Bensa vs. diesel

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
474 euroa bensa-autosta. Hyvin on saatu kyllä vedettyä överiksi päästöperusteinen verotuskin.

Mäpä laitan vielä paremmaksi: bensa-autosta 488,73 euroa. Viime vuonna oli noin 400e euroa ja ens vuodeksi ne kommarit hinaa maksun varmaan taas huntilla ylös eli 600 euroon.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä on pidentyneen työmatkan ja työn liikkuvuuden takia kasvanut vuosittaiset ajot nyt noin 10tkm --> 35tkm ja diesel auto on kiikarissa. Korimallina farkku niin mahtuu harrastusvälineet kyytiin jne. Hintaluokka on noin 16te ja pitäisi olla ajettu alle 100tkm.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Kia Cee'd (vm 2010 ->). Noita tulee vastaan joka kulmalla ja hinta/laatusuhde tuntuisi olevan parin koeajon ja renkaidenpotkimisreissun jälkeen kohdillaan. Onko täällä diesel Cee'din omistajia? Käyttökokemuksia olisi kiva kuulla.

Muita vaihtoehtoja on perus Golffit ja Octaviat mutta näissä joutuis tyytymään pari vuotta vanhempaan kuin vastaavan Kian kanssa.
 
Lava-auton kuskien mukaan Kioja ei ole paljoa roudailtu. Että sikäli se on varmaan ihan ok. Mutta sitä en tiedä kuinka hiljainen tai muuten mukava se on ajella. Perus auto perus suomalaiselle. Tai perussuomalaisellekin.
 
Uutena hankittu 2010 vm Kia Ceed alla. Toiminut ihan moitteettomasti. Maantiekulutus jossain 4,5/100 tienoilla. Ajettuna 40000. Omaan silmään ihan perustyylikäs pikkufarkku vrt Corolla/Avensis. Tehotonhan tuo on, eikä sillä paljon tiukkoja ohituksia maantiellä harrasteta. Toimii kuitenkin niin kuin pitää ja mitään ylimääräisiä vikoja ei ole ollut. Pitkä huoltoväli 20000/vuosi. Huoltohinnat 3-400.
 
Katoava kansanperinne, valitettavasti. Kaiken hyvän lisäksi poistuu pumppu-uudistusten yhteydessä liiankin useasti. Tuo lukkohan on paras keksintö ever. 75 litraa dieseliä, niin ehtii sopivasti vetästä nortin parin metrin päässä :D ja pakkasella muutenkin ihan kiva.

Ton lukon saa korvattua yksinkertaisella kikalla. Mikäli autossa on perinteinen irti ruuvattava polttoainetankin korkki, pystyy sen laittamaan yleensä tankkauksen ajaksi sinne kahvan väliin, ja TADAAA!!! diisseli lorisee ihan itsestään tankkiin.
 
Kovaan ajoon tarvis diesel-farkkua tai citymaasturia. Jos autolla on ikää vasta reilut 1,5 vuotta ja ajettu 110 tkm jo, niin mitä tästä pitäis ajatella? Nyt meni automies lukkoon:dance2: ...auto muuten spekseiltään täydellinen. Kokeneemmilla vinkkejä/näkemyksiä?
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä en ole koskaan oikein tajunnut tota, että kilsat ei dieselissä muka ole mitään sadan tonnin kohdalla. Helvetti, 100 tuhatta kilometriä joku on istunut penkillä, availlut ovea, vilkutellut valoja ja tehnyt kaikkee mitä nyt autolla tehdään. Autohan on kaikkea muuta kuin pelkästään sisäänajettu. Auto on muutakin kuin pelkkä moottori.
 
Osta pois. Sisäänajettu ja hinnasta on jo jonkin verran lähtenyt. Soita vielä ex omistajalle ja kysy oliko täysin pommi.
Liike möi autoa ja soitin ex-omistajalle. Myöhemmin kävi ilmi, että tämä edellinen omistaja valehteli eikä kertonut auton vikoja.

Seuraavan auton käytän Autotohtorilla ennen ostopäätöstä, vinkkinä Ray Lewiksellekkin. Liike voi hyvällä tuurilla hyvittää esim puolet tuosta hinnassa.
 
Mulle yleensä riittää jos on merkkiliikkeen täydellinen huoltokirja ja mahdollisimman vähän omistajia. Alla oleva yksilö on ollut vain yhdellä aikaisemmin ja huollot tehty kaikki ajallaan merkin liikkeessä. Melko varma silloin voi olla, ettei auto nyt mikään täysin susi voi olla.
 
Mä en ole koskaan oikein tajunnut tota, että kilsat ei dieselissä muka ole mitään sadan tonnin kohdalla. Helvetti, 100 tuhatta kilometriä joku on istunut penkillä, availlut ovea, vilkutellut valoja ja tehnyt kaikkee mitä nyt autolla tehdään. Autohan on kaikkea muuta kuin pelkästään sisäänajettu. Auto on muutakin kuin pelkkä moottori.

Monilla dieseleillä ajellaan viis kertaa tuo ja vieläkin painellaan eteenpäin. Jos se auto on siististi pidetty ja asiallisesti huollettu ei se kyllä ole 100tkm:ssa ehtinyt mennä miksikään. Sama prätkissä. Monet sanoo, että 50tkm on prätkälle paljon. Oma käy edelleen kuin kello vaikka mittarissa alkaa olla tuo määrä, enkä pieniä kauneusvirheitä lukuunottamatta muita löydä vaikka etsimällä etsin.
 
Se on hyvä vaan, että joidenkin mielestä 100tkm ajettu auto on jo lopussa. Saa itse sitten ostettua sen halvemmalla :D nykyisen auton ostin 175tkm mittarissa ja hyvin pelittää.
 
Pointti oli alunperin se, että jotenkin hirvitti tuollainen lukema autossa, joka on rekisteröity 2011 heinäkuussa... taksi kuitenkaan tuskin on, koska taksisopparit ovat (kai?) 2-3 vuotisia projekteja...
 
Pointti oli alunperin se, että jotenkin hirvitti tuollainen lukema autossa, joka on rekisteröity 2011 heinäkuussa... taksi kuitenkaan tuskin on, koska taksisopparit ovat (kai?) 2-3 vuotisia projekteja...

Juu kyllä sitä kannattaa miettiä. Oma auto oli alle 3v vanha, 175tkm mittarissa ja yksityisen käytössä. Kaupparatsuilla tulee tosi välillä tosi paljon km mittariin. Mutta tietenkin asia voi olla niinkin, että auton on suunniteltu olevan käytössä 2-3 vuotta, mutta se on ollut niin pommi että vuoden jälkeen on pakko vaihtaa. Kyllä taksitkin auton vaihtavat aikaisemmin, jos moottori porsii koko ajan ja auto on muutenkin kelvoton. Mutta pakkohan se auto on kiertoon laittaa, että pysyy kaupan katteet kohdillaan.

Soita entiselle omistajalle? Myyjä antaa varmasti tiedot hänestä - ja jos ei anna, niin vaihda liikettä välittömästi. Itse ainakin tykkään kertoa aikaisemmista autoista, jos joku soittelee. On ihan jännäkin välillä kuulla missä auto on menossa.
 
Faijalla on 2 ceed menossa dieselinä ja seuraavakin tulee olemaan ceed.. Ei ainuttakaan ylimääräistä vikaa ollut näissä +200 000tkm aikana , ainut negatiivinen puoli mun mielestä on se että vm 2011 ceed tuntuu samalta kuin 2005 corolla.
 
Faijalla on 2 ceed menossa dieselinä ja seuraavakin tulee olemaan ceed.. Ei ainuttakaan ylimääräistä vikaa ollut näissä +200 000tkm aikana , ainut negatiivinen puoli mun mielestä on se että vm 2011 ceed tuntuu samalta kuin 2005 corolla.
Mikä ihme on ylimääräinen vika? Sellainen, joka ei ylitä jotain henkilökohtaista kipukynnystä korjausten suhteen? Onko niissä sitten ollut jotain ei-ylimääräisiä vikoja?

Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa ceedien huolettomuutta, mutta tuo sanavalinta vaan särähtää korvaan. Vähän samaan tyyliin, kun näissä keskusteluissa monesti tuodaan esille oma auto kertomalla "Autolla X ajettu Y km / Z vuotta eikä yhtäkään vikaa, paitsi...". Mikä helvetin paitsi? Siinä autossa joko on tai ei ole ollut vikoja, oli ne sitten miten pieniä tahansa.
 
Mikä ihme on ylimääräinen vika? Sellainen, joka ei ylitä jotain henkilökohtaista kipukynnystä korjausten suhteen? Onko niissä sitten ollut jotain ei-ylimääräisiä vikoja?

Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa ceedien huolettomuutta, mutta tuo sanavalinta vaan särähtää korvaan. Vähän samaan tyyliin, kun näissä keskusteluissa monesti tuodaan esille oma auto kertomalla "Autolla X ajettu Y km / Z vuotta eikä yhtäkään vikaa, paitsi...". Mikä helvetin paitsi? Siinä autossa joko on tai ei ole ollut vikoja, oli ne sitten miten pieniä tahansa.



Normaali huoltojen lisäksi ukon ceediin on vaihdettu jarrulevyt jota ei oikein mun mielestä saa viaksi millään kun on kuluva osa..

Vioiksi luokittelen vaikkapa anturi viat joita itselläni riitti uudehkon skoda suberB kanssa samoin kuin ahdinvian uudehkon audin kanssa. Eli korjaus joka aiheuttaa ylimääräistä rahanmenoa ja ei kuulu ns kuluviin osiin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom