätöntä kapasiteettia diesel-auton vaihdolla bensavehkeeseen vai löytyykö uskoa siihen, että kapasiteetti saataisin jollain ihmeellä vastaamaan tulevaisuuden rajua(ko) kysyntää?

Edit: Tällä hetkellä Wärtsilä on tainnut asentaa yhden vai kaksi rikkipesuria omiin laivanmoottoreihinsa, joten sen varaan ei paljon kannata laskea.

Tätä uutista olinkin jo odottanut:

http://www.3t.fi/artikkeli/uutiset/talous/dieselpula_nakyy_pumpuilla
 
Bensalla pestään pensselit.

T: evry + holset
 
Avataas tännekkin vähän ton toisen ketjun takia Noi autojen kulutusarvioihin perustuvat laskurit on aika perseestä jos on vähänkin raskaampi kaasujalka tai ajetaan paljon valtateillä/motareilla, heitetäänpä tähän vaikka toi 1,0T focuksen kulutus tehdas lupaa 5l keskikulutuksia kun taas käytäntö näytti ajossa jossa tuli moottoritietä paljon, todellisen kulutuksen olevan 8l molemmin puolin.. Täysin samaa tietä samalla kuskilla mennään nyt 1.6tdci:ll'ä jolle tehdas lupaa 4.2l/100km kulutuksen , todellinen kulutuslukema pyörii 5.5l molemmin puolin..

Eli bensa versio samasta autosta -> kulutus nousee nopeuden kasvaessa +-3l/100km/h kun taas vastaavasti diesel kulutus ei nouse kuin +-1.3l jolloin ilmoitettujen keskikulutuksien mukaan tapahtuvat diiselin kannattavuuslaskelmat on aivan päin persettä.. Tossa tulee jo Focuksilla eroa 100km kohden 2.5l kun annettujen arvojen perusteella ero olisi vain 0.8l/100km..

Yhden ison miinuksen annan kyllä dieseleille, Noissa on pakko olla webasto tänä aamuna -2c ja auto vaati maantieajoa 6km ennen kuin alkoi tulla lämmintä..
 
Zone-sarja -42%
Halvempi ratkaisu on tehokas sisätila lämppäri, joka pitää auton lämpimänä kunnes puhaltimesta tulee lämmintä. Ja pitää auton käynnissä skrapauksen ajan.
 
Hitto kun olis lyhyempi työmatka niin ei tarttis noihin dieselin romuihin kajota. Nyt on toista kuukautta ollut alla elämäni ensimmäinen dieselauto ja vittu mikä paska se on. Ei muuten, mutta moottorin luonne etenkin tuollaisessa pikkudieselissä on ihan onneton. Alkaa vetää vasta kahdessa tonnissa ja siinä kohtaa tulee "hirveä" turbopotku. Sit mennäänkin ihan pirteästi, mutta on se vittu kun veto loppuukin sitten melkein saman tien. Kuka vittu jaksaa ajaa autolla missä on (vähän liioitellusti) 200 rpm käyttökelpoinen tehoalue? Joku viridiesel mikä kiertää vähintään 6000 voisi ollakin hyvä vehje, mutta ei jumalauta kukaan voi olla niin masokisti että jaksaa ajaa dieselillä ja vielä väittää että se on parempi kuin bensa.

Mulla oli pari päivää vara-autona yhtä onnettoman tehoinen bensaturbo Skeida Fabia ja se auto muuten oli ihan täysi paska romu, vaikka oli pari vuotta vanha ja 2000 km ajettu, mutta moottorin luonne oli ihan toista maata. Se oli mahtava tohon dieselin prutkuun verrattuna. Ja joku tulee tietysti sanomaan, että kokeile isoa turbodieseliä? Onhan siinä eroa juu, mutta mitä järkeä on verrata isoa dieseliä ja pientä bensaa tai toisinpäin? Luontaiset erot näkyy kun verrataan saman kokoisia ja jos mennään sinne isoon turbodieseliin niin taas tulee iso bensaturbo ja pesee sen sata nolla. Vitun maatalouskoneet.

Anteeksi provosoiva kirjoitukseni, mutta alko vituttaa.
 
Halvempi ratkaisu on tehokas sisätila lämppäri, joka pitää auton lämpimänä kunnes puhaltimesta tulee lämmintä. Ja pitää auton käynnissä skrapauksen ajan.

Jep, tänä aamuna oli unohtunu tolpasta :( kele ja auto oli kyl käynnissä skrapauksen ajan..
Laskin muuten fordien toteutuneen polttoainekulutuksen mukaan niin 40tkm ajolla säästää vuodessa 1385€ kun taas luvatun keskikulutuksen mukaan bensa olisi 40tkm ajalta ainoastaan 200€ kalliimpi. Hintaeroa noilla on 3-4tonnin välillä ja jälleenmyydessä ei ole vaikea arvata kumpi on kalliimpi 1.0T vai 1.6tdci.
 
Laskeskelin tuolla laskurilla ja kannattaa ainakin omilla n. 25 tkm ajoilla tuo dieselillä ajelu. Autona Volvo V70 pakettiautoksi rekisteröitynä. Kulutus ollu nyt jotain 6.2-6.3 välillä ajotietokoneessa, kesällä oli noin 6 litraa. Tiedä sitten paljonko oikeasti kuluttaa, mutta luultavasti ainakin paljon vähemmän kuin joku bensa-auto.

Huonosti vähän lähtee käyntiin jos kylmänä starttaa, mutta puhelimella saa webaston päälle niin sit lähtee kuin palmun alta ja on valmiiksi lämmin auto.
 
Noita käyttökelpoisia kierrosluku alueita arvioidessa tulisi huomioida se, että sillä ei ole mitään väliä kuinka monta tuhatta kierrosta siihen väliin mahtuu vaan kuinka monta kertaa isoin järkevä kierrosluku on pienintä mahdollista. Järkevällä turbokoneella voi käyttää pienempiä kierroksia, jolloin voi olla alunperin pidempi välitys päällä ja vaikka yläpäästä jäisi tonni pari uupumaan, niin voi se loppunopeus yhdellä vaiheella olla ihan samaa luokkaa.

Toinen seikka tuossa käytettävissä olevan kierrosalueen lyhyydessä turbo(diesel)koneissa on se suurempi vääntö. Itse ihmettelin kun vaihdoin nykyiseen 190hp transportteriin, että minkä takia kierrosluku on koko ajan menossa ylin tuon 2000rpm lukeman missä yleensä vaihdan isommalle, kun ei ole mihinkään kiire. Mutta onhan siinä tietenkin eroa jos on tottunut ajamaan samalla ajotyylillä, eli noin kahdessa tonnissa isompaa. Jollain 1.4 litran bensakipolla missä on neljä kertaa vähemmän vääntöä ja tällöin myös se kiihtyvyys on paljon hitaampaa ja myös sen yhden vaihteen vaatima aika on paljon pidempi.

Itse tykkään kyllä tuosta transportterin koneesta 2.5l, 5 mukinen ja yksi turbo, 1400rpm alkaen tulee voimaa mukavan puhinan säestämänä ja maksimi vääntö varmaan jossain 2000rpm kohdilla vetoa riittää hyvin johonkin reiluun neljään tonnin. Tosin peruutuskamerasta kun asiaa tarkastelee niin 3000rpm jälkeen alkaa tulemaan melko miehekäs määrä savua mikä mielestäni viittaa ei kovin optimaaliseen taloudellisuuteen enään noilla kierroksilla, en tiedä olisiko +50hp lastulla vaikutusta tuohon savunmäärään :D

Pikkuautoon en kyllä diisseliä ottaisi nyky polttoainehinnoilla mutta turbo koneen ehdottomasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom