Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Comfortline 1,6 TDI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 2-ovinen
20 590 99 3 767,88 24 357,88 575 380 361
Comfortline 1,2 TSI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 2-ovinen
18 540 114 4 050,98 22 590,98 545 350

Hintaero siis 2050€ ei 4805€. Hienosti olit valinnut eri varustelutason mallit vertailuun.

Ajoneuvovero 45€ vs 95€ / vuosi. Dieselvero 261€ vs 0€. Eroa 306-95= 211€


"Volkkarin taulukon mukaan 105 heppaisella 1.2 tsi:llä yhdistetty kulutus on 4.9l satasella. bensan keskihinta on about 1.65 e litra, joten polttoainekuluiksi saadaan 1617 e 20000 kilometrillä. Samantehoisella kiisseli golffilla yhdistetty kulutus on 3.8 l satasella ja kiisselin keskihinta lienee palttiarallaa 1.55 e/l, joten 20-tuhannella hinnaksi tulee 1178 e."
Hemmmon tekstistä otetuilla kulutustiedoilla saadaan kriittiseksi kilometrimääräksi saadaan ~9600km. Jos siis oletetaan arvojen alenevan samaa tahtia. Hupen vertailussa hintaeroa dieselien hyväksi alle 200tkm ajetuissa on kuitenkin vain 1000-1500€, joten tuo 500-1000€ varmaankin pitäis kuolettaa, mut sen vaikutusta en jaksa laskea..

Toivottavasti en ihan metsään noita laskenu.

ps. Onko huoltokustannuksissa isojakin eroja dieselin tai bensan hyväksi?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Mut jos ajelee jollain isolla maasturilla, niinkuin Huppe, niin eihän sillä nyt ole mitään väliä, tuleeko diesel vähän kalliimmaksi vai halvemmaksi, koska tuskin on mikään rahakysymys.
 
Nyt kun taas bensalla, vahvalla sellaisella mennyt, niin tykkään enemmän kun ei ole raksutusta, mutta sitten taas kierroskoneen luonteeseen pitää totutella. Sitä lämää pitää painaa oikeesti pohjaan jos kunnolla kiihdyttää, ei mitään pintakaasuttelua kuten diisseleillä. Ei oikein osaa vielä kierrättää kun tuntuu, että auto hajoaa.
 
Nyt kun taas bensalla, vahvalla sellaisella mennyt, niin tykkään enemmän kun ei ole raksutusta, mutta sitten taas kierroskoneen luonteeseen pitää totutella. Sitä lämää pitää painaa oikeesti pohjaan jos kunnolla kiihdyttää, ei mitään pintakaasuttelua kuten diisseleillä. Ei oikein osaa vielä kierrättää kun tuntuu, että auto hajoaa.

Tuttu tunne :D Oon aina ajanut isokoneisilla autoilla, monesti vielä dieselillä. Ja autoilla joissa koneen äänet ei pahemmin kuulu sisälle. Sitten "pääsin" kerran ajamaan sillä matukan wankkelikoneella mikä kiertää ihan vitusti. Tuntui joka kiihdytyksessä että se kone räjähtää ja teki oikein pahaa kiihdyttää (vaikkei se nyt tietenkään olis mihinkään hajonnut). Aina kun kiihdytti niin oli tällainen fiilis:

tumblr_md3e2p6x1m1r3hl0so1_500.jpg
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Oon kans viimeset vuodet ajellu diiselillä. No kerran ajoin kaverin 1.4 civicillä ja auto täynnä porukkaa. Meinas veto loppua, kun vaihto ekan kerran ykköseltä kakkoselle jossain 2500rpm kohdalta :D
 
Nyt kun taas bensalla, vahvalla sellaisella mennyt, niin tykkään enemmän kun ei ole raksutusta, mutta sitten taas kierroskoneen luonteeseen pitää totutella. Sitä lämää pitää painaa oikeesti pohjaan jos kunnolla kiihdyttää, ei mitään pintakaasuttelua kuten diisseleillä. Ei oikein osaa vielä kierrättää kun tuntuu, että auto hajoaa.

Nyt menee vapari ja turbokone sekaisin, ei voi oikein tuollaista yleistystä tehdä bensan ja dieselin välillä ahtimen kanssa ja ilman. Melko pienillä kierroksilla isohko bensaturbo liikkuu ja vääntää jo kivasti. Vaparista en tykkää sen polkemistarpeen takia, ellei sitten ole joku iso kasi.
Bensaturbosta ei luovuta. Ehkä.

Ehkä tuosta omasta mielipiteestä/toiveesta joutuu tässä jossain vaiheessa luopumaan. Nyt kun vaimolla ei ole enää työsuhdeautoa vähään aikaan, niin saattaa CX-7 tulla pidemmän päälle tarpeettoman arvokkaaksi polttoainekuluiltaan kun sillä ajelee kaikki perheen ajot. Samanlaista dieseliä katselin, aika nopeasti mentäisiin polttoaineessa säästön puolelle mutta sitten taas sillä hinnalla mitä vaihtoa sumpliessa häviää ostaa aika helvetin monta litraa bensaa. Ja kun ihan mikä tahansa ei kelpaa niin on tää elämä vaikeeta. :)
 
Tuttu tunne :D Oon aina ajanut isokoneisilla autoilla, monesti vielä dieselillä. Ja autoilla joissa koneen äänet ei pahemmin kuulu sisälle. Sitten "pääsin" kerran ajamaan sillä matukan wankkelikoneella mikä kiertää ihan vitusti. Tuntui joka kiihdytyksessä että se kone räjähtää ja teki oikein pahaa kiihdyttää (vaikkei se nyt tietenkään olis mihinkään hajonnut). Aina kun kiihdytti niin oli tällainen fiilis:

tumblr_md3e2p6x1m1r3hl0so1_500.jpg
Ja tolla V6:lla kun kierrättää, niin soundit on melkoisen muhkeat ja vähän noloo ku ihmiset kääntyy kyyläämään. Sporttimodilla jos ajaa, niin kone vaihtaa isommalle myöhemmin, siinä tulee semmoinen hätäinen rallisoundi sitten ihan peruskiihdytyksessä jo.
 
Nyt kun taas bensalla, vahvalla sellaisella mennyt, niin tykkään enemmän kun ei ole raksutusta, mutta sitten taas kierroskoneen luonteeseen pitää totutella. Sitä lämää pitää painaa oikeesti pohjaan jos kunnolla kiihdyttää, ei mitään pintakaasuttelua kuten diisseleillä. Ei oikein osaa vielä kierrättää kun tuntuu, että auto hajoaa.

Perusdieselissä tosiaan meno hyytyy siinä vaiheessa kun bensassa vasta alkaa. Tosin dieseliinkin saa vähän sitä kierrosaluetta lisää, jos koneessa on oikeat palikat ja ohjelmointi kunnossa. Vakiona nykyiset noin 2 litraiset perusdieselit ei ole mitään erityisen mukavia kun käyttökelpoinen kierroslukualue on niin kapea. 6-dieselit on sitten asia erikseen olivatpa sitten V-mallisia tai suoria.

Tuollainen noin 2 litrainen dieseli muuttuu kyllä ihan erilaiseksi peliksi kun siihen vaihtaa ahdinta ja laittaa softat kuntoon. Saa voimaa vähän muillekin kierroluvuille kun pelkästään siihen noin 2000 kierrokseen sen vääntöpotkun, mikä vakiossa on. Eihän se silti mitään bemarin kolmelitraista tai VAG 3.0 TDI:tä vastaa, mutta köyhän on tehtävä kompromisseja.
 
Perusdieselissä tosiaan meno hyytyy siinä vaiheessa kun bensassa vasta alkaa. Tosin dieseliinkin saa vähän sitä kierrosaluetta lisää, jos koneessa on oikeat palikat ja ohjelmointi kunnossa. Vakiona nykyiset noin 2 litraiset perusdieselit ei ole mitään erityisen mukavia kun käyttökelpoinen kierroslukualue on niin kapea. 6-dieselit on sitten asia erikseen olivatpa sitten V-mallisia tai suoria.

Tuollainen noin 2 litrainen dieseli muuttuu kyllä ihan erilaiseksi peliksi kun siihen vaihtaa ahdinta ja laittaa softat kuntoon. Saa voimaa vähän muillekin kierroluvuille kun pelkästään siihen noin 2000 kierrokseen sen vääntöpotkun, mikä vakiossa on. Eihän se silti mitään bemarin kolmelitraista tai VAG 3.0 TDI:tä vastaa, mutta köyhän on tehtävä kompromisseja.

Mazdan uusi diesel on kyllä mielenkiintoinen, kierrosalue on niin laaja että asiasta tietämätön voisi luulla vaikka bensakoneeksi.
 
Hupella nyt vaan on kova tarve todistella itselleen miten kalliiksi dieselillä ajaminen tulee.

Rupean tankkaamaan ryssäbensaa. Mitä enemmän polttoaine kallistuu Suomessa, sitä enemmän mua naurattaa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom