Bensa vs. diesel

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.1.2004
Viestejä
1 667
Ikä
38
Auton vaihto on itsellä edessä ja vaikkei olisikaan, näitä asioita tulee paljon mietittyä.

Itse en ole koskaan dieselillä ajanut, mutta muiden kokemukset ovat olleet parempia juuri dieselautoista kuin bensa-autoista. Vääntöähän dieselkone tarjoaa paremmin, mutta muut kokemukset? Eikös diesel koneet kestä paljon paremmin kuin bensavehkeet?

Vuosi pari sitten telkusta tuli tuo Start ohjelma, jossa laskettiin paljonko ajokilometrejä pitäisi tulla, jotta olisi halvempaa ajaa dieselillä. Tämä taisi olla sitä aikaa kun öljyn hinta oli pilvissä ja Di-95E suhde oli hieman vinksahtanut? Startin pojat laski että pitäisi ajaa monta kymmentä tuhatta kilometriä, jotta rahallinen etu olisi dieselillä.
Maantieajossa diesel kuluttaa vähemmän kuin bensakone, mutta onko ero vielä suurempi kaupunkiajossa?

Itse laskeskelin tuota samaa, mutta sain hieman erilaisia tuloksia.
Viime vuonna auton mittariin tuli 23 000km. Kun ikkunasta vilkaisen paikallisen St1:n hintoja niin:

95E on 1,259€/Litra
Di on 0,949€/Litra

Nykyinen (bensa)auto kuluttaa maantieajossa noin 7,3L/100km
Jos tuon viime vuotisen 23 000km laskisi maantieajona niin:
230km x 7,3L/km = 1679L
1679L x 1,259€/L = 2114€

Dieseleiden kulutuksista ei ole kokemuksia, uudet autot painuu varmaan alle 6 litran sadalla, mutta jos otetaan vaikkapa tuo 6L/100km (?)

230km x 6L/km = 1380L
1380L x 0,949€/L = 1310€

Käyttövoimaverosta minulla ei ole hajuakaan, mutta arvioisin 400-500€?
Näinkin "vähillä" kilometreillä näyttäisi, että olisi järkevämpi hankkia diesel auto.
Mielenkiinnolla myös seurataan, mihin suuntaan käyttövoimavero menee kun kuitenkin on ihmisiä ohjattu ostamaan se diesel auto, joten ojentaako hallitus auttavan käden ja alentaa käyttövoimaveroa.

Nettiautosta kun nopeasti vilkaisi niin innostus dieselautoista koki pienen notkahduksen kun huomasi, että 10v vanhat dieselautot ovat reilusti kalliimpia kuin bensavehkeet.

Mitä mietteitä pakkislaisilla on asian tiimoilta? Kovasti kannustetaan ostamaan dieselkäyttöisiä autoja, mutta itseä ainakin korkeammat hinnat ja käyttövoimaveron kohtalo arveluttaa.

btw. On jotenkin kummallista, että "ex-dieselveroa" peritään myös sähköautoista. Taas valtio läpsäisee avarilla poskeen kun kuluttaja yrittää säästää luontoa tai mitä tahansa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ootko kokeillu tolla laskurilla vertailla -> http://www.ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/ saa samalla dieselveron sinne ja mahdolliset vakuutushintaerot. Enpä tiiä nykydieselien paremmasta kestävyydestä.. Ainakin tutullle oli Toyotan 2.0D4D koneesta sanottu, että on ihan normaalia kun suuttimet menee alle 200tkm uusiks ja ne oli sitten noin 300-400 euroa kappale..

Edit. Tuolta linkistä löytyy myös muiden tekemiä vertailuja, joihin tosin täytyy suhtautua aina hiukan kriittisesti.
 
En mää diisseliä enää ostais uudestaan, ainakaan Suomen olosuhteisiin. Ihan kiva tuolla on kyllä ajaa täällä Saksassa 2500rpm ja 200kmh ja vääntöä 500Nm. Enkä kyllä automaattiakaan... Tietty joku sportti-automaagi on ihan toimivakin mutta maksaa saman verran kuin auto. Esim. MB:n AMG-vaihteisto toimii hienosti.
 
Uskoisin, että topicin aloittajan kilometreillä mennään kiikun kaakun siinä, että kummallakaan tuskin mitään tiliä pääsee tekemään. Noilla kilometreillä menee bensakin vielä täysin eikä dieselveroa ja muita dieselauton suurempia kuluja hirveästi pääse leikkaamaan. Dieselissä on tunnetusti myös jonkin verran bensaa kalliimmat huollot (huoltaako sitten itse vai ei). Uudessa autossa tosin ero saattaa vähän kutistua enemmän jos valitsee koneeksi jonkun kaikista pienimmän 1.6D:n, jolloin hiilidioksidipohjainen verotus suosii hankintahinnassa.

Kannattaa myös asian tiimoilta miettiä myös sitä, että haluaako kuunnella dieselin raksutusta vai pitääkö enemmän ärhäkästä bensakoneesta. Diesel ei varmasti koskaan tule olemaan yhtä nopea heräämään kuin bensa, vaan voima tulee rauhallisesti ja varmasti. Diesel on myös jonkin verran painavampi siinä nokalla ja vaikuttaa hitusen auton käyttäytymiseen. Itse en hirveästi lämpene dieselin sisä-äänille ainakaan missään normaaliautoissa. Audin 3.0TDI:ssä on kyllä ihan hyvät kutosmurinat. Koeajolla nuokin ominaisuudet selviää pääpiirteittäin.
 
Zone-sarja -42%
Tässä on vuoden päästä muutto eri paikkakunnalle ja ajokilometrejä kertyy sen jälkeen paaaaljon enemmän.
Mitä tarkoitat pezku noilla dieselin sisä-äänillä, onko se paljonkin meluisampi?
 
Mihin muuten tarvit sitä dieseliä? Eli riittäisikö autoon 2-paikkaa? silloinhan vois ostaa jonku farkku-dieselin, rekisteröidä sen pakettiautoks ja silloin olisikin selvästi halvempaa ajaa dieselillä, kun dieselvero on jotain 80 euroo vuodessa..
 
Saahan niitä pakettiautoja nelipaikkaisinakin :D Esimerkiks volvon v70 löytyy nettiautosta nelipaikkaisena pakettiautona.
 
Tässä on vuoden päästä muutto eri paikkakunnalle ja ajokilometrejä kertyy sen jälkeen paaaaljon enemmän.
Mitä tarkoitat pezku noilla dieselin sisä-äänillä, onko se paljonkin meluisampi?
Tokihan jos on tiedossa, että kilometrejä tulee kertymään jatkossa enemmän ja mikäli nyt on autonvaihto akuutti asia, niin järkeväähän siinä tapauksessa olis nyt jo ostaa diesel.

Diesel on äänimaailmaltaan kieltämättä melko karu ja kuulostaa traktorilta sisälle etenkin kiihdytettäessä. Pakkasella käynti vasta karua onkin kylmällä koneella. Toki dieseleissäkin on paljon eroja ja mun mielestä yks karkeakäyntisimmistä dieseleistä on Toyotan D-4D. Uudessa Avensiksessakin pitää melko rouskutuksen. Toisaalta samanlaista tämä elämä on vähän joka suhteessa eli no pain, no gain.
 
Tokihan jos on tiedossa, että kilometrejä tulee kertymään jatkossa enemmän ja mikäli nyt on autonvaihto akuutti asia, niin järkeväähän siinä tapauksessa olis nyt jo ostaa diesel.

Diesel on äänimaailmaltaan kieltämättä melko karu ja kuulostaa traktorilta sisälle etenkin kiihdytettäessä. Pakkasella käynti vasta karua onkin kylmällä koneella. Toki dieseleissäkin on paljon eroja ja mun mielestä yks karkeakäyntisimmistä dieseleistä on Toyotan D-4D. Uudessa Avensiksessakin pitää melko rouskutuksen. Toisaalta samanlaista tämä elämä on vähän joka suhteessa eli no pain, no gain.

4-syl diesel on mikä on ääniltään. 6-syl alkavat jo käymään tasaisemmin. Sitä en kuitenkaan jaksa ymmärtää miten joillekkin tuo dieselin ääni on niin sietämättömän hirveä asia.. Earit korviin + peltorit päälle ja alkaa tuleen hiljaista. :thumbs:

Yksi kovimmista kilkattajista mitä olen kuullut on peugeot 306 1.9td, siinä on sitä aitoa vasara/alasin soundia.
 
btw. On jotenkin kummallista, että "ex-dieselveroa" peritään myös sähköautoista. Taas valtio läpsäisee avarilla poskeen kun kuluttaja yrittää säästää luontoa tai mitä tahansa.

Kuinkahan montaa ihan rehellistä sähköautoa Suomessa on edes myynnissä? Eli ei tästä taida juuri normaali kuluttaja kärsiä. Verohan ei käsittääkseni hybridiautoja koske.

Itse ainakin ajan dieselillä ainoastaan sen takia, että mielestäni parempi vääntö tekee autosta miellyttävämmän ajaa. Ja nyt puhun uusista dieseleistä, mitkä ei kuulosta tai tunnu enää traktoreilta, edes se Toitsi ;). Väitän kyllä, että suht uudella dieselpelillä saa sen 30 +tkm ajaa ennen kuin se oikeasti kannattaa, ellei sitten aja samalla autolla seuraavaa kymmentä vuotta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tokihan jos on tiedossa, että kilometrejä tulee kertymään jatkossa enemmän ja mikäli nyt on autonvaihto akuutti asia, niin järkeväähän siinä tapauksessa olis nyt jo ostaa diesel.

Diesel on äänimaailmaltaan kieltämättä melko karu ja kuulostaa traktorilta sisälle etenkin kiihdytettäessä. Pakkasella käynti vasta karua onkin kylmällä koneella. Toki dieseleissäkin on paljon eroja ja mun mielestä yks karkeakäyntisimmistä dieseleistä on Toyotan D-4D. Uudessa Avensiksessakin pitää melko rouskutuksen. Toisaalta samanlaista tämä elämä on vähän joka suhteessa eli no pain, no gain.

Oliko toi D4D paljon ajettu? Ainakin mitä RAV:issa olen tota dieseliä kuunnellu niin onhan se äänekäs, mutta muuttui jonkin verran hiljaisemmaksi kun siihen vaihdettiin 2 uutta ruiskutussuutinta..
 
Kuinkahan montaa ihan rehellistä sähköautoa Suomessa on edes myynnissä? Eli ei tästä taida juuri normaali kuluttaja kärsiä. Verohan ei käsittääkseni hybridiautoja koske.

Itse ainakin ajan dieselillä ainoastaan sen takia, että mielestäni parempi vääntö tekee autosta miellyttävämmän ajaa. Ja nyt puhun uusista dieseleistä, mitkä ei kuulosta tai tunnu enää traktoreilta, edes se Toitsi ;). Väitän kyllä, että suht uudella dieselpelillä saa sen 30 +tkm ajaa ennen kuin se oikeasti kannattaa, ellei sitten aja samalla autolla seuraavaa kymmentä vuotta.
itse kyllä väittäisin että 20tkm kohdalla on jo järkevää vaihtaa diesel.
 
itse kyllä väittäisin että 20tkm kohdalla on jo järkevää vaihtaa diesel.
Mä en tajua näitä hienoja arvioita siitä milloin diesel kannattaa. Se on täysin riippuvainen siitä mitä autoja verrataan toisiinsa. Jos pähkäilet pihin dieselin ja bensarosvon vanhan jenkin välillä, niin diesel alkaa kannattaa jo muutamassa tuhannessa kilometrissä. Jos taas vertaa pihiä bensakonetta ja diesel vania, niin se ei kannatakaan ikinä. Aina kun tollasia arvioita esitetään, pitäisi olla joku vertailukohde.

Juu, saahan karkean arvion tehtyä, mutta se on tosiaan todella räikeän karkea, joka ei anna kuin hiukan suuntaa. No, yleensä ihmisiä alkaa nämä asiat kiinnostaa jos auton vaihto alkaa olla ajankohtainen ja mietitään, että: "Otanko ton Anjoviksen dieselillä vai bensalla?" Siinä vaiheessa onkin helppo laskea millä kilometreillä diesel alkaa kannattaa, kun tiedetään paljonko autot kuluttaa, paljonko on dieselvero ym.
 
Oliko toi D4D paljon ajettu? Ainakin mitä RAV:issa olen tota dieseliä kuunnellu niin onhan se äänekäs, mutta muuttui jonkin verran hiljaisemmaksi kun siihen vaihdettiin 2 uutta ruiskutussuutinta..
En tiedä, mutta oli uuden korimallin Avensis, joten lähes pakasta vedetty. Saattaa olla, että käynti nöyrtyy iän myötä myös.
 
Paljonko uudet/vanhat perus farkku dieselit kuluttaa? Tutun uus passat kuulemma vie hieman päälle 5L/100km maantieajossa, onkos tuo dieselin pienempi kulutus bensakoneeseen verrattuna yhtä hyvä tai parempi kaupunkiajossa?
 
Mun 530da vie Saksassa semmoset 10 litraa satasella (suuren ja tehokkaan diesel-koneen edut tulevat esiin juurikin täällä Saksassa kun voi pintakaasulla huristella 200km/h++). Suomessa viimeisten viiden viikon aikana landekylällä noin 6.5-7L/100km. Ytimen ruuhkissa Stadissa varmasti hieman enempi. Volkkarit vie toki vähemmän ja tuo uusin 520d bemari kulkee lähes höyryillä. 2008 vuoden 320d oli meillä pari päivää ja näytti minimissään 3.7L/100km, siinä on "hauska" mutta polttoainetta säästävä ominaisuus se että kun vaihdat vapaalle, esim. liikennevaloissa, auto sammuu itsestään. Kytkin pohjaan niin se taas käynnistyy. Kulutus pysyi hyvin kurissa myös Münchenin keskustan ruuhkissa.
 
Mulla on -00 vuoden neliveto diesel Passat ja keskikulutukset liikkuu työmatkalla (matkalla motaria ja leveäkaistaa) siinä 5,8-6,3l/100km riippuen ajotyylistä. Matka-ajossa alle satasen nopeudessa kulutus painuu helposti 5,5l/100km tienoille ja autolla ajettu tällä hetkellä reilu 370tkm. Diesel-koneen äänikään ei ole koskaan häirinnyt eli menee minusta todella hiljaisesti. Talvella täysin kylmänä käynnistettäessä nakuttaa mutta sekin loppuu nopeasti.
Laskeskelin joskus, että omalla kohdalla tuli järkeväksi vaihtaa dieseliin 25tkm:n vuosittaisella ajolla.
 
Tokihan jos on tiedossa, että kilometrejä tulee kertymään jatkossa enemmän ja mikäli nyt on autonvaihto akuutti asia, niin järkeväähän siinä tapauksessa olis nyt jo ostaa diesel.

Diesel on äänimaailmaltaan kieltämättä melko karu ja kuulostaa traktorilta sisälle etenkin kiihdytettäessä. Pakkasella käynti vasta karua onkin kylmällä koneella. Toki dieseleissäkin on paljon eroja ja mun mielestä yks karkeakäyntisimmistä dieseleistä on Toyotan D-4D. Uudessa Avensiksessakin pitää melko rouskutuksen. Toisaalta samanlaista tämä elämä on vähän joka suhteessa eli no pain, no gain.

Mulla oli reilu pari vuotta ja 115tkm ajossa Corolla farkku 1.4 d4d, eikä sitä nyt mitenkään voi sanoa hirveän äänekkääksi...

Nykynen bensagolffi pitää normiajossa aika paljon enemmän meteliä.

Rollo kilisi jollain -25 pakkasilla sen kolme minuuttua käynnistyksestä, mutta eihän sellanen ehdi ketään häiritä.

Toyotaa ei muuten tarvinnut kertaakaan viedä takuukorjauksiin, kun taas nykyisellä VW:llä tuli kolmannen kerran käytyä pajalla. Auto siis vaihtunut 08 tammikuussa.
 
En mää diisseliä enää ostais uudestaan, ainakaan Suomen olosuhteisiin. Ihan kiva tuolla on kyllä ajaa täällä Saksassa 2500rpm ja 200kmh ja vääntöä 500Nm.

Mun 530da vie Saksassa semmoset 10 litraa satasella (suuren ja tehokkaan diesel-koneen edut tulevat esiin juurikin täällä Saksassa kun voi pintakaasulla huristella 200km/h++).

No höpö höpö. Eiköhän vakio 530 kiisselillä ole tuossa 200km/h vauhdissa kierrokset jo 3500rpm tuntumassa ja se ei kyllä ole enää mikään pintakaasu, kun punaraja tulee kuitenkin jossain 4 tonnin tuntumassa vastaan.

Mutta tuosta olen kyllä samaa mieltä, että sama vauhti bensakoneella kuluttaisi varmaan 1,5-2 kertaisesti polttoainetta.

Jos polttoainekustannukset olisi öpaut samat, niin itse ainakin ottaisin kiisselin ihan vain väännön takia. Paljon mukavampi ajaa. Ja lisätehon hankkiminenkin pelkällä lastulla on huomattavasti helpompaa ja halvempaa turbodieseliin kuin vaparibensaan.
 
Mä taas ajaisin yleisesti ottaen mielummin bensalla juuri sen takia että kierrosalue on laajempi - joskus on hauska kierrättää. Ja bensaturbossa sitä vääntöäkin on hienosti, esim Audin tehokkaampi 2.0T (211hv) vääntää saman minkä se niiden tehokkaampi 2.0 diesel (170hv), ja paljon laajemmalla alueella.

2.0T teho: 155 (211) / 4300-6000 vääntö 350/1500-4200
2.0D teho: 125 (170)/4200 (ja siihenhän se sitten kiertäminen loppuukin) ja vääntö 350/1750-2500

Noista ei ole vaikea arvata, kumpi on miellyttävämpi käyttömoottori.

No, itse jyristelen nyt dieselillä, kun Outlanderiin ei kehdannut ottaa bensakonetta (sama hinta, käytännössä ihan samat suoritusarvot, mutta keskikulutus 3 litraa enemmän, käytännössä vielä enemmän kun olisi ollut tomaatti).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom